Bio co2


Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Matthijs en ik ben redelijk nieuw met de aquarium hobby.
Ik heb nu sinds ongeveer 5 á 6 weken mijn aquarium staan en het doet het allemaal redelijk goed.
Ik voeg op dit moment CO2 Plus van tetra toe (vloeistof) en profito voor de planten.
Ik heb een aantal planten in het aquarium staan die het volgens mij beter gaan doen met wat toevoeging van CO2. Denk aan de Monte Carlo, Ludwigia superred en de altnanthera reineckill.

Ik heb zitten kijken naar wat de opties zijn, zoals gezegd ben ik redelijk nieuw en ik vind het erg leuk maar ik ben niet bereid om er een vermogen aan uit te geven. Daarbij is een co2 installatie met gasflessen niet gewenst vanwege de gasflessen in huis.

De andere optie is bio co2, je kan wat ik ervan gezien heb dit maken met bakingsoda en citroenzuur in een fles, en hier een koppelstuk met solenoid opzetten om de petflessen te verbinden. Echter gaat zo’n het overdruk ventiel open op 4 bar wat ik erg veel vind even te bedenken er er in je auto iets meer dan 1 bar zit en het overdruk ventiel van de cv ketel op 2 bar open gaat (en deze dient gekeurd te worden). Kortom ik vind 4 bar nogal veel op een zelf gefabriceerde installatie.

Een andere optie is de ziss co2 generator (ook bio co2) een erg mooi systeem maar deze kan je niet uitzetten in de nacht. Mijn vraag is hoe erg dit is voor de vissen en hoe kan ik dit anders regelen dat het veilig blijft.
Het wateroppervlak is veel in beweging dus volgens mij kan er genoeg gaswisseling plaats vinden.

Ik hoor het graag!
 
Omgekeerde bakjesmethode is er ook nog: kost zo goed als niets (beetje knutselen en misschien de juiste kant en klaar maaltijd kopen voor het juiste bakje). En geen drukflessen en veilig voor de vissen.
Google daar maar eens op. Als je er niet uitkomt, horen we het wel!