Wat is er nieuw

Billy's Juwel Rio 180 nieuwe start

Vandaag weer getest en de waardes zijn nu:

NH3= 0,5mg/l
NO2= 0,25mg/l
NO3= 20mg/l

NH3 is na 1,5 dag nog steeds 0,5mg/l maar lijkt wel iets lichter groen dan eerder.
NO2 is stabiel 0,25mg/l
NO3 loopt wat op.

Morgen maar weer testen.

20251007_113642.jpg

Gezien de stijging van no3 denk ik dat de initiële ammoniak test wat laag uitgevallen is.
Grove al omgezette hoeveelheden: 10 nitraat = 3 nitriet = 1mg/l ammoniak.

de exacte omzetting van de stikstof kringloop is: 1 ppm ammoniak --> 2.7 ppm nitriet --> 3.6 ppm nitraat.

Blijft natuurlijk met grove hoeveelheden werken met de colombo test maar het laat zien dat de kringloop al goed op gang gekomen is.

Gezien de stijging van no3 denk ik dat de initiële ammoniak test wat laag uitgevallen is.
Grove al omgezette hoeveelheden: 10 nitraat = 3 nitriet = 1mg/l ammoniak.

de exacte omzetting van de stikstof kringloop is: 1 ppm ammoniak --> 2.7 ppm nitriet --> 3.6 ppm nitraat.

Blijft natuurlijk met grove hoeveelheden werken met de colombo test maar het laat zien dat de kringloop al goed op gang gekomen is.
Zo, dat moest ik wel even 2x lezen hoor 😳 maar ik snap hem hahaha👍ga voor de zekerheid deze week nog een paar keer testen.
Wel lekker dat het indraaien zo voorspoedig verloopt, aan de andere kant had ik het ook wel fijn gevonden om die "nitrietpiek" te kunnen waarnemen.
Tot nu toe ook nog geen last van de vaak genoemde bruine alg oid.

Ik zal eens gaan nadenken over het visbestand, al weet ik eigenlijk wel wat ik wil (zie beginpost), maar er staat hier dus nog een 85L aquarium dat weg moet, met daarin 5 lantaarndragertjes/lichtvisjes, 8 Guppy's en 2 ik denk chineese algeneters (Gyrinocheilus aymonieri).
Die lantaarndragertjes gaan mee naar de nieuwe bak en voor de guppen heb ik wel een adresje, alleen die 2 Chineese algeneters is wel een "dingetje". Ze zijn namenlijk redelijk groot geworden en één is redelijk "agressief" (de grote zit vaak achter de kleinere aan, maar vaak liggen ze ook weer samen op een blad te chillen, een beetje een haat liefde verhouding zeg maar haha de andere vissen laat ie wel met rust) en ik ben bang dat als dit in de nieuwe bak ook zo door gaat dit veel stress bij de andere vissen geeft, opruimen dus!? Nou,... ik heb deze 2 vissen gekregen (met het aquarium) van een speciaal iemand en ze hebben ook best een karakter, dus vind het lastig om ze weg te doen.
Misschien uit elkaar halen en 1 in de nieuwe bak en de ander opruimen/herplaatsen? maar gaat ie dan niet achter de andere vissen aan omdat die andere er nite meer is om achter aan te gaan? Lastig joh!

20251007_173745.jpg

Gyrinocheilussen worden naarmate ze ouder worden, steeds territorialer en grotere rotzakken. Vroeger of later gaan ze je andere vissen waarschijnlijk vermoorden. Ze hebben een erg groot aquarium nodig.....

Gyrinocheilussen worden naarmate ze ouder worden, steeds territorialer en grotere rotzakken. Vroeger of later gaan ze je andere vissen waarschijnlijk vermoorden. Ze hebben een erg groot aquarium nodig.....
Ja dat is dus niet de bedoeling en daar was ik wel al een beetje bang voor. Wat is een optie om met ze te doen? Wie wilt zulke vissen hebben?

Vandaag het water weer getest:
NH3= 0.0mg/l
NO2= 0.5 mg/l
NO3= 20mg/l

Ammoniak is weg, nitriet loopt iets op.
Moet ik nu gewoon afwachten tot nitriet een paar dagen 0,0 is en dan een grote waterwissel voordat er vissen in gaan?

20251008_212046.jpg

Nitriet zal morgen ofzo ook wel weg zijn.
Waterwisseltje doen kan geen kwaad en dan de eerste vissen er in.

Donderdag was nitriet inderdaad 0 en vrijdag ook 🥳 dus savonds laat nog een grote waterwissel gedaan zodat vanmiddag de eerste bewoners erin kunnen 😊
Met de waterwissel zag ik dat de Ludwigia mini super red alleen de bovenste helft goed groeide en onderste helft aan het verotten was. Ik denk omdat ie een beetje in een gat tussen het hout en de steen stond, dus weinig stroming en licht onderaan. Heb de goede stukken er uit gesnoeid en hem nu verplaatst langs de achterwand. Hopenlijk groeit hij snel weer op hoogte en red ie het, want die rode kleur was wel erg mooi. In het gat paste weer mooi de javavaren.

Bewoners:
Als eerste uit het oude aquarium de 6 lichtvisjes, 2 helena slakken en een aantal vuurgarnaaltjes overgezet en toen de verleiding niet kunnen weestaan en op het laatste moment toch nog even snel naar aquariumplantenshop gereden om 2 plantjes en 15 Corydoras Panda's 😄 (wat zijn die leuk!!😁)
En over een week ofzo gaan we om 20 kardinaal tertra's
20251011_173645.jpg
20251011_174634.jpg20251011_152504.jpg
20251011_180238.jpg

Bijlagen

• 20251011_174609.jpg
    20251011_174609.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 33
  • 20251011_174805.jpg
    20251011_174805.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 39
Werkt goed die ammoniak methode van testen 👍

Mooie groep Hoplisoma Panda's, prima aantal.
Vind ze wel wat magertjes dus als de waterparameters het toelaten goed voeren.

Dat werkt inderdaad erg goed ja 👍
Ik had nog niet goed over voeding nagedacht dus ik had maar voor het gemak gelijk een potje Terta Cory shrimp wafers erbij gekocht, 3 van die tabletjes gegeven maar het duurde wel even voordat ze er naar omkeken als straks het licht aan gaat eens kijken of ze alles op hebben gegeten, anders haal ik ze er weer uit. Lees nu ook wel dat ze verschillende voer soorten eten dus moet even kijken wat nou het best werkt.

Diepvries artemia, tubifex, daphnia, muggenlarven en af en toe wat spirulina tabletten.
Ook levende net uitgekomen artemia nauplii gaan er wel in.
Die tabletten kunnen ook wel maar echt vetmesten wil het beste met diepvries en levend voer.

Ah top, zal eens kijken waar dat verkrijgbaar is.
Ik heb daar eerlijk gezegd ook niet opgelet of ze dat verkopen in de winkel van aquariumplantenshop en daar kom ik op zijn vroegst volgende week pas weer voor de kardinaaltertra's. Ik heb volgens mij bij Groenrijk wel eens zo'n koel/diepvrieskastje zien staan op de aquarium afdeling misschien daar eens kijken.

Trouwens, onwijs bedankt voor je hulp hè! Wordt zeer gewaardeerd 👍😊

Even een vraagje tussen door. Ik dacht net met veel moeite onder het hout achter de stenen een dode Corydoras Panda te zien liggen. Ik dacht dat ie op z'n zij lag, maar ik kon het niet zo goed zien. Hij lag waar ze graag verstoppen op een plek waar ik dus niet bij kan zonder het halve aquarium te slopen. Nu heb ik geprobeerd om met een spuitflalcon kop(schoon) onderwater hem met water vanonder het hout te blazen/spuiten maar nu zie ik hem dus helemaal nergens meer. 😬
Mischien leefde hij toch, maar misschien ook niet.
Wat kan ik nu het beste doen?

Er zitten wel een stuk of 10 vuurgarnalen in de bak maar of die een hele (kleine) Panda opruimen weet ik ook niet.

Gisteren helaas een Panda uit zijn lijden moeten verlossen. 😔
Hij zag wat bleekjes en reageerde amper en draaide steeds op zijn zijkant en rug. Ik las op het forum over draaiziekte en besmettelijk dus maar direct actie ondernomen en hopenlijk blijft de rest bespaard.
Heb de andere 2 missende Panda's nog steeds niet gevonden dus ik hoop dat de vuurgarnaaltjes die hebben opgeruimd.
Waterwaardes zijn verder in orde.
Er groeit wel wat bruine alg op de stenen en wat algen in de Bucephalandra en Anubias wat kan ik hier tegen doen? Verlichting wat dimmen of inkorten?

20251018_092500.jpg

20251018_092510.jpg

20251018_092559.jpg

Ah thanks, dan ga ik ze maar eens verplaatsen. Ik heb even zitten zoeken naar een vergelijkbaar formaat rizoom plantje wat wel in tegen licht kan om dan op die plek te zetten maar niet echt wat gevonden. Iemand misschien een idee?

Vanavond trof ik weer een Panda drijvend op zijn rug aan.😲
Hij leeft nog wel dus ik heb hem er direct uitgehaald en in een apart bakje gezet maar vrees dat ie het ook niet gaat redden eet niet en veel leven zit er ook niet meer in.
Waterwaardes heb ik net getest
Ph= 7,5
NO2= 0,0 mg/L
NH3= 0,0 mg/L
NO3= 10 mg/L
Temperatuur 22'C

Wat kan ik doen om de rest te beschermen? eSHa 2000?

20251023_180019.jpg
20251023_175942.jpg

Tijd voor een update:
Vandaag de 25 Karidaal Tetra's toegevoegd en voor de 4 eerder gesneuvelde Panda's zijn 5 Julii's erbij gekomen en die zijn gelijk dikke vriendjes met de Panda's 😊 Hopenlijk brengen de Karidaal Tetra's wat rust bij de lichtvisjes zodat die wat minder achter elkaar aanzitten.
De vuurgarnaaltjes gaan als een malle, zijn knal rood van kleur en groeien flink en vermenigvuldigen goed.
Het aquarium draaid ver nog steeds goed, ik merk wel dat de Limnophila sessiliflora wat minder goed groeit dan in het begin en wat dunnetjes oogt maar ik heb ook de verlichting ietsje gedimd ivm met wat alg dus misschien is dat het. ik voeg wekelijks 20ml all-in-one voeding toe na een warerwissel van 20-30%.
20251101_170251.jpg

20251101_164331.jpg

20251101_152338.jpg

Leuke Cory’s. Is trouwens trilineatus, wordt vaak als julii verkocht.

Zijn 5 Julii's erbij gekomen en die zijn gelijk dikke vriendjes met de Panda's 😊

Heb je die bij dezelfde winkel gehaald als de panda's?
Vind ze erg mager namelijk.

Leuke Cory’s. Is trouwens trilineatus, wordt vaak als julii verkocht.

Ik ga hem nog leuker maken, het is zelfs de Hoplisoma trilineatum met de nieuwe benamingen.

Heb je die bij dezelfde winkel gehaald als de panda's?
Vind ze erg mager namelijk.

Ik ga hem nog leuker maken, het is zelfs de Hoplisoma trilineatum met de nieuwe benamingen.
Oh ja, die nieuwe namen! Gek word je er van.
Je hebt helemaal gelijk.

hahaha ja ach die nieuwe namen, ik hou nog even stug vast aan de oude benaming haha (weet iedereen tenminste waar het over gaat)
Ik heb ze inderdaad net als de Panda's bij Aquariumplantenshop gekocht, dat is hier zo'n beetje de enige "serieuze" aquariumwinkel in de buurt. Ik ben verder ook dik tevreden over die winkel hoor, wordt er erg netjes geholpen.
Zal ze wat extra Rodenbloedworm en Tubifex proberen te voeren de komende tijd.

Help! ik denk dat ik toch iets verkeerd doe, nu zijn er weer 5 Kardinaal tertra's vlak achter elkaar dood gegaan in 1 dag.
savonds zwommen ze nog normaal rond en de volgende ochtend dreef er 1 dood aan de oppervlakte en smiddags lagen er 2 dood op de bodem en savonds waren er in eens nog 2 erg zwak en spoelde en tolde wat rond in de stroming. die 2 heb ik snel eruit gehaald wat voer gegeven maar na een paar uur lagen ze nog slapjes op hun zei dus toen maar uit hun lijden verlost. Heb helaas geen foto maar ze zagen er niet vreemd uit alleen een beetje alleen beetje een fletse kleur.

Omdat er ook een aantal Panda's dood gingen na plaatsen had ik preventief een eSHa2000 kuur gedaan met aan het einde van de kuur een grote waterwissel van 50%. 5 dagen later toen alles weer stabiel leek heb ik weer een waterwissel van zo'n 30% gedaan, vlak voordat ik de 25 Kardinaal tertra's had toegevoegd.
Waterwaardes leken allemaal in orde alleen Nitraat was 0mg/L en PO4 is wat hoog met 1mg/L. verder geen ammoniak of nitriet.
Ik heb de vissen een uur in de zak laten acclimatiseren voordat ik ze in het aquarium heb gezet en alles leek in orde. Nu 4 dagen later 5 dood en de rest is behoorlijk bang schrikachtig. Als er iemand langs het aquarium beweegt schieten ze al naar de achtergrond.

Esha2000 doet vrijwel niets meer, door het preventieve en verkeerd gebruiken is het meeste er inmiddels wel resistent voor.
Hoe is de ontlasting van de vissen? Wit, kleur van voer, slijmerig/slierten?
Steken er wormen uit?
Komen die vissen allemaal bij dezelfde winkel vandaan?

Po4 is normaal, zeker niet hoog.
wel een lage nitraat tenopzichte van po4 maar dat is meer ivm je planten dat is even een beetje bijzaak.

Esha2000 doet vrijwel niets meer, door het preventieve en verkeerd gebruiken is het meeste er inmiddels wel resistent voor.
Steken er wormen uit?

wel een lage nitraat tenopzichte van po4 maar dat is meer ivm je planten dat is even een beetje bijzaak.
Vandaag gelukkig geen slachtoffers meer maar ik hou ze goed in de gaten. Ik zal de komende tijd beter op de ontlasting letten want ik zie ze eigenlijk nooit hun behoefte doen. Alle vissen komen van dezelfde winkel en volgens hun is het soms niet te verklaren waarom er wat uitval is.
Ik voer ze om en om verschillende soorten voer. De ééne dag geef ik reen beetje goudvis vlokken,1 of 2 verkruimelde Terta cory wafers en een beetje (fijne)guppy vlokken en de andere dag één blokje diepvries tubiflex of rodebloedworm.
De hemigrammus ocellifer (lichtvisjes) zijn ook niet op hun gemak. In het oude aqaurium hingen ze beetje rustig en stil in het water en waren hun oranje vlekjes super fel maar sinds ze in de nieuwe bak zitten zijn ze agressief naar elkaar en zit er vaak 1 weggekropen achter de planten. Ook zijn hun oranje vlekjes veel minder fel behalve van 1 maar dat is echt een bolle vreetzak geworden, en snaait overal eten weg en gaat er regelmatig met zo een Tetra cory wafer vandoor als ik deze niet verkruimel.
Temperatuur is 23'C en voeg wekelijks 20ml all in one van the plantedbox toe ( dit ga ik in het vervolg dagelijks (3ml) toevoegen)

Laatst bewerkt:
Steken er wormen uit?

Klopt dat want zover ik me herinner is er ooit een topic geweest dat resistentie niet kan omdat het geen antibiotica bevat. Maar goed ik ben geen expert.

Edit: topic gevonden bij stellingen.

https://aquaforum.nl/threads/stelli...kzaam-of-is-er-sprake-van-resistentie.173538/

Laatst bewerkt:
Sons zijn de vissen zo verzwakt door hun reis naar hier dat ze vaak doodgaan in de aquarium. Hier ook al soms meegemaakt dat sommige oppeens veel uitval krijgen en dedie het overleven leven hier dan na 2 jaar nog steeds

Klopt dat want zover ik me herinner is er ooit een topic geweest dat resistentie niet kan omdat het geen antibiotica bevat. Maar goed ik ben geen expert.

Er is meer onder de zon dan alleen bacteriën. 😉

Maar weer eens een update en gelijk wat vragen 😅

Dag: 56

Er zijn gelukkig al even geen vissen meer dood gegaan en ik heb de Kardinaal Tetera's weer aangevuld met 10 nieuwe van een de GroenRijk, ze scholen mooi samen en alles lijkt nu in orde te zijn.

De Lichtjesvissen ( Hemigrammus Ocellifer ) blijven helaas wel drukte makers. Ze zitten vaak achter elkaar aan te jagen, wat toch wel wat onrust onder de andere vissen veroorzaakt denk ik.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?

De Hoplisoma's doen het prima en struinen lekker door de hele bak. De Panda's zijn nog wel wat klein vergeleken met de nep Julii's
Ik voer ze nu elke dag en dan afwisselend wat korrels of vlokken met 2 Terta Cory Wafers. En de andere dag 1 blokje tubiflex of 1 blokje rode bloodworm.

De Cherry garnalen kleuren prachtig fel rood onder de Chihiros lamp en heb al verschillende met eitjes gezien, hopenlijk overleven die het want er mogen wel flink wat bij om wat alg tegen te gaan.

Wat gaat niet goed?
Sommige beplanting gaat niet meer zo lekker als in het begin.
De Limnophila sessiliflora oogt wat bruinig, slap en iel al zijn de nieuwe uitlopers wel fel groen.
De Bucephalandra zit onder de algen en oogt grauw.
En de Anubias nana gaat ook niet zo lekker.

De Ludwigia Super mini red groeit langzaam maar ziet er wel goed uit. De Java varen doet het prima, Tijger lotus gaat als een malle en de Cryptocoryne ziet er ook goed uit.

Algen:
Er zit nog steeds redelijk wat bruine alg op de stenen en glas en er komt op het hout de Buchephalandra en Anubias steeds meer kleine plukjes donkere/zwarte algen en wat "groene aanslag"
Wat kan ik hier tegen doen?

Ik gaf eerst wekelijks maar nu (sinds een week) dagelijks 3 pompjes (is 3,75ml) All in one van The Plantedbox dat is zo'n 26ml per week en ik doe wekelijks een 40 -50% waterwissel.
Verlichting staat op 7uur en op 65% sterkte.
Waterwaardes waren nu vlak voor waterwissel:
NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 10
PO4 1
PH 7,5
GH 6
KH 6
Temp 23'C
NO3 was lang 0 terwijl PO4 altijd 1 was maar NO3 is nu dus ook iets gestegen, dus wat meer in balans.

Fotos:
IMG20251115140505.jpg
IMG20251115140447.jpgIMG20251115140438.jpgIMG20251115140347.jpgIMG20251115140338.jpg
Iemand nog een idee om die witte rand bovenaan de zwarte achterwand ook zwart te maken? Zit namelijk onder de witte kunstofkap dus kan er niet bij met zwarte verf 😑

Voeg je co2 toe? Ik denk het niet met een ph van 7,5 en je kan denken aan een co2 tekort voor de algen.

Voeg je co2 toe? Ik denk het niet met een ph van 7,5 en je kan denken aan een co2 tekort voor de algen.
Nee ik voeg inderdaad geen Co2 toe, kan verlichting wat dimmen of tijd inkorten helpen?

Denk dat het ook deels komt omdat je bak nog vrij jong is en mogelijk nog wat meer moet rijpen.
Je kan de intensiteit wat verlagen maar ga je te laag komen de planten mogelijk ook weer wat licht tekort.

Dan wacht ik het rustig af.
Hebben jullie nog advies voor de plantenvoeding? gewoon zo houden? dagelijks 3 pompjes a 3,75ml All in one van The Plantedbox dat is zo'n 26ml per week en wekelijks een 40 -50% waterwissel.

Moet zeggen dat ons oude aquarium ook in het begin moeizaam ging.
Na 3 weken geen onderhoud en alleen af en toe wat voer tijdens de vakantie zag het aquarium er niet uit toen we thuis kwamen maar na een grote waterwissel en een schoonmaakbeurt hadden we sinds dien super helder water en de planten groeide goed haha

Laatst bewerkt:
Dag 78:
Help de algen nemen langzaam aan de bak over 😱 ik had de Chihiros verlichting al naar 40% gezet en de vissen iets minder voer gegeven maar ik zie nog niet veel verschil.
Ik geef nog steeds elke dag 3 pompjes (3,75ml) all in one plantenvoeding en doe wekelijks 50% waterwissel waarbij ik zo veel mogelijk afval afhevel.

Vandaag weer het onderhoud gedaan en nu toch maar met een borstel wat stenen zo goed als dat het ging schoongemaakt van bruin alg zodat ze in ieder geval weer grijs zijn. Vrees alleen dat ze binnen no time weer bruin zijn.
Verder was de Ambulia flink verwilderd dus die is flink terug gesnoeid en herplant.

Wat kan ik nog doen om de andere algen weg te krijgen?
Algen eters of slakken toevoegen of minder plantenvoeding ?

13031.jpg
IMG20251201173229.jpg
IMG20251207180643.jpg
Stenen weer grijs:
IMG20251207180603.jpg

Ik zie ook staghorn en dat zie je vaak bij een nh3/4 piek in de beginfase. Tevens baardalg en aangezien je zonder co2 werkt denk ik dat je een co2 tekort hebt. Op hoeveel lumen per liter zit je nu?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan