Wat is er nieuw

Billy's Juwel Rio 180 nieuwe start

Zou zeker kijken of je hiermee goed zit qua lichtsterkte (lm/L = lumen per liter)
dus het totaal aantal lumen van lamp(en) gedeeld door het aantal inhoud liters van bak

https://aquaforum.nl/threads/rode-planten-een-overzicht.184112/

Categorie waarin planten vallen, veel leveranciers vermelden dit op hun planten labels
Bekijk bijlage 390843

….en/of aanvullende bemesting en CO2 wenselijk/nodig is, veelal van toepassing bij “medium” maar vrijwel zeker bij “advanced”
Bekijk bijlage 390844
Thanks voor de link interessant topic! Mijn Chihiros lamp geeft 37 lm/L (op volle sterkte) ik wil voedingcapsules in de bodem gebruiken en vloeibare plantenvoeding in het water, zou dat goed gaan met bv een Rotala Cambodia en Ludwigia mini super red zonder CO2?

Thanks voor de link interessant topic! Mijn Chihiros lamp geeft 37 lm/L (op volle sterkte) ik wil voedingcapsules in de bodem gebruiken en vloeibare plantenvoeding in het water, zou dat goed gaan met bv een Rotala Cambodia en Ludwigia mini super red zonder CO2?
Je loopt dan een redelijk groot het risico op algen, daarnaast heb je zo niet de optimale omgevingscondities voor deze planten qua groei/kleuren

Sta je niet blind op mooie plaatjes van voorbeeld bakken, begin als starter in deze hobby met "Easy/gemakkelijke" planten op een lagere licht-intensiteit, zorg eerst voor een stabiele algenvrije bak, daarna kan je de wensen bijstellen en dan bepalen om ook met CO2 te starten.

Ik vrees ook dat de lichtbehoefte van je 'rode' planten te ver uit de buurt liggen van je andere planten. Dan is het dus voor de één te licht, en/of voor de ander te donker.

In plaats van rode planten, kun je ook overwegen om met groentinten (felgroen/ donkergroen) te werken en eens te kijken naar de bronstinten, van bijvoorbeeld cryptocoryne of de donkere variant van de bucephalandra.
Verder kan de rode tijgerlotus het in een dergelijke mix ook goed te doen, al is ie dan niet felrood maar eerder wat rozig-groen.

Ik begrijp het, "balans" is en blijft het sleutel woord 😊
Die rode tijger lotus lijkt mij ook wel mooi maar ziet er erg verschillend uit als ik google op foto's, van miezerig iel plantje tot wreed volle bos 😂

Zo'n miezerig iel plantje is als je ze pas net in de bak krijgt, en als ze tevreden staan kan het een mooie volle bos worden. Maar dat hangt ook af van je snoeiregime.

Weet je zeker dat 37 lm/L klopt? 4246 lumen op 180 liter is ongeveer 23lm/L.

Zo'n miezerig iel plantje is als je ze pas net in de bak krijgt, en als ze tevreden staan kan het een mooie volle bos worden. Maar dat hangt ook af van je snoeiregime.
Dan komt ie ook op het "verlanglijstje"😉
Weet je zeker dat 37 lm/L klopt? 4246 lumen op 180 liter is ongeveer 23lm/L.
Verrek je hebt gelijk! ik had ff snel het aantal lumen gegoogled en via aquaplantsonline vond ik dat de lamp 7.358 lumen zou hebben, dat klopt dus niet.
De Chihiros Universal wrgb 1000 heeft volgens alle andere websites 4246 lumen ÷ 200L (intern filter is er uit) = 21,32 lm/L en daarmee kom ik natuurlijk uit in het Easy planten segment.
Betekent dit dat deze lamp niet al te best is, en als ik ooit rode planten incl CO2 zou willen gaan toevoegen deze lamp te zwak is?

ik wil voedingcapsules in de bodem gebruiken en vloeibare plantenvoeding in het water, zou dat goed gaan met bv een Rotala Cambodia en Ludwigia mini super red zonder CO2?
Betekent dit dat deze lamp niet al te best is, en als ik ooit rode planten incl CO2 zou willen gaan toevoegen deze lamp te zwak is?
Even het topic vluchtig doorgekeken,
maar met deze start en deze spullen heb ik sterke twijfels dat je dat überhaupt voor elkaar gaat krijgen. Dat is zelfs voor een ver gevorderde aquariaan al een hele opgave.
Dus; je of je plannen/ beoogde doel bijstellen en een bak gaan realiseren met de beschikbare techniek of je moet andere spullen gaan gebruiken om jezelf het makkelijker te maken om rode/ fel gekleurde planten te laten groeien

Even het topic vluchtig doorgekeken,
maar met deze start en deze spullen heb ik sterke twijfels dat je dat überhaupt voor elkaar gaat krijgen. Dat is zelfs voor een ver gevorderde aquariaan al een hele opgave.
Dus; je of je plannen/ beoogde doel bijstellen en een bak gaan realiseren met de beschikbare techniek of je moet andere spullen gaan gebruiken om jezelf het makkelijker te maken om rode/ fel gekleurde planten te laten groeien
Bedankt voor je feedback!
Rode planten was een wens, geen harde eis dus dat idee/plan kan makkelijk gewijzigd worden.
Punt is dat er zoveel info te vinden is op het grote internet. Op bijvoorbeeld Reddit en Youtube etc zag ik veel dat bijvoorbeeld dat Ludwigia mini super red een makkelijke rode plant zou zijn dus vandaar dat ik dacht goed geïnformeerd aan de slag te kunnen gaan haha 😁 blij dat ik mij hier heb aangemeld. 😇

Nog een andere vraag:
Ik heb de hardscape een heel eind klaar en alles staat naar mijn zin.
Kan ik de bak nu gewoon vullen met water en morgen direct beplanten of is het beter om alleen te vullen en nog even wachten met planten?
(Weet niet of het hout eerst nog een tijdje moet "weken" oid? )

Is dat hout droog, niet ingewaterd? Dan heb je groot kans dat het gast drijven… of je moet het aan de stenen hebben vastgelijmd.
Je kunt best direct planten erin zetten en dan 4 weken laten indraaien. Kunnen de planten ook groeien en wortelen in de bodem.

Het hout is droog maar zou volgens de winkel ook niet drijven. Ik hou het wel even in de gaten en als het gaat drijven lijm ik het alsnog vast.

Ik heb nog een ander 80L aquarium staan, is het aan te raden om daar water uit te halen voor in de nieuwe bak zodat de bactericultuur sneller op gang komt, of is het beter/slimmer om gewoon alles netjes nieuw te doen en op het gemak een week of 4 in te draaien?
Filtermateriaal kan ik daar helaas niet echt uithalen en in het nieuwe filter stoppen want daar zit zo'n klein inwendig superfish filter in, dan hou ik niks meer over.😂

In water zitten erg weinig bacterien en je kan wel een spons uit een ingedraaide bak uitknijpen. Dit versnelt de opstart.

1000075268.jpg

Vandaag heb ik de planten gehaald en geplaatst.
Langs de achterwand staat Limnophila sessiliflora achter en half rond de grote steen.
Achter het hout wat meer naar links staan 2 Cryptocoryne Petchii Pink( ik hoop dat die nog wat hoger groeit, anders verplaatst ik hem iets meer in het zicht)
Links voor staan 2 Cryptocoryne nevellii.
Onder het hout zit een javavaren en een jaja een iele miezerige rode tiger lotus 😂
Tussen en op de stenen zitten 2 Anubias nana petit
Bovenop het hout zitten 2 Bucephalandra wavy green
En voor de oplettende kijker, inderdaad toch een Ludwigia mini super red, gewoon om te proberen 😊
Er kunnen nog wat voorgrond plantjes bij maar voor nu eerst even kijken hoe het gaat. Op het hout wil ik nog wat plukjes mos maar ik moet nog even uitzoeken welke mos soort mooi compact blijft want javamos vind ik te rommelig en weelderig.

Verder nog wat sfeer plaatjes:
1000075269.jpg

1000075270.jpg
1000075271.jpg
1000075272.jpg
1000075274.jpg

Lastig hoor er van af blijven 😅

Heb vandaag het sponsje uit het andere aquariumfilter in de nieuwe bak uit geknepen en wat verkruimeld vlokvoer er in gedaan om de bacteriecultuur wat te helpen.
En ik was niet helemaal tevreden met de plaats van de Javavaren die was een beetje "te aanwezig" dus die heb ik verplaatst meer naar de achterkant achter het hout. En een Cryptocoryne Petchii Pink heb ik van achter naar rechtsvoor verplaatst.
En nu blijf ik er echt vanaf 😇

Heb de Chihiros verlichting nu op +/_ 70% staan voor 7 uur is dat oke?

1000075451.jpg

Holy moly! die Limnophila Sessiliflora groeit wel als een tierelier joh! 😁
Vond ze maar klein toen ik ze uit het steenwol haalde maar in 3 dagen zijn ze al bijna 5 cm gegroeid en dan heb ik nog geen eens plantenvoeding toegevoegd (de all-in-one van planted-box is besteld). Dat wordt wekelijks snoeien denk ik 😂

Was:
1000075758.jpg

Is:
1000075761.jpg

Ziet er toch i.m.o. redelijk compact uit. Hij behoort niet voor niets tot de snelgroeiers.

Bedankt voor het mee kijken/denken👍
Heb nog wat duidelijkere foto's gemaakt.
Ik heb wel wat ruimte rond de filterinlaat gehouden maar verder staat de Limnophila niet heel erg ver uit elkaar ofzo. Ik heb wel een klein beetje ruimte overgelaten met het idee dat ik op den duur wat kan snoeien en terug planten, maar dat zal niet veel zijn qua beschikbare ruimte denk ik.

Boven af
1000076006.jpg

1000076003.jpg

Nogmaals, alle tips zijn welkom hoor beter voorkomen dan genezen 😉

Wat is dit dan? Soort doorzichtig slijm spul op de bodem tussen de planten. Het lijkt op de plekken te zitten waar ik die Colombo nutricaps heb geplaatst (maar 100% zeker weet ik dat ook niet meer haha)
1000076170.jpg

Bacterien, normaal bij de opstart.
Verdwijnt vanzelf.

Dag 9:
De witte waas is een heel eind weg en alle planten zien er nog steeds goed uit.
Ik had vorige week de verlichting wat terug geschroefd naar 6 uur en 45% waardoor de Limnophila Sessiliflora iets minder hard maar toch gestaag doorgroeit, en er is wat meer van dat witte bacterie slijm op de bodem bijgekomen.
Gisteren nogmaals een sponsje uit het filter van het andere aquariumfilter uitgeknepen in deze bak en vandaag ook maar eens de eerste druppeltest gedaan.
NH3 =0,0 mg/L
NO2 =0,0 mg/L
NO3 = net niet, net wel 10 mg/L

Zo ver weinig spannends te beleven dus 😄

Ik heb sinds de start nog geen waterwissel gedaan, is dit oke of moet ik toch gaan verversen ivm de all in one plantenvoeding van the plantedbox?

20250929_104728.jpg

Laatst bewerkt:
Dag 14
De Limnophila Sessiliflora groeit lekker door en heb ik ondertussen wat terug gesnoeid en weer herplant. De Ludwigia mini super red kleurt mooi rood in de toppen maar verliest wel wat blaadjes van de onderkant van de stengel en er verschijnen wortels halverwege aan een stengel??
Van de Cryptocoryne Petchii Pink verslijmen hier en daar wat blaadjes maar verder niet veel spannends.
Ik voeg nog steeds om de paar dagen een klein beetje vlokvoer toe en per week een 1/2 tot 2/3 dosering van de All-in-one voeding samen met de voedingscapsules natuurlijk.

Vandaag toch maar een kleine waterwissel van 10% gedaan om zo gelijk wat afval resten van blaadjes etc aftehevelen en ook weer getest met de druppeltestkoffer van Colombo.
Waardes zijn nu:
NH3= 0,0
NO2=0,0
NO3=10
PO4=1,0
PH= 7,5
GH= 6
KH= 5

Ik had gehoopt om al wat Amoniak of Nitriet te zien, maar helaas nog steeds 0,0. Is dit "normaal" na 2 weken tijdens het indraaien?
Volgende week (week 3 van het indraaien) ga ik voor de zekerheid wel om de dag testen. Ben heel benieuwd hoe zo'n "Nitriet piek" gaat.
20251004_130146.jpg

Dag 14
De Limnophila Sessiliflora groeit lekker door en heb ik ondertussen wat terug gesnoeid en weer herplant. De Ludwigia mini super red kleurt mooi rood in de toppen maar verliest wel wat blaadjes van de onderkant van de stengel en er verschijnen wortels halverwege aan een stengel??
Van de Cryptocoryne Petchii Pink verslijmen hier en daar wat blaadjes maar verder niet veel spannends.
Ik voeg nog steeds om de paar dagen een klein beetje vlokvoer toe en per week een 1/2 tot 2/3 dosering van de All-in-one voeding samen met de voedingscapsules natuurlijk.

Vandaag toch maar een kleine waterwissel van 10% gedaan om zo gelijk wat afval resten van blaadjes etc aftehevelen en ook weer getest met de druppeltestkoffer van Colombo.
Waardes zijn nu:
NH3= 0,0
NO2=0,0
NO3=10
PO4=1,0
PH= 7,5
GH= 6
KH= 5

Ik had gehoopt om al wat Amoniak of Nitriet te zien, maar helaas nog steeds 0,0. Is dit "normaal" na 2 weken tijdens het indraaien?
Volgende week (week 3 van het indraaien) ga ik voor de zekerheid wel om de dag testen. Ben heel benieuwd hoe zo'n "Nitriet piek" gaat.
Bekijk bijlage 391242
Omdat je gebruik maakt van bacteriën uit een ander filter, kan het zijn dat je niet/nauwelijks nh3/4 en no2 gaat meten. De stoffen worden immers afgebroken door de bestaande bacteriën🙂

Heb je toevallig ammoniak zonder schoonmaak middelen er in staan?
Zo ja hier is een calculator om te berekenen hoe veel je toe moet voegen voor 1mg/l.
https://spec-tanks.com/ammonia-calculator-aquariums/

Dit is voor een concentratie van 5%, kijk op het label hoe veel het precies is.

Screenshot_20251004_130943_Chrome.jpg

Als je 1ppm / mg/l doseert en 24 uur later is er geen ammoniak of nitriet meetbaar maar wel meer nitraat is die ingedraaid.
Let op: nooit meer dan 2mg/l aan ammoniak toevoegen, dan komt nitriet te hoog uit en zullen die bacterien niet goed vermeerderen.

Omdat je gebruik maakt van bacteriën uit een ander filter, kan het zijn dat je niet/nauwelijks nh3/4 en no2 gaat meten. De stoffen worden immers afgebroken door de bestaande bacteriën🙂
Zou opzich kunnen, maar dan werkt dat wel heel goed! Ik heb echt maar 2x een klein sponsje (van 6x6x6cm) uit het andere internfiltertje (superfish aquaflow 300) in de nieuwe bak uitgeknepen. Er kwam wel een redelijke wolk uit dat wel, maar toch zo snel? (Was beetje bang dat ik teveel bacteriën zou verwijderen uit dat toch al kleine filtertje en problemen zou krijgen in het andere aquarium vandaar maar 2 x gedaan.)

Heb je toevallig ammoniak zonder schoonmaak middelen er in staan?
Zo ja hier is een calculator om te berekenen hoe veel je toe moet voegen voor 1mg/l.
https://spec-tanks.com/ammonia-calculator-aquariums/

Dit is voor een concentratie van 5%, kijk op het label hoe veel het precies is.

Bekijk bijlage 391243

Als je 1ppm / mg/l doseert en 24 uur later is er geen ammoniak of nitriet meetbaar maar wel meer nitraat is die ingedraaid.
Let op: nooit meer dan 2mg/l aan ammoniak toevoegen, dan komt nitriet te hoog uit en zullen die bacterien niet goed vermeerderen.
Ik ben dol op testjes en uitproberen maar ik heb hier alleen een fles Rio Ammoniak staan van de supermarkt en daar staat niks op over procenten en toevoeging dus dat durf ik niet aan.😬😂

Ah de oude rio is een van de betere zonder schoonmaakmiddelen en ander spul er in.
Even schudden en kijken of het erg schuimt, klein beetje is normaal maar veel schuim is niet goed.
Is overigens 5% dus 3,5ml toevoegen zou 1mg/l moeten geven.
Heb jaren lang die van rio gebruikt. 😉

Vermoed dat je bak het in 2 dagen wel helemaal om zet en dus klaar is voor bezetting.

Vaak zie je dat in week 2 of 3 en je kan een paar keer per week wat voer verkruimelen om het te bevorderen.

Dat doet Billy al, wel bij de les blijven John 🙄😉

Dat doet Billy al, wel bij de les blijven John 🙄😉
Whahahaha 🤭 ja sorry ik ben soms wat lang van stof dus ik snap het wel hoor als niet iedereen die lappen tekst doorleest. 😇

Ah de oude rio is een van de betere zonder schoonmaakmiddelen en ander spul er in.
Even schudden en kijken of het erg schuimt, klein beetje is normaal maar veel schuim is niet goed.
Is overigens 5% dus 3,5ml toevoegen zou 1mg/l moeten geven.
Heb jaren lang die van rio gebruikt. 😉

Vermoed dat je bak het in 2 dagen wel helemaal om zet en dus klaar is voor bezetting.

Even voor de duidelijkheid, is ppm het zelfde als mg/l?

En kan deze ammoniaktest geen kwaad voor de planten die al in het aquarium staan?

Je kan ppm en mg/l in dit geval door elkaar gebruiken.

Het is geen test maar een wetenschappelijk manier van indraaien en testen of je ingedraaid bent.
Hetzelfde als het opstarten met de salmiak methode of de commerciële middelen zoals dr. Tims.
https://www.drtimsaquatics.com/products/ammonium-chloride/
Planten hebben er geen last van.

Het is niets anders dan voer verkruimelen om de bacteriën te voeden alleen precies gedoseerd.

Je kan ppm en mg/l in dit geval door elkaar gebruiken.

Het is geen test maar een wetenschappelijk manier van indraaien en testen of je ingedraaid bent.
Hetzelfde als het opstarten met de salmiak methode of de commerciële middelen zoals dr. Tims.
https://www.drtimsaquatics.com/products/ammonium-chloride/
Planten hebben er geen last van.

Het is niets anders dan voer verkruimelen om de bacteriën te voeden alleen precies gedoseerd.
Ik heb nu 4ml ammoniak toegevoegd (want 200 Liter zonder het internfilter). Kan ik dit nu al gelijk testen zodat ik weet wat de beginwaarde is, of moet ik een x aantal uur wachten totdat het helemaal gemengd is in het water (geen idee hoe lang dat duurt😬)?

Met een half uurtje is het wel gemengd.
Zal zo tussen de 1 en 1,5mg/l zitten, meestal is bruto bak inhoud het meest accurate voor de dosering hoeveelheid.

Nou net weer de testjes gedaan
NH3= 0.5mg/l
NO2= heel licht roze dus tussen 0.0 en 0.5 mg/l
NO3=10mg/l

Die fles Rio ammoniak staat al een aantal jaar in de kast, ik weet niet of het in kracht afneemt. Ik ga morgen weer even testen en dinsdag weer, ik ben benieuwd😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan