Bijzonder minibakje met alleen maar slakken


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Op onze salontafel staat een heel bijzonder bakje. Het is namelijk geen aquarium of vissenkom, maar het boordlicht van een koopvaardijschip. Jullie hebben allemaal prachtige bakken, maar deze is voor mij vooral uit sentimenteel oogpunt waardevol, en daarom wil ik het verhaal met jullie delen.

Mijn vader heeft altijd gevaren, en zijn eerste reis maakte hij met een oud schip dat naar Taiwan moest voor de sloop. Ik denk dat hij zo aan dat oude boordlicht kwam. Vanaf zijn 7e jaar hield hij thuis een aquarium, en hij hing het boordlicht in een beugel met een ketting aan het plafond van zijn hut met een paar kleine visjes erin. Als het schip dan op en neer deinde, bleef het mini-aquarium altijd recht hangen. Later ging dat bakje mee naar huis, waar hij er een standaard voor maakte. In die tijd stond het op zijn bureau, toen hij voor zijn rangen studeerde. Nog later stond het leeg in de schuur, en toen ik op kamers ging, nam ik het mee om er een visje in te houden. Er heeft ook wel eens een dwergkreeft in gezeten, maar eigenlijk is het veel te klein voor wat voor vis, kreeft of kikker dan ook. Dus nu staat het hier op tafel, met alleen een decoratiefiguur ( twee tonnen en een doodshoofd: zeemansgraf) en wat plantjes erin. En een paar poelslakjes en sinds deze week een mos-bol. Ik heb niet alle alg weggehaald dan hebben de slakken ook wat te doen.

275824
275825
 
Mooi verhaal en leuk dat je er mee door bent gegaan!
 
Leuk verhaal Giebeltje :)
 
Het begon trouwens met een slakje dat blijkbaar als eitje met een plantje was meegekomen. Er bewoog ineens een klein bruin puntje door het bakje, en het groeide gestaag. Later kwamen er meer. Af en toe haal ik weer eens wat slakjes weg, en zet er een nieuw plantje in.
 
Hoe gaat het nu met dit bakje?
 
Puntje & familie doen het nog steeds goed. De mosbal drijft soms of zweeft halverwege en het javamos maakt mooie slierten. Ik vul af en toe water bij en verder doe ik er niets aan😊
image.jpg
 
Grappig dat het zo goed in evenwicht blijft en de mosbal zelfs gaat drijven.
 
Nice stuk om te lezen ben ook geïnteresseerd, ben sinds deze week gelukkig eigenaar van 2 kogeltjes (Carinotetraodon travancoricus) en wil de poelslak gaan kweken (als voeding) !
Zat al te kijken naar een aquarium maar een grote vaas werkt natuurlijk ook ! (niet disrespect naar jouw boordlicht) maar wel een geniaal iets voor mij !

Welke plantjes gebruik je zoal en verder voeg je er niks bij? Alg door middel van zon ! en de rest gaat vanzelf?
 
Ik heb momenteel twee slakkenbakken, dat boordlicht dus, en, inderdaad, een brede glazen vaas.

Het mini- biotoopje in het boordlicht bevat het volgende:
- filterzand op de bodem
- decoratie waar algen op groeien
- mosbal
- pluk javamos
Bij wijze van experiment heb ik wat Salvinia natans en Eendenkroos laten drijven, maar die zijn gaandeweg steeds kleiner geworden. Ik heb een keer een scheutje plantenvoeding toegevoegd, verder niet.
 
Zie je dan ook veel nakweek van de slakken in de betrekkelijk kleine "bakjes" Nina?
 
Dat is waar ik idd op zoek naar ben, iedereen wilt van zijn slakken af. Ik wil ze gaan houden
 
Ik heb momenteel twee slakkenbakken, dat boordlicht dus, en, inderdaad, een brede glazen vaas.

Het mini- biotoopje in het boordlicht bevat het volgende:
- filterzand op de bodem
- decoratie waar algen op groeien
- mosbal
- pluk javamos
Bij wijze van experiment heb ik wat Salvinia natans en Eendenkroos laten drijven, maar die zijn gaandeweg steeds kleiner geworden. Ik heb een keer een scheutje plantenvoeding toegevoegd, verder niet.
Oke dank je ! Zand heb ik nog even wat javamos extra bestellen en mosballen !
 
Zie je dan ook veel nakweek van de slakken in de betrekkelijk kleine "bakjes" Nina?
Ja, in het boordlicht begon ik met 1 torenslak die ik uit de grote bak had gehaald ( zat er al heel lang in) omdat ik met de Anentome helenaslakken de poelslakken wilde bestrijden. "Puntje" zit al meer dan een jaar in de slakkenbak, en heeft behoorlijk wat nageslacht inmiddels. Het bakje draait al een hele poos stabiel, en dat vind ik leuk om te zien.

In het andere " bakje" had ik wat grind, afkomstig uit de grote bak, zitten. Daar verschenen plotseling poelslakjes, die zich ook zijn gaan voortplanten. Ze blijven klein, want er zit niet veel aan planten in. Af en toe gaf ik er een aan de enig overgebleven Anentome helena in de grote bak. Die is inmiddels verdwenen, ik vermoed per ongeluk via de tuinslang de vijver in bij de waterwissel:oopss:. In het kleine bakje zitten dus nu nog wat poelslakjes, en door het zonlicht ( het bakje staat in de vensterbank) is het water inmiddels erg groen. Ik weet nog niet wat ik er mee zal doen, misschien dat ik het een keer leegkieper in de vijver. Of ik moet iemand tegenkomen met een hongerige Anentome helena of kogelvis...
 
Leuk dat ze kweken Nina. Puntslakken zijn ook zeker niet de moeilijkste en voor je het weet heb je er teveel.
 
Gezien de beperkte hoeveelheid voedsel zal dat niet zo snel gebeuren denk ik ;))
 
Ik had daarstraks even geen tijd om verder commentaar op te schrijven, maar wat ik zo leuk vind aan dit bakje is dat groenige glas met die geheimzinnige schemering. Zelfs zo'n simpel plantje als dat Javamos kan er zo prachtig uitzien. En de slakjes die heel langzaam rondkruipen vind ik ook leuk om te zien. Eigenlijk zou ik 'm eens een keertje moeten filmen. Zelfs zo'n minibakje kan al rust en schoonheid brengen...
 
Mapa (!) Puntje is er ook nog
0B9AB0C9-A86D-4A02-8559-784B829D7757.jpeg
 
Hij/zij is inmiddels zeker 4 jaar oud :))
Wow, dat is een flinke leeftijd, had niet verwacht dat ze zo oud kunnen worden. Enige puntje in die setting?
 
Puntje kroop al een paar jaar in de grote bak rond, en in 2019, nadat ik veel plantjes had neergezet, zaren er veel Poelslakken in. Toen heb ik 2 Anentome helenaslakken in de grote bak gezet, en veiligheidshalve Puntje naar dit bakje verhuisd. Het beviel blijkbaar goed, want Puntje heeft een heleboel kleintjes gekregen. In de grote bak zitten nu helemaal geen slakken meer, er staat alleen nog een Appelslak op mijn verlanglijstje ;))
 
Puntje kroop al een paar jaar in de grote bak rond, en in 2019, nadat ik veel plantjes had neergezet, zaren er veel Poelslakken in. Toen heb ik 2 Anentome helenaslakken in de grote bak gezet, en veiligheidshalve Puntje naar dit bakje verhuisd. Het beviel blijkbaar goed, want Puntje heeft een heleboel kleintjes gekregen. In de grote bak zitten nu helemaal geen slakken meer, er staat alleen nog een Appelslak op mijn verlanglijstje ;))
Gaan je goldies niet happen naar een appeltje denk je?
 
Nee, dat denk ik niet. Tenminste niet als zo'n appeltje snel groot groeit. Ze hapten ook niet naar de Anentome Helena's. Ik zie wel meer Sluierbakken waar Appelslakken in zitten.
 
Leuk, zo'n slakkenbakje!
Hoe is het nu met Puntje en familie?

Ik heb zelf ook een grote vaas van zo'n 7 liter die ik als slakkenbakje wil inrichten.

Mijn vraag is of ze er niet uit gaan kruipen?
 
Leuk, zo'n slakkenbakje!
Hoe is het nu met Puntje en familie?

Ik heb zelf ook een grote vaas van zo'n 7 liter die ik als slakkenbakje wil inrichten.

Mijn vraag is of ze er niet uit gaan kruipen?
Nee hoor, Puntje & Family blijven lekker onder water. En ze doen het nog steeds, al weet ik inmiddels niet meer wie de oorspronkelijke Puntje was en of zij zelf nog leeft. Maar het bakje doet ‘t nog steeds.

Mijn vader vertelde laatst dat dit boordlicht afkomstig was van de Phrontis, maar ik denk dat het de Adrastis was, die in 1954 werd gesloopt.

 
Dat waren nog eens schepen..
 
Nou, prachtig waren ze. Ik mocht een maand meevaren op de Laertes toen ik 8 was. Naar Hamburg en Liverpool en weer terug naar Amsterdam. In Liverpool moest het schip het dok in en ben ik met mijn moeder een weekje in Kilbirnie in Schotland wezen logeren. Maar dat schip… bovenin was de Brug, met de radar waar ik graag naar keek vooral als het mistig was, en de scheepshoorn waar ik een keer op volle zee aan mocht trekken. Het geluid van de “Blauwpijpers” her kenden we uit duizenden.Daarnaast sliep de kapitein, daaronder de hut van mijn pa, toen nog 1e stuurman, de hut van de Hwtk, de 2e stuurman en de marconist. Daaronder de eetzaal, met gegraveerde glazen deuren met bloemmotieven, en een brede trap met veel teakhout herinner ik me. Benedendeks was de messroom van de Hong Kong Chinezen die daar ook hun hutten hadden: de steward die ons bediende aan tafel, de kok, de bootsman Ho Yick en de scheepstimmerman “Chippie”. We aten aan een grote ronde hagelwit gedekte tafel, met driedubbel bestek. Chinese omelet vond ik het lekkerst. Maar nog leuker vond ik het om benedendeks met de Chinezen mee te eten. In hun messroom stond op een plank het Rode Boekje van Mao, en er hing een Erhu (Chinese viool) aan de muur. Daar heb ik met stokjes leren eten. Op het achterdek waren de verblijven van de “oliemannen”, de Chinezen die het grove werk deden, en ik hoorde later dat die uit een ander deel van China kwamen. Het was toen, begin jaren ‘70, nog de tijd waarin nog veel van de koloniale sfeer merkbaar was. Mijn moeder is een paar jaar later nog een half jaar mee wezen varen op de Polydorus, ook zo’n mooi schip. Met waaierboeg, dat vond ik zo mooi om te zien.
 
Dat zijn mooie herinneringen, die pakt niemand jou nog af. Klinkt allemaal heel indrukwekkend en in het echt zal dat nog veel indrukwekkender zijn geweest.
 

Terug
Bovenaan