Bioloog verstopt


Wat ik nu hoor is het water dat de overloop kammen doorgaat en naar beneden valt. Normaal liep dat rustig langs het glas maar de pomp werkt nu stuk beter dus dat gaat ook harder.
 
je kan dit geluid proberen te dempen met een stuk filtermat, zo heb ik dat lig gedaan,.
 
Heb je dat tegen de zijkant aan geplakt of hoe? Ik heb nog wel eens een nieuwsgierige Bijlzalm die af en toe de rit naar de bioloog maakt :).
Daar moet ik rekening mee houden.
 
Ik had mijn overloop vol gepropt met scrubsponzen.
Maar met een afsluiter kan je de overloop ook knijpen.
Ik heb een herbie overloop en daar heb ik een schuifafsluiter met draaiknop en heb daarmee een 100% stille overloop
 
Loop toch weer tegen iets aan. Nu de pomp zo goed loopt, merk ik dat hij meer afvoert dan aanvoert. Zachter laten lopen gaat niet omdat hij op 1e stand staat. Ik zat er aan te denken om een kogelkraan tussen de retour siliconen slang te zetten om hem iets te knijpen. Kan dat nog problemen opleveren?
 
lijkt me toch vreemd dat je aanvoer dat niet aankan? standje 1 ook niet wat slap voor je bak?
 
Zit er geen vuil in je overloop?
Heb zelf vaak zat een blaadje erin ofzo dat de boel verstopt namelijk
 


Dit is de pomp in stand 1
Heb de uitstroom nu net onder de wateroppervlakte bezet.
 
Nog even naar de aanvoer gekeken

Stroomt flink door.
En de buis nagekeken en niet verstopt
23068ACE-E872-4EBA-88E6-BB70F1EEC6C0.jpeg
7A780300-4AA3-46D1-BE4F-4C39FA0FD1D7.jpeg
FAA0C0B4-2447-4D04-A43F-B125BB6FF88D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat je bedoelde dat het te hard ging voor je overloop, maar zo te zien kan het gerust harder.
Zolang je overloopkamer niet helemaal vol staat met water maakt het niet uit
 
Dacht dat je bedoelde dat het te hard ging voor je overloop, maar zo te zien kan het gerust harder.
Zolang je overloopkamer niet helemaal vol staat met water maakt het niet uit

Nee, de overloopkamer staat niet vol. Het laatste vak met de pomp staat (te) laag. Begin de pomp dan te horen omdat er net genoeg water staat.
Verder zit er in vak 1 een spons grof en in vak 2 even niets. Verder in vak 3 en 4 alleen steentjes en pijpjes.
 
Dacht dat je bedoelde dat het te hard ging voor je overloop, maar zo te zien kan het gerust harder.
Zolang je overloopkamer niet helemaal vol staat met water maakt het niet uit

Ik heb totaal geen ervaring met een bioloog. Maar ik vind dat er overal erg weinig water in zit.

Pompkamer is bijna leeg. Trekt lucht.

En de overloop is geheel leeg. Trekt lucht.

Als je alles uitzet, mag de bioloog helemaal vol komen te staan.

Voor goede info kan @tuinkabouter wel meer zeggen.
 
De overloop was niet helemaal leeg hoor, ik maakte net even snel een foto na het schoonmaken en hij was weer aan het vollopen. Maar de pompkamer staat inderdaad erg laag. En dan nog met de pomp op de laagste stand
 
Hoe hoog staat het nivo in je bioloog als je pomp uit staat?

Dat mag namelijk gerust 1 cm onder de rand zijn zegmaar, is wel spannend maar 1cm op zo’n grote bak is toch wel flink wat liters.

Maar ik zou dan haast zeggen dat er te weinig water in zit of dat je kammen te weinig doorlaten
 
Pomp stil gezet
Aanvoer
D366026D-2FD6-422D-8EBC-BD1A3EDF634B.jpeg

Zou nog paar cm hoger kunnen dus?(rekening houdend met tussenschot dat lager is dan buitenrand)
Retour
5483F466-37BC-4C49-8E40-348702E1E34C.jpeg

Niveau in de bak op dat moment
23FD3F76-F963-4B7B-9D57-1F7AB34FB080.jpeg


Maar als ik te hoog ga heb ik natuurlijk nog maar weinig ruimte voor opvang mocht de pomp uitslaan.

Als ik de pomp weer opstart zijn de waarden
9DD87832-F252-4C3F-BE92-CC9BB0F9E372.jpeg

53FE4B63-6789-401E-B859-B8B7C8C12ABD.jpeg

ED6925CA-BF7C-412C-B335-7A40AB26EDF3.jpeg

Het water in het aquarium staat dan wel tot de rand maximaal
 
Laatst bewerkt:
Al eens geprobeerd met de kammen van je overloop eraf?
Misschien dat die gewoon te hoog staan, lijken niet heel belemmerend als ik het zo zie...
Je kan op de inlaat van de pomp trouwens ook een stuk pvc zetten met een knie naar beneden waardoor je minimale nivo in je bioloog iets lager kan worden.
Weet niet of de vorige eigenaar de beide slangtules van de pomp heeft meegeleverd?
 
Nog niet geprobeerd om de kammen er af te halen. Was tot voor kort ook geen noodzaak voor vanwege de Gardena aansluiting die ik gebruikte. Toen stond de bioloog altijd prima. Goed idee van die inlaat. Helaas zaten er geen slangtules meer bij, maar kan wel iets van pvc maken. Ga het dit weekend proberen.

Bedankt voor het meedenken, zeer gewaardeerd!
 
Weet niet Watvoor overloop je hebt maar je zou altijd nog kunnen kijken naar een durso, die zouden helemaal stil moeten zijn
Hoi Tuinkabouter, ik werd gek van het vallend geluid in de overloop, heb een stuk langere buis genomen en een Durso gemaakt. Wat een verademing. Rust. Ik hoor alleen de lichtbellen nog in het eerste vak.
Wel vraag. Ik lees dat ze met een Durso meestal een 2e backup overloop hebben. Die heb ik niet. Kan het even niet overzien, maar zit er dan een risico aan?
 
Er is altijd een risico, ook met een herbie overloop.

Heb zelf wel eens een blaadje ofzo in m’n overloop en dan is een noodoverloop wel fijn..
Maar als je maar 1 gat kan je de 2 buizen in elkaar doen zodat je een noodoverloop hebt
 
Heb twee gaatjes geboord in de Durso einddop met luchtslangetjes er aan en boven in de overloop en is hij nu (redelijk) stil. Met een kraantje kan ik het water niveau regelen in de overloop. Echter nu maakt het water dat in het eerste vak stroomt nog een pest herrie.
Ik heb al geprobeerd met een 90 graden bocht het water half boven en half onder water er uit te laten komen om de luchtbellen te laten ontsnappen maar dit werkt niet goed. Er loopt een 40mm buis van links onderuit het aquarium een stuk of 40-50 cm naar rechts. Heeft het zin om hier een schuifkraan tussen te zetten? En wat kan ik daar mee sturen?
 
Met een schuif afsluiter met draaiknop kan je de flow heel fijn regelen en kan alles helemaal stil worden.
Maar dan is wel het hele principe van de durso om zeep.
 
Met een schuif afsluiter met draaiknop kan je de flow heel fijn regelen en kan alles helemaal stil worden.
Maar dan is wel het hele principe van de durso om zeep.
Ok, met de Durso krijg ik hem toch niet helemaal stil helaas
 
Zou wel moeten kunnen zegt men.

Je kan variëren met de lengte van de slang in de pijp of met een kraantje de luchttoevoer knijpen om zo de flow wat te beperken
 
Zou wel moeten kunnen zegt men.

Je kan variëren met de lengte van de slang in de pijp of met een kraantje de luchttoevoer knijpen om zo de flow wat te beperken

Ja heb ook gelezen dat je een lang stuk slang er in kan doen tot uiteinde in de bak. Proberen maar :)
 

Terug
Bovenaan