B
Bertus †
Guest
Gebruik ik ook nooit meer, wel leuk om te bewaren.
De filter die ik nu gebruik die dus geschikt is voor aquariums tot 40 L is er ook in de 100 L variant. Ik vraag me alleen af of dat niet veel te veel is aangezien 54 L bijna de helft van 100 L is, dus dan zou ik nog eerder de 40 L blijven gebruiken en dan gewoon 50% waterwissels blijven doen om de 1,5 week. (Doe nu 50% waterwissel elke week maar heb nu dus een 20L aquarium met 1 langvinnige betta man en 1 gekochte slak en 3 met plantjes meegekomen veel kleinere slakjes) is in prinipe genoeg ruimt voor mijn rustige maar gezonde mannetje. De reden dat ik naar een groter aquarium ga ik puur omdat ik wat meer met de inrichting wil kunnen doen omdat ik dat gewoon leuk vind. (Doe ook de opleiding bouwkunde/architectuur dus past wel bij me).
En als de planten niet goed groeien produceren ze vaak veel afval
Wat versta je onder niet goed groeien want in veel bakjes met weinig verlichting groeien planten erg traag.
Ja ok dus er ontstaat afval als ze niet meer groeien en ze het eigenlijk (deels) begeven maar door minder hard groeien zul je dat niet gelijk hebben.
Nu wil ik niet al te diep ingaan op de psyche van een plant
Ik weet ondertussen al wat ik ga kiezen als filter. Ik heb nu namelijk de ferplast bluwaterfall 200 en die is up to 40L. Nu is er ook de bluwaterfall 400 en die is up to 70L! Dit is dus echt perfect voor de soort stroming die ik zoek. Ik ben namelijk meer dan tevreden over mijn huidige filter en mijn betta doet het er super mee en bovendien heb ik nu maar een 20L aquarium met dus eigenlijk ook een te sterke filter. Toch door het waterval effect van de filter is de stroming super rustig en bijna alleen op het oppervlakte wat groterdeels als afgeremt wordt door de aanwezigheid van mijn drijfplanten. Ik moet nu alleen nog opzoek naar geschikte stenen voor in mijn aquarium, namelijk dragonatones met een grijs/oranje kleur. Wat verschillende soorten mos, cabomba en de javavaren die ik al heb. | ||||
Heb eigenlijk altijd een eheim 2013 en 2213 gebruikt op mijn 60cm bakkie
De 2013 was prima voor een “normaal” meubel maar kwam tekort toen ik over ging op een hoger meubel en toen is de 2213 eronder gegaan
Klopt deels. Een goede filter is erg belangrijk en wordt vaak onderschat als je het mij vraagt. Maar een goede filter is geen garantie voor een prachtig draaiend aquarium. Daar is een juiste verhouding tussen licht, co2 & plantenvoeding een belangrijke rol in. Goede en consequente waterwissels. En vele andere zaken. Maar voor nu, veel plezier met je ideeën Tessa!Gewoon een goed werkend filter. heb je nergens geen last van.
Zou je dat niet kunnen oplossen met een spraybar? Of doet dat te weinig denk je?Maar een Betta steld dat niet op prijs dus dan moet je wel oppassen welke filter je wil gebruiken.
Leuk, dat is een goede handel op Marktplaats. Gratis tip van de koning!De 20L die ik nu heb die gaat namelijk niet weg maar die wordt verschoven naar een plank eronder waar ik wat planten die ik al heb wil gaan kweken.
Mwa ik heb voor €25 de 2013 gekocht en de 2213 had ik voor €50 incl media.De reden dat ik niet ga voor een eheim is door mijn relatief kleine budget en door de ruimte die ik heb. Ik wil hierdoor graag een wat goedkopere maar goed werkende binnenfilter omdat ik naast of onder het aquarium bijv geen ruimte heb voor een buitenfilter. De 20L die ik nu heb die gaat namelijk niet weg maar die wordt verschoven naar een plank eronder waar ik wat planten die ik al heb wil gaan kweken. Bovendien wil ik best wel wat gaan besteden aan de aquascape en ben nou eenmaal een student zonder cent. Dus dan moet je ergens op besparen.
Klopt deels. Een goede filter is erg belangrijk en wordt vaak onderschat als je het mij vraagt. Maar een goede filter is geen garantie voor een prachtig draaiend aquarium. Daar is een juiste verhouding tussen licht, co2 & plantenvoeding een belangrijke rol in. Goede en consequente waterwissels. En vele andere zaken. Maar voor nu, veel plezier met je ideeën Tessa!
Zou je dat niet kunnen oplossen met een spraybar? Of doet dat te weinig denk je?
Leuk, dat is een goede handel op Marktplaats. Gratis tip van de koning!
En heb je al een co2 installatie overwogen? Zeker met twee bakjes die vlakbij elkaar staan kan dat bevredigende resultaten leveren!
Mwa met een lange spraybar valt dat ook wel weer mee..Als ik het zo zie aan die jbl i60 en i80 dan kan ik zo al zien dat de uitstroom daarvan veel te sterk gaat zijn voor een betta! Bovendien ben ik voor het aquarium zelf nog geen 25 euro kwijt.
Ik heb echt een klein budget en een co2 installatie zit er daarom ook niet in.
Mwa met een lange spraybar valt dat ook wel weer mee..
Of er nou een betta in zwemt of een school Maanvissen de advies richtlijn blijft 2x aquarium inhoud per uur door het filter te halen
Zeg maar gewoon je en jij tegen mij.De filter die ik dus op het oog heb momenteel voldoet ruim aan die richtlijn dus dan vraag ik me af waarom u die keuze dan geen goede keuze vind. Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn en ik heb er altijd extra filtermateriaal in zitten om het extra effectief te maken. Waarom denk u dat een andere filter beter zou zijn?
Zeg maar gewoon je en jij tegen mij.
Maar eigenlijk om te beginnen zit er actieve kool in de cartridges die nergens voor nodig is, je bent dan automagisch gebonden aan hun “dure” cartridge systeem.
Wat mij verder opvalt is dat ik zo gouw geen echter uitstroom zag die het water door het aquarium circuleert waardoor je gegarandeerd deadspots gaat krijgen met alle gevolgen van dien.
Als je goedkoop wilt kan je voor een superfish filtertje gaan, als je wat moois wilt een jbl filtertje en als je geld teveel hebt een nieuwe Dennerle of eheim filter.
Die werken allemaal niet met cassettes ofzo en ben je niet meer afhankelijk van hun en kan je zelf je media kiezen en heb je redelijke garantie voor een goede circulatie in je aquarium
Waarom een nieuw filter???? Als er alleen een betta in komt, zal het huidige filter ook wel voldoende zijn.
Een filter voor een 60 liter bak is bedoeld voor een bezetting voor een 60 liter bak en een beta in een 54 liter bak is nogal riant...
Verschrikkelijk die systemen waarbij je met cartridges werkt die je in zijn geheel vervangt voor een nieuwe die schoon zou zijn. In werkelijkheid is het een grote geldklopperij. Als je merkt dat het filter minder stroming geeft dan kun je de spons wat uitknijpen maar niet helemaal schoonspoelen. Dan verwijder je ook de goede bacteriën uit het filtermateriaal.Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn..
Dat is hele punt. verschonen ga je terug naar start.
Je gooit telkens de bacterie ook weg.
Ik had de i60 in mijn aquarium die toen naast mijn hoofdeind stond.Ik zit nu te kijken naar de jbl i60, maar dan vraag ik mij heelerg af hoe de uitstroom dan te beperken is. Betta’s hebben namelijk behoefte aan amper tot eigenlijk geen stroming. En is de jbl i60 stil? Het aquarium staat namelijk wel op mijn slaapkamer en de filter die ik nu gebruik is echt muisstil. Wat ik er dus aan deed om niet alle bacterien weg te gooien was dus extra filtermateriaal er bij en dat nooit tegelijk vervangen/verschonen.
Die JBL i80 is een leuk filter. Ik zou een bakje vullen met mechanish materiaal (fijn en middel spons) en het andere bakje met BioGravel.De reden dat er een nieuwe filter nodig was is omdat ik mijn 20L aquarium wel laat draaien maar dan op een andere plek. Maar goed nieuws, bij mijn vandaag tweedehands gekochte aquarium zat een jbl i80! Dus ik heb al een filter, alleen niet filtermateriaal zou eventueel nodig zijn maar de filter is er dus al.
Weet je zeker dat je die wil?Morgen voedingsbodem kopen
Niet verstandig, Tessa. bij alles wat je er doet, een stofwolk.
Ik zou ook zonder een voedingsbodem gaan werken en grind icm zand is ook geen gelukkig huwelijk denk ik.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.