bioloog of potfilter


C

cinastro

Guest
Ik ga een aquarium zetten van 200x70x70 met pauwoog cichlide. wordt bak met enkel hout en stenen.

nu ben ik is gaan onderhoren bij een aquarium zaak, voor een offerte van bak en filter.

Toen ik zei dak aan het kijken voor bak met overloop en bioloog filter. lachte hij mij wat weg. is volgens hem iets van de jaren 90. en dat ik beter af ben met 2 potfilters van 500L. ( 2 voor het geval van back-up en als ik filter uitkuis dat de andere kan blijven doorgaan.)

Nu dacht ik dat ik er uit was maar ben nu toch terug aan het twijfelen geslagen.

dacht een bioloog te gebruiken omdat, pauwogen toch redelijk vervuilend zijn en wil niet elke paar dagen filter zitten uit te kuisen. en kan alle techniek in bioloog kwijt.

Nu weet ik dat er ook potfilters zijn met verwarming zijn wel niet goedkoop heb ik gezien.

wat raden jullie aan, want al effe op internet aan het zoeken, en zie het bos niet meer door de bomen.
 
Ik zou ook voor een bioloog kiezen. Puur voor gemak. Een potfilter kan hetzelfde bereiken als een bioloog qua waterkwaliteit, maar een bioloog is gewoon veel makkelijker in onderhoud. Je hoeft het niet steeds open te maken, hopen dat het weer goed dicht is, etc.
 
Alleen al voor het volume wat je hebt met een bioloog zou ik de potfilters in de schappen laten staan...
 
Op zo'n bakformaat word toch over het algemeen wel een bioloog aangeraden en zeker met grote vervuilers zoals inderdaad de pauwoog cichlide succes met je beslissing.
P.S: Welke aquariumzaak was dat die dat tegen jou zei :S
 
Het is alleen erg jammer dat veel kant en klaar meubels geen rekening houden met de mogelijkheid van een bioloog.

Maar bij zelfbouw of laten bouwen kun je er prima een bioloog bij nemen.

Je kunt er veel randapparatuur in kwijt. En de kans op lekkage is kleiner.

Je hebt misschien wel meer geluid van pompen en stromend water.
Tevens is de water verdamping groter.
 
Niks beters dan een bioloog.

Maar... 2 stevige potfilters moeten het ook kunnen trekken inderdaad.

Zodra ze volwassen zijn houd je waarschijnlijk toch maar 1 koppel over. Wellicht nog 1 ander koppel cichliden maar dat is het dan ook wel.
 
Zit er aan te denken om voor mij persoonlijk een nieuw bak op maat te laten maken van 1,30m max en zou er ook een bioloogje onder willen hebben.
 
de zaak waar ik geweest ben was Antwerp aquarium,

over het geluid dat wordt toch redelijk opgelost met een bv een durso systeem?

en over verdamping het water, je kan je bioloog toch afdekken met plexyglas of gewoon glas? of mag dat niet omwille van te weinig zuurstof toename dan.

Wat voor grote zou de bioloog moeten zijn, was aan het denken aan 110 x 50x50 of 120x50x50 met 4 vakken (3 filterkamers + opvoerkamer)


Wat heb je al nodig voor bioloog?

mijn lijst bestaat nu uit: 2 verwarming elementen van 300W, filtermateriaal ( watten, siporax, filtermatten), spraybar, opvoerpomp,
wat voor pomp zou ik toch zeker moeten hebben van volume? ben aan het kijken naar jebao, omwille dat je die kunt regelen.

ben ik nog iets vergeten?
 
Antwerps cichliden center in Merksem ?
 
nee, bij antwerp aquarium in aartselaar
 
de zaak waar ik geweest ben was Antwerp aquarium,

over het geluid dat wordt toch redelijk opgelost met een bv een durso systeem?

en over verdamping het water, je kan je bioloog toch afdekken met plexyglas of gewoon glas? of mag dat niet omwille van te weinig zuurstof toename dan.

Wat voor grote zou de bioloog moeten zijn, was aan het denken aan 110 x 50x50 of 120x50x50 met 4 vakken (3 filterkamers + opvoerkamer)


Wat heb je al nodig voor bioloog?

mijn lijst bestaat nu uit: 2 verwarming elementen van 300W, filtermateriaal ( watten, siporax, filtermatten), spraybar, opvoerpomp,
wat voor pomp zou ik toch zeker moeten hebben van volume? ben aan het kijken naar jebao, omwille dat je die kunt regelen.

ben ik nog iets vergeten?
ik heb 1x 500w van aquamedic met controller.
mijn bioloog is 140x50x40, behoorlijk oversized dus..

durso schijnen heel stil te zijn, ik heb een schuifklep met draaiknop genomen om mijn herbie stil te krijgen.
ik heb zelf 2x DCS7000 staan op 30-40% vermogen, alles op 32mm buizen met een open uitstroom

http://www.aquaforum.nl/threads/200x70x70-van-tuinkabouter.93475/

staat alles in vanaf de opbouw tot nu ;)
 
thanks zal ik zeker eens doorlezen

waarom 2 x dcs7000?
 
thanks zal ik zeker eens doorlezen

waarom 2 x dcs7000?
Omdat ik anders 2x dcs4000 op 80-90% had lopen.
En ik 2 reactoren onafhankelijk wou voeden om de CO2 oplos capaciteit te verhogen.
Dcs7000 was maar €20 duurder dan een 4000 en 1x dcs7000 zou in zijn eentje het moeten trekken om het aquarium voldoende te filteren.

Dus mocht er 1 uitvallen gaat de ander naar 100% en hoef ik niet hals over kop een nieuwe pomp aan te schaffen
 
Zoek eens op youtube op de term : overflow aquarium.
Ideale oplossing die heel goedkoop zelf te maken is, er geen gaten geboord hoeven te worden (ook niet in de bioloog) wat je dus meer volume geeft en je hoort helemaal geen water lopen.

ps: wij draaien er 5 bakken mee op 1 bioloog allemaal met een zelfgemaakte overflow
 
Ik snap wat je bedoelt. Maar was van plan. Om via overflow iets te maken voorzien om zo water aftelaten om mijn water te verversen. Dus moet sowieso ergens gat in voorzien.
 
Ik ben er niet mee bekend, maar je ziet dat een gafzak ook wel gebruikt wordt om water mechanisch te filteren. Wellicht ook een optie in het eerste vak ipv sponzen of watten?
 
@RichD1011 wat voor cichlide zou je er kunnen bijzetten? heb al wat aan het kijken geweest op internet, maar daar spreken ze zich regelmatig wat tegen
 
Ik zou er helemaal niets bijzetten, hoogstens wat kleine vis om ze te voeren.
 
mogelijk een stevige vis voor op de bodem. Zoals een pleco maar eigenlijk is niks beter
 
bestaat er iets van te grote bioloog? er staat nen 6 vaks (5 filter +1 opvoerpomp vak) koop van 180 x 50 x 45 met schuivend dekglas en 5 bodemroosters. voor schone prijs.

wat steek je in of doe je met de extra vakken? moet je dan extra verwarmings elementen steken en grotere opvoerpomp omdat je met meer water zit?
 
Waarom niet? Als je hem kwijt kunt. Lege vakken kun je eventueel extra biologisch media in doen, als je dan later nog een bak op wilt starten heb je daar al gelijk voldoende materiaal voor. Of leeg laten inderdaad, mooi voor een grotere bak later :D
 
Kweet nie of dak nog groter zal gaan dan 2m voor groter heb nu nie direct de plaats voor
 
Kweet nie of dak nog groter zal gaan dan 2m voor groter heb nu nie direct de plaats voor
Was meer voor 'plannen voor in de toekomt' :D Qua heater of vermogen van de pomp kan ik je niet mee helpen, zullen andere leden wel antwoord op kunnen geven
 
grotere/sterkere pomp niet, wellicht wel een sterkere heater maar denk dat dat ook niet nodig zal zijn.

Als je dat ding volstop met materiaal, is er niemand in de wereld met zo'n stabiel systeem als jij :D
 
Nee te groot kan denk ik niet..
Maar je kan in je overige vakken ook een refugium maken om je NO3 en PO4 af te breken
 
Een refugium? Da ken ik nie
 
Zoiets
8C5D9E84-6797-4C71-B286-10EFD32E88F1.jpeg
 
dus je zet eigenlijk planten in je bioloog, om die manier schadelijke stoffen aftebreken.
is dat ook voor zoetwater aquariums want op internet vind ik da enkel terug voor zee aquariums
 
Jazeker, zijn ook zat mensen die dit toepassen in chicliden aquaria waar planten geen optie zijn

Planten in een vak, lampje erboven en gaan
 
die moeten dan toch in grond staan, en u water komt toch van onder. wordt u grond dan niet mee rond gepomp?
 
Hoeft niet hoor.
Er bestaan drijfplanten, en cobomba groeit ook goed zonder grond ben ik achter gekomen dankzij m’n geophagus xD

Maar er zal vast meer zijn dat niet in de grond hoeft
 
en die dan zetten na u filtermateriaal of er tussen?
 
tx, is kijken of hem nog beschikbaar is. kmoet nie direct gans de lengte en aantal vakken gebruiken
 

Terug
Bovenaan