De witte rand is het afstervend deel van de staart die je ook korter/rafelig zie worden. Dit verdwijnt niet zomaar na een kuur wat wit is wit, dood is dood, kan bij kleuren kan ook wit blijven. Ik maak met telefoon foto s zodat ik kan zien dat het geneest. Staart en vinnen groeien heel hard aan. tenminste bij mijn sluiers. Ik heb er eentje gehad met staart van 5 cm gehele scheur van staart aanzet tot einde was in een week aan elkaar gegroeid. De staart groeit vanuit staart aanzet dus komen geen nieuwe topjes aan. Wel kan er aan de topjes tussen stukje groeien zodat het weer aan elkaar groeit.
Stoppen met de kuur als je echt zie dat de staart/vinnen weer aangroeien. Moeilijk te zien vandaar foto s maken zodat je kan vergelijken of het aangroeit. Beter kuur iets langer dan te kort omdat bacterieel anders terug komt. Dan niet alles dood en gaat weer vermeerderen. Dit kan weer even duren maar word vis weer ziek. Als er te laat medicatie is in gezet dan gaat helaas de vis niet genezen.
Heb je licht uit gelaten?
Rafelige vinnen kan ook door parasieten komen maar dan moet je meer aan de vis zien. Schuren, flitsen, slijmhuid. Bacterieel zie je vaak ook dat de ogen wat meer uit de kop staan door bacterie druk.
Vis met vinrot/bacterieel heeft zo en zo ook meer parasieten maar indien er er tijdig is ingegrepen zal de vis dit zelf weer kunnen afweren. Wat voogle of vitaminen na de kuur helpt vis sterker te worden.
Vinrot is vinrot en geen meerdere soorten. Dit is bacterieel maar je heb wel veel soorten bacterieen die niet allemaal te genezen zijn. Kan dus wel kan de vinnen/staarten gaan rafelen door parasieten dan is het geen vinrot.
100% zekerheid is afstrijkje laten maken maar bacterieen niet allemaal onder microscoop te zien. Moet dan op kweek en zover ik weet beland je dan in de koi wereld met fikse rekeningen. Krijgen dan gericht anti biotica spuiten.
Hoop dat je je Betta kan redden.
Ik snap dat er veel twijfel is door allerhande tegenstrijdige info. Dit ben ikzelf ook tegen gekomen vandaar ik daar klaar mee was en een microscoop heb aan geschaft. Zo kan ikzelf zien hoe en wat. Net als meten is weten.
De bactopur druppels moet je dus niet hebben maar de bactopur direct tabletten. Zit een heel ander werkzaam goedje in.
Staan heel veel topics met vinrot waar wellicht wat uitgebreide antwoorden staan. Ik heb ook wel eens artikelen van de dierenarts geplaatst. Ff zoekfunctie gebruiken.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.