Wat is er nieuw

Betta: vinrot of vinnen afgebeten

• Onderwerp starter Onderwerp starter bettar
  • Startdatum Startdatum
B

bettar

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren kwam ik thuis en zag ik dat mijn betta zijn vinnen een beetje kapot waren. Ik heb direct een waterwissel van 30L gedaan (240L totaal). Hij eet wel gewoon en blijft (gewoon) achter de vrouwtjes aangaan op het moment dat die te dicht bij hem in de buurt komen. Mijn avatar is de betta in "normale" staat.

Wat kan dit zijn? Alvast bedankt.

IMG_20190325_161624.jpg
IMG_20190325_161634.jpg

Ziet er uit als vinrot.

Als ik het goed heb kun je dat behandelen met bactopur liefst apart in een klein aquariumpje ofzo aangezien dat ook je bacterie cultuur om zeep kan helpen. Maar dat moet een kenner even bevestigen 😀

Je zou ook cattapa kunnen proberen dat hielp bij mijn vinrot op de betta, al was dat niet in zo'n ver gevorderd stadium.

Wat zijn de overige bewoners? want om nu zomaar een zware kuur te adviseren terwijl het ook kan zijn dat je vinnenbijters in je bak heb zitten, is niet bepaald handig

In de bak zitten:
  • 2 blauwe gourami's
  • 5 garra rufa's
  • 4 betta's (vrouw)
  • 1 betta (man)
  • 4-5 Blauwe waaierhandgarnalen
De betta zit sinds het begin samen met de gourami's en daar is nooit heibel tussen geweest. De garra rufa's zijn wat aan de drukken kant dus daar was de betta in het begin wel erg chagrijnig om, maar dat was na één maand boos zijn afgelopen en nu kijkt hij er niet meer naar om. En de betta vrouwtjes worden door het mannetje lastiggevallen als ze te dicht in de buurt komen.

Ik denk dat de betta icm de Gourani s en de Garra s niet echt een goede combi is. Heb je veel drijvers in de bak?

Ik heb veel drijfplanten in het aquarium. Moet erg vaak de hoeveelheid inperken omdat anders het gehele wateroppervlak vol ligt met deze planten.

Zoals aangegeven zitten de betta (man) en gourami's sinds het begin bij elkaar. Hier zijn nooit problemen tussen geweest aangezien de gourami's erg rustig en angstig zijn. Ik heb inderdaad al meerdere berichten gelezen over gourami's die betta's aanvallen, maar hier heb ik zelf nog nooit iets van gezien (heb de hele dag een video-stream lopen en ik zie nooit een clash tussen de gourami's en betta).
Integendeel zelfs: De gourami's lijken eerder bang te zijn voor de betta.

Dit ligt natuurlijk ook aan het karakter van de vis.

De garra rufa's lijken de rest van de vissen ook met rust te laten (buiten dat ze agressieve eters zijn en al het voer voor de neus van de rest van de vissen proberen op te eten).

Ok, nu denk ik ook niet zozeer dat ze de Betta moeten aanvallen want dat doen Guppen ook niet en dat is ook een slechte combi met een betta vanwege het drukke gedrag. Betta s houden van rustige medebewoners.

Dan hoop ik dat het daaraan ligt en dat hij niet ziek is. Ik hou het sowieso in de gaten en doe nu even elke dag 10L waterwissel. Over een paar weken gaan de vissen verhuizen en kan ik samen met mijn vriendin kijken welke vissen we in welk aquarium bij elkaar zetten.

kun je dat behandelen met bactopur

Ik wil hier niet meer zeggen dat je moet gaan behandelen, maar als tegen vinrot gaan behandelen schijn je beter te kunnen kiezen voor Bactopur Direct. Zit ander goedje in. Hoe en wat durf ik je niet te zeggen maar dat kan @michelle1 denk ik haarfijn uitleggen.

Ik kan aan de foto niet zien of dit gevalletje vinrot is. Ook betta soorten kunnen gerafelde staarten hebben. Helaas is het wel zo als het vinrot is zal zsm behandelen overlevingskans vergroten. Ook bestaat er besmettings gevaar.

Dus zelf bepalen wat kans vinrot is. Kijk of vis gedrag anders is, staan oogjes meer uit kop door bacteriedruk. Als vinnen/staarten meer gaan rafelen is dus zaak zsm te handelen.

Keuze maken apart behandelen of aquarium. Goed naar medebewoners kijken of je wat anders zie. De bactopur direct tabletten is het middel wat kan helpen. Licht tijdens kuur uitlaten. Als je apart zet dan zorgen voor goede beluchting. Zolang je zie dat staart/vinnen korter worden, stukjes verdwijnen langer behandelen dan 7 dagen.

Vissen die te lang onbehandeld rond zwemmen gaan het niet redden na een kuur.

Preventief grote hoeveelheden aquarium verversen. Bij voorkeur even goed planten en bij bodem waaien zodat je vermeerdering stagneer en een hoop ellende afhevelen.

Ik heb vandaag wat foto's gemaakt van hem en op de foto's is te zien dat er witte stukjes aan het uiteinden van de vinnen zit. Ik ga er vanuit dat dit gewoon nieuw aangegroeide vinnen zijn? (zie foto)
IMG_20190326_164241.jpg

Don't worry. Hij had net gegeten en was erg blij met het eten, vandaar de dikke buik.

Als ik de laatste foto zo zie ik hem zelf niet behandelen maar wellicht denken de kenners daar anders over.

Helaas zijn witte randen een indicatie dat, dat deel van staart of vinnen weg rot. Vergelijk je foto’s om te zien of het erger word. Je kunt zelf het beste zien als je foto’s vergelijk.

Ik zou wel de bactopur direct tabeletten in huis halen. Mocht het noodlot toeslaan heb je iets in huis. Vinrot kan akelig snel om zich heen slaan.

Persoonlijk zou ik de Betta appart in de kuur zetten. Zekerheid op deze wijze heb je niet maar ik behandel liever iets te vroeg dan te laat met bacterieel, vinrot.

Preventief water verversen, voogle.

Ik heb geen ervaring met bettas. Nicole heeft laatst afscheid moeten nemen van haar mooie betta. Wellicht kan zij wat meer info geven betreft gedrag en de witte randen? Het heeft bij haar ook even geduurd en na behandeling is haar vis toch ook bezweken aan de gevolgen van vinrot.

Je zou wel al cattapa kunnen toevoegen, in mijn geval werkte dat heel goed met de vinrot.

Ik heb geen ervaring met bettas. Nicole heeft laatst afscheid moeten nemen van haar mooie betta. Wellicht kan zij wat meer info geven betreft gedrag en de witte randen?
Bij mijn Betta waren geen witte randen te zien toen het begon. Maar het uiteinde van zijn staart was dan ook wit. Het begon met korter worden van de staart en scheurtjes in de staart. Toen ik het in de gaten kreeg was het weekend, met nieuwjaarsdag erbij en het duurde flink wat dagen totdat ik de Bactopur Direct in huis had. Een dag extra omdat PostNL een dag te laat bezorgde.

De Betta was inmiddels van vrij actief, lui geworden.

15 Dagen gekuurd met Bactopur Direct. Rot stopte wel had ik het idee, toch werd zijn staart nog wat korter. Inmiddels begon Sjorske ook te vermageren, behoorlijk zelfs.
Nog contact gehad met @patty776. Betta kweker. Die zag ook geen vinrot meer maar voor vinrot had zij een behandeling zonder antibioticum waar ze veel succes mee had. Ik begreep van haar dat bij vinrot ik rode/zwarte randen zou moeten kunnen zien. (Zie ik dat niet op de foto bij jouw Betta? Of had hij dat altijd al?)

Advies was behandeling met zout en veel (!) catappa blad. Water mocht zeker sterk kleuren. Alternatief was sterke thee zetten van catappa blad en dat in het water doen. De hoeveelheid zout heb ik niet met 100% zekerheid paraat dus die hoeveelheid noem ik even niet.
Het was in elk geval een hoeveelheid waar een Betta gerust 14 dagen in mocht zwemmen.

Ik zal later vandaag kijken of ik het nog in mijn PM's terug kan vinden, nu helaas geen tijd voor.

Mijn betta heeft die witte randen, terwijl normaal witte randen wil zeggen dat de vin terug aan het groeien is, toch?

Mijn betta is nog redelijk actief. Ik hou hem via de video-stream in de gaten, al zit hij nu wat veel achter de planten waar ik helaas niet doorheen kan kijken.

Mijn betta heeft altijd zwart in de staart gehad (zie avatar), waardoor vinrot natuurlijk nog moeilijk te diagnostiseren is. Ik ga nu alleen maar af op het feit dat stukjes van zijn vinnen weg waren, maar ik kan niet goed zien of dit komt door bijten of door daadwerkelijke vinrot. Rood zie ik niet en, indien dat wel te zien is, is dat ook weer een lastig geval aangezien de staart bestaat uit rood/zwart. Dus erg ideaal voor het diagnostiseren van ziektes is mijn betta niet.

In ieder geval bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik hou hem in de gaten en post voor nu even elke dag een foto zodat vergelijkingsmateriaal online staat (van dag tot dag). Ik ga straks in ieder geval wat medicatie (en mogelijk catappa bladeren als ze die hebben) in huis halen voor het geval dat. Dit is de eerste keer sinds de start van mijn aquarium dat er mogelijk iets van ziekte in de bak zit, dus dit is ook volledig nieuw voor mij.

(en mogelijk catappa bladeren als ze die hebben)
Mocht je geen catappa kunnen krijgen of geen goede prijs vinden, dan zou je ook eens bij voervoorvis.nl kunnen kijken en dan onder overige producten.
Betrouwbare webshop in elk geval (als je het mij vraagt).
Wellicht dat het elders nog goedkoper te krijgen is maar dat is mij nu in elk geval niet bekend.

Ali heeft 50 bladeren voor 8 euro. Duurt wel even voordat je ze dan hebt 😉

Je bent zeker dat:

-de vrouwtjes allemaal vrouwtjes zijn?
-de vrouwtjes het mannetje niet hebben toegetakeld?

Voor zover ik weet is de combinatie 4 vrouwen en 1 man tezamen in de bak gewoon niet ideaal.
Het kan misschien een periode (ogenschijnlijk) goed gaan maar vroeg of laat komt het tot een confrontatie.
Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is van de schade aan de betta eerlijk gezegd.
Het is niet omdat je geen gevecht hebt gezien op je video-stream dat het niet gebeurd is, hé! :juggle:

Misschien kan je eens een totaalplaatje van de bak delen om een idee te geven van de inrichting van de bak.

Qua de bladeren kijk ik straks even of ze die hebben bij de dierenwinkel in Maasbracht. Als dat niet het geval is dan kom ik ze aan het bestellen (eventueel via voervoorvis.nl. Heb goede ervaringen met die webshop). Helaas ben ik bang dat als ik al het vertrouwen 100% op die bladeren ga inzetten dat mijn vis (indien het inderdaad vinrot is) overleden is tegen de tijd dat ik de bladeren heb. Daarom haal ik straks wel direct medicatie, just in case.

Je bent zeker dat:

-de vrouwtjes allemaal vrouwtjes zijn?
-de vrouwtjes het mannetje niet hebben toegetakeld?

Voor zover ik weet is de combinatie 4 vrouwen en 1 man tezamen in de bak gewoon niet ideaal.
Het kan misschien een periode (ogenschijnlijk) goed gaan maar vroeg of laat komt het tot een confrontatie.
Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is van de schade aan de betta eerlijk gezegd.
Het is niet omdat je geen gevecht hebt gezien op je video-stream dat het niet gebeurd is, hé! :juggle:

Misschien kan je eens een totaalplaatje van de bak delen om een idee te geven van de inrichting van de bak.

Ik weet zeker dat de vrouwtjes vrouwtjes zijn. De vrouwtjes laten het mannetje met rust wanneer ik ze toevallig bij elkaar in de buurt zie. De vrouwtjes ontwijken het mannetje omdat hij meestal erg imponerend naar de 4 vrouwtjes is.
Ik heb extra gekozen voor een 121cm aquarium van 240L zodat er genoeg ruimte is voor de vissen om elkaar te kunnen ontwijken indien hier behoefte aan is.

Een foto van de totale aquariuminrichting zal ik vanavond doorsturen, ik ben momenteel niet thuis.

Bij deze de foto van de inrichting van het aquarium en een update-foto van de vis.

IMG_20190327_194712.jpg
IMG_20190327_162903.jpg
IMG_20190327_162941.jpg

Mooie bak hoor!!! Daar zal die zich zeker in thuis voelen 😀

En wbt die eerste foto vind ik het er niet goed uitzien, maar dat is mijn mening.

Mooie bak hoor!!! Daar zal die zich zeker in thuis voelen 😀

En wbt die eerste foto vind ik het er niet goed uitzien, maar dat is mijn mening.

Dankjewel! Enkele weken geleden zijn al mijn Cabomba's overleden, dus toen zag het er dramatisch uit. Over enkele weken verhuizen de vissen dus dan kan ik ze weer een goed dichtgegroeid aquarium geven.

Qua slecht uitzien: Ik was al aan het proberen de foto's naast elkaar te krijgen om op die manier te vergelijken. Ik heb gisteren Colombo gekocht als voorzorgsmaatregel, maar ik hoop het niet nodig te hebben.
Vanavond doe ik sowieso weer een 10L waterwissel.

Update voor vandaag. Ik zie echt geen verschil, alleen dat er steeds meer witte uiteindes komen tussen stukken vin in.

Kan iemand verifiëren dat ik het correct heb en mijn betta zijn vinnen aan het helen zijn?

Ik denk ergens toch dat een garra rufa happened omdat ik ze vorige week vrij weinig te eten heb gegeven i.v.m. een andere post die ik gedaan heb (dikke garra rufa's).
IMG_20190328_172741.jpg
IMG_20190328_180751.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Witte randen is geen teken dat het aan groeit. Witte randen is iets om je druk over te maken. Dit is een symptoom van vinrot. Aangroeien is ook niet altijd weer sprake van, vooral delen waar de vinstralen zijn beschadigt groeien niet meer aan.

Witte randen is geen teken dat het aan groeit. Witte randen is iets om je druk over te maken. Dit is een symptoom van vinrot. Aangroeien is ook niet altijd weer sprake van, vooral delen waar de vinstralen zijn beschadigt groeien niet meer aan.

Omdat ik zelf nu te maken heb met een betta met vinrot, wil ik graag weten of je dat heel zeker weet. Want je zegt het heel stellig.

Ik heb mijn betta nu in bactopur, en ik zie dat de zwarte randjes langzaam verdwijnen en dat kleurloos/wit nieuw weefsel ontstaat. Het witte weefsel ziet er goed uit.

Als ik naar youtube filmpjes kijk, zie ik dat bij Betta's met vinrot, het nieuwe weefsel terugkomt in kleurloos tot wit weefsel, wat later terugkleurt naar de goede kleur, soms pas na een half jaar.

De reden dat ik het vraag is dat wat jij zegt, zou betekenen dat het nu steeds slechter gaat met mjjn betta, en dat ik de behandeling moet veranderen.In principe zeg je dat ook over de betta van de topicstarter. Terwijl ik denk/hoop dat het juist beter gaat. En dat de behandeling tot nu toe werkt.

Wat ik had begrepen zijn er 2 vormen van vinrot, 1 die rafels en zwarte randjes/stukjes geven, en de vorm waarbij de zieke stukken wit zijn. En dat dat door verschillende oorzaken zou komen. Zou het kunnen zijn dat zwart een bacterie is en wit schimmel?

Zover ik mij herinner waren hier de nieuwe stukken aangroei ook eerst kleurloos maar goed dat is wat ik mij dan denk te herinneren en of dat per soort verschilt weet ik ook niet.

Of er 2 vormen van vinrot bestaan durf ik niet te zeggen.

Omdat ik zelf nu te maken heb met een betta met vinrot, wil ik graag weten of je dat heel zeker weet. Want je zegt het heel stellig.

Ik heb mijn betta nu in bactopur, en ik zie dat de zwarte randjes langzaam verdwijnen en dat kleurloos/wit nieuw weefsel ontstaat. Het witte weefsel ziet er goed uit.

Als ik naar youtube filmpjes kijk, zie ik dat bij Betta's met vinrot, het nieuwe weefsel terugkomt in kleurloos tot wit weefsel, wat later terugkleurt naar de goede kleur, soms pas na een half jaar.

De reden dat ik het vraag is dat wat jij zegt, zou betekenen dat het nu steeds slechter gaat met mjjn betta, en dat ik de behandeling moet veranderen.In principe zeg je dat ook over de betta van de topicstarter. Terwijl ik denk/hoop dat het juist beter gaat. En dat de behandeling tot nu toe werkt.

Wat ik had begrepen zijn er 2 vormen van vinrot, 1 die rafels en zwarte randjes/stukjes geven, en de vorm waarbij de zieke stukken wit zijn. En dat dat door verschillende oorzaken zou komen. Zou het kunnen zijn dat zwart een bacterie is en wit schimmel?

De witte rand is het afstervend deel van de staart die je ook korter/rafelig zie worden. Dit verdwijnt niet zomaar na een kuur wat wit is wit, dood is dood, kan bij kleuren kan ook wit blijven. Ik maak met telefoon foto s zodat ik kan zien dat het geneest. Staart en vinnen groeien heel hard aan. tenminste bij mijn sluiers. Ik heb er eentje gehad met staart van 5 cm gehele scheur van staart aanzet tot einde was in een week aan elkaar gegroeid. De staart groeit vanuit staart aanzet dus komen geen nieuwe topjes aan. Wel kan er aan de topjes tussen stukje groeien zodat het weer aan elkaar groeit.

Stoppen met de kuur als je echt zie dat de staart/vinnen weer aangroeien. Moeilijk te zien vandaar foto s maken zodat je kan vergelijken of het aangroeit. Beter kuur iets langer dan te kort omdat bacterieel anders terug komt. Dan niet alles dood en gaat weer vermeerderen. Dit kan weer even duren maar word vis weer ziek. Als er te laat medicatie is in gezet dan gaat helaas de vis niet genezen.

Heb je licht uit gelaten?

Rafelige vinnen kan ook door parasieten komen maar dan moet je meer aan de vis zien. Schuren, flitsen, slijmhuid. Bacterieel zie je vaak ook dat de ogen wat meer uit de kop staan door bacterie druk.

Vis met vinrot/bacterieel heeft zo en zo ook meer parasieten maar indien er er tijdig is ingegrepen zal de vis dit zelf weer kunnen afweren. Wat voogle of vitaminen na de kuur helpt vis sterker te worden.

Vinrot is vinrot en geen meerdere soorten. Dit is bacterieel maar je heb wel veel soorten bacterieen die niet allemaal te genezen zijn. Kan dus wel kan de vinnen/staarten gaan rafelen door parasieten dan is het geen vinrot.

100% zekerheid is afstrijkje laten maken maar bacterieen niet allemaal onder microscoop te zien. Moet dan op kweek en zover ik weet beland je dan in de koi wereld met fikse rekeningen. Krijgen dan gericht anti biotica spuiten.

Hoop dat je je Betta kan redden.

Schimmel herken je duidelijk is harig vachtje en is vaak secundair aan bacterieel. Zwarte randen is meestal ammonia burn.

Michelle mag ik vragen hoe jij aan al deze kennis komt want als ik alle reacties zo lees dan heb je er best veel kennis van namelijk.

Op internet speuren en veel koi info lezen. Koi houders schakelen vaak koi dokter in, dus wat betrouwbaarder info. Op net ook hele stukken te vinden van dieren arts met veel kennis qua vissen. Ik heb in begin zelf veel ellende gehad (en nog) met mijn sluiers en heb een microscoop aangeschaft. Door de jaren heen al heel wat medicatie moeten gebruiken. Zo zie ik dus ook met microscoop wat helpt en wat niet helpt. Maar medicatie ook niet altijd door slag gevend want aquarium is meestal de oorzaak. Conditie van vis ook belangrijk.

Stel vis bacterieel en zet je apart in de bactopur dan genezen. Zet je hem terug in aquarium die hoge waterwaardens heeft gaat het niet beter met vis en zit bacterie ook nog in aquarium. Conditie vis door kuur minder dus om vis erboven op te krijgen moet meer wezen dan kuurtje geven.

Stress kan ook een door slaggevend zijn ivm leven en dood.

Ik werk in de zorg en zodoende weet ik ook wat over bacterieen. Niet op arts niveau maar genoeg om te weten dat dit net als bij mensen een moeilijke zaak kan zijn. Veel ouderen sterven aan infectie ziektens (bacterieen). Long, blaas onsteking etc. Oudje met long onsteking heeft slecht afweersysteem. Krijgen anti biotica kuurtje. Helpt dit niet is het een link stam en kunnen naar ziekenhuis zodat ze op kweek zetten om te bepalen wat voor bacterie het is en krijgen dan infuus met gericht anti biotica. Ook hier hangt alles weer samen of dit haalbaar is of niet. Als bepaalde organen niet optimaal functioneren word het moeilijk. Als er geen behandeling word ingezet gaat bacterie van blaasontsteking door het lijf via bloed en gebeuren er dingen in het lichaam wat uit eindelijk de doodsoorzaak gaat worden. Zwak oudje gaat met een week dood, wat sterker oudje gaat met 3 maanden dood. Maar onbehandeld is het een afgelopen zaak.

Ik heb 8 jaar gezorgd voor mijn stiefvader met Alzheimer en is ook door bacterie ellende overleden. Wij hebben toen gekozen voor niet meer behandelen. Hij heeft het 3 maanden getrokken in huis situatie.

Vis is natuurlijk anders dan mens qua omstandigheden maar elk lichaam heeft bepaalde overeenkomsten.

Ok, leuk om te lezen hoe je aan alle kennis komt en zo zie je maar dat er ook raakvlakken zijn tussen je werk en je hobby.

😀 Net wat je leuk vind. Had de sluiertjes voor me stiefvader gehaald. Is me zorgen mens dood blijf ik met de zorgen vissen zitten 🙁 Als ik dit van tevoren geweten had ik een betta gekocht. Nu ik ze eenmaal heb ben ik er toch wel gek mee :smitten:

Maar wel een leuke hobby erbij :thumbs:

Net wat je leuk vind.

Ik begrijp wat je bedoeld maar goed ik bedoel meer om te lezen hoe je (in soms vervelende omstandigheden) al je wijsheid hebt vergaard. Het is natuurlijk nooit niet leuk om al deze kennis te moeten vergaren omdat je het nodig hebt. Gelukkig heb ik zelf zelden zieke vissen en dus ook weinig kennis van dit alles.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan