Bio co2


Dat kan inderdaad vaak prima en jij hebt natuurlijk vrij weinig licht erboven en dat scheelt al een hele hoop.
Nou. De LED van juwel geeft toch aardig licht hoor
 
Ik heb K2SO4 en KNO3. Dat gaat bij elkaar en wordt de nitraatoplossing.

Ik heb kH2PO4, dat wordt de fosfaatoplossing. (Ik gebruik aanzienlijk minder fosfaat dan nitraatoplossing, schaf niet teveel aan om te beginnen.)

En ik heb de sporenelementen (Tensococktail). Dat wordt de mikro-oplossing.

En dan heb ik nog lateriet +kleibolletjesmix en daar draai ik balletjes van voor in de bodem.Ik doe 1 zakje lateriet op 3 zakjes kleibolletjesmix, maar als je veel rode planten hebt, kun je wat meer lateriet (1 op 2 bijv of zelfs 1 op1) doen.
Super ik denk dat ik dit is ga proberen! Dankjewel voor de tips!
Is het ook te meten met een stripjes test, of is zo’n druppeltest noodzakelijk?

En hoe weet je hoeveel je van elk product moet toevoegen na een meting?
 
Is het ook te meten met een stripjes test, of is zo’n druppeltest noodzakelijk?
Druppeltest is een stuk betrouwbaarder. Ik gebruik de teststrips als ik vermoed dat er iets mis is met het water om dat even te snel te bevestigen. Maar om op waterwaarden je bemesting te regelen zou ik toch wel druppeltests gebruiken.
En hoe weet je hoeveel je van elk product moet toevoegen na een meting?
Uitproberen, hoewel ik je wel kan zeggen dat ik 25 -50 ml nitraat toevoeg (afhankelijk van de bak) per dag op een 400liter bak. Dan heb je een beetje een idee welke hoeveelheden je aan moet denken.
Fosfaat als dat nodig is, ongeveer de helft.
Mikro eens per week 25 ml.
 
Yes! Alles groeit hier goed zonder, al 3 keer gesnoeid, 80% bedekt met drijvers. Geen extra co2 nodig gehad. Zelfs niet met zo veel planten (stuk of 100) en dan ook nog wel een kom met minder wateroppervlak. Ik weet dat @Ed Tensen ook een heele mooie bak heeft staan zonder co2 was het niet Ed?
Ik heb idd fraaie bakken gehad zonder CO2 en heb er nu ook 3 draaien zonder CO2. Ook heb ik een aquascape staan die draait op CO2.

Ik heb het al eens vaker gezegt maar veel hangt af van wat je wilt bereiken.

10 bellen per/min aan CO2 toevoeging levert absoluut geen problemen op om 24/7 te doseren. Maar qua planten die jij hebt zal dat in de regel nog steeds tekort zijn.

CO2 toevoegen is geen probleemoplosser, het kan een onderdeel zijn voor potentiële goede plantengroei, mits je de rest daar ook op afgestemd hebt. Licht en andere meststoffen, maar ook bodemkeuze en decoratie speelt hier een belangrijke factor in. Ook het gebruik van kraanwater of osmosewater of een versnijding hiervan. Allemaal factoren die meegenomen moeten worden. Dit even ter info 😉.

Ik zou daarom in jou geval je niet gaan focussen op CO2 dosering, maar eerder wat al genoemd is je gaan richten op je NPK verhouding. Tip: meet 1x voordat je toevoegd, reken uit wat je wilt bereiken qua waardes en voeg dit dan apart toe en meet weer. Na 1 week voor je waterwissel meet je weer en kom je achter het verbruik van je planten.

Hou er rekening mee dat sommige plantensoorten misschien niet geschikt zijn voor jou bakje. Hier kom je na een week of 4 vanzelf achter. Er zijn echter prima alternatieven.

Gr. Ed
 
Wat is een controller precies? Kan dat ook met bio co2 worden toegepast?

De co2 kan dus niet echt gemakkelijk stop gezet worden als de lamp uit gaat met de bio co2. Dat zou handmatig gedaan moeten worden en dat is niet echt een optie.

Is het niet eerst verstandig om te kijken of er tekorten zijn in de dingen zoals fosfaat, nitraat en ijzer? En welke producten zou ik dan allemaal moeten toevoegen? Of is er een soort alles in 1 product? En is dit dan een vervanger voor dat NPK?

Het roept allemaal veel vragen op, maar erg handig dat er zo wordt meegedacht!

Las deze topic, ben mij zelf nog aan het inlezen in de mogelijkheden, maar is dit geen optie bij ome Ali?
een bio Co2, met een elektronische klep ?


 
Druppeltest is een stuk betrouwbaarder. Ik gebruik de teststrips als ik vermoed dat er iets mis is met het water om dat even te snel te bevestigen. Maar om op waterwaarden je bemesting te regelen zou ik toch wel druppeltests gebruiken.

Uitproberen, hoewel ik je wel kan zeggen dat ik 25 -50 ml nitraat toevoeg (afhankelijk van de bak) per dag op een 400liter bak. Dan heb je een beetje een idee welke hoeveelheden je aan moet denken.
Fosfaat als dat nodig is, ongeveer de helft.
Mikro eens per week 25 ml.
Ahh oke op die manier!

Maar 25 ml is dan 25 ml poeder of vloeistof?
 
Ik neem aan stockoplossing die je hebt gemaakt. Ik voeg hier wekelijk 30ml toe om met 10mg nitraat te verhogen.
 
Las deze topic, ben mij zelf nog aan het inlezen in de mogelijkheden, maar is dit geen optie bij ome Ali?
een bio Co2, met een elektronische klep ?


Bij dit systeem zit je met hetzelfde geval als bij andere druksystemen, je gaat hier flink druk creëren op een eigen gemaakt systeem. Daar houd ik persoonlijk niet zo van maar ieder zijn ding natuurlijk!
 
Ik neem aan stockoplossing die je hebt gemaakt. Ik voeg hier wekelijk 30ml toe om met 10mg nitraat te verhogen.
Ahh op die manier! Super bedankt allemaal ik ga de producten bestellen en dan ga ik ermee aan de slag!
 

Terug
Bovenaan