De Lido 200 van Matts


Ze eten goed en komen overeen, al is er af en toe wel een conflictje als het om slakken gaat, maar ik vermoed dat dat vrij normaal is.
Voorlopig lijken ze goed te reageren op de witte stip behandeling, maar zoiets blijft natuurlijk altijd afwachten.
 
Voorlopig lijken ze nog steeds goed te reageren op de behandeling, van de temperatuurs verhoging naar 28°C lijken ze geen last te hebben. Al heb ik er voor de zekerheid toch een luchtpompje opgezet.

De temperatuur lijkt ze wel wat temperamentvoller te maken. Eerder aten ze hun regenworm Lady en de Vagebond style met ieders een eindje, maar sinds kort willen ze niet meer delen.
 
Ondertussen is de behandeling bijna voltooid, de geadviseerde 10 dagen zijn voorbij. Vanaf morgen ga ik terug verversen met zoet en de temperatuur langzaam verlagen.
De shop raadde Protazol aan moest de zout/hitte behandeling niet werken, als het terug komt dan zal ik dat proberen.

Een van de 2 exemplaren, waar ook de stip is gestart blijft wat magerder dan de andere kogel.
Hoewel ik geen wormen of vreemde stoelgang kan waarnemen vraag ik me toch af of het niet raadzaam is toch nog een wormenkuurtje te doen, nu ze nog in de quarantaine bak zitten.
 
Om te beginnen prachtige fotos! :D (dit is geen telefoonwerk volgens mij)

en met het dunner blijven, is het mogelijk dat een van de twee meer eet dan de ander? ivm vaak territoriaal/agressief gedrag richting voer delen.
des al niet te min is het beter om nu te behandelen indien je het wil doen dan na de quarantaine.
 
Om te beginnen prachtige fotos! :D (dit is geen telefoonwerk volgens mij)

en met het dunner blijven, is het mogelijk dat een van de twee meer eet dan de ander? ivm vaak territoriaal/agressief gedrag richting voer delen.
des al niet te min is het beter om nu te behandelen indien je het wil doen dan na de quarantaine.
Thanks! De meeste foto's zijn met een camera met verwisselbare lenzen inderdaad, al heb ik geen macro lens.

Ik let er op dat ze beide eten, ik voer ze regenwormen met een pincet als hoofdvoer en zorg er voor dat ze beiden de kans hebben om te eten, dus dat lijkt me niet het probleem.

Ik heb nu 2 dagen hun regenwormen geïnjecteerd met een kleine hoeveelheid gdex van esha en dat ga ik nog een paar dagen doen normaal zou dat afdoende moeten zijn om ze te ontwormen.
 
Goed bezig, ontwormen voor de zekerheid is nooit verkeerd. beter het zekere voor het onzekere,
Schoutedeni staat bij mij ook nog hoog op de lijst.
mocht ik eens nog een iets grotere bak nemen wil ik er 3 gaan houden :D

ben heel benieuwd hoe ze hun nieuwe plekje gaan vinden!
 
Goed bezig, ontwormen voor de zekerheid is nooit verkeerd. beter het zekere voor het onzekere,
Schoutedeni staat bij mij ook nog hoog op de lijst.
mocht ik eens nog een iets grotere bak nemen wil ik er 3 gaan houden :D

ben heel benieuwd hoe ze hun nieuwe plekje gaan vinden!
Ik heb dwergkogeltjes overwogen, maar ben toch erg blij dat ik voor de schoutedeni ben gegaan, ze zijn erg leuk om bezig te zien en wat beter te zien dan dwergjes.

Ik kan ook niet wachten tot ze in de lido zitten, benieuwd hoe de interactie met de inrichting en de tetra's gaat lopen.

Nu zitten ze behoorlijk kaal in de quarantaine bak, dus ze zullen veel te verkennen hebben. :D
 
ja dat is inderdaad even spannend! het is heel erg verschillend per kogel natuurlijk, hoop dat het goed komt!
heb zelf een hele poos twee dwergkogels in m'n lido 120 gehad. geweldige visjes, maar je zal hier veel meer plezier van hebben.

ik ga binnenkort een 3tal c. asellus halen voor in mijn nieuwe bak :D
 
ja dat is inderdaad even spannend! het is heel erg verschillend per kogel natuurlijk, hoop dat het goed komt!
heb zelf een hele poos twee dwergkogels in m'n lido 120 gehad. geweldige visjes, maar je zal hier veel meer plezier van hebben.

ik ga binnenkort een 3tal c. asellus halen voor in mijn nieuwe bak :D

Sap's vind ik ook ontzettend leuk, maar de groeisnelheid van de tanden en de waarschijnlijkheid dat je deze moet knippen op een bepaald moment, hielden me tegen.

Heeft die nieuwe bak al een topic? Dan kan ik'm gelijk volgen :thumbs:
 
Genoeg slakken voeren
Klopt, maar zelfs dan staan die sap's er om bekend dat ze soms nog geknipt moeten worden, afgaande op informatie het internet toch.

Bij de schoutedeni die ik heb zou het enorm uitzonderlijk zijn (en inderdaad door niet voldoende slakken)
 
Ik ben verbaasd dat je (volgens mij) zonder ervaring, zo makkelijk denkt over het houden van sap’s. Maar ik zie nu dat het al gezegd was door Matts. (over de snelle tandgroei)
 
Even voor de duidelijkheid, ik spreek ook niet uit ervaring met de sap's, maar baseer me op informatie die ik tegenkwam bij het inlezen over kogelvis soorten.
 
Heeft die nieuwe bak al een topic? Dan kan ik'm gelijk volgen :thumbs:

Ik heb nog geen nieuw topic gestart van de bak, wel genoeg foto's om te doen. (binnenkort maar even aan gaan zitten)

het knippen van de tanden is inderdaad een hekel punt, maar iets wat me niet tegen houd. ik ben al begonnen met het kweken van slakken, en een dieet van 90% slak zou in theorie het moeten kunnen rekken tot 1x per jaar. maar dat is iets wat ik vanzelf ga ondervinden als ik ze heb.

helaas heeft t. schoutedeni net iets te veel ruimte nodig om het in mijn huidige bak goed te doen. want daar zou ik er dan ook direct 3 van willen hebben (1m 2v). met optioneel de kans om er eens een broedsel van te krijgen. :D
 
Helaas vandaag toch terug wat stip gezien, opnieuw op de wat kleinere van de 2.
Heb nu toch maar de devider toegevoegd in het quarantaine bakje, hopelijk helpt dat met eventuele stress.

Deze keer ga ik toch maar wat medicatie proberen, hopelijk werkt dat. Al ben ik nog niet uit of ik de volledige dosering ga doen, veel bronnen geven aan dat kogels erg gevoelig zijn voor de meeste medicaties...
 
Ah balen, hopelijk krijg je ze er ongeschonden doorheen...
Dat hoop ik ook blijft natuurlijk altijd afwachten.

Nog even contact gehad met de winkel en zij adviseren de volledige dosis dus dat ga ik gewoon doen, en goed opvolgen hoe ze reageren.
Overigens wel fijn dat ze vrijwel meteen antwoorden en klaarstaan met hun advies.

Ik denk dat het verder dan de hoofdzaak is om ze zo snel mogelijk in de Lido te krijgen, mogelijk dat het vele verversen en het kleinere volume van de quarantaine bak ze toch wat stress geeft wat de stip in de hand werkt. Voor de zekerheid behandel ik het slakken kweekbakje ook maar mee, misschien is daar iets met mee gekomen, al weet ik niet of slakken ook als gastheer kunnen dienen voor stip.
De bijsluiter geeft aan dat slakken tegen het middel zou moeten kunnen, dus dan lijkt het me best om dat mee te doen voor de zekerheid.
 
ah rot om te horen, het euvel met minder doseren bij kogels hoor je gemixte verhalen over. ik denk dat je het goed doet, gewoon vol doseren. doe je tevens de temp naar 28c?

hoop dat het allemaal wel goed komt! :D
 
Op basis van dat artikel heb ik de eerste behandeling gedaan, maar blijkbaar bleek dat toch niet voldoende vandaar dat ik nu medicatie probeer.

Ondertussen is de behandeling met protazol gedaan, en de 80% waterwissel als voorgeschreven in de handleiding uitgevoerd.
Voorlopig lijken ze het alleszins goed te verdragen, hopelijk blijft dat zo.
 
Voorlopig ziet het er naar uit dat ik de behandeling moet herhalen, één van de 2 is nog steeds niet volledig stipvrij en heeft nog een stipje of 3. Het lijkt een erg hardnekkige variant te zijn. :stom:

De lido draait ondertussen rustig voort, de Ammannia crassicaulis heb ik verwijderd daarvoor was er gewoon niet genoeg licht.
Ook de lotus heeft het moeilijk, maar geeft het niet op, links onderaan kan je enkele mini blaadjes zien, waar voorheen een steen stond.

Verder heb ik de spraybar vervangen door zo'n wijd uitstroomstuk, de jelly's kunnen nu met de kop in de stroming gaan staan en worden niet meer richting de bodem gedrukt.
De klemmetjes van de spraybar had ik in de achterwand gelijmd dus om die te verbergen heb ik wat Anubias in gedaan.

Ook heb ik een stomingspompje geplaatst, eens de kogels er in zitten blaast dat hopelijk de voedselresten richting de filterinlaat.
1zRVFGb.jpg
 
Wat vervelend dat de stip zo hardnekkig is!
Je bak ziet er wel fantastisch uit :smitten:zullen de kogels straks blij mee zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
oh rot om te horen!
hopen dat als je de tweede behandeling hebt gehad het klaar is, blijven ze tijdens de behandeling wel gewoon goed eten enz.?

buiten dat om, als het allemaal klaar is hebben ze wel een prachtige bak om zo rond de zwemmen! :D
 
oh rot om te horen!
hopen dat als je de tweede behandeling hebt gehad het klaar is, blijven ze tijdens de behandeling wel gewoon goed eten enz.?

buiten dat om, als het allemaal klaar is hebben ze wel een prachtige bak om zo rond de zwemmen! :D
Zolang ik aardwormen of slakken voer zijn ze niet te stoppen op vlak van eten. :D

Ik kan wel eens filmpje van het voeren maken, maar de regenwormen en slakken leven natuurlijk nog wel. Het is interessant om te zien maar het kan er ook wel lichtjes gruwelijk aan toe gaan soms.
 
Na de 2de behandeling lijkt de stip nu weg te zijn, dus gaan ze morgen in de Lido. Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan reageren op de beplanting en de school tetra's.

Dat beloofde voer filmpje verschijnt wel wanneer ze wat gesetteld zijn in hun nieuwe onderkomen :thumbs:
 
En ze zijn uit het quarantaine aquarium, op een aantal uurtjes tijd lijkt ieder slakje verdwenen te zijn :rolleyes:
Het is erg leuk om ze alle blaadjes, hoekjes en kantjes te zien afzoeken naar slakken.

wVYXYWv.jpg


Eindelijk ook eens een open staart op de foto gekregen, die lijkt enkel open te gaan als ze elkaar willen imponeren.
Als de andere kogel dan ook reageert met een open staart dan volgt er een (schijn-)uithaal.
Odnk9Ey.jpg
 
Mooi dat het goed met ze gaat en ze nu in je lido kunnen rondzwemmen.
Leuk cadeautje zo op je verjaardag :) Van harte gefeliciteerd!
 

Terug
Bovenaan