Bioloog voor sluierstaarten, hoe groot, hoe berekenen? Nieuw aquarium, ideeën?


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Heb hier al wat rondgekeken maar vind niet echt wat ik zoek, misschien weten jullie wel waar het te vinden is op het forum, of hebben jullie wat interessante links?

Ik speel met het idee om een aquarium te laten bouwen om m'n sluiers in te huisvesten, maar dan wel zodat ik de volgende jaren gerust ben als ik eens een vis bijkoop. Nu heb ik dik 700 liter met 2 grote potfilters staan.

Daarom denk ik aan een 220(240)x60x70 en een flinke bioloog eronder van ±150x50x40, zo kom ik ruim boven de 1000 liter. Ik ga er vanuit dat ik in de filter ruim 20kg siporax/biohome kwijt kan met nog wat japanse matten ofzo...dat moet dan voldoende zijn voor een groot visbestand.
Maar die bioloog, hoe bereken je die, ik las dat je rekening moet houden met een terugloop bij bv. een stroomstoring. Ik dacht aan 32mm pvc leidingen voor het geheel, aan- en afvoer met nog een extra afvoer zodat ik langs 2 afvoeren waterwissels kan doen(80% per week).

Het is maar een idee maar als ik het zou laten bouwen, wil ik het natuurlijk ineens goed doen, daarom de vraag hier.
Bedankt alvast voor jullie insteek!
 
Klinkt als een plan.
Je afvoer naar het riool zou ik gewoon middels een 3weg kraan aansluiten op je normale overloop.
Qua overloop zou ik zelf in mijn volgende bak gaan voor een bean-animal, ik werk nu met een herbi en dat is toch wat uitdagender.

Afmetingen van het bioloog zijn wellicht overkill.

zou ook kijken naar een wervelbed met K1, dat werkt veel beter voor de afbraak van ammonia dan statische media als siporax.
Ff voor de beeldvorming, zo ziet mijn bioloog er uit
 
Wervelbed, ja die had ik ook al in het achterhoofd-goeie tip!
Afvoer riool, nu ja, das alleen mogelijk via tuinslang, dus zal zowiezo geen vaste oplossing kunnen worden-spijtig genoeg. Maar inderdaad, een driewegskraan kan ook, ik dacht alleen aan twee afvoeren-eentje via driewegskraan op overloop én een dedicaed afvoer gewoon omdat dit dubbel zo snel werkt.
Het is een hele hoop water wat moet vervangen worden....

Ehm die bean animal, heb het even opgezocht, was Chinees voor mij, waarom is die nu eigenlijk interessanter dan gewoon een buis naar beneden(herbie dus), behalve voor het lawaai?

Overkill, bedoel je afmetingen, hoeveelheid filtermedia of allebei? Ik denk aan een 10/15 tal vissen...ooit.

En die reserve die je inbouwt voor de terugloop bij stroomuitval, hoe heb jij die berekend?
 
Overkill is idd afmetingen en hoeveelheid media.
Althans, ik ga mijn bioloog verkleinen om de doodsimpele reden dat ik de hoeveelheid media die er in past niet nodig heb.
Ook de buffer die het bioloog aan kan benut ik niet volledig.

Maar bean-animal is inderdaad voor het lawaai en betrouwbaarheid.
Weet niet of jij met planten gaat werken?
Maar ik moet eens per 2-3 maanden m’n kleppen schoon maken omdat er blaadjes op zitten die niet zijn tegen gehouden door de overloop kammen.

De capaciteit heb ik zelf niet berekend maar dat is eenvoudig te doen.
De hoeveelheid water die nog uit je bak je bioloog in kan lopen moet je op kunnen vangen plus een paar liters uit je overloop kamer en leidingwerk.
Je bak is simpel, dat is gewoon het grondvlak maal de hoogte van je water boven de rand van de overloop gemeten in decimeter.
1 DM3 is namelijk 1 liter
 
Ok dus, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot een bioloog moet zijn voor sluiers. Als ik de koi-regels een beetje doortrek denk ik dan steeds maar weer: the sky is the limit...
Op 1000 liter kan je volgens 'de regels' 20 vissen houden, dus héél voorzichtig gerekend een 15tal...die laten toch wel iets achter denk ik dan?

Planten, tja, m'n planten zijn nu al een dikke maand uit m'n aquarium naar de quarantainebak verhuisd om het gevaar op kwetsuren tot een minimum te herleiden. Maar in het aquarium, kwamen er gaten in de vallisneria, bruine en baardalgen op de planten....ik gaf ze ook regematig voedingscapsules-van een welbekend adres in NL. ;)
Nu in de quarantaine staan ze perfect, mooi groen, zonder algen...zonder 1 licht in een bak die 2 à 3° kouder is. 😕❓❓
Was dus eigelijk van plan om er gewoon een bare bottom van te maken met misschieen een héél klein beetje speelzand.

Ja ok, die berekening snap ik, gewoon dus het volume dat zich boven de overloop bevindt en dus kan teruglopen....das volkomen logisch.
 
Tjah je kan het idd zo gek maken als je wilt, maar meer is niet altijd beter.

wat je planten betreft heb je denk ik zelf het antwoord al gegeven, je licht zorgt ervoor dat je planten harder willen groeien.
Als er onvoldoende voeding/CO2 is krijg je algen
 
Ik dacht aan 32mm pvc leidingen voor het geheel, aan- en afvoer met nog een extra afvoer zodat ik langs 2 afvoeren waterwissels kan doen(80% per week).

Het is maar een idee maar als ik het zou laten bouwen, wil ik het natuurlijk ineens goed doen, daarom de vraag hier.
Bedankt alvast voor jullie insteek!

Beter eerst naar een pomp zoeken die je bevalt en de capaciteit die je nodig hebt op 40-50% van het debiet. Daar heb je meteen de goede aansluitingen op zitten mbt pvc buis.
Is je buis te dun dan kan er minder water door.

Ook mag je in gaan schatten hoe veel water een overflow mag afskimmen van je oppervlak. Heb je een laag hoogteverschil tussen je kammen zal het water er langzaam door stromen.
Ik merkte dat dit anders is als een syphon met wat testwerk. Een overflow in een 40mm syphon bocht gaf me maar 800l/h maar als die als een hevel werkt ging 8000L/h ook prima (tot de pomp een te grote draaikolk im mijn 40L bak trok)

Een ander aandachtspuntje is dat alles wat je verzint ook schoon te maken moet zijn dwz je moet er makkelijk bij kunnen en demonteren, maar ook inwendig met een borstel oid erbij en wellicht ook in de sump niet te veel dingen die in de weg zitten. Zelf zou ik graag alle aansluitingen aan de zijkant willen zien en een deksel er op.
En schroom niet om eerst de pomp te kopen en een overflow te testen voordat je een sump gaat bouwen. Dat zijn toch de eerste belangrijke stappen om je leidingwerk te snappen en af te stellen en te weten hoe je straks een waterwissel wil doen. Een sump is dan relatief een makkelijke stap als je je mechanische filtratie op orde hebt.

Ook dat je slechts 20L statische media nodig hebt kan wellicht lastig zijn omdat het water er doorheen moet ipv erlangs of overheen dus een flinke flow er tegen aan. Je mediakamer moet dus op dit volume berekend zijn.
Je kan ook kiezen voor dezelfde bacteriekolonie op meer volume en aangezien je voorkeur statische media was kan je dit ook krijgen door natuursteen.
Het is maar net wat je zelf wilt maar kijk goed naar de voor en nadelen van elk media. Dat is heel persoonlijk hoe je dit wilt gaan doen en persoonlijk vind ik de intensiteit van onderhoud eigenlijk belankrijker dan de efficientie. Dat kan makkelijk gecompenseerd worden door meer volume aan media.
Efficientie kan ook werken als een expressomachine: die kan hele goede koffie maken maar is een draak om schoon te maken. Het resultaat is dan dat je minder vaak expresso neemt maar met een sump heb je later weinig keus mbt onderhoudsintervallen... Een Senseo is ook erg geliefd ;)
Ook als je grote waterwissels wil doen wil niet zeggen dat je daar 3-4 uur mee zoet wilt zijn toch? en zeker niet 2x per week.

Natuursteen,keramisch media en plastieks hebben toch wel verschillende toepassingen.

Door al deze details had ik eerst voor een potfilter gekozen maar zag daar al wat sneller ook nadelen van en de FX6 met 5kg media is niet echt groot.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Tja...ik vrees dat er nog wat wel wat denkwerk aan vooraf zal moeten gaan...gelukkig is de aquariumbouwer net een maandje met vakantie.
 
Tja...daarom hopelijk genoeg denkwerk vooraf zodat die boor achteraf niet meer nodig zou zijn.
Of gewoon om de 20cm een boring laten maken, dan kan ik experimenteren zoveel ik wil. Aan 10 euro/boring wel een dure grap... :ROFLMAO:
 
Haha dat wel..
Mja voor je overloop heb je 2 of 3 gaten nodig, je retour leiding en elektra gaat door je droog kamer.
Dat is dus Opzich niet heel wild
 
Ik dacht eigenlijk aan een 'onderloop' ipv een overloop: ik zou vooral het vuil vanop de bodem weg willen via een opening van 1.5 cm onderaan de 'overloop'. Het water zou dan afgevoerd worden via een U-vormige buis met de opening/aanzuigmond zo'n twee cm van de bodem(een durso die tot bijna aan de bodem reikt), om dan door de bodem naar de bioloog te gaan. Dus eigenlijk een beetje een afgeschermde overloop(omdat het hier sluiers betreft, voorkomen is beter dan genezen) met twee of drie doorvoeren in de bodem te weten: nood / durso / retour. Denk er wel aan om de retour aan de andere kant van de bak laten uit te komen ivm. flowrichting. Weet niet of dat eventueel door de droogkamer kan...anders gaan er al 3 kamers nodig zijn in het aquarium, lijkt me een beetje druk aan de achterzijde.
Zand komt er wss maximaal een paar mm in te liggen, zodat echt alle vuil vrij kan bewegen en makkelijk afgevoerd wordt.

Raar idee misschien maar ik wil graag zo dicht mogelijk bij de bodem afvoeren, denk dat daar de meeste troep zit. een beetje de koivijver doortrekken naar binnen.
 
Snap het helemaal, echter denk ik dat een nood afvoer overbodig is als je een oversized Durso gebruikt. Als je die ook nog uitneembaar maakt kan je er altijd bij om schoon te maken.

Kwa afvoeren van vuil was ik er achter gekomen dat dat nog best lastig is. Met mijn 8000L/h test en de aanzuigbuis gaten dezelfde oppervlak als de binnendiameter van de 40mm pvc buis zag ik het vuil niet opschuiven. Dan zou je wellicht enkele streamers erbij moeten zetten op een tijdklok, echter bij mijn visjes is de ontlasting bijna net zo zwaar als het zand dus ook met een hevelklok lastig van het zand te scheiden. Hierdoor heb ik dus een aparte vuil+zandafscheider gemaakt voor een potfilter die ik aftap onder een zeef om het zand in een emmer te vangen.

Houdt er wel rekening mee dat een Durso op de bodem bij een fout je hele bak kan laten leeglopen. Bij een overflow heb je wel die begrenzing tenzij je een buis achter je bak omhoog laat lopen en daar op waterniveau een syphon zet. Kom je op een vergelijkbare bouw als ik doe uit...

Geloof dat je dat filmpje al eens gezien hebt.

succes, Erik
 
Als je nu in die durso bovenaan een luchtgaatje zet, kan ie toch niet leegstromen, of zie ik dat verkeerd?
 
Idd, tot 5cm van de bodem, Echter bij mij zijn de Ryukins tegen de 15cm hoog. Je zou de omgekeerde U wel wat hoger kunnen maken om een totale leegstroom te voorkomen.
Wat ik wel gemerkt heb is dat een klein gaatje niet een hevel zou kunnen stoppen als die hard trekt. Bij mijn Auto Syphon moet dit toch wel 10mm zijn.
Bij mijn syphon stopt deze dus tot de overflow grens wat 40L is (145x70 bak en 4cm buisdikte is 14,5dmx7dmx0,4dm). De rest gaat er bij een waterwissel met een aparte hevelbocht en slang uit tot 14cm bodemhoogte.

Een bodemafzuiger leek mij niet echt werkend. Kijk maar naar de wortels (en een hele dunne zandbodem). De wortels reageren ook niet echt veel op de stroming:
Ook met extra 45graden bochtje voor een vlakke uitstroom had ik geen goed resultaat.


Maar wellicht vind je een voorbeeld waar dit beter gaat dan bij mijn testje.
 
Ik dacht eigenlijk aan een 'onderloop' ipv een overloop: ik zou vooral het vuil vanop de bodem weg willen via een opening van 1.5 cm onderaan de 'overloop'. Het water zou dan afgevoerd worden via een U-vormige buis met de opening/aanzuigmond zo'n twee cm van de bodem(een durso die tot bijna aan de bodem reikt), om dan door de bodem naar de bioloog te gaan. Dus eigenlijk een beetje een afgeschermde overloop(omdat het hier sluiers betreft, voorkomen is beter dan genezen) met twee of drie doorvoeren in de bodem te weten: nood / durso / retour. Denk er wel aan om de retour aan de andere kant van de bak laten uit te komen ivm. flowrichting. Weet niet of dat eventueel door de droogkamer kan...anders gaan er al 3 kamers nodig zijn in het aquarium, lijkt me een beetje druk aan de achterzijde.
Zand komt er wss maximaal een paar mm in te liggen, zodat echt alle vuil vrij kan bewegen en makkelijk afgevoerd wordt.

Raar idee misschien maar ik wil graag zo dicht mogelijk bij de bodem afvoeren, denk dat daar de meeste troep zit. een beetje de koivijver doortrekken naar binnen.
Denk niet dat het duidelijker word dan dit
 
Ik heb een 1600 liter systeem , waarvan een bioloog van 150x40x40 .
Qua filtering kleine 100 ml eigen gezeefd tuinzand (bleek het meest geschikt van alles wat beschikbaar is) in wervelbed in een 1 op 3 werveling LAAG debiet (nee geen Kaldness voor mij ) .en 5 liter siporax in een potfilter .
Bioloog is dus gewoon leeg , en dat is pas praktisch 😊
 
Ik vrees dat zoiets toch onvoldoende zou zijn hier...die goudvissen belasten het systeem echt vrij zwaar denk ik steeds weer. Ze eten dan ook héél veel. ;)
Maar dat een bijna leeg bioloog praktisch is, dat weet ik wel zeker.

Wat is trouwens een 1 op 3 werveling?
 
Gisteren nog eens mijn Amoniak, Nitraat en Nitriet gemeten en met 7 Ryukins, 500L en 4.5kg Biohome in mijn FX6 is alles nul. Maar toch een hoge bioload dus moet en meer ruimte komen voor de bacteriecultuur.
Pondguru zegt minimaal 10kg voor een stabiele bak dus eigenlijk valt dat nog best mee maar denk dat 15-20 wellicht beter is dus een enorme sump lijkt welllicht ook een beetje overschot en hoewel je een flink aquarium wilt lijkt een grote sump in verhouding ook relatief klein. Zoals Erwin aangeeft moet het aantal media ook gerelativeerd worden echter lijkt een behoorlijke bacteriecultuur voor sluiers ook wel nodig.

Ben dus nog niet helemaal uit welke media echter bacterien kunnen ook op natuursteen als lava groeien, echter door volume gebrek in mijn sump bak neig ik naar meer van hetzelfde of siporax. kwa prijs scheelt het niet veel en heb ik wellicht een wat snellere stroming opstart in de sump bak mijn pomp trekt de sump toch snel leeg voordat de stroming echt begint.
 
Gisteren nog eens mijn Amoniak, Nitraat en Nitriet gemeten en met 7 Ryukins, 500L en 4.5kg Biohome in mijn FX6 is alles nul. Maar toch een hoge bioload dus moet en meer ruimte komen voor de bacteriecultuur.
Pondguru zegt minimaal 10kg voor een stabiele bak dus eigenlijk valt dat nog best mee maar denk dat 15-20 wellicht beter is dus een enorme sump lijkt welllicht ook een beetje overschot en hoewel je een flink aquarium wilt lijkt een grote sump in verhouding ook relatief klein. Zoals Erwin aangeeft moet het aantal media ook gerelativeerd worden echter lijkt een behoorlijke bacteriecultuur voor sluiers ook wel nodig.

Ben dus nog niet helemaal uit welke media echter bacterien kunnen ook op natuursteen als lava groeien, echter door volume gebrek in mijn sump bak neig ik naar meer van hetzelfde of siporax. kwa prijs scheelt het niet veel en heb ik wellicht een wat snellere stroming opstart in de sump bak mijn pomp trekt de sump toch snel leeg voordat de stroming echt begint.
Maar jij hebt toch een 40L curver bakje op een 500L aquarium als bioloog?
 
Klinkt als een plan.
Je afvoer naar het riool zou ik gewoon middels een 3weg kraan aansluiten op je normale overloop.
Qua overloop zou ik zelf in mijn volgende bak gaan voor een bean-animal, ik werk nu met een herbi en dat is toch wat uitdagender.

Afmetingen van het bioloog zijn wellicht overkill.

zou ook kijken naar een wervelbed met K1, dat werkt veel beter voor de afbraak van ammonia dan statische media als siporax.
Ff voor de beeldvorming, zo ziet mijn bioloog er uit


Met wat pomp jij die K1 rond?
 
Maar jij hebt toch een 40L curver bakje op een 500L aquarium als bioloog?
Om de auto syphon te testen tot 8000L/h.
Leer je veel van voordat je verder gaat knutselen.
 

Bijlagen

  • 20210610_104819.jpg
    20210610_104819.jpg
    216.3 KB · Weergaven: 65
Vandaag met de aquariumbouwer gebeld, die gaf me een geweldig idee: gewoon de overloop dubbel opbouwen, dus voor het glas(de eigenlijke overloop) nog een glas, dat een paar cm van de bodem geplaatst wordt zodat je vanonderen aanzuigt en door de flow wordt het water over de volgende glaswand gevoerd(de eigenlijke overloop). Hetzelfde systeem als in de bioloog. Hij zei dat ie dat al vaker gedaan heeft. In de overflow zou dan een durso komen én een noodoverloop. Is het eigenlijk mogelijk die zo te maken dat de pvc-buizen in elkaar passen? Zoals bv de aanzuigbuizen van eheim, die kan je ook in de hoogte regelen zodat je de aanzuighoogte in het aquarium kan variëren.
Ik ga ook eens kijken of ik m'n glas uit m'n raam van de woonkamer kan laten halen zodat ik het aquarium naar 240 cm kan brengen. Hoop dat zoiets niet al te veel kosten meebrengt.
 
Wat zou ik doen in die situatie...
Afmetingen bioloog... zo groot of dat ik kwijt kan onder de bak.
voorfiltering... automatische vliesfilter.
Wervelbed of nat/droog filter.
Bodemdrains onder elk compartiment van de bioloog, elke kamer met stroming van onder naar boven (vuil blijft onder de media)
Pomp... Dc regelbaar debiet, 7x bakinhoud per uur.
Verdere filtermedia... enkel harde poreuse soorten, geen overprijst aquariumspul.
Beluchting in de eerste filtercompartimenten, niet in de laatste. (meer anaerobe omstandigheden creëren)
 
Vandaag met de aquariumbouwer gebeld, die gaf me een geweldig idee: gewoon de overloop dubbel opbouwen, dus voor het glas(de eigenlijke overloop) nog een glas, dat een paar cm van de bodem geplaatst wordt zodat je vanonderen aanzuigt en door de flow wordt het water over de volgende glaswand gevoerd(de eigenlijke overloop). Hetzelfde systeem als in de bioloog. Hij zei dat ie dat al vaker gedaan heeft. In de overflow zou dan een durso komen én een noodoverloop. Is het eigenlijk mogelijk die zo te maken dat de pvc-buizen in elkaar passen? Zoals bv de aanzuigbuizen van eheim, die kan je ook in de hoogte regelen zodat je de aanzuighoogte in het aquarium kan variëren.
Ik ga ook eens kijken of ik m'n glas uit m'n raam van de woonkamer kan laten halen zodat ik het aquarium naar 240 cm kan brengen. Hoop dat zoiets niet al te veel kosten meebrengt.
Dus exact het voorbeeld wat ik hier al postte…..
Zowel de voorzet wand voor je overloop als de dubbele pijp
 
Dus exact het voorbeeld wat ik hier al postte…..
Zowel de voorzet wand voor je overloop als de dubbele pijp
Oops, oops, oops....m'n begrijpend lezen in de technische aquariumwereld is duidelijk nog wat onderontwikkeld. Ik vond het gisteren een prachtig idee, maar blijkbaar is het wiel al véél vroeger uitgevonden én is het hier zelfs al vernoemd. Dat van de durso en de bean animal had ik idd begrepen en bekeken. De dubbele wand was me echter compleet ontgaan.
Vergeef me mijn onoplettendheid! :eek:
 
Wat zou ik doen in die situatie...
Afmetingen bioloog... zo groot of dat ik kwijt kan onder de bak.
voorfiltering... automatische vliesfilter.
Wervelbed of nat/droog filter.
Bodemdrains onder elk compartiment van de bioloog, elke kamer met stroming van onder naar boven (vuil blijft onder de media)
Pomp... Dc regelbaar debiet, 7x bakinhoud per uur.
Verdere filtermedia... enkel harde poreuse soorten, geen overprijst aquariumspul.
Beluchting in de eerste filtercompartimenten, niet in de laatste. (meer anaerobe omstandigheden creëren)

afmetingen: 150x50x60(waterhoogte 40 ofzo-kwestie van veel reserve te hebben voor terugloop/theiling)
Goh...veel vuil hoop ik niet meer tegen te komen na de theiling....
Bodemdrains onder de bioloog gaat moeilijk worden, ik denk nu al aan een onderkast van 85/90 hoog, daar komt nog 80 cm glas boven: ik moet nog wel ramen kunnen schoonmaken hé.;)
Pomp, dat zie ik nog wel.
Filtermedia: siporax en biohome
Filter: theiling / kaldness / sipo-bio / pomp , 4 bakjes dus.
 
afmetingen: 150x50x60(waterhoogte 40 ofzo-kwestie van veel reserve te hebben voor terugloop/theiling)
Goh...veel vuil hoop ik niet meer tegen te komen na de theiling....
Bodemdrains onder de bioloog gaat moeilijk worden, ik denk nu al aan een onderkast van 85/90 hoog, daar komt nog 80 cm glas boven: ik moet nog wel ramen kunnen schoonmaken hé.;)
Pomp, dat zie ik nog wel.
Filtermedia: siporax en biohome
Filter: theiling / kaldness / sipo-bio / pomp , 4 bakjes dus.
De theiling is ook wat ik bedoelde, er bestaan meerdere merken die zo'n toestellen hebben.
Biologische filtering geeft ook vast afval. (waaronder het continu afsterven van bacterien.)
In mijn volgende bioloog ga ik wss een licht schuine bodem per vak maken met dan een aftapkraan op de voorzijde.
 
Vandaag met de aquariumbouwer gebeld, die gaf me een geweldig idee: gewoon de overloop dubbel opbouwen, dus voor het glas(de eigenlijke overloop) nog een glas, dat een paar cm van de bodem geplaatst wordt zodat je vanonderen aanzuigt en door de flow wordt het water over de volgende glaswand gevoerd(de eigenlijke overloop). Hetzelfde systeem als in de bioloog. Hij zei dat ie dat al vaker gedaan heeft. In de overflow zou dan een durso komen én een noodoverloop. Is het eigenlijk mogelijk die zo te maken dat de pvc-buizen in elkaar passen? Zoals bv de aanzuigbuizen van eheim, die kan je ook in de hoogte regelen zodat je de aanzuighoogte in het aquarium kan variëren.
Ik ga ook eens kijken of ik m'n glas uit m'n raam van de woonkamer kan laten halen zodat ik het aquarium naar 240 cm kan brengen. Hoop dat zoiets niet al te veel kosten meebrengt.

Klinkt goed, maar houdt er rekening mee dat je alles schoon moet kunnen maken. Extra glas erin= extra werk en minder zwem oppervlak. Als je dit doet doe het dan in een hoek dan kunnen ze zich daar niet meer klem zwemmen ;)

Met pvc leidingen kan je er alles uit halen en schoon maken en aanpassen of vervangen. die flexibiliteit bevalt mij enorm. Vooral met aanzuigbuizen/sproeibuizen kan je zo lekker testen en later even in het net overdoen.
 
De theiling is ook wat ik bedoelde, er bestaan meerdere merken die zo'n toestellen hebben.
Biologische filtering geeft ook vast afval. (waaronder het continu afsterven van bacterien.)
In mijn volgende bioloog ga ik wss een licht schuine bodem per vak maken met dan een aftapkraan op de voorzijde.
Dat valt met een theiling (of clarisea of ander merk) dus reuze mee.
Het sediment in mijn statische media is afgenomen zonder dat ik het heb verwijderd
Oops, oops, oops....m'n begrijpend lezen in de technische aquariumwereld is duidelijk nog wat onderontwikkeld. Ik vond het gisteren een prachtig idee, maar blijkbaar is het wiel al véél vroeger uitgevonden én is het hier zelfs al vernoemd. Dat van de durso en de bean animal had ik idd begrepen en bekeken. De dubbele wand was me echter compleet ontgaan.
Vergeef me mijn onoplettendheid! :eek:
Was ook een post met weinig tekst, maar het idee van de dubbele wand was ik in 2014 al tegen gekomen bij iemand uit India die een discus aquarium had van enkele duizenden liters
Dit aquarium dus
 
Pfoeh....wat een giga-bak is dat!! Vooral de foto met de eigenaar in het aquarium geeft aan hoe groot dit wel moet zijn. En 50% ww/dagelijks als ie jonge discussen heeft....dat begint op een dagtaak te lijken. :oops:

Spijtig dat de foto's uit de beginjaren niet meer te zien zijn...
 
Pfoeh....wat een giga-bak is dat!! Vooral de foto met de eigenaar in het aquarium geeft aan hoe groot dit wel moet zijn. En 50% ww/dagelijks als ie jonge discussen heeft....dat begint op een dagtaak te lijken. :oops:

Spijtig dat de foto's uit de beginjaren niet meer te zien zijn...
Nee idd, gelukkig is er op Google nog wat te vinden.
Maar was/is idd een heel mooi en groot aquarium
 

Terug
Bovenaan