Biologisch filtermateriaal vervangen


sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
38
Wij hebben 2 ehiem filters met in totaal 7 mandjes van 1l siporax in en het aquarium is bijna 400l. Volgens de richtlijnen van sera zou je 200l kunnen filteren over 1l dus we hebben een klein beetje overcapaciteit. ;)

Wij vervangen ongeveer elke 6 maanden 1 mandje siporax ( het vuilste ). Maar nu vroeg ik mij af om de hoeveel tijd jullie jullie biologische filtermateriaal vervangen ?
 
euh ,in principe nooit , enkel als ik het filterprincipe verander dan gooi ik alles om (dat is afhankelijk van het doel van filteren, net maar waar wil je heen wil met je water)

14 liter siporax is idd heel veel overcapaciteit , 1 tot 2 liter volstaat wel , ik filterde 1800 liter met +-10 liter siporax en 10kg+ visbezetting .
 
Waarom zou je bacteriën weg willen gooien? Die waar je juist zuinig op zou moeten willen zijn
 
Waarom zou je dat willen vervangen dan? zoiets gaat een leven lang mee

Bij mij niet , ik merk wel dat het iets vergaat (maar die is wel ontzettend actief , die zijn zo vettig als zijn kan) , in potfilters zal het idd wel beter meevallen .
 
Op de verpakking van de filters staat dit
IMG20221022162719.jpg

Zoals wij eraan uit konden elke 6 maanden 1/3 de van een bakje vervangen.

We zijn begonnen met die plastieke pijpjes eruit te gooien ( hier zag ik het nut niet echt van in ) en te vervangen door siporax ( dan had het in mijn ogen nog iets van nut ). De filter pompt het water eerst door de blauwe filter wat en van via de plastieke pijpjes naar het biologische materiaal en als laatste door de witte filter wat.

En ik begon ook precies het gevoel te krijgen dat wij te veel aan het doen waren.
 
Op de verpakking van de filters staat dit
Bekijk bijlage 350123
Zoals wij eraan uit konden elke 6 maanden 1/3 de van een bakje vervangen.

We zijn begonnen met die plastieke pijpjes eruit te gooien ( hier zag ik het nut niet echt van in ) en te vervangen door siporax ( dan had het in mijn ogen nog iets van nut ). De filter pompt het water eerst door de blauwe filter wat en van via de plastieke pijpjes naar het biologische materiaal en als laatste door de witte filter wat.

En ik begon ook precies het gevoel te krijgen dat wij te veel aan het doen waren.
Tja dat op die verpakking is net zoiets als : wij van wc-eend adviseren wc-eend. Oftewel: puur commercieel gewauwel voor een leuk verdienmodel.
 
Stel, je wilt een nieuwe bak en filter.. Dan wordt je zelfs geadviseerd om het filtermateriaal van het oude filter te enten in het nieuwe filter om zo bacteriën mee te verhuizen. 🙂
 
Tja dat op die verpakking is net zoiets als : wij van wc-eend adviseren wc-eend. Oftewel: puur commercieel gewauwel voor een leuk verdienmodel.
Dit gevoel begon ik ook te krijgen.

Bedankt allemaal om ons wat geld uit te sparen.
 
Harde bilogische materialen hoef je niet te vervangen.
Je kunt als het echt heel vies is. De ringen in bleekwater zetten en daarna goed uitspoelen en in azijn zetten.
Het wordt dan weer als nieuw. Maar dit hoef je bijna nooit te doen.

De plastic ringen zijn zeer onpraktisch. Ik heb daar voor in de plaats de ouderwetse klei buisjes gedaan.
Dat houd vuil vast, zo blijft de siporax daarboven wat langer schoon.
Deze buisjes kun je ook makkelijk uitspoelen.
 
Harde bilogische materialen hoef je niet te vervangen.
Je kunt als het echt heel vies is. De ringen in bleekwater zetten en daarna goed uitspoelen en in azijn zetten.
Het wordt dan weer als nieuw. Maar dit hoef je bijna nooit te doen.

De plastic ringen zijn zeer onpraktisch. Ik heb daar voor in de plaats de ouderwetse klei buisjes gedaan.
Dat houd vuil vast, zo blijft de siporax daarboven wat langer schoon.
Deze buisjes kun je ook makkelijk uitspoelen.
siporax verdwijnt toch een beetje met de jaren slijt af
 
Heb je de echte van Sera?

Ik heb een keer goedkope gehad, dat verkruimeld.
met de jaren verkruimelen die van sera ook iets minder dan de namaak natuurlijk
 
Harde bilogische materialen hoef je niet te vervangen.
Je kunt als het echt heel vies is. De ringen in bleekwater zetten en daarna goed uitspoelen en in azijn zetten.
Het wordt dan weer als nieuw. Maar dit hoef je bijna nooit te doen.
Dit vind ik wel een heel bijzonder advies, om filtermateriaal in de bleek te zetten.... En dan het risico lopen dat je het er niet goed uit spoelt met dode vissen als gevolg.
 
Dit vind ik wel een heel bijzonder advies, om filtermateriaal in de bleek te zetten.... En dan het risico lopen dat je het er niet goed uit spoelt met dode vissen als gevolg.
en toch is het prima advies ivm het reinigen van het filtermateriaal en gewoon goed uitspoelen dat kan je zelf toch ook begrijpen en indien je twijfelt als het voldoende is gewoon nog eens uitspoelen .
 
en toch is het prima advies ivm het reinigen van het filtermateriaal en gewoon goed uitspoelen dat kan je zelf toch ook begrijpen en indien je twijfelt als het voldoende is gewoon nog eens uitspoelen .
Ik zou het gewoon met water uitspoelen en verder niet. Het hoeft er niet als nieuw uit te zien. En mocht je alle bacteriën willen doden, dan uitkoken.
 
Dit vind ik wel een heel bijzonder advies, om filtermateriaal in de bleek te zetten.... En dan het risico lopen dat je het er niet goed uit spoelt met dode vissen als gevolg.
Daarom ook de azijn stap. Dat maakt bleek vluchtig. En dan vervliegt het.

Denk maar een plasje doen in een wc met bleek…….
 
Wij hebben 2 ehiem filters met in totaal 7 mandjes van 1l siporax in en het aquarium is bijna 400l. Volgens de richtlijnen van sera zou je 200l kunnen filteren over 1l dus we hebben een klein beetje overcapaciteit. ;)

Wij vervangen ongeveer elke 6 maanden 1 mandje siporax ( het vuilste ). Maar nu vroeg ik mij af om de hoeveel tijd jullie jullie biologische filtermateriaal vervangen ?
Niet vervangen dus maar spoelen anders wil ik je sipora wel voor hier😀
 
Volgens mij kun je dat prima reinigen en @biljoenblik doet dat ook dacht ik en kan het denk ik wel zeggen.
 
Wij hebben 2 ehiem filters met in totaal 7 mandjes van 1l siporax in en het aquarium is bijna 400l. Volgens de richtlijnen van sera zou je 200l kunnen filteren over 1l dus we hebben een klein beetje overcapaciteit. ;)

Wij vervangen ongeveer elke 6 maanden 1 mandje siporax ( het vuilste ). Maar nu vroeg ik mij af om de hoeveel tijd jullie jullie biologische filtermateriaal vervangen ?
Haha nooit.
Okee ik heb laatst m’n K1 micro vervangen voor K1 omdat het uit elkaar viel en niet mooi wervelde meer.

Maar biologisch materiaal hoef je in de regel nooit te vervangen, is slechts een verkoop praatje van producenten.
 
Moi , ik wil weer terug naar alles met lavakorrels want als die ooit slijten dan komt er de essentie vd planeet vanaf.
Geen gesinterd glassteenjes in plastic verpakt en voor te veel geld bij500gr in een doosje verkocht.
 
Ooit een rondleiding in het aquarium van Artis gehad, daar waren de bassins voor biologische filtering met simpel grind gevuld, dat zat er al vanaf de start in en is nooit iets aan gedaan.
 
Ooit een rondleiding in het aquarium van Artis gehad, daar waren de bassins voor biologische filtering met simpel grind gevuld, dat zat er al vanaf de start in en is nooit iets aan gedaan.
Veel mensen vergeten ook de gigantische hoeveelheid bacteriën die in je bodem leven.
Het gesinterd glas verhaal is natuurlijk ook gewoon afgeleid van het zandbed filter, want gesinterd glas is niet veel meer dan gebakken zand
 
In totaal zal ik wel zo'n 50 jaren af en aan aquariums hebben gehad. Vele filters ook met siporax gevuld. Nooit heb ik mijn syporax met bleekmidel of azijn of wat dan ook gereinigd en dat is naar mijn idee ook niet nodig. Ik spoelde het gewoon met water. Bij mij laatste bakken bleek dat eens per jaar voldoende. Of dat spul slijt? Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
 
Echte siporax heeft een stelsel van buisjes als ik het goed heb maar kan dat niet verstopt raken dan als je het niet verder reinigt?
 

Terug
Bovenaan