Bioloog voor sluierstaarten, hoe groot, hoe berekenen? Nieuw aquarium, ideeën?


Ik zie helaas geen foto's in dat topic, niet via mijn pc en ook niet via mijn telefoon. Hoe kan dat? Was juist zo benieuwd naar deze bak... Edit: heb 'm net gevonden, indrukwekkend!
 
Hier een zeer ruwe schets...ben echt een sketchup newbie...
De dubbele onder- en overloop krijg ik dus niet geklaard. Links moet een droogkamer voorstellen. ;)



aquarium ontwerp alt.png
 
eh ja...staan in beginpost....
 
Een groot nadeel aan die driehoekige overloopkamers is dat ze zo moeilijk uit te kuisen zijn.
Die scherpe hoeken kwamen bij mij vol vuil te liggen.
 
Als ik het goed begrijp ga je aan de ene zijde je overloop hebben en aan de andere zijde je uitstroom.
Dit geeft geen goede stroming en zal voor dode plekken zorgen.
Beter is beide aan dezelfde kant.
 
Ah ok...dat wist ik dus niet.

Dat vuil in de hoeken dacht ik op te lossen door in elke kamer(waar water in staat/vloeit) een stevige bruissteen te hangen om dan via afstandsbediening even schoon te spoelen...
 
het is maar wat je wil ik vind het nog al kun je net zo goed aquaponic gebruiken
heb je die sump nie voor nodig en je zal minder onderhoud hebben en kosten zijn er bijna niet
 
het is maar wat je wil ik vind het nog al kun je net zo goed aquaponic gebruiken
heb je die sump nie voor nodig en je zal minder onderhoud hebben en kosten zijn er bijna niet

zuiver op aquaponics zal zo'n filtering snel verzadigd geraken. Goudvissen maken daarvoor veel te veel vast afval.
In combinatie met een gedegen voorfiltering daarentegen moet dit wel goed te doen zijn.
 
het is maar wat je wil ik vind het nog al kun je net zo goed aquaponic gebruiken
heb je die sump nie voor nodig en je zal minder onderhoud hebben en kosten zijn er bijna niet


Tja...die aquaponics...dat wordt het 'm echt niet hoor. Nog niet bijna in staat om goudvissen te filteren. Het achtergrondgeluid speelt ook een rol(luister vaak muziek én kijk héél vaak film).
Zo'n klaterend beekje op de achtergrond kan voor velen rustgevend lijken-ik ga waarschijnlijk na een half uurtje meer naar het andere eind van het spectrum afglijden.
En planten zijn wel leuk, maar zo'n giga bos nog eens bovenop m'n aquarium lijkt me onwaarschijnlijk: it's like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from going under...om het maar eens met grote woorden te omschrijven.
Neen, alles staat wel in mijn woonkamer en die planten komen er niet in. Ik zou ze na een maand al beginnen vormsnoeien...;):D
 
haha moet ook wel zeggen dat een begaait voorbeeld bij gepakt heb
 
Hier een zeer ruwe schets...ben echt een sketchup newbie...
De dubbele onder- en overloop krijg ik dus niet geklaard. Links moet een droogkamer voorstellen. ;)

Mooi ontwerp. Ik vind die droogkamers wel altijd veel ruimte innemen. Is het anders geen alternatief om door de zij- of achterkant pijpen te laten lopen en die op deze manier af te laten wateren? :


vb1.png


vb2.jpeg


Dit is maar een voorbeeld; je kan zo'n pijp op verschillende manieren laten afvoeren, net zoals men verschillende ontwerpen in droogkamers gebruikt. Om verstopping te voorkomen doe je er een pvc bladvanger o.i.d. overheen met zo nodig daar weer een netje over. (Doe maar niet het lelijke gele netje van de foto.) Als het water iets zou stijgen door blaadjes die zich verzamelen of zo, is er genoeg afzuigend oppervlak als back-up. Je kan de boel evt met een T-stuk of een extra gat meervoudig uitvoeren.

Nadeel is natuurlijk dat je zichtbaar leidingwerk hebt lopen aan de buitenkant van je bak.
 
Laatst bewerkt:
Nadeel is natuurlijk dat je zichtbaar leidingwerk hebt lopen aan de buitenkant van je bak.

En das nou net wat ik niet wil...

En ja, plaats innemen is relatief, de droogkamer is verloren ruimte, dat klopt, maar de onder- en overloopruimte zitten toch vol met water-die liters tellen ook mee in je inhoud hé. En als ik minstens twee snoeren voor licht, twee luchtleidingen en misschien nog een kabel voor de koeling wil naar boven trekken, dan gaat dat dus géén gezicht zijn. Daarbij komt dat 2.40 m normaal voldoende zwemruimte gaat creëren, daar mag al eens een hoekje vanaf gesneden worden.
 
Achja, dat zijn ook nog dingen om rekening mee te houden. Je hebt inderdaad wel opties met zo'n grote bak. 🙃 Zelf had ik destijds geen verstopplek voor apparatuur e.d. nodig. Dan denk je daar minder snel aan.
 
Leuk hands-on overloop filmpje.

 
Leuk hands-on overloop filmpje.


oftewel... hoe iets zeer moeilijk maken en nog niet 100% veilig te zijn. Dit werkt enkel met de perfecte verhouding van waterinhoud van het laatste vak en overschot in je bak.
 
Daarstraks even bij de hubo langs geweest...welke is het interessantste, onderste neemt minder plaats in maar ik vraag me af of ie gaat werken, met name, of het horizontale deel water groot genoeg is?
Zijn allebei 40mm, of is dat over-the-top?

20210717_174828.jpg
20210717_174828.jpg
 
Voor de durso.
 
Oh dan maakt het niet veel uit.
Sifon met ontstopping dop is makkelijker boren voor je luchtslang maar verder geen verschil.
40mm zou goed moeten zijn voor 5000-8000L/U als ik me niet vergis.
 
Dan wordt het de sifon...omwille van de kleinere voetafdruk-is toch wel een pak minder dan bij de twee haakse bochten. Dan wordt het ook iets makkelijker werken in de overloop. Ik kan dus wat afmetingen gaan berekenen.
Ik denk dat 32mm wel voldoende gaat zijn, maar ik heb zoiets van, debiet verminderen kan altijd, het omgekeerde is iets moeilijker....dus mss toch maar de 40mm nemen. Zeker voor de afvoer.:)
 
Ik heb het eens uitgetest en kon bijna 7000L/U kwijt in m’n overloop die 25cm buis 32 had en daarna verliep naar 40mm
Dacht dat op discuszolder.nl een tabel stond met haalbare debieten in je afvoer
 
'k heb ook eens zo'n durso geprobeerd... daar ging amper water door (40mm buis, vrije uitloop) Het waterniveau steeg tot ver boven de bocht, zelfs met een debiet van 2x niets.
 
Voor wat betreft de biologische filtering staan er op aquariumscience.org goede voorbeelden


Succes met het uitkiezen van echt goede filtermedia
 

Terug
Bovenaan