Biologisch filtermateriaal vervangen


@Edwin68 Siporax wordt niet met plastic verkocht

Edit: zie dat John al voor was
Aangezien wij geld teveel hadden en regelmatig siporax vervangden kan ik je toch wel melden dat de verpakkingen van 1l in het doosje een plastic netje zit waar de siporax in zit en in de dozen van 10l zit de siporax in een plastic zak .
 
Echte siporax heeft een stelsel van buisjes als ik het goed heb maar kan dat niet verstopt raken dan als je het niet verder reinigt?
Alles kan een keer verstoppen en je hebt een goedde balans nodig in doorstroming en oppervlakte en de bacteriën moeten zich ergens aan vast hechten en voeden zich aan het vuile filter. Een verstopte doorgang van siporax zal daardoor oppervlakte verlies hebben en dus het water minder zuiveren dan zou je hm kunnen reinigen met een verstoring van de bacteriën als gevolg.

Maar de bacteriën krijgen goed en rustig de kans de deeltjes te verwerken, zodat het niet in je aquarium hoeft te drijven. Maar als je zo veel troep hebt dat alles verstopt raakt en er geen doorstroming is heeft het ook geen zin. Het meest ideale zou zijn als alles perfect doorstroomt maar dan zou je dus een risico hebben dat je bacteriën afsterven door voedsel tekort omdat niets blijft hangen met een ongebalanceerde bak als gevolg. Dus te vies is niet goed te schoon ook niet.

En waar het vuil ophoopt zit ook vol met bacteriën dus de oppervlakte gaat niet helemaal verloren. De doorstroming is vooral belangrijk. Dat heb ik wel gemerkt met me filter wol. Veel oppervlakte maar ook snel verstopping. Mn vieze filter wol geef ik nu aan mn slakken en stap langzaam over naar spons. Maar het is maar helemaal afhankelijk van hoe je filter werkt en wat hij aan kan. Ik betwijfel of siporax wel echt zo veel beter werkt door de snel verstopte doorgangen ipv traditionele spons. Dan vind ik een filter van bodemmateriaal zoals grind veel charmanter klinken ipv de fijne glasdeeltjes

Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige bacteriën essensieel is een lagere stroming te hebben en meer tijd en rust in verstopte doorgangen nodig hebben om goed te kunnen voorbestaan. Misschien is een gedeeltelijk verstopte filter wel juist belangrijk voor een goedde bacterie huishouden
 
Veel mensen vergeten ook de gigantische hoeveelheid bacteriën die in je bodem leven.
Het gesinterd glas verhaal is natuurlijk ook gewoon afgeleid van het zandbed filter, want gesinterd glas is niet veel meer dan gebakken zand
Denk dat er hier veel over deze post heen lezen , hierin staat alle waarheid vervat .
 
Denk dat er hier veel over deze post heen lezen , hierin staat alle waarheid vervat .
Mwa het is niet alleen maar gebakken zand, het is speciaal ontworpen om de oppervlakte van het gebied waar de bacterien zich aan hecht te vergroten. Maar zo gauw dat verstopt raakt en er geen water doorstroomt kan het ook weinig nh3 en no2 omzetten naar no3 uit het water. Dan komt de oppervlakte overeen met gewoon steentjes maar dan kan je netzogoed spons gebruiken misschien dat verstopt iets minder snel
 
Veel mensen vergeten ook de gigantische hoeveelheid bacteriën die in je bodem leven.
Ik dacht trouwens dat de manier waarop bodembacterieen het water zuiveren niet te vergelijken was met een mechanische filter met biologisch filtraat vanwege de hoge doorstroming. Of denk je dat de bodembacterie onderschat word hierin?
 
Ik dacht trouwens dat de manier waarop bodembacterieen het water zuiveren niet te vergelijken was met een mechanische filter met biologisch filtraat vanwege de hoge doorstroming. Of denk je dat de bodembacterie onderschat word hierin?
Heeft weinig met de doorstroom snelheid te maken, meer met voedsel aanbod.
En het voedsel aanbod is simpelweg hoger als je water door media forceert ipv er boven laat stromen.
Het is niet dat je bacteriën weg kan spoelen, anders had dettol niet bestaan….
Of het exact dezelfde bacterie stammen zijn durf ik niet te zeggen.
maar ze doen wel exact hetzelfde, namelijk stikstof verbindingen verwerken.

Mwa het is niet alleen maar gebakken zand, het is speciaal ontworpen om de oppervlakte van het gebied waar de bacterien zich aan hecht te vergroten. Maar zo gauw dat verstopt raakt en er geen water doorstroomt kan het ook weinig nh3 en no2 omzetten naar no3 uit het water. Dan komt de oppervlakte overeen met gewoon steentjes maar dan kan je netzogoed spons gebruiken misschien dat verstopt iets minder snel
Nee het is letterlijk gebakken zand.
De biohome van pond-guru en de substrat pro van eheim zijn letterlijk gebakken zand en veredelde hydrokorrels.
Sla het maar een stuk en kijk er eens goed naar, je word genaaid waar je bij staat.
 
Denk dat er hier veel over deze post heen lezen , hierin staat alle waarheid vervat .
Vergeet met zo’n opmerking niet dat er veel mensen zijn die denken dat het noodzakelijk is om wekelijks de bodem schoon te zuigen.
En daarmee dus het risico lopen een groot deel van de bacteriecultuur te verstoren of niet te laten ontwikkelen.
 
En het voedsel aanbod is simpelweg hoger als je water door media forceert ipv er boven laat stromen
Bedoel je dan het organisch materiaal wat zich in elementen (nh3 en no3) omzetten of diezelfde elementen die de bacteriën nodig hebben. Want overal in het water zit natuurlijk evenveel nh3 en no2 alleen een vieze filter produceert ook zn eigen afvalstoffen. Dr zijn zo veel bacteriën natuurlijk, bacteriën voor het organisch materiaal en bacterien om stoffen om te zetten naar bruikbare stoffen. Is het niet dat door water met een bepaalde snelheid te laten lopen de filter effectiever werkt? Maar dat houd natuurlijk ook op kwa effectiviteit. Een snellere pomp zuivert niet sneller het water als er niet meer bacterien zijn om het te verwerken natuurlijk.
 
Volgens mij wordt hier veel te moeilijk gedacht. Het principe van biologische filtratie is dat afvalstoffen onschadelijk worden gemaakt, logisch dat het filtermedia niet brandschoon blijft.
Ik zou de biologische media zoveel mogelijk met rust laten ook al oogt het vuil, zolang de waterwaarden stabiel blijven met een normaal ververs schema en het filter stroomt lekker door dan is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Vervuild het zo erg dat het dichtslibt dan is er iets mis met de mechanische filtratie, dan moet je dus eerst zorgen dat dit in orde is en vervolgens in etappes het biologische media schoonspoelen.

Wat ik al eerder schreef, in Artis zat er gewoon grind in de filterbassins en daar is vanaf de start tot de renovatie, dus zo'n 140 jaar😱, nooit iets aan gedaan. En met grind bedoel ik grof grind van 2-4 cm. Wel waren het erg grote hoeveelheden water, uiteindelijk was slechts 30% van de hoeveelheid water zichtbaar voor het publiek. De overige 70% zat in bufferbassins boven de bakken en de biologische filterbassins onder de bakken in de kelder.

En net wat @tuinkabouter al schreef; ieder oppervlak in het aquarium bevat nuttige bacteriën, dus ook de bodem, de stenen, het hout, de achterwand, etc. Mijn mening is dat hoe meer je daarin gaat schoonmaken en rommelen hoe meer je juist het evenwicht aan het verstoren bent. Regelmatig het losse vuil van de bodem zuigen en zorgen dat de mechanische filtratie niet dichtslibt, planten snoeien, ruiten schoonhouden en regelmatig water verversen waarbij het interval schema bepaald kan worden door te kijken in hoe lange tijd de waterwaarden naar de door jou gestelde grenswaarden oplopen. Veel meer onderhoud is er bij een goed draaiende bak echt niet nodig.

Mijn eigen bak draait nog niet maar ik weet wel dat ik die eerst (middels de salmiak methode) op gang ga brengen zonder CO2 en zonder allerlei bemesting maar wel met een bioloog waar zo'n 200 liter filtermedia in zit met daarvoor een goeie mechanische filtratie. Pas wanneer blijkt dat er ergens tekorten zijn ga ik kijken wat ik toe ga voegen. Het automatische continu ververs systeem ga ik van hoog naar laag inregelen, daarbij de waterwaarden metend.
Mijn vorige aquarium tijdperk dateert van 40 jaar geleden, toen was veel nog niet beschikbaar/betaalbaar voor mij en toch heb ik echt mooie plantenbakken gehad die altijd probleemloos hebben gedraaid. Ik zou dus niet weten waarom dat nu niet meer mogelijk zou zijn.
 
Volgens mij wordt hier veel te moeilijk gedacht. Het principe van biologische filtratie is dat afvalstoffen onschadelijk worden gemaakt, logisch dat het filtermedia niet brandschoon blijft.
Ik zou de biologische media zoveel mogelijk met rust laten ook al oogt het vuil, zolang de waterwaarden stabiel blijven met een normaal ververs schema en het filter stroomt lekker door dan is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Vervuild het zo erg dat het dichtslibt dan is er iets mis met de mechanische filtratie, dan moet je dus eerst zorgen dat dit in orde is en vervolgens in etappes het biologische media schoonspoelen.

Wat ik al eerder schreef, in Artis zat er gewoon grind in de filterbassins en daar is vanaf de start tot de renovatie, dus zo'n 140 jaar😱, nooit iets aan gedaan. En met grind bedoel ik grof grind van 2-4 cm. Wel waren het erg grote hoeveelheden water, uiteindelijk was slechts 30% van de hoeveelheid water zichtbaar voor het publiek. De overige 70% zat in bufferbassins boven de bakken en de biologische filterbassins onder de bakken in de kelder.

En net wat @tuinkabouter al schreef; ieder oppervlak in het aquarium bevat nuttige bacteriën, dus ook de bodem, de stenen, het hout, de achterwand, etc. Mijn mening is dat hoe meer je daarin gaat schoonmaken en rommelen hoe meer je juist het evenwicht aan het verstoren bent. Regelmatig het losse vuil van de bodem zuigen en zorgen dat de mechanische filtratie niet dichtslibt, planten snoeien, ruiten schoonhouden en regelmatig water verversen waarbij het interval schema bepaald kan worden door te kijken in hoe lange tijd de waterwaarden naar de door jou gestelde grenswaarden oplopen. Veel meer onderhoud is er bij een goed draaiende bak echt niet nodig.

Mijn eigen bak draait nog niet maar ik weet wel dat ik die eerst (middels de salmiak methode) op gang ga brengen zonder CO2 en zonder allerlei bemesting maar wel met een bioloog waar zo'n 200 liter filtermedia in zit met daarvoor een goeie mechanische filtratie. Pas wanneer blijkt dat er ergens tekorten zijn ga ik kijken wat ik toe ga voegen. Het automatische continu ververs systeem ga ik van hoog naar laag inregelen, daarbij de waterwaarden metend.
Mijn vorige aquarium tijdperk dateert van 40 jaar geleden, toen was veel nog niet beschikbaar/betaalbaar voor mij en toch heb ik echt mooie plantenbakken gehad die altijd probleemloos hebben gedraaid. Ik zou dus niet weten waarom dat nu niet meer mogelijk zou zijn.
Mij lijkt die salmiak methode erg omslachtig, is het met een beetje visvoer en rottend plantmateriaal niet bijna net zo snel en effectief? Goed genoeg is natuurlijk goed genoeg met een filter 😄
 
Bedoel je dan het organisch materiaal wat zich in elementen (nh3 en no3) omzetten of diezelfde elementen die de bacteriën nodig hebben. Want overal in het water zit natuurlijk evenveel nh3 en no2 alleen een vieze filter produceert ook zn eigen afvalstoffen. Dr zijn zo veel bacteriën natuurlijk, bacteriën voor het organisch materiaal en bacterien om stoffen om te zetten naar bruikbare stoffen. Is het niet dat door water met een bepaalde snelheid te laten lopen de filter effectiever werkt? Maar dat houd natuurlijk ook op kwa effectiviteit. Een snellere pomp zuivert niet sneller het water als er niet meer bacterien zijn om het te verwerken natuurlijk.
Nee, als je het bekijkt als dwarsdoorsnede heb je een bodem van 5cm ongeveer dan is het voedsel aanbod aan de bovenkant hoger dan aan de onderkant.
Je filtermedia word constant voedselrijk water door gepompt dus word het beter verdeeld.
 
Mij lijkt die salmiak methode erg omslachtig, is het met een beetje visvoer en rottend plantmateriaal niet bijna net zo snel en effectief? Goed genoeg is natuurlijk goed genoeg met een filter 😄
Nee want je hebt geen garantie over de bacterie dichtheid in je filtermateriaal.
Je weet niet hoeveel ammonia je filter kan verwerken en of je bacterie cultuur nog groot genoeg is op het moment je vissen introduceert
 
Nee want je hebt geen garantie over de bacterie dichtheid in je filtermateriaal.
Je weet niet hoeveel ammonia je filter kan verwerken en of je bacterie cultuur nog groot genoeg is op het moment je vissen introduceert
Op zich klopt dit maar als je heel rustig je visbestand gaat opbouwen dan past de bacteriecultuur zich vaak prima aan aan de nieuwe situatie zonder verdere problemen.
Maar door de genoemde methode kun je wel meer bacteriecultuur laten vormen dan wanneer je alleen wat vlokvoer toevoegt.
 
Mij lijkt die salmiak methode erg omslachtig, is het met een beetje visvoer en rottend plantmateriaal niet bijna net zo snel en effectief? Goed genoeg is natuurlijk goed genoeg met een filter 😄
In feite doe je met beide methoden precies hetzelfde. Met als grootste verschil dat je met een beetje visvoer en rottend plantmateriaal maar wat aan het gokken bent en met de salmiak methode een meer wetenschappelijke benadering hebt. In een bak waar voor enkele duizenden Euro's discussen komen prefereer ik toch echt de wetenschappelijke benadering.
 
Op zich klopt dit maar als je heel rustig je visbestand gaat opbouwen dan past de bacteriecultuur zich vaak prima aan aan de nieuwe situatie zonder verdere problemen.
Maar door de genoemde methode kun je wel meer bacteriecultuur laten vormen dan wanneer je alleen wat vlokvoer toevoegt.
Jij weet net zo goed als is dat er hoopjes mensen naar de winkel gaan en thuis komen met “doe maar een paar visjes”
Rustig opbouwen zit er dan niet in.
 
Jij weet net zo goed als is dat er hoopjes mensen naar de winkel gaan en thuis komen met “doe maar een paar visjes”
Rustig opbouwen zit er dan niet in.
Mn vissen bestand is natuurlijk te groot maar toen ik mn aquarium startte heb ik ook niet heel veel vis in 1 keer toegevoegd. Al was het de verkoopster van coenen die mij weerhield nog meer vissen te halen ik snap wel heel goed wat je bedoelt 😂
 
Mn vissen bestand is natuurlijk te groot maar toen ik mn aquarium startte heb ik ook niet heel veel vis in 1 keer toegevoegd. Al was het de verkoopster van coenen die mij weerhield nog meer vissen te halen ik snap wel heel goed wat je bedoelt 😂
Nee en daar is die salmiak methode voor bedacht, dat je het minder erg is als je in 1x lekker veel vis introduceert
 
Nee en daar is die salmiak methode voor bedacht, dat je het minder erg is als je in 1x lekker veel vis introduceert
Moet je nog het geduld en disipline hebben de slmiak methode af te ronden en niet alvast wat "vissen uit de kraan" toe te voegen natuurlijk 😂 maar vooral het wetenschappelijke controle stukje en de garantie dat het goed gaat in geval van waardevolle exemplaren is wel erg belangrijk denk ik
 
Jij weet net zo goed als is dat er hoopjes mensen naar de winkel gaan en thuis komen met “doe maar een paar visjes”
Rustig opbouwen zit er dan niet in.
Klopt maar ik ben bang dat dit dus mensen zijn die zich niet hebben ingelezen en ook niets doen aan deze methode of het toevoegen van wat voer tijdens de opstart.
 
Klopt maar ik ben bang dat dit dus mensen zijn die zich niet hebben ingelezen en ook niets doen aan deze methode of het toevoegen van wat voer tijdens de opstart.
Een aquarium is uberhaubt niet iets waar je aan moet beginnen zonder je in te lezen hoe groot of klein het ook is. Als je 1 vis zeer belastende vis toevoegd en nooit een waterwissel doet kan het ook fout gaan. Een niet ingedraaide bak vol met vis kan ook goed gaan. Als je 100 keer per dag het water wilt wisselen omdat de bacteriën de afvalstoffen niet kunnen verwerken natuurlijk. Uiteindelijk vind zn bak een balans en geduld is gewoon zo belangrijk dat heb ik wel van jullie geleerd 😂
 
Een aquarium is uberhaubt niet iets waar je aan moet beginnen zonder je in te lezen hoe groot of klein het ook is
Ben ik met je eens maar ik denk dat heel veel mensen dat wel doen en instinctief handelen.
 
Heeft weinig met de doorstroom snelheid te maken, meer met voedsel aanbod.
En het voedsel aanbod is simpelweg hoger als je water door media forceert ipv er boven laat stromen.
Het is niet dat je bacteriën weg kan spoelen, anders had dettol niet bestaan….
Of het exact dezelfde bacterie stammen zijn durf ik niet te zeggen.
maar ze doen wel exact hetzelfde, namelijk stikstof verbindingen verwerken.


Nee het is letterlijk gebakken zand.
De biohome van pond-guru en de substrat pro van eheim zijn letterlijk gebakken zand en veredelde hydrokorrels.
Sla het maar een stuk en kijk er eens goed naar, je word genaaid waar je bij staat.
De toplaag zijn dezelfde bacterieen maar hoe dieper je in de bodem gaat veranderd de vorm en functie van de bacterieen en daar zal je een andere cultuur vinden .
 
De toplaag zijn dezelfde bacterieen maar hoe dieper je in de bodem gaat veranderd de vorm en functie van de bacterieen en daar zal je een andere cultuur vinden .
Maar kijk eens hoe groot deze toplaag is... Bij elkaar een gigantisch oppervlak waar bacteriën zich kunnen nestelen, al snel net zo groot of groter dan in een gemiddeld potfilter.
 
  • Leuk
Waarderingen: L201
Van Aquainfo:

In de bodem kunnen we verschillende bacteriën tegenkomen. In het hoofdstuk over filtering en de biofilm hebben we het er al uitgebreid over gehad. Lees dat nog maar eens na. In de bodem kunnen we eigenlijk drie soorten bacterien tegenkomen.

  • Aerobe bacteriën
    Deze werken alleen maar onder zuurstofrijke omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn onze nitrificerende bacteriën die ammoniak via nitriet naar nitraat omzetten.
  • Anoxische bacteriën
    Deze bacteriën werken het best als er nog een heel klein beetje zuurstof aanwezig is. Voorbeelden hiervan zijn de denitrificerende bacteriën die nitraat omzetten naar stikstofgas.
  • Anaerobe bacteriën
    Deze bacteriën houden helemaal niet van zuurstof! Voorbeelden hiervan zijn zwavel bacteriën die het naar rottende eieren ruikende H2S gas produceren.
 

Terug
Bovenaan