Bio co2


Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Matthijs en ik ben redelijk nieuw met de aquarium hobby.
Ik heb nu sinds ongeveer 5 á 6 weken mijn aquarium staan en het doet het allemaal redelijk goed.
Ik voeg op dit moment CO2 Plus van tetra toe (vloeistof) en profito voor de planten.
Ik heb een aantal planten in het aquarium staan die het volgens mij beter gaan doen met wat toevoeging van CO2. Denk aan de Monte Carlo, Ludwigia superred en de altnanthera reineckill.

Ik heb zitten kijken naar wat de opties zijn, zoals gezegd ben ik redelijk nieuw en ik vind het erg leuk maar ik ben niet bereid om er een vermogen aan uit te geven. Daarbij is een co2 installatie met gasflessen niet gewenst vanwege de gasflessen in huis.

De andere optie is bio co2, je kan wat ik ervan gezien heb dit maken met bakingsoda en citroenzuur in een fles, en hier een koppelstuk met solenoid opzetten om de petflessen te verbinden. Echter gaat zo’n het overdruk ventiel open op 4 bar wat ik erg veel vind even te bedenken er er in je auto iets meer dan 1 bar zit en het overdruk ventiel van de cv ketel op 2 bar open gaat (en deze dient gekeurd te worden). Kortom ik vind 4 bar nogal veel op een zelf gefabriceerde installatie.

Een andere optie is de ziss co2 generator (ook bio co2) een erg mooi systeem maar deze kan je niet uitzetten in de nacht. Mijn vraag is hoe erg dit is voor de vissen en hoe kan ik dit anders regelen dat het veilig blijft.
Het wateroppervlak is veel in beweging dus volgens mij kan er genoeg gaswisseling plaats vinden.

Ik hoor het graag!
 
Omgekeerde bakjesmethode is er ook nog: kost zo goed als niets (beetje knutselen en misschien de juiste kant en klaar maaltijd kopen voor het juiste bakje). En geen drukflessen en veilig voor de vissen.
Google daar maar eens op. Als je er niet uitkomt, horen we het wel!
 
Omgekeerde bakjesmethode is er ook nog: kost zo goed als niets (beetje knutselen en misschien de juiste kant en klaar maaltijd kopen voor het juiste bakje). En geen drukflessen en veilig voor de vissen.
Google daar maar eens op. Als je er niet uitkomt, horen we het wel!
 
Als toevoeging mijn aquarium is 60 liter.

Dat heb ik ook voorbij zien komen inderdaad! Dat werkt alleen minder goed als een diffusor heb ik gelezen en het hoogt wat minder mooi vind ik.

De Ziss co2 generator kun je dicht draaien zodat je de reactie stopt en je dus geen co2 toevoegt aan het water, maar dit betekent dat je elke ochtend de knop open moet draaien.

Daarnaast gaat de lamp bij mij rond 14:00 uur in de middag aan tot 22:00 uur. Dat betekent dat er alsnog co2 in het water komt wanneer de lamp niet aan staat. (Ik ben namelijk meestal rond die tijd niet thuis, net zoals de meeste denk ik).

Ik las dat de maatstaaf ongeveer 10 bubbels per minuut per 100 liter water is. Kan je dit bijvoorbeeld ook terugbrengen waardoor je altijd co2 kan toevoegen?

Of een heel raar idee misschien, een bruissteentje het aquarium leggen met een pompje om extra zuurstof in het aquarium te krijgen wanneer de lamp uit is (ervan uitgaande dat je 24/7 co2 toevoegt), deze kan je dan namelijk op een tijdschakelaar zetten en dan in de uren dat de lamp aan staat de bruissteen uit zetten?

Nogmaals ik ben nieuw voor de hobby dus ik heb veel vragen en vraag me af wat de opties zijn.
 
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Matthijs en ik ben redelijk nieuw met de aquarium hobby.
Ik heb nu sinds ongeveer 5 á 6 weken mijn aquarium staan en het doet het allemaal redelijk goed.
Ik voeg op dit moment CO2 Plus van tetra toe (vloeistof) en profito voor de planten.
Ik heb een aantal planten in het aquarium staan die het volgens mij beter gaan doen met wat toevoeging van CO2. Denk aan de Monte Carlo, Ludwigia superred en de altnanthera reineckill.

Ik heb zitten kijken naar wat de opties zijn, zoals gezegd ben ik redelijk nieuw en ik vind het erg leuk maar ik ben niet bereid om er een vermogen aan uit te geven. Daarbij is een co2 installatie met gasflessen niet gewenst vanwege de gasflessen in huis.

De andere optie is bio co2, je kan wat ik ervan gezien heb dit maken met bakingsoda en citroenzuur in een fles, en hier een koppelstuk met solenoid opzetten om de petflessen te verbinden. Echter gaat zo’n het overdruk ventiel open op 4 bar wat ik erg veel vind even te bedenken er er in je auto iets meer dan 1 bar zit en het overdruk ventiel van de cv ketel op 2 bar open gaat (en deze dient gekeurd te worden). Kortom ik vind 4 bar nogal veel op een zelf gefabriceerde installatie.

Een andere optie is de ziss co2 generator (ook bio co2) een erg mooi systeem maar deze kan je niet uitzetten in de nacht. Mijn vraag is hoe erg dit is voor de vissen en hoe kan ik dit anders regelen dat het veilig blijft.
Het wateroppervlak is veel in beweging dus volgens mij kan er genoeg gaswisseling plaats vinden.

Ik hoor het graag!
Vooraf, het is niet altijd nodig om extra CO2 toe te voegen, uitsluitend wanneer er sprake is van tekorten. Want mogelijk heb je dit niet gerealiseerd, in je water zit CO2 die je planten kunnen opnemen. Er kan sprake zijn van tekorten wanneer je lichtsterkte, niet je lichtduur(!!), hoog is vanwege de vraag van je planten. Nu heb je planten die om veel licht vragen; Monte carlo, je Ludwigia en natuurlijk ook de Alternanthera reineckii. Dus ik neem gemakshalve dan ook maar aan dat je een hoge lichtsterkte kan bieden. En omdat voeding, waaronder CO2, een afgeleide is van je lichtsterkte zal ook die vraag aangepast moeten worden aan de groeisnelheid van je planten. Nu bevat CO2 plus van Tetra ondanks de omschrijving maar heel weinig opneembare CO2. Dus ik denk dat je het beste toch aan gas moet denken, wil je dit plantenbestand blijvend aanhouden. Uiteraard kan je ook kiezen voor planten met een hooguit gemiddelde lichtsterkte vraag. Extra CO2 toevoeging is dan veelal niet nodig.
 
Bruissteentje op tijdklok om de hoeveelheid co2 uit te drijven is zeker een geode mogelijkheid. Dat had ik ook in combinatie met bioCO2.

Ik ga je wel een paar 'overbodige' vragen stellen, omdat je zegt nieuw te zijn in de hobby. Het is vaak namelijk helemaal niet nodig om CO2 toe te voegen, mits overige voeding en licht optimaal zijn. Mogelijk groeien je planten dan wat minder hard, maar als ze er fraai bij staan, lijkt me dat niet echt een probleem

Heb je gemeten met een druppeltest (stuk betrouwbaarder als een strip) wat je de waarden zijn van NP3, PO4 en Fe?
Weet je hoeveel lumen per liter water je lamp geeft?
 
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik had eerst een te zwakke lamp op het aquarium staan en heb deze sinds een week vervangen door een Superfish Slim Led 45, deze geeft volgens de doos 1492 lumen.

Ik heb zelf geen test set, maar wil deze eigenlijk wel gaan aanschaffen, maar zat om eerlijk te zijn eerder te denken aan die stripjes.

Bij een kleine aquarium speciaalzaak bij mij in de buurt kan je je water gratis laten testen met de druppeltesten. Vorige week waren mijn waardes allemaal heel goed werd mij verteld, er was getest op ijzer, fosfaat en nitraat.

Ik had mijn water laten testen omdat de
Ludwigia superred en de Alternanthera Reineckii wat groene bladeren hadden. Dit kwam bleek uit de test waarschijnlijk door de lamp te komen, omdat die niet sterk genoeg was. Na een week is de kleur van de ludwigia superred veel mooier ook van onder.

Omdat die lamp niet sterk genoeg was deden deze planten het niet al te goed en verbruikte ze ook weinig voedingstoffen omdat ze ook niet konden groeien met dit zwakke licht. Wat kon verklaren waarom de waterwaardes wel goed waren.
Wat deze waardes precies waren weet ik eigenlijk.

Ik wil graag co2 gaan toevoegen om een voller aquarium te krijgen, gevoelsmatig blijven de planten wel leven maar groeit het niet echt veel. Ik zou ook graag de planten die erin staan gaan toppen om de bak wat voller te krijgen.

De Alternanthera Reineckii is kaal gegeten door mijn algeneter en heeft dus weinig blad maar dit begint langzamerhand wel weer wat terug te komen. De Ludwigia super red doet het opzich prima alleen deze krijgt nu wat kleine gaatjes en zwarte puntjes op de bladeren.

Ik ga het water volgende week weer laten testen om te zien wat de nieuwe lamp voor resultaat geeft op de waardes in het water en of ik eventueel iets moet toevoegen.

De reden dat ik eraan denk om CO2 te gaan toevoegen is dat je dan naar mijn idee een veel mooiere planten groei krijgt en ook mooiere kleuren.

Tot slot de vraag, moet je met de bruissteen oplossing alsnog je bubbels per minuut terugbrengen, of kan deze dan naar het normale eerder genoemde gehalte?
 
Je hebt ongeveer 25 lumen en dan zit in 'medium light'. Prima om elke plant probleemloos te laten groeien.
Als ik lees welke plantbemesting je gebruikt (profito en CO2 Plus) kan je CO2 gaan toevoegen wat jij wilt; je krijgt echt geen mooie plantenbak.
Je mist namelijk de NPK, de basis voeding voor je planten. Dus ik zou eerst eens beginnen met een goede plantbemesting. En als je inerte bodem hebt voedingscapsules erbij.

Een bruissteentje drijft niet de CO2 uit het water, net zo min een bruissteentje extra zuurstof in het water brengt.
Om de CO2 uit je bak te drijven is een skimmer efficiënter of een goede oppervlakte agitatie.
 
Een bruissteentje drijft niet de CO2 uit het water
Is het niet zo dat je dan wel extra oppervlaktebeweging hebt en dus meer gasuitwisseling waardoor je bij gebruik van co2 wel sneller een deel co2 kwijtraakt door die extra oppervlakte beweging?
 
Is het niet zo dat je dan wel extra oppervlaktebeweging hebt en dus meer gasuitwisseling waardoor je bij gebruik van co2 wel sneller een deel co2 kwijtraakt door die extra oppervlakte beweging?
Dat klopt, hoe groter de oppervlakte des te meer gasuitwisseling.
Snel stomend water is trouwens ook een manier voor tot een versneld de 'equilibrium state' te komen. Dus wanneer de verhouding van de CO2 waarden in het water en die van de buitenlucht weer zijn gelijkgetrokken
 
Is het toevoegen van NPK altijd verstandig of is dat enkel noodzakelijk bij bepaalde waarden? Is het verstandiger om eerst te meten en dan eventueel NPK toe te voegen of niet?

Ik heb een interne filter met spraybar, daardoor is het wateroppervlak veel in beweging.

Wat ik ervan begrijp is heeft het dus in principe wel zin om nog een extra bruissteen toe te voegen wanneer je wel 24/7 co2 zou toevoegen, omdat het wateroppervlak dan meer in beweging is. Maar zorgen de luchtbellen op zichzelf niet voor meer zuurstof/ minder co2.
 
Dat hangt af van de hoeveelheid licht en de vraag/behoefte van je planten. Makkelijke planten met weinig licht deden het hier prima met enkel wat plantenvoeding.

Als je 24/7 co2 toevoegt dan kun je het beste met een controller werken of bij het uitgaan van de verlichting de co2 stoppen. Met bio co2 speel je op safe al je bakje de juiste maat heeft.
 
Als ik alles wat ik zo hoor op een rijtje zet, zou mijn actieplan zijn:
geef de planten om te beginnen de tijd om te wennen aan de nieuwe lamp. Planten hebben i.h.a. toch minstens een week of 2 -4 nodig om veranderingen te laten zien hun bladeren en groei
Verder ge je ondertussen bezig je voeding op punt te zetten: NO3 ongeveer 10-20 mg (als je wekelijks doseert, kun je aan het begin van de week wat hoger zitten), PO4 10 x minder, dus 1-2 mg, en Fe (als maat voor de hoeveelheid mineralen en sporenelementen) tot 0,25.
Je hebt een voedingsbodem, dat betekent dat je voorlopig niet met extra bodemvoeding hoeft te werken.

Als je dat een maand of 2 doet, kun je eens gaan kijken hoe je bak erbij staat en of je dan nog CO2 moet hebben. In mijn ogen wordt er veel te snel naar CO2 gegrepen, terwijl de voeding en het licht al heel mooie planten kunnen bereiken.
 
Wat is een controller precies? Kan dat ook met bio co2 worden toegepast?

De co2 kan dus niet echt gemakkelijk stop gezet worden als de lamp uit gaat met de bio co2. Dat zou handmatig gedaan moeten worden en dat is niet echt een optie.

Is het niet eerst verstandig om te kijken of er tekorten zijn in de dingen zoals fosfaat, nitraat en ijzer? En welke producten zou ik dan allemaal moeten toevoegen? Of is er een soort alles in 1 product? En is dit dan een vervanger voor dat NPK?

Het roept allemaal veel vragen op, maar erg handig dat er zo wordt meegedacht!
 
je kunt dat individueel toe dienen (ik ben daar een voorstander van) met oplossingen van (bijv) aquariumbemesting.nl. Je moet die oplossing volgens gebruiksaanwijzing aanmaken en dan doe je een hoeveelheid in je bak (daar zijn richtlijnen voor) en dan kun je dus bewust sturen, in tegenstelling tot complete mixen, waarvan dan altijd weer iets teveel of iets te weinig is.
Ik zal niet zeggen dat het makkelijker is dan CO2, aangezien ik nooit aan CO2 begonnen ben, maar het is simpel genoeg en je kunt het jezelf makkelijk maken of moeilijker.
 
Maar dan is het zaak om vaak het water te testen denk ik of niet? Want anders dan weet je niet hoeveel je moet toedienen toch?

Wat is zo’n controller voor de co2 precies?
 
het niet eerst verstandig om te kijken of er tekorten zijn in de dingen zoals fosfaat, nitraat en ijzer
Dr zijn ook mensen die kijken naar hun planten en wat de planten doen, en waar ze last van hebben, daar vullen ze de vervolgens op dingen toe. Zo heeft elk tekort wel een specifieke aanwijzing. Samen met de wetenschap van waterwaardes kan je vaak ook individuel de tekorten oplossen. Voor sporenelementen zoals calsium en magnesium en ijzer zou ik het gewoon met een tabletje in de bodem toevoegen. Dat geeft je de vrijheid het waterkolom zn eigen gang te laten gaan en waterwisselt indien nodig.

Als je het water kolom bemest dan moet je het vaker in de gaten houden of elke week waterwissen zodat stoffen niet te veel opbouwen. Al ligt dat ook een beetje aan de dosering en het soort wat je toevoegt. Het hoeft niet te moeilijk te zijn.
 
Zo’n controller wordt me wat te gek qua investering.
Wat bedoel je precies met “Met bio co2 speel je op safe al(s) bakje de juiste maat heeft.”
Dat hangt af van de hoeveelheid licht en de vraag/behoefte van je planten. Makkelijke planten met weinig licht deden het hier prima met enkel wat plantenvoeding.

Als je 24/7 co2 toevoegt dan kun je het beste met een controller werken of bij het uitgaan van de verlichting de co2 stoppen. Met bio co2 speel je op safe al je bakje de juiste maat heeft.


Dat is helemaal super, wat moet ik me dan voorstellen? Ik heb namelijk geen idee wat je allemaal kan toevoegen, moet je dan 10 verschillende producten hebben liggen of zijn dat er slechts 3 of 4?
Is er ergens een overzicht waar je gemakkelijk kan zien wat je wanneer moet toevoegen bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je het met enige ervaring op een gegeven moment weet maar je moet ergens starten ;).
 
Ik voeg plantenvoeding op maat toe.
Ik doe eens per 3 weken (ongeveer) een waterwissel. En eens per weerk meet ik NO3, PO4 en Fe met een druppeltest. Dat is een kwartiertje werk met de wachttijden. Dan weet ik wat ik die week ga toevoegen, NO3 en / of PO4 en/of mikro-oplossing. Op de meetdag doe ik wel of niet Mikro-oplossing (sporenelementen en mineralen oplossing). Ik kies ervoor om dagelijks een beetje NO3 of PO4 (=makro-oplossingen) toe te voegen en dus wekelijks mikro, Maar je kunt er ook voor kiezen om ook de Makro-oplossing één keer per week te geven.
In het begin is het een paar keer extra meten om te weten hoeveel je planten ongeveer gebruiken en hoeveel je dan ongeveer moet toevoegen, maar dat leer je snel genoeg.
Wat ik wel altijd doe, is op een schemaatje noteren wat het meetresultaat was, en wat ik dus die week ga toevoegen. Anders ben ik halverwege de week wat ik ook alweer met mezelf had afgesproken.

Ik heb 2 grote bakken van tegen de 400 liter, en heb van ieder van de 3 oplossingen een literfles staan waar ik dus iets van geef.
 
Dus als ik het goed begrijp:

Voeg je maar 3 voedingstoffen toe? En verder niets dus alleen nitraat, fosfaat en ijzer?
Voeg je ook geen profito of iets dergelijks toe?
En meet je elke week of het voldoende voeding is?
 
Klopt, alleen wel nog eens in de 6 weken (ongeveer) kleikorrels in de bodem.
Ik gebruik dus de zakjes van aquariumbemesting, en dan heb je
een fles met KNO3 en K2SO4. Je lost de juiste hoeveelheid van het zakje op met de juiste hoeveelheid water, en dan heb je 1liter van de 'nitraat'oplossing. Daar geef ik zoveel van dat ik ergens rond de 20-30 zit.
een fles met PO4. In feite hetzelfde: je lost de juiste hoeveelheid van fosfaatpoeder met de juiste hoeveelheid water op, en dan heb 0,5 liter 'fosfaat'oplossing. daarvan geef je zoveel dat je ongeveer 10 x zo laag zit als je gemeten nitraat.
en een fles met miro-elementen, mineralen. Idem: juiste hoeveelheid sporenmix (tenso-cocktail heet het) met de juiste hoeveelheid water en dan heb je een liter mikro-oplossing. En ook daar weer: je geeft zoveel tot je de juiste waarde hebt. (01- 0,2)

In mijn bakken heb ik eens per 4 weken dat ik wat fosfaat moet aanvullen, ik geef vrij vaak diepvriesvisvoedsel en daar zit vrij veel fosfaat in. Maar als dat eens een weekje op is, moet ik dus een beetje meer fosfaat geven. Zo ben je vrij om te geven wat er écht nodig is, in plaats van dat je alle 3 de stoffen in een vaste verhouding geeft, met alle gevolgen van dien.

De ene bak heeft standaard Juwel verlichting en wat meer eisende, sneller groeiende planten, de andere bak is lowtech met minder licht en makkelijke planten en krijgt in voeding meestal de helft van wat de andere bak krijgt, terwijl het aantal liters zo goed als hetzelfde is. En ze staan er allebei prachtig bij.
 
Dus stel ik wil het hetzelfde aanpakken dan bestel ik een zak:
  • Magnesiumnitraat (MgNO3)
  • Kaliumfosfaat (KH2PO4)
  • Ijzer (7% DTPA)
  • Kaliumnitraat (KNO3)
  • Kaliumsulfaat (K2SO4)
Heb jij dit allemaal ik poedervorm? Van aquariumbemesting.nl?
 
Ik heb K2SO4 en KNO3. Dat gaat bij elkaar en wordt de nitraatoplossing.

Ik heb kH2PO4, dat wordt de fosfaatoplossing. (Ik gebruik aanzienlijk minder fosfaat dan nitraatoplossing, schaf niet teveel aan om te beginnen.)

En ik heb de sporenelementen (Tensococktail). Dat wordt de mikro-oplossing.

En dan heb ik nog lateriet +kleibolletjesmix en daar draai ik balletjes van voor in de bodem.Ik doe 1 zakje lateriet op 3 zakjes kleibolletjesmix, maar als je veel rode planten hebt, kun je wat meer lateriet (1 op 2 bijv of zelfs 1 op1) doen.
 
De reden dat ik eraan denk om CO2 te gaan toevoegen is dat je dan naar mijn idee een veel mooiere planten groei krijgt en ook mooiere kleuren.
Dat is niet waar. Als je een gezelsschapsbak hebt, kun je zonder co2 een hele mooie plantenbak hebben. Alleen, het hangt van de keuzes af zoals benvo bijvoorbeeld zegt. Als alles netjes op elkaar is afgestemd, kun je een mooie plantenbak met of zonder co2 hebben.
 
Dat is niet waar. Als je een gezelsschapsbak hebt, kun je zonder co2 een hele mooie plantenbak hebben. Alleen, het hangt van de keuzes af zoals benvo bijvoorbeeld zegt. Als alles netjes op elkaar is afgestemd, kun je een mooie plantenbak met of zonder co2 hebben.
Yes! Alles groeit hier goed zonder, al 3 keer gesnoeid, 80% bedekt met drijvers. Geen extra co2 nodig gehad. Zelfs niet met zo veel planten (stuk of 100) en dan ook nog wel een kom met minder wateroppervlak. Ik weet dat @Ed Tensen ook een heele mooie bak heeft staan zonder co2 was het niet Ed?
 

Bijlagen

  • IMG_20231006_222618.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 36
  • IMG_20231006_222628.jpg
    5.8 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20231006_222645.jpg
    4.8 MB · Weergaven: 34
Super dankjewel voor de uitgebreide reactie.
Nu zie ik op de website ook het product complete staan:


Hier staat bij dat hier alle producten in zitten die de planten nodig hebben, inclusief nitraat en fosfaat. Is dat dan geen makkelijkere oplossing?
 
Dat is niet waar. Als je een gezelsschapsbak hebt, kun je zonder co2 een hele mooie plantenbak hebben. Alleen, het hangt van de keuzes af zoals benvo bijvoorbeeld zegt. Als alles netjes op elkaar is afgestemd, kun je een mooie plantenbak met of zonder co2 hebben.
Maar is het niet zo dat je (bijna) altijd een nog mooiere bak krijgt met co2?
 
Dan tot slot, want het onderwerp is inmiddels wat verschoven. (Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met de reactie’s!)

Ik ga denk ik nu eerst de plantenvoeding aanpassen, maar stel ik kies er toch voor om co2 ge gaan toevoegen.

Is het dan veilig genoeg voor de vissen om:

- Co2 24/7 te laten draaien op de verhouding 10 bubbels per minuut per 100 liter. Eventueel iets lager (mocht dit nodig zijn)
- Een bruissteen met pomp laten draaien wanneer de lamp niet aan staat om extra beweging te creëren op het wateroppervlak, naast het water wat er nu al veel beweegt door de pomp.
 
Maar is het niet zo dat je (bijna) altijd een nog mooiere bak krijgt met co2?
Je kan je altijd een mooiere bak wensen, maar als je goed hebt gelezen hangt het van de planten behoeften af of een plant goed groeit. En als je aan die behoefte voldoet, wel, dan doet een plant het.
En mocht je net beginnen en van die geweldig aquascape bakken op internet zien. Dat is voor het geootste deel niet echt zoals je in een huiskamer een aquarium houdt. Die worden met een hoop geld en kunst en vliegwerk zo gemaakt, dan worden er filmpjes van gemaakt en dan stort zo’n bak meestal weer in elkaar en wordt afgebroken voor een volgend project.
Maar uiteraard zijn er mooie bakken met co2.
 
Super dankjewel voor de uitgebreide reactie.
Nu zie ik op de website ook het product complete staan:


Hier staat bij dat hier alle producten in zitten die de planten nodig hebben, inclusief nitraat en fosfaat. Is dat dan geen makkelijkere oplossing?
Met een complete voeding kan je niet los sturen op bijvoorbeeld meer of minder PO4. @Lysia geeft regelmatig diepvriesvoer dat PO4 bevat. Hierdoor moet de dosering PO4 in je bemesting lager zijn. De samenstelling van je leidingwater kan ook invloed hebben in de juiste dosering van meststoffen. Elk aquarium functioneerd anders en daarom is het lastig om een kant en klare voeding te gebruiken.
 
Met een complete voeding kan je niet los sturen op bijvoorbeeld meer of minder PO4. @Lysia geeft regelmatig diepvriesvoer dat PO4 bevat. Hierdoor moet de dosering PO4 in je bemesting lager zijn. De samenstelling van je leidingwater kan ook invloed hebben in de juiste dosering van meststoffen. Elk aquarium functioneerd anders en daarom is het lastig om een kant en klare voeding te gebruiken.
De AIO is ook meer voor een wekelijkse wissel van 50% bedoeld volgens mij en dan maakt het niet zo heel veel uit als de po4 wat hoger ligt en volgens mij is het voeren van diepvries niet zoveel verhogend als het om po4 gaat. Dat heeft destijds een lid hier in de praktijk uitgeprobeerd.
Maar het is inderdaad makkelijker en goedkoper om met poeders te werken.
 
Ik gebruik op mijn Lido120 alleen de Complete van Aquariumbemesting met enkel wat kleibolletjes bij de planten in de bodem, en dat werkt prima met de verlichting in de bak. Geen CO2 in gebruik. Met 500ml kan ik een hele tijd doen. Gemiddeld 1x per week een 15/20 liter verversen en ca. 10ml toevoegen. Geen alg op planten of hout.

niet te moeilijk doen en af en toe keer waterwaardes meten en verder observeren, kom je heel ver mee,
 
Ik gebruik op mijn Lido120 alleen de Complete van Aquariumbemesting met enkel wat kleibolletjes bij de planten in de bodem, en dat werkt prima met de verlichting in de bak. Geen CO2 in gebruik. Met 500ml kan ik een hele tijd doen. Gemiddeld 1x per week een 15/20 liter verversen en ca. 10ml toevoegen. Geen alg op planten of hout.

niet te moeilijk doen en af en toe keer waterwaardes meten en verder observeren, kom je heel ver mee,
Dat kan inderdaad vaak prima en jij hebt natuurlijk vrij weinig licht erboven en dat scheelt al een hele hoop.
 

Terug
Bovenaan