Wat is er nieuw

Betta: vinrot of vinnen afgebeten

• Onderwerp starter Onderwerp starter bettar
  • Startdatum Startdatum
Komt vanzelf naar je toe John. Iedereen krijgt er ooit mee te maken maar tot zolang houden zo 😀

De witte rand is het afstervend deel van de staart die je ook korter/rafelig zie worden. Dit verdwijnt niet zomaar na een kuur wat wit is wit, dood is dood, kan bij kleuren kan ook wit blijven. Ik maak met telefoon foto s zodat ik kan zien dat het geneest. Staart en vinnen groeien heel hard aan. tenminste bij mijn sluiers. Ik heb er eentje gehad met staart van 5 cm gehele scheur van staart aanzet tot einde was in een week aan elkaar gegroeid. De staart groeit vanuit staart aanzet dus komen geen nieuwe topjes aan. Wel kan er aan de topjes tussen stukje groeien zodat het weer aan elkaar groeit.

Stoppen met de kuur als je echt zie dat de staart/vinnen weer aangroeien. Moeilijk te zien vandaar foto s maken zodat je kan vergelijken of het aangroeit. Beter kuur iets langer dan te kort omdat bacterieel anders terug komt. Dan niet alles dood en gaat weer vermeerderen. Dit kan weer even duren maar word vis weer ziek. Als er te laat medicatie is in gezet dan gaat helaas de vis niet genezen.

Heb je licht uit gelaten?

Rafelige vinnen kan ook door parasieten komen maar dan moet je meer aan de vis zien. Schuren, flitsen, slijmhuid. Bacterieel zie je vaak ook dat de ogen wat meer uit de kop staan door bacterie druk.

Vis met vinrot/bacterieel heeft zo en zo ook meer parasieten maar indien er er tijdig is ingegrepen zal de vis dit zelf weer kunnen afweren. Wat voogle of vitaminen na de kuur helpt vis sterker te worden.

Vinrot is vinrot en geen meerdere soorten. Dit is bacterieel maar je heb wel veel soorten bacterieen die niet allemaal te genezen zijn. Kan dus wel kan de vinnen/staarten gaan rafelen door parasieten dan is het geen vinrot.

100% zekerheid is afstrijkje laten maken maar bacterieen niet allemaal onder microscoop te zien. Moet dan op kweek en zover ik weet beland je dan in de koi wereld met fikse rekeningen. Krijgen dan gericht anti biotica spuiten.

Hoop dat je je Betta kan redden.

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik ben blij met je onderbouwing, en ik ga het ook opslaan om in de toekomst goed met bepaalde ziekten/problemen om te kunnen gaan.

Ik vind het een lastige materie. Vooral ook omdat je tegenstrijdige berichten leest. En omdat wat je leest niet altijd overeenkomt met wat je ziet op filmpjes en foto's. En ik denk dat dat ook te maken kan hebben met verschillende omstandigheden en oorzaken misschien. Ik weet het niet. Kan het bij een sluierstaart nog anders werken dan bij een betta?

Ik heb filmpjes gezien van vissen met zwart rafelige randjes aan de vinnen, waar na behandeling doorzichtig/wit weefsel teruggroeit, wat later langzaam weer kleur krijgt. Dat komt voor zover ik het begrijp niet overeen met wat jij zegt, en met jouw ervaring.

In elk geval komt wat je zegt in mijn geval, dit geval, niet overeen met wat ik zie. Jij bent ook heel stellig in dat zwarte randjes altijd ammonia burn is. Misschien reageer ik nu erg primitief, maar het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk. Het is niet dat hij zijn tijd in een jampotje doorbrengt. Hij zit in 110 liter water met wat garnalen en 6 corydorassen. En wij vervangen vrijwel elke week water, tussen de 20 en 60%? Met een stevig extern filter. We zijn alert op gedrag en zichtbare vervuilingen en bederf. Met de waterwissel verwijderen we slechte plantendelen.

Kijk, het kan misschien hoor, ik weet het niet, maar dan gaat mijn beleving ietwat over de kop. Als een vis in zo'n situatie ammonia burn kan krijgen. Dan weet ik niet goed meer hoe ik vissen nog gezond kan houden.

Wat wij zelf gelezen hebben, en gehoord op youtube, is dat vinrot doorgaans veroorzaakt wordt door bacteriën die alom aanwezig zijn. Altijd. Ook voor mensen. En dat wanneer vissen een goede weerstand hebben die bacteriën geen probleem zijn.
Maar dat door ongezonde en/of onjuiste leefomstandigheden de weerstand kan afnemen, waardoor de bacteriën een kans krijgen, vooral of misschien alleen wanneer er per ongeluk een kleine beschadiging optreed, wat met zulke lange vinnen snel gebeurt.

Wat ik ook heb gelezen is, dat wanneer de situatie verergert, ook schimmels een kans kunnen krijgen. Ook wit, maar heel anders dacht ik.

In elk geval, onze Chester zit in 20 liter schoon water. Met bactopur. De druppels. En we hebben het licht uit. En we hopen natuurlijk dat hij beter wordt. Voorlopig gaan we daar vanuit. Na de bactopur gaan we hem op een lage dosering zout zetten, langdurig met in eerste instantie dagelijkse waterwissels van 50% tot de staart geheeld is. We hebben begrepen dat in het geval van vinrot vooral de waterwissels erg weldadig zouden moeten zijn.

Ik zal een paar foto's in mijn foto album zetten. Die zouden hier verwarrend kunnen zijn.
Nogmaals bedankt. Ik sla je informatie op en pak eruit wat ik kan gebruiken. En ik hoop het hierna niet meer nodig te hebben.

Ik snap dat er veel twijfel is door allerhande tegenstrijdige info. Dit ben ikzelf ook tegen gekomen vandaar ik daar klaar mee was en een microscoop heb aan geschaft. Zo kan ikzelf zien hoe en wat. Net als meten is weten.

Ik probeer altijd niet heel stellig te zijn omdat foto s en beschrijvingen geen harde feiten zijn. Er staat; is meestal ammonia burn. Afstrijkje en kweek is 100% zekerheid. Die kan ik je niet geven. Ik kan alleen mijn vermoeden en ervaring met je delen.

Het klopt dat elk aquarium en elke vis bacterieen en parasieten op zich heeft leven. Dat staat in heel veel ziekte onderwerpen die ik heb gepost. Het is een kringloop/samenloop van omstandigheden. Inderdaad is de hoofdkern afweer/imuunsysteem van de vis. Helaas is dit niet meetbaar. Vertoond vis, ziekte verschijnsels kun je ervan uitgaan dat afweer/imuunsysteem niet goed is anders is de vis niet ziek. Dan afvragen hoe kan het dat afweer niet goed is. Stress, voeding, watertje en nog veel meer.

Visziektens zijn allemaal hetzelfde. Kieuwworm is kieuwworm. Bacterieel is bacterieel. Zoals ik al uitlegde is natuurlijk de ene vis niet de andere vis. Het ene aquarium is niet het andere aquarium. Er zijn teveel omstandigheden die te maken hebben met ziekte verschijnselen en gevolgen genezing. Maar een beetje logisch denken kom je al een eind. Betta, sluier, guppy met kieuwworm is kieuwworm. De ene gup heeft 100 kieuwwormen zijn collega in het aquarium 50. Die heeft gewoon wat meer afweer. doe je niets gaat gup 1 na 1 dag dood, gup 2 heeft na een week 200 kieuwwormen en gaat dan dood. Of gup 2 hersteld zijn afweer en heeft nog 25 kieuwwormen. Veel baby kieuwwormen in aquarium, kan hij een week later ook weer 100 op zich hebben leven. hevel je water af bij bodem gaan er veel baby wormen het riool in dus kans is kleiner. Doe je een piranha in het aquarium kan hij bezwijken aan de stress of word op gegeten.

Verversen is inderdaad weldadig omdat je ziekte kiemen afhevel. Medicatie kan een deel van je biologisch evenwicht plat leggen want het dood bacterieen dus ook een deel van je nodige bacterieen. Is dit in een mate gebeurd zodat waterwaardens weer oplopen zal de vis hier last van hebben en genezing/aansterken moeilijk of niet lukt. Medicatie dood ook bruikbare bacterieen in de vis zodat hij is verzwakt na een kuur.

Zout kan ook positief zijn maar ook negatief. Als vis problemen met nieren heeft gaat hij ook dood door zout. Costia kan explosief groeien door zout.

Zie het als haar dat dood gaat. Punten gaan dood er komt nieuw haar uit je hoofd. Daar groeit het aan. Dode punten blijven dood. Dood is dood en kun je niet tot leven wekken. Heb je ook wonder shampoo voor maar gaat niet helpen. Waar het word af geknipt is weer een gezond deel. Je kunt ook gaan staarten/vinnen knippen maar dat ga ik niemand adviseren. Dit word veel gedaan bij koi maar zelf vind ik dat zielig en dat zomaar doen zonder er verstand van te hebben is niet de weg om op een forum te plaatsen. De dode stukken verdwijnen gewoon van de staart en eindigt bij het gezonde/levensvatbare stuk. Dit kan dan een wit randje zijn die weer bij kleurt maar kan ook gewoon wit blijven omdat daar dan de lijn van levensvatbaarheid zit.

De bactopur druppels moet je dus niet hebben maar de bactopur direct tabletten. Zit een heel ander werkzaam goedje in.

Staan heel veel topics met vinrot waar wellicht wat uitgebreide antwoorden staan. Ik heb ook wel eens artikelen van de dierenarts geplaatst. Ff zoekfunctie gebruiken.

Ik snap dat er veel twijfel is door allerhande tegenstrijdige info. Dit ben ikzelf ook tegen gekomen vandaar ik daar klaar mee was en een microscoop heb aan geschaft. Zo kan ikzelf zien hoe en wat. Net als meten is weten.

De bactopur druppels moet je dus niet hebben maar de bactopur direct tabletten. Zit een heel ander werkzaam goedje in.

Staan heel veel topics met vinrot waar wellicht wat uitgebreide antwoorden staan. Ik heb ook wel eens artikelen van de dierenarts geplaatst. Ff zoekfunctie gebruiken.

Je zegt baktopur direct, de tablet, niet de druppels. Dat lees ik altijd op dit forum. Als ik kijk wat Sera zelf zegt, dan zie ik inderdaad dat in de druppels een andere stof zit. Maar wat ik ook zie is dat de druppels worden aangeraden bij kieuw- en vinrot, terwijl de tabletten worden aangeraden voor inwendige bacteriële ziekten. Heeft Sera het dan zo verkeerd?

We zijn met de druppels gestart, en maken dit af. Dit is wat Sera zelf adviseert.
Als we het zout doen en het blijkt dat hij een probleem met zijn nieren had, dan is dat zo. Dan was hij waarschijnlijk sowieso vroegtijdig aan zijn einde gekomen. Meer dan ons best kunnen we niet doen.

Inderdaad kun je niet meer dan je best doen. Het is altijd een nare zaak zieke vissen. Ik ga duimen dat al je werk word beloont :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan