Beste filter 54 liter aquarium


De filter die ik nu gebruik die dus geschikt is voor aquariums tot 40 L is er ook in de 100 L variant. Ik vraag me alleen af of dat niet veel te veel is aangezien 54 L bijna de helft van 100 L is, dus dan zou ik nog eerder de 40 L blijven gebruiken en dan gewoon 50% waterwissels blijven doen om de 1,5 week. (Doe nu 50% waterwissel elke week maar heb nu dus een 20L aquarium met 1 langvinnige betta man en 1 gekochte slak en 3 met plantjes meegekomen veel kleinere slakjes) is in prinipe genoeg ruimt voor mijn rustige maar gezonde mannetje. De reden dat ik naar een groter aquarium ga ik puur omdat ik wat meer met de inrichting wil kunnen doen omdat ik dat gewoon leuk vind. (Doe ook de opleiding bouwkunde/architectuur dus past wel bij me).
 
Ja, dat kan.
Met risico dat je toch later te kort kom.
Is jouw keuze. . wil je da, dan doen.
 
De filter die ik nu gebruik die dus geschikt is voor aquariums tot 40 L is er ook in de 100 L variant. Ik vraag me alleen af of dat niet veel te veel is aangezien 54 L bijna de helft van 100 L is, dus dan zou ik nog eerder de 40 L blijven gebruiken en dan gewoon 50% waterwissels blijven doen om de 1,5 week. (Doe nu 50% waterwissel elke week maar heb nu dus een 20L aquarium met 1 langvinnige betta man en 1 gekochte slak en 3 met plantjes meegekomen veel kleinere slakjes) is in prinipe genoeg ruimt voor mijn rustige maar gezonde mannetje. De reden dat ik naar een groter aquarium ga ik puur omdat ik wat meer met de inrichting wil kunnen doen omdat ik dat gewoon leuk vind. (Doe ook de opleiding bouwkunde/architectuur dus past wel bij me).

De keuze voor een filter blijft altijd lastig bij een betta denk ik. En dan vooral omdat wat de betta nodig heeft (geen tot heel lichte stroming) en wat de planten nodig hebben (doorgaans gemiddelde tot stevige stroming) niet overeen komen.

Als er geen stroming is in de bak, kan er een laagje om de planten komen die de opname van voedingsstoffen uit het water lastiger kan maken waardoor de groei minder wordt. Ook worden voedingsstoffen niet goed verdeeld door het water. En als de planten niet goed groeien produceren ze vaak veel afval wat beslist een probleem kan vormen.

Ik kan me voorstellen dat de ene plant daar ook beter mee om kan gaan dan de andere.

Ik zou als ik jou was voorlopig je oude filter blijven gebruiken. En geld reserveren voor het geval dat het niet voldoet. Misschien kan je kijken naar planten die daar goed mee om kunnen gaan.

Als je een groter filter neemt en de uitstroom daarvan erg remt, zal dat het probleem van je planten niet oplossen. Dat wordt alleen opgelost als je meer stroming krijgt en dat is weer slecht voor je betta. Daarom denk ik dat een groter filter niet zozeer een oplossing is.

Ik heb er zelf over gedacht om alleen nog een sponsfilter te gaan gebruiken op lucht, of een pat mini, en om een klein stromingspompje erbij te zetten die met de schakeling van het licht meegaat, waardoor er 8 uur per dag aanvullende stroming is ten behoeve van de plantjes. Dat betekent dat het de resterende 16 uur van de dag rustig is in de bak.

Succes met je beslissing. En heel veel plezier met je nieuwe bak. Ik ben benieuwd naar de foto's :)
 
Wat versta je onder niet goed groeien want in veel bakjes met weinig verlichting groeien planten erg traag.

Ik vond zelf ook al dat ik het erg onduidelijk omschreven had :)
In deze link staat het denk ik duidelijker.

In het kort komt het er op neer dat voedingsstoffen moeilijker opgenomen kunnen worden. Voor sommige planten zal dat geen probleem zijn, sommige zullen gewoon minder goed groeien, en er zullen ook planten zijn die daardoor geheel of gedeeltelijk zullen wegsmelten. Vooral dat laatste zal natuurlijk veel afval geven.

Maar ook als iemand bijvoorbeeld co2 wil gaan toevoegen voor mooiere planten etc., dan kan dat best een probleem zijn als je dat ivm de betta niet voldoende kan rondpompen.

 
Ja ok dus er ontstaat afval als ze niet meer groeien en ze het eigenlijk (deels) begeven maar door minder hard groeien zul je dat niet gelijk hebben.
 
Ja ok dus er ontstaat afval als ze niet meer groeien en ze het eigenlijk (deels) begeven maar door minder hard groeien zul je dat niet gelijk hebben.

Ik denk dat het er aan ligt of ze het nog naar de zin hebben. Nu wil ik niet al te diep ingaan op de psyche van een plant :)

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik heb gelezen dat planten, ook als ze niet wegsmelten, toch reacties van stress kunnen geven, afvalstoffen gaan uitstoten, wanneer ze het niet naar de zin hebben. En dat die afvalstoffen een kaamlaag kunnen veroorzaken en/of algengroei kunnen bevorderen. Ik bedoel dan dus in dit geval niet organisch afval door het wegsmelten van de plant, maar een stof door de plant zelf uitgespuugd, uitgescheiden omdat ze het niet naar de zin hebben omdat de driehoek licht, co2 en voeding niet in de juiste balans is voor die plant.

Misschien het verschil tussen langzaam groeien en slecht groeien.
 
Dat laatste is me eerder verteld door een kenner hier dus dat verhaal schijnt te kloppen inderdaad. In ieder geval voor het ontstaan van een kaamlaag.

Nu wil ik niet al te diep ingaan op de psyche van een plant

Ik wilde je net om een uitgebreide uitleg gaan vragen :D ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik weet ondertussen al wat ik ga kiezen als filter. Ik heb nu namelijk de ferplast bluwaterfall 200 en die is up to 40L. Nu is er ook de bluwaterfall 400 en die is up to 70L! Dit is dus echt perfect voor de soort stroming die ik zoek. Ik ben namelijk meer dan tevreden over mijn huidige filter en mijn betta doet het er super mee en bovendien heb ik nu maar een 20L aquarium met dus eigenlijk ook een te sterke filter. Toch door het waterval effect van de filter is de stroming super rustig en bijna alleen op het oppervlakte wat groterdeels als afgeremt wordt door de aanwezigheid van mijn drijfplanten. Ik moet nu alleen nog opzoek naar geschikte stenen voor in mijn aquarium, namelijk dragonatones met een grijs/oranje kleur. Wat verschillende soorten mos, cabomba en de javavaren die ik al heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb eigenlijk altijd een eheim 2013 en 2213 gebruikt op mijn 60cm bakkie
De 2013 was prima voor een “normaal” meubel maar kwam tekort toen ik over ging op een hoger meubel en toen is de 2213 eronder gegaan
 
Heb eigenlijk altijd een eheim 2013 en 2213 gebruikt op mijn 60cm bakkie
De 2013 was prima voor een “normaal” meubel maar kwam tekort toen ik over ging op een hoger meubel en toen is de 2213 eronder gegaan

De reden dat ik niet ga voor een eheim is door mijn relatief kleine budget en door de ruimte die ik heb. Ik wil hierdoor graag een wat goedkopere maar goed werkende binnenfilter omdat ik naast of onder het aquarium bijv geen ruimte heb voor een buitenfilter. De 20L die ik nu heb die gaat namelijk niet weg maar die wordt verschoven naar een plank eronder waar ik wat planten die ik al heb wil gaan kweken. Bovendien wil ik best wel wat gaan besteden aan de aquascape en ben nou eenmaal een student zonder cent. Dus dan moet je ergens op besparen.
 
Gewoon een goed werkend filter. heb je nergens geen last van.
Klopt deels. Een goede filter is erg belangrijk en wordt vaak onderschat als je het mij vraagt. Maar een goede filter is geen garantie voor een prachtig draaiend aquarium. Daar is een juiste verhouding tussen licht, co2 & plantenvoeding een belangrijke rol in. Goede en consequente waterwissels. En vele andere zaken. Maar voor nu, veel plezier met je ideeën Tessa!

Maar een Betta steld dat niet op prijs dus dan moet je wel oppassen welke filter je wil gebruiken.
Zou je dat niet kunnen oplossen met een spraybar? Of doet dat te weinig denk je?

De 20L die ik nu heb die gaat namelijk niet weg maar die wordt verschoven naar een plank eronder waar ik wat planten die ik al heb wil gaan kweken.
Leuk, dat is een goede handel op Marktplaats. Gratis tip van de koning! :book:

En heb je al een co2 installatie overwogen? Zeker met twee bakjes die vlakbij elkaar staan kan dat bevredigende resultaten leveren!
 
De reden dat ik niet ga voor een eheim is door mijn relatief kleine budget en door de ruimte die ik heb. Ik wil hierdoor graag een wat goedkopere maar goed werkende binnenfilter omdat ik naast of onder het aquarium bijv geen ruimte heb voor een buitenfilter. De 20L die ik nu heb die gaat namelijk niet weg maar die wordt verschoven naar een plank eronder waar ik wat planten die ik al heb wil gaan kweken. Bovendien wil ik best wel wat gaan besteden aan de aquascape en ben nou eenmaal een student zonder cent. Dus dan moet je ergens op besparen.
Mwa ik heb voor €25 de 2013 gekocht en de 2213 had ik voor €50 incl media.
Hoeft dus niet duur te zijn ;)

Maar voor intern heb ik eigenlijk de beste ervaring met JBL i60.
Maar een i80 zou mooier zijn omdat daar meer media in past
 
Als ik het zo zie aan die jbl i60 en i80 dan kan ik zo al zien dat de uitstroom daarvan veel te sterk gaat zijn voor een betta! Bovendien ben ik voor het aquarium zelf nog geen 25 euro kwijt.

Klopt deels. Een goede filter is erg belangrijk en wordt vaak onderschat als je het mij vraagt. Maar een goede filter is geen garantie voor een prachtig draaiend aquarium. Daar is een juiste verhouding tussen licht, co2 & plantenvoeding een belangrijke rol in. Goede en consequente waterwissels. En vele andere zaken. Maar voor nu, veel plezier met je ideeën Tessa!


Zou je dat niet kunnen oplossen met een spraybar? Of doet dat te weinig denk je?


Leuk, dat is een goede handel op Marktplaats. Gratis tip van de koning! :book:

En heb je al een co2 installatie overwogen? Zeker met twee bakjes die vlakbij elkaar staan kan dat bevredigende resultaten leveren!


Ik heb echt een klein budget en een co2 installatie zit er daarom ook niet in.
 
Als ik het zo zie aan die jbl i60 en i80 dan kan ik zo al zien dat de uitstroom daarvan veel te sterk gaat zijn voor een betta! Bovendien ben ik voor het aquarium zelf nog geen 25 euro kwijt.




Ik heb echt een klein budget en een co2 installatie zit er daarom ook niet in.
Mwa met een lange spraybar valt dat ook wel weer mee..
Of er nou een betta in zwemt of een school Maanvissen de advies richtlijn blijft 2x aquarium inhoud per uur door het filter te halen
 
Mwa met een lange spraybar valt dat ook wel weer mee..
Of er nou een betta in zwemt of een school Maanvissen de advies richtlijn blijft 2x aquarium inhoud per uur door het filter te halen

De filter die ik dus op het oog heb momenteel voldoet ruim aan die richtlijn dus dan vraag ik me af waarom u die keuze dan geen goede keuze vind. Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn en ik heb er altijd extra filtermateriaal in zitten om het extra effectief te maken. Waarom denk u dat een andere filter beter zou zijn?
 
Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn..
Dat is hele punt. verschonen ga je terug naar start.
Je gooit telkens de bacterie ook weg.
 
De filter die ik dus op het oog heb momenteel voldoet ruim aan die richtlijn dus dan vraag ik me af waarom u die keuze dan geen goede keuze vind. Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn en ik heb er altijd extra filtermateriaal in zitten om het extra effectief te maken. Waarom denk u dat een andere filter beter zou zijn?
Zeg maar gewoon je en jij tegen mij.

Maar eigenlijk om te beginnen zit er actieve kool in de cartridges die nergens voor nodig is, je bent dan automagisch gebonden aan hun “dure” cartridge systeem.
Wat mij verder opvalt is dat ik zo gouw geen echter uitstroom zag die het water door het aquarium circuleert waardoor je gegarandeerd deadspots gaat krijgen met alle gevolgen van dien.

Als je goedkoop wilt kan je voor een superfish filtertje gaan, als je wat moois wilt een jbl filtertje en als je geld teveel hebt een nieuwe Dennerle of eheim filter.
Die werken allemaal niet met cassettes ofzo en ben je niet meer afhankelijk van hun en kan je zelf je media kiezen en heb je redelijke garantie voor een goede circulatie in je aquarium
 
Zeg maar gewoon je en jij tegen mij.

Maar eigenlijk om te beginnen zit er actieve kool in de cartridges die nergens voor nodig is, je bent dan automagisch gebonden aan hun “dure” cartridge systeem.
Wat mij verder opvalt is dat ik zo gouw geen echter uitstroom zag die het water door het aquarium circuleert waardoor je gegarandeerd deadspots gaat krijgen met alle gevolgen van dien.

Als je goedkoop wilt kan je voor een superfish filtertje gaan, als je wat moois wilt een jbl filtertje en als je geld teveel hebt een nieuwe Dennerle of eheim filter.
Die werken allemaal niet met cassettes ofzo en ben je niet meer afhankelijk van hun en kan je zelf je media kiezen en heb je redelijke garantie voor een goede circulatie in je aquarium

Ik zit nu te kijken naar de jbl i60, maar dan vraag ik mij heelerg af hoe de uitstroom dan te beperken is. Betta’s hebben namelijk behoefte aan amper tot eigenlijk geen stroming. En is de jbl i60 stil? Het aquarium staat namelijk wel op mijn slaapkamer en de filter die ik nu gebruik is echt muisstil. Wat ik er dus aan deed om niet alle bacterien weg te gooien was dus extra filtermateriaal er bij en dat nooit tegelijk vervangen/verschonen.
 
Die bluwaterfall 400 kun je toch ook gewoon lekker zelf vullen met biologische media (siporax or biohome spul) en een zelfgeknipt sponsje? Als die stil is en nu bevalt, ach waarom niet.

Echter zoals ik eerder al zei, een luchsponsfiltertje is voor 1 betta in een 60 liter aquarium prima. Al maakt een luchtpompje in je slaapkamer wellicht te veel geluid. Je zou ook je oude filter gewoon mee kunnen nemen. Ze adverteren wel met "voor x liter" maar wat ze bedoelen is eigenlijk de vervuiling/belasting van je aquarium en die blijft gelijk. Als je oude filter nu werkt dan werkt hij ook in je nieuwe aquarium.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Mijn plan met het nieuwe aquarium lijkt heelerg op dit:



Dus het zou goed kunnen dat dat extra buisje en de stroming via het mos ook genoeg vertraagd dat de jbl i60 ook goed kan.

Maar mijn plan was juist eigenlijk om het waterval gedeelde zo over de rots heen te laten stromen, zodat er echt een waterval over de aquascape stroomt.

Ik kan deze filter inderdaad gewoon vullen met ander filtermateriaal. Die cartridges zijn er nou eenmaal makkelijk in te klikken dus is lekker makkelijk. Maar om hem te vullen met eventueel ander materiaal is zeker een optie als jullie goede sugesties hebben, wat ik er dan bijv in moet doen om het een goede filter te maken.
 
Waarom een nieuw filter???? Als er alleen een betta in komt, zal het huidige filter ook wel voldoende zijn.

Een filter voor een 60 liter bak is bedoeld voor een bezetting voor een 60 liter bak en een beta in een 54 liter bak is nogal riant...
 
Waarom een nieuw filter???? Als er alleen een betta in komt, zal het huidige filter ook wel voldoende zijn.

Een filter voor een 60 liter bak is bedoeld voor een bezetting voor een 60 liter bak en een beta in een 54 liter bak is nogal riant...

De reden dat er een nieuwe filter nodig was is omdat ik mijn 20L aquarium wel laat draaien maar dan op een andere plek. Maar goed nieuws, bij mijn vandaag tweedehands gekochte aquarium zat een jbl i80! Dus ik heb al een filter, alleen niet filtermateriaal zou eventueel nodig zijn maar de filter is er dus al.
 
Hier zitten cartridges in die makkelijk te vervangen en verschonen zijn..
Dat is hele punt. verschonen ga je terug naar start.
Je gooit telkens de bacterie ook weg.
Verschrikkelijk die systemen waarbij je met cartridges werkt die je in zijn geheel vervangt voor een nieuwe die schoon zou zijn. In werkelijkheid is het een grote geldklopperij. Als je merkt dat het filter minder stroming geeft dan kun je de spons wat uitknijpen maar niet helemaal schoonspoelen. Dan verwijder je ook de goede bacteriën uit het filtermateriaal.

Ik heb vroeger eens geleerd om iedere week het water te verversen met minimaal 30% en alleen het filtermateriaal schoon te maken als het filter duidelijk minder stroming geeft. Als je het filter schoonmaakt dan mag je die week geen waterwissel doen. Of dit nog steeds klopt en geadviseerd wordt weet ik niet. Het werkte bij mij prima vroeger. Ik gaf toen niet bijzonder veel en consequent plantenvoeding. Wel goed licht en ik had toen nog geen CO2 installatie.
 
Ik zit nu te kijken naar de jbl i60, maar dan vraag ik mij heelerg af hoe de uitstroom dan te beperken is. Betta’s hebben namelijk behoefte aan amper tot eigenlijk geen stroming. En is de jbl i60 stil? Het aquarium staat namelijk wel op mijn slaapkamer en de filter die ik nu gebruik is echt muisstil. Wat ik er dus aan deed om niet alle bacterien weg te gooien was dus extra filtermateriaal er bij en dat nooit tegelijk vervangen/verschonen.
Ik had de i60 in mijn aquarium die toen naast mijn hoofdeind stond.
Nooit een nacht slecht op geslapen
 
De reden dat er een nieuwe filter nodig was is omdat ik mijn 20L aquarium wel laat draaien maar dan op een andere plek. Maar goed nieuws, bij mijn vandaag tweedehands gekochte aquarium zat een jbl i80! Dus ik heb al een filter, alleen niet filtermateriaal zou eventueel nodig zijn maar de filter is er dus al.
Die JBL i80 is een leuk filter. Ik zou een bakje vullen met mechanish materiaal (fijn en middel spons) en het andere bakje met BioGravel.
 
Hij staat er helemaal klaar voor! Morgen voedingsbodem kopen en misschien nog wat extra zand en andere inrichting natuurlijk en dan vullen maar! Zoals jullie zien mijn oude aquarium naar een lagere plank verplaatst, daar draait alles nog en zit mijn mannetje ook nog in. Morgen begint de echte inrichting en laat ik voorlopig mijn oude filter nog meelopen in het nieuwe aquarium om de goede stoffen over te brengen. Verder voeg ik de helft van het water van het oude aquarium toe en nog wat extra bacteriën.
image.jpg
 
Wellicht kun je met een pvc buis zelf een spray bar maken met heel veel gaatjes.... om ze de flow te verdelen
 
Niet verstandig, Tessa. bij alles wat je er doet, een stofwolk.
 
Niet verstandig, Tessa. bij alles wat je er doet, een stofwolk.

Ik heb een voedingsbodem in de onderlaag zitten en daar overheen mijn oude bodem en voorin zand, dus heb amper last van stof. Wel is het aquarium momenteel helemaal wit.
 
Ik zou ook zonder een voedingsbodem gaan werken en grind icm zand is ook geen gelukkig huwelijk denk ik.
 
Ik zou ook zonder een voedingsbodem gaan werken en grind icm zand is ook geen gelukkig huwelijk denk ik.

Het aquarium is ondertussen al volledig ingericht en beplant, de voedingsbodem ligt alleen onder het grind en niet onder het zand omdat dat idd wat problemen zou kunnen opleveren. Ik heb met steentjes wel een soortvan scheiding gemaakt tussen het zand en het grind.

Aanschouw de nog witte maar zuurstofrijke betta jungle.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    89.6 KB · Weergaven: 152
Ik hoop dat het zand en de steentjes niet gaan mengen in elk geval. Zelf zou ik de meeste stengelplanten wat verder uit elkaar zetten zodat ze voldoende licht kunnen krijgen.
 

Terug
Bovenaan