Wat is er nieuw

Bevestigen javamos aan hout voor 'dichte groei'

Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Leeftijd
29
Een tijdje terug heb ik bij mijn vuurgarnalen van de LFS een klein plukje javamos meegekregen. Deze heb ik op een stukje hout gelegd om te kijken of het een beetje wilde groeien in m'n bak, lekker voor de garnelen. Inmiddels - hoewel het niet bijster snel groeit - is het verder gegroeid (zie foto - aan de achterkant en elders in de bak zit nog meer) en heb ik het af en toe 'gesnoeid' om de groei te boosten. Uiteindelijk zou ik graag het mos willen binden aan het hout met vislijn of met zo'n matje. Wat is volgens jullie de beste manier? En nu zijn de javamos stukjes nog vooral een lange sprieten, hoe zorg ik ervoor dat het als het ware 'dicht groeit', dat je echt een matje krijgt waardoor je het hout niet of minder ziet?
Zie nu ook al dat het vatbaar is voor het vangen van troep met als gevolg een beetje alggroei, is er nog een manier om dit het beste schoon te houden? Hoe vaak zou je dit vervolgens snoeien?
Alvast dank allen!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2022-01-10 at 8.08.44 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-10 at 8.08.44 PM.jpeg
    92.4 KB · Weergaven: 150
  • WhatsApp Image 2022-01-10 at 8.08.45 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-10 at 8.08.45 PM.jpeg
    96.8 KB · Weergaven: 145
Maak er een klein kerfje in en druk het mos er in.
maakt niet uit af het iets beschadigd stukjes blijven groeien.
en gaan zich hechten aan het hout

Ja het zit nu ook al een beetje vast aan het hout, maar hier wordt het geen vol bosje van toch?

Dat duurt even als je met zo weinig begint
en je af en toe een sliertje kunt snoeien en vasthechten
laten we zeggen een maand of 6

bij mij groeit het nu als een plaag door mijn hele bak als ik niet uitkijk.
ik ben ook begonnen met een klein stukje die ik kreeg bij een paar torenslakjes
als ik dat vooraf had geweten had ik het niet in mijn bak los gelaten

Haha dank, goed om te weten. Klinkt dan gek maar ik hoop dat het hier ook nog eens zo lekker gaat groeien.

Maar deze methode werkt niet meer als je aquarium allang draait toch? Ik zou dan het houtstuk er uit kunnen halen maar dan heb je dus geen licht en warmte zoals bij een dry start methode.

Als je het stuk hout er makkelijk uit kunt halen en je hebt een bak of grote vaas over, plaats het daarin, beetje verven met yoghurt-moss, hout in bak en plaats deze bij het raam. Folie eroverheen, dagelijks met plantenspuit vochtig houden; paar weekjes volhouden. Hout terug in je tank.

Mooi, gaan we proberen. Hoeft het niet warm te blijven in die bak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan