Beste filter 54 liter aquarium


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo aquariumfans!

Ik ga maandag een groter aquarium ophalen namelijk van 54 liter maar nu heb ik dus ook een nieuwe filter nodig aangezien degene die ik nu heb up to 40 L is. Wat denken jullie dat de beste filter keuze is voor een betta? De stroming moet dus zeker niet te hard zijn! Heb nu een interne waterval filter van ferplast dus ik ben opzoek naar iets vergelijkbaars.

Groetjes van Tessa :)
 
Ik kan sowieso een externe filter aanraden, veel meer filterinhoud, minder snel dichtgeslibt, handige reiniging en weinig uitzichtspolutie in het aquarium.
Wat de beste keuze betreft, voor een inhoud van 54 liter, moet je toch naar een filter kijken voor aquaria van 100l.
Specifieke merken en types kan ik niet aanraden op het forum denk ik, maar er zijn wel al heel goede reviews over eheim, die wel iets duurder zijn. Verder heb je nog vele andere merken.
Misschien moet je eens kijken op een aquaria webwinkel, en kijken wat het beste past binnen je budget en noden.
 
Persoonlijk zal ik niet een al te zware nemen vanwege de stroming, je kunt ze wel iets knijpen maar zeker niet teveel.
 
Ik zou wellicht wel voor een dubbel sponsfilter gaan, voor een Betta man is de stroming al snel teveel vind ik.

Als je de eigenaar van de website mails kan hij je precies vertellen wat je nodig hebt om er twee sponzen onder te zetten.
Ik heb zelf de turbo 500 en die wordt te sterk op 54 liter (bruto?)
 
Voor een Betta in een 54L bakje alleen? Ik zou gewoon een simpel intern lucht spons filtertje nemen.
 
Voor een Betta in een 54L bakje alleen? Ik zou gewoon een simpel intern lucht spons filtertje nemen.
Ja dat was ook mijn gedachte. Alleen hoor je dan het gebubbel en dat heb je met de Aquael mini pat niet. Die filtertjes van Aquael zijn muisstil.
 
Ja dat was ook mijn gedachte. Alleen hoor je dan het gebubbel en dat heb je met de Aquael mini pat niet. Die filtertjes van Aquael zijn muisstil.
Die Aquael ziet er inderdaad prima uit. Zo te zien ook te regelen van 50 tot 400 liter/uur dus lijkt prima te zijn voor een Betta!

Ik vind het bubbelgeluid er een beetje bij horen ;)
 
Die Aquael ziet er inderdaad prima uit. Zo te zien ook te regelen van 50 tot 400 liter/uur dus lijkt prima te zijn voor een Betta!

Ik vind het bubbelgeluid er een beetje bij horen ;)
Ja is ook wel zo. Licht er natuurlijk aan waar zo'n bakje komt te staan.
 
Ik zou ook zo'n aquael nemen. Je zou met zo'n filter zelfs een groep Corydoras of een andere school kunnen toevoegen. Bovendien zijn alle externe filters voor zulke bakjes of extreem duur, of van hele slechte kwaliteit.
 
Ik zou er wel een dubbel sponsfilter onder zetten. Dan kun je de sponzen om de beurt "schoon" knijpen en blijft de bak wat stabieler.
 
Ik zou je filter voor 40 liter blijven gebruiken. Zeker als je betta daar nu goed mee om kan gaan.

Bij ons werken wekelijkse waterwissels van 50 tot 70% voor onze betta beter tegen ziektes dan een filter. We houden hem bijna op kraanwater.
Het filter gebruiken we hoofdzakelijk voor iets beweging voor de planten.
 
Beetje overdreven, he. 50-70 % voor 1 visje.
Met 52 l. is 10 l per week al veel.
 
Ik doe voor een Betta ook altijd 50% waterwissel elke week. Ze blijven meestal in relatief kleine aquaria waar het lastig is om een stabiele eco-cultuur op te bouwen. Voor de zekerheid altijd een 50% wissel.
 
Ik heb ook 52 l bakken, met een Eheim 2211 filter. zitten 6 Malawi visjes in.
Doe 1 emmer er uit, en 1 er in.
Gaat prima. goed in balans.
De 1,50 m bak, wel 50 % zitten veel vissen in,
 
Ik doe voor een Betta ook altijd 50% waterwissel elke week. Ze blijven meestal in relatief kleine aquaria waar het lastig is om een stabiele eco-cultuur op te bouwen. Voor de zekerheid altijd een 50% wissel.
Gewoon een goed werkend filter. heb je nergens geen last van.
 
Gewoon een goed werkend filter. heb je nergens geen last van.
Jij niet nee, maar de Betta wel. Met een eheim classic 150 kun je inderdaad een prima eco-cultuur opbouwen maar die 300 liter per uur vindt die Betta echt niet fijn. Een (lucht)sponsfiltertje past veel beter bij een Betta aquarium met 54 liter en vraagt gewoon net even iets meer waterwissel, ook omdat je een stuk mechanisch filtering mist.
 
Gelukkig weet ik er weinig van, maar een classic kan je ook wat knijpen, he, om de stroming te reguleren.

Doe het nog niet zo lang, hoor. jaar of 18.
En heb ook de betta,s gekweekt.
Dus , hoe of wat , leer ik hier nog wel wat.
 
Jij niet nee, maar de Betta wel. Met een eheim classic 150 kun je inderdaad een prima eco-cultuur opbouwen maar die 300 liter per uur vindt die Betta echt niet fijn. Een (lucht)sponsfiltertje past veel beter bij een Betta aquarium met 54 liter en vraagt gewoon net even iets meer waterwissel, ook omdat je een stuk mechanisch filtering mist.
Je mist biologisch. met jouw filter.
 
Ja heel eerlijk zou mijn voorkeur ook naar een eheim gaan een 2224 bijv. hoef je ook niet te klooien met kranen en andere zooi en dan de uitstroom via een eendenbek doen (die verspreid het meer)
 
Wij gebruiken een jbl402, met sponzen om de spraybar. Dat is niet voldoende gebleken voor onze betta. Hij heeft de waterwissels echt nodig om gezond te blijven.

Het filter blijven we gebruiken omdat het er nu eenmaal zit. Op een sponsfilter op een luchtpomp doet de betta het met de waterwissels even goed.
 
Nee. De bacteriën voor biologische filtering zitten in de spons van het sponsfilter.
Precies. Een sponsfilter is voornamelijk biologische filtering. Een groot oppervlakte om bacteriën te groeien en de doorstroming is te laag om echt mechanisch wat te doen. Omdat je echter bij het uitspoelen van het filter een deel vernietigd is het toch altijd wat fragiel. Daarom doe ik in ieder geval een grote waterwissel en dat werkt ook hier perfect.
 
Gelukkig weet ik er weinig van, maar een classic kan je ook wat knijpen, he, om de stroming te reguleren.

Doe het nog niet zo lang, hoor. jaar of 18.
En heb ook de betta,s gekweekt.
Dus , hoe of wat , leer ik hier nog wel wat.
Is dit een serieus bericht? Zelfs mijn grootvader kon mij niet zo denigrerend aanspreken. Wat een figuur. Als je al 18 jaar stil staat kan ik je ook niets meer leren, sorry!
 
Is dit een serieus bericht? Zelfs mijn grootvader kon mij niet zo denigrerend aanspreken. Wat een figuur. Als je al 18 jaar stil staat kan ik je ook niets meer leren, sorry!
Wist niet dat ik je een vraag gesteld had.
Wie staat er al 18 jaar stil?
 
Op de 60cm bakjes heb ik hier een SF Aquaflow 100 draaien en die zijn goed qua uitstroom te stellen en voor een bak met geen zware belasting meer dan voldoende.
 
Ja, die heb ik ook op 60 cm.

DE 2211 staat ook op de 60 cm, met 6 Malawi,s.
Daar die ik niet veel verversen.
 
Op een Aqua65 heb ik juist een 2211 maar daar zitten visjes in die graag wat stroming willen. Maar een Betta steld dat niet op prijs dus dan moet je wel oppassen welke filter je wil gebruiken.
 
Kwam er nu nog 2 van fluval tegen. met ondersteek bakje.
en de aquaflow 50. die is reeds geweest, snoer afgeknipt.

Ja ,dat heb je zeker. ook nog bakken met treinen. vann toen de jongens nog klein waren.
 
Heb nog een Fluval interne van 32 jaar oud liggen (als het goed is tenminste), van mijn eerste bakje. Goed filtertje trouwens.
 
blauwe opdruk?
Met onderbak.

Heb nog van Sera , een hanggeval aan het glas, 2 slangen eraan, 1 naar filter.... ander naar zwarte doos , en terug naar de bak. ook om bacterie te kweken, in die zwarte doos. met druppels alcohol.
 

Terug
Bovenaan