Bioloog verstopt


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb een vraag over mijn bioloog. Ik loop sinds kort tegen het feit aan dat vak 1 ieder twee-drie dagen tegen overstromen aan staat en vak 5 te weinig water bevat voor de retour pomp.

Ik had altijd de volgende indeling:
Bioloog 1.0.jpg

Dit werkte prima, onderin de bioloog (onder de glazen bodem verzamelde het sediment zich en ieder half jaar deed ik in gedeelten een grote schoonmaak.
Echter doordat mijn bioloog lek raakte heb ik na hem zelf gerepareerd te hebben (ik heb 3 stukken glas op de bodem gekit) een iets andere indeling gedaan.
In eerste instantie:
Bioloog 2.0.jpg

Hier in vak 2 vier groene matten en in vak 3 en 4 alleen biologisch materiaal.
Hier merkte ik dus dat vak 1 dichtslibde en het water gevaarlijk hoog steeg. Ik weet dat aan de vier matten.
Vervolgens de volgende indeling gemaakt:
Bioloog 3.0.jpg


Nog maar 1 groene mat in vak 2 en witte watten. Nog blijft het probleem van dichtslibben:
IMG_20190302_194154.JPG

Ik moet dan met een slang het vuil afzuigen van de bodem van de mat. Pas daarna zat het waterpeil
IMG_20190302_204148.JPG


Heel verhaal maar ik wordt hier zo langzamerhand gek van. Moet nu wel heel vaak met slang en emmers gaan lopen rommelen en de lol gaat er snel vanaf. Ook een keer 's-nachts het overloop alarm afgegaan :-(.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Wat kan de oorzaak zijn dat het nu zo mis gaat? Kan het liggen aan de stukken glas die ik op de bodem in vak 3 gekit heb? Dat dit de doorstroom beïnvloed op een of andere manier.
 
Hoe oud zijn de groene matten?

Op een gegeven moment zijn ze namelijk niet meer schoon te krijgen en moet je ze vervangen
 
Oh, ik heb geen idee eerlijk gezegd. Zullen al wel tijdje oud zijn. Ik kreeg ze bij het aquarium en spoel ze altijd goed schoon (zo goed als kan). Was in de veronderstelling dat ze mee gingen totdat ze bv stuk zouden gaan. Wel vreemd dat het net gekomen is nadat ik de bioloog weer opgestart had.
 
De witte watten (is van een rol die ik gekocht had) heb ik er al eens uitgehaald. Dat hielp niet helaas.
 
Ze zijn denk 5 cm dik. Zit er nog een verschil tussen deze groene en blauw matten die ik op internet zag (behalve de kleur). Die hebben ze in fijn, middel en grof.
 
Om de bacterie cultuur niet te verstoren zou ik eerst eens kijken wat er gebeurt bij het verminderen in aantal watten.
Geen resultaat dan het aantal filterschuim verminderen , maar mogelijk grof filterschuim in de eerste bak.
Dan zou je mogelijk al een verschil moeten zien.
 
Oh, ik heb geen idee eerlijk gezegd. Zullen al wel tijdje oud zijn. Ik kreeg ze bij het aquarium en spoel ze altijd goed schoon (zo goed als kan). Was in de veronderstelling dat ze mee gingen totdat ze bv stuk zouden gaan. Wel vreemd dat het net gekomen is nadat ik de bioloog weer opgestart had.
Mijn sponsen worden nu na 3 jaar niet meer schoon genoeg om voldoende water door te laten dus die moet ik binnenkort ook vervangen..

Maar kan gewoon toeval zijn, of het is je nog nooit eerder opgevallen.

Zover ik weet maakt de kleur niets uit, wel de grofheid maar dat spreekt voor zich
 
Nieuwe sponsen er in gedaan. PPI10 en PPI30 gekocht. Maar zit ook te kijken naar de pomp. Is een Jebao opvoerpomp DCT6000. Krijg de indruk dat die het minder doet. Uitstroom is niet meer wat het was. Kan ook de oorzaak zijn van de mindere stroming in de bioloog, en dan samen met de sponsen. Heb bak met alles erop en eraan via MP gekocht. Dus dan kan je dat krijgen...
 
Pomp misschien schoonmaken? Is stug, kan zo haast 4 m hoog opvoeren.
 
Nieuwe sponsen er in gedaan. PPI10 en PPI30 gekocht. Maar zit ook te kijken naar de pomp. Is een Jebao opvoerpomp DCT6000. Krijg de indruk dat die het minder doet. Uitstroom is niet meer wat het was. Kan ook de oorzaak zijn van de mindere stroming in de bioloog, en dan samen met de sponsen. Heb bak met alles erop en eraan via MP gekocht. Dus dan kan je dat krijgen...
Ff je impeller soppen, mijne was na 3 jaar bijna helemaal dicht geslibd
 
Schoongemaakt. Impeller was wel erg vuil maar rest viel mee. Hij doet het wel wat beter maar de kracht zoals die was is een stuk minder. Hij is van 2015. Kan het zijn dat het gewoon een aflopende zaak is? Maakt ook best wel wat lawaai en hoor dat toerental sinds schoonmaak wat fluctueert.
De oplossing van vorige eigenaar valt misschien ook wel te verbeteren. Hij gaat nu via een Gardena koppeling naar stuk slang die op 25mm zit van de retour
.
Moet zeggen dat dit wel altijd goed gewerkt heeft in het verleden.
IMG_6026.jpg
 
Oh nee zo’n dun slangetje is veel te veel tegendruk

Ik doe met mijn dcs7000 op 30-40% alles nagenoeg geluidloos met pvc 32 en een 32mm (buitenmaat) silicone slang
 
OK, snap het. Dan zal ik kijken of ik een slang van 25mm kan aansluiten op de pomp en op het pvc van de retour. Vrees dat het gat door het aquarium ook 25 is dus dat wil ik niet meer aanpassen.
 
Nee snap ik, weet ook niet of je pomp op 100% staat nu.
Maar zo’n klein gaatje als die Gardena fitting is een aanzienlijke belemmering.

Zelf werk ik met slangpilaren en slangenklemmen gewoon, heb geen behoefte aan snelkoppelingen daar.

Maar als je pomp echt fluctueerd klopt er denk ik iets niet geheel inderdaad
 
Heb de pomp op 20% staan nu. Loopt nu prima. Ga morgen kijken naar siliconen slang en ga ook met slangklemmen werken. Wil zoveel mogelijk doorstroom hebben.
 
Het lijkt mij dat de opvoerpomp te veel capacitiet heeft of geeft in combinatie met een te kleine bioloog qua waterinhoud en doorstroming,op de tekening lijkt mij het laatste vak ook wel erg klein dit vak heeft weinig buffer.Ik weet niet specifiek de maten van de bioloog,maar een veel gemaakte fout is vaak de te kleine waterinhoud van het laatste vak,dit moet minstens een week vol blijven staan / kunnen draaien zonder water bij te vullen.

Gezien de foto's lijkt het mij ook dat er veel vervuiling in de bak aanwezig is,een bioloog mag zoveel vuil niet laten zien,een bioloog is niet direct een snelfilter,en moet water zuiveren en niet zoals ik meen te zien een afvalputje zijn vol vuil,het lijkt mij voorzichtig verteld dat in jou aquarium veel te veel vuil aanwezig is.

Je kunt de bioloog opweg helpen door tijdelijk of langer er een sterk pompfilter te instaleren welke de getoonde vervuiling moet opheffen,daarna of tegelijkertijd eens nagaan waarom er zoveel vervuiling aanwezig is.

Hoe groot in liters is het aquarium,en de bioloog,wat zijn de afmetingen daarvan.Hoe sterk is de opvoerpomp in liters per uur.
Staan de overloopschotten niet te dicht op of bij elkaar,misschien dat de maatvoering van de bioloog toch te klein is en daarom niet het gewenste resultaat geeft.
 
Mwa, een dct6000 op 20% zou geen probleem moeten zijn..
Heb je een flow van max 1000 L/U gok ik zo.

Ik kan op mijn grote bak beide dcs7000 pompen voluit zetten en nog nergens last van hebben..

Maar zelfs al zou de dct6000 continu op 100% draaien zit je alsnog met opvoerhoogte en verliezen in het leidingwerk (zoals de Gardena koppeling) waarmee het nog bijzonder zou zijn als de 3000L/U zou worden gehaald.
 
Helaas, de DCT6000 heeft er volgens mij de brui aan gegeven. Maakte een lawaai. Vervangen door een oudere Eheim opvoerpomp . Ideaal is het allemaal niet. Merk dat er maar weinig doorstroming is dus zsm pvc en slang aanschaffen. Denk er aan een nieuwe DCT6000 te kopen als het pvc klaar is.
Weet je toevallig wat de maat van de slangpilaar is die op de pomp moet? Moet het namelijk online bestellen.
 
Voor de dcs7000 was het 40-32-25-20 dacht ik..
Maar de pilaar die erop zit zijn trapsgewijs opgebouwd en je zaagt gwn eraf wat je niet nodig hebt.

Zou zo groot als mogelijk gaan als het kan, minder tegendruk=minder herrie en meer flow
 
Bedankt. Ik ga morgen even bij twee vijverwinkels langs. Denk dat die het wel moeten hebben. Op internet kost het pvc weinig geld 0,62 en 2,22 maar verzendkosten zijn 6,95 :-( En die slang moet ik dan weer ergens anders bestellen.
 
Silicone in die maat is lastig aan te komen idd, ik had het geluk wat reststukken op m’n werk te vinden..

Maar vijverslang is wel in die maat te krijgen, is alleen vrij star waardoor het mogelijk resoneert.
 
Het lijkt mij dat de opvoerpomp te veel capacitiet heeft of geeft in combinatie met een te kleine bioloog qua waterinhoud en doorstroming,op de tekening lijkt mij het laatste vak ook wel erg klein dit vak heeft weinig buffer.Ik weet niet specifiek de maten van de bioloog,maar een veel gemaakte fout is vaak de te kleine waterinhoud van het laatste vak,dit moet minstens een week vol blijven staan / kunnen draaien zonder water bij te vullen.

Gezien de foto's lijkt het mij ook dat er veel vervuiling in de bak aanwezig is,een bioloog mag zoveel vuil niet laten zien,een bioloog is niet direct een snelfilter,en moet water zuiveren en niet zoals ik meen te zien een afvalputje zijn vol vuil,het lijkt mij voorzichtig verteld dat in jou aquarium veel te veel vuil aanwezig is.

Je kunt de bioloog opweg helpen door tijdelijk of langer er een sterk pompfilter te instaleren welke de getoonde vervuiling moet opheffen,daarna of tegelijkertijd eens nagaan waarom er zoveel vervuiling aanwezig is.

Hoe groot in liters is het aquarium,en de bioloog,wat zijn de afmetingen daarvan.Hoe sterk is de opvoerpomp in liters per uur.
Staan de overloopschotten niet te dicht op of bij elkaar,misschien dat de maatvoering van de bioloog toch te klein is en daarom niet het gewenste resultaat geeft.

Het plaatje van de bioloog was slechts een voorbeeld. Het laatste vak is flink groot. De bak heeft jaren zo prima gelopen.
Is ca 1050 liter en bioloog ook zo’n 250 liter. Hij kan normaal makkelijk een week staan zonder bijvullen en wat vuil betreft valt het mee. Doordat er haast geen doorstroming was lijkt het heel erg.
 
B880D207-527E-4EED-83DD-F1C33FAA96AD.jpeg
386BAF41-E3FC-40CF-AE3D-CF631E0B9463.jpeg

Heb een siliconen slang gekocht en de 6000 weer aangesloten. man man wat een power
Op de laagste stand is het al flink wat power. Heel even stand 10 getest. Net een tsunami.
 
Fijn dat het nu goed werkt!

Ik heb geen verstand van een bioloog hoor. Maar zag die kabelbinder. Durf je er op te vertrouwen? Dat plastic verweert en dan kan hij breken?

Zou er zelf dit op zetten (RVS)

90335F5A-B1E0-4673-BF46-D5BAF73BCD79.jpeg
 
Fijn dat het nu goed werkt!

Ik heb geen verstand van een bioloog hoor. Maar zag die kabelbinder. Durf je er op te vertrouwen? Dat plastic verweert en dan kan hij breken?

Zou er zelf dit op zetten (RVS)

Bekijk bijlage 269834
Zoals gezegd, ik heb geen verstand van een bioloog. Maar me viel op dat je onder ook geen kabelbinder hebt zitten. Loop je bak niet leeg als daar de slang van de pomp schiet?
 
Zou wel een slangenklem opzetten idd

Maar wel mooi dar zoiets simpels zo’n gigantisch verschil kan maken.
Pomp is zeker ook een stuk stiller nu?
 
Bedankt voor de tips maar die slangenklemmen komen er zeker. Vergeten meteen te kopen. Had er wel maar zijn niet RVS. Vandaar dus Tiewraps.
Om het toch te proberen heb ik het zo aangesloten. :D Ga vanavond of morgen nog RVS klemmen halen inderdaad.
Echt een stuk stiller, al hoor ik nu wel het water er in 'kletteren' voordeel is veel zuurstof in het water.
Nadeel dus het geluid. Ik kan het ook net onderwater er uit laten komen. Scheelt hoop geluid.
Maar ben erg tevreden zo.
 
Weet niet Watvoor overloop je hebt maar je zou altijd nog kunnen kijken naar een durso, die zouden helemaal stil moeten zijn
 

Terug
Bovenaan