Wat is er nieuw

Betta spendens apatisch

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Voor de actieve volgers die weten dat ik een Betta heb sinds nou wat zal het zijn een maandje.

Hij was tot 2 dagen terug lekker actief. Krijgt droogvoer, artemia of zwarte muggenlarven. Net geprobeerd te voeren maar hij blijft op het filter hangen. Geen uiterlijke symptomen van ziekte of iets dergelijks. Ik heb geen drijvers in mijn bak. Dus mijn theorie was dat hij gewoon moe is en het filter het meest relaxte plekje is.

Wat vinden jullie hier van? Altijd bereid om meer info. te geven. Ook foto's eventueel maar nu niet.

Groeten Ruben,

Zal morgenmiddag waterwaardes meten maar met de neon tetra's is niets aan de hand.

normaal gezien zou een betta wel op voer af moeten komen.

probeer het anders is met rode mug.

temp wat hoger zetten kan geen kwaad voor nu.

zwemt die uberhaupt wel ? of zit die echt alleen maar op dat plekje?

ja gister zat hij stil, toen dacht ik hij zal wel uitrusten. Toen keen ik s'avonds weer zat hij er nog steeds. En vandaag idem dito. Zal de temperatuur een graadje hoger zetten nu. Misschien zit hij onbewust al te lang op dezelfde temperatuur. rode muggenlarven schijnen een van de meest favoriete maaltjes te zijn heb ik vaak gelezen. Kan het proberen maar denk dat het weinig zin heeft want hij heeft het hier nog nooit gehad en reageert alleen als ik daadwerkelijk in zijn nabijheid ga ouwehoeren zeg maar.

hmm.. klink misschien gek dit, maar hoe reageert die op jou hand / schepnetje?

als ze niet op het netje reageren (vluchtgedrag) zal er iets zeker niet goed zitten.

Reageert wel. zwemt weg om daarna weer het 'hoekje' op te zoeken.

maar het is geen schrikreactie, meer van ik moet aan de kant.

Ik zou er zelf wat Voogle bij doen. Dat geeft ze een betere weerstand.
Lichte vormen van infecties zouden genezen.

bedankt🙂 En dit dan ook standaard wekelijks doseren? Het is mijn eerste Betta dus weinig referentie qua ervaring maar heb wel het idee dat hij niet deugt. Morgen bij daglicht maar eens even beter observeren en dan zet ik er foto's op. Misschien zien jullie wel afwijkingen.

over het algemeen zijn betta's mits goed gehouden sterke vissen zonder veel kwalen.

wat cattapablad kan ook nooit kwaad overigens.

Ik gebruik die Voogle alleen, als er iets aan de hand is.
En een paar weken erna.
Je kunt het ook af en toe eens toevoegen.

Heb je veel stroming en is het een langvinnige?? Bij de langvinnigen zie je vaak dat ze snel moe gaan worden en gaan rusten. Heb je ook een foto van de vis en eet die nu wel gewoon als je voert mee met de rest??

zie nu bij daglicht dat hij zijn kieuwen een beetje heeft uitstaan. Dat heb ik vaker gelezen..

en versnelde ademhaliing eet niets meer sinds eergisteren

Dat heeft denk ik niks met moe zijn te maken. heb je een foto van de Betta?

geen tijd voor nog ik doe hem in een glazenpot met filter en warmte element. zet temperatuur een graad hoger elke dag tot 30. En twijfel of ik bactyfec van colombo ga gebruiken of esha en exit combi.. Heeft iemand snelle feedback want hij gaat snel achteruit?

kieuwen zijn heel dik nu vergeleken met uur terug dus heb haast

Ik zou in ieder geval dan iets bacterieels nemen. Altijd lastig om op afstand advies te geven maar ik snap dat je wat moet doen. Zover ik weet staat Colombo wel goed te boek.

Hij is dood..🙁 vermoedelijk gestikt door de dikke kieuwen..fckzooi

Dat is echt vervelend voor je zeg. Helemaal omdat je net voornemens was om iets te proberen en dan is het te laat. Tja, dat zijn dan weer de minder leuke kanten van onze hobby.

Jammer, dit te lezen.

De producten van Colombo vind ik erg goed. Tenmiste de keren dat ik ze nodig had, deden ze hun werk goed.
Maar goed, dat advies is te laat.

Een bactyfec is wel handig om in huis te hebben. Heel vaak zijn het toch bacteriële infecties.

Af en toe wat voogle, zeker bij nieuwe vissen, werkt preventief.

Zeer jammer, misschien dat je een soort van garantie regeling kan treffen met de winkel waar je m hebt gekocht.

Maar na een maand schat ik de kansen niet groot in

Damnit Ruben!

Het is mosterd na de maaltijd, maar toch: zodra de gedachte uitgaat naar iets bacterieel of schimmels de temperatuur niet verhogen. Bacteriën en schimmels dansen dan op de tafel.
Jouw Betta is er niet mee gered, helaas, maar hopelijk wordt het zo toch wat meer in het achterhoofd gehouden als we met zijn allen meelezen bij / meedenken met anderen.

Ja baal ook wel. Ben uit stage naar de dierenwinkel gesnelwandeld......Esha2000 had ik nog maar had er exit bijgehaald, extra filter gekocht.. en spons overgezet. Volgens mij was ik net een half uurtje te laat want hij had nog wat spastische trekjes en toen was hij dood.

Mja dan maar weer genieten van mijn neons en garnaaltjes. Haal geen nieuwe Betta. Misschien later ander leuk visje voor in de bovenlaag.

Maar wanneer dan wel temperatuur verhogen want ik meende dat, dat goed was. Of alleen bij parasitaire aandoeningen?

Witte stip (parasitair) is een voorbeeld ja.
Om de opmerking over de bacterien 'tastbaar' te maken: denk terug aan de biologie les op de middelbare school, dat je een afstrijkseltje wang neemt en dat in een petrisschaaltje een aantal dagen op 37 graden C. wordt gehouden: explosie.
Het ligt genuanceerder met bacteriën en schimmels, maar als de gedachte is dat temperatuur verhogen werkt is een pas op de plaats noodzakelijk. Temperatuurverhoging kan zeer averechts werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat Masha en of Ivo aangeeft klopt wel nu ik er goed over nadenk. ..

bacterieen groeien nu eenmaal goed in warme omstandigheden, kijk maar is naar een petrischaal met wat bacterieen erop die een paar dagen in een verwarmer heeft gestaan. zit dan bomvol.
moet toegeven dat ik daar zelf ook wel op het kunnen komen :stom:

EDIT: je was me al voor met het petrischaal verhaal 😀

Ja, klinkt logisch en wat rich zegt ik wist het ook wel. Maar weetje wat het is. Als je ineens vet snel moet reageren dan ben ik het ineens kwijt. Denk omdat het om je eigen visjes gaat. Gelukkig heb ik jullie achter de hand😀 Bedankt mensen voor de hulp en compassie!

Hier toch wat foto's, inderdaad mosterd na de maaltijd maar mocht iemand dit overkomen weet hij/zij in ieder geval dat SNEL ingrijpen moet!

20-9-16
niet eten, stil hangen op filter

21-9-16
De avond ervoor:
Een klein beetje opgezet als ik eerdere foto's vergeleek maar niet opvallend ziek of iets dergelijks Nog steeds geen eetlust en stil hangen op filter of in de hoek van de bak (aan het oppervlak).

22-9-16
Vanmiddag om 16.00 - tamelijk opgezet, uitstaande schubben, uitstaande kieuwdeksels. De vis lijkt benauwd, hangt stil, en ademt snel.

CAM01010.jpg

22-09-16
17.00

Extreem opgezet, gedrag onveranderd ademhaling nihil. Kieuwen zichtbaar opgezwollen.

CAM01012.jpg

22-09-16
18.00
And he's gone..

IMG-20160922-WA0005.jpeg

Daar vindt ik het ook op lijken met een vrij forse buik en die schubben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan