Bioloog zonder gaten boren of een 2e buitenfilter?


M@rcel

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2017
Berichten
107
Op mijn malawi bak van 165*65*60 heb ik momenteel een fluval fx6 staan, wat ik eigenlijk net te weinig vind.

Het liefst plaats ik er een bioloog onder.
Gaten boren is geen optie omdat dan heel de bak leeg moet.

Is het mogelijk om hier een bioloog onder te plaatsen en het leidingwerk dan dus over de rand van de droogkamer te laten lopen?
Zo ja, hoe?

Mocht dit niet gaan dan kan er ook een 2e buitenfilter bij, maar zie dat niet zitten ivm extra techniek in de bak.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Wij hebben alleen maar zonder gaten boren een bioloog in gebruik (hadden 2 stellingen daarmee staan maar 1 stelling is al verkocht) en dat werkt easypeasy op deze manier:

Ik stuur je even een pm
 
Op mijn malawi bak van 165*65*60 heb ik momenteel een fluval fx6 staan, wat ik eigenlijk net te weinig vind.

Het liefst plaats ik er een bioloog onder.
Gaten boren is geen optie omdat dan heel de bak leeg moet.

Is het mogelijk om hier een bioloog onder te plaatsen en het leidingwerk dan dus over de rand van de droogkamer te laten lopen?
Zo ja, hoe?

Mocht dit niet gaan dan kan er ook een 2e buitenfilter bij, maar zie dat niet zitten ivm extra techniek in de bak.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Je kan boren zonder de bak leeg te laten lopen, alleen na het boren loopt ie wel leeg.
Ik snap dat je er niet op zit te wachten, maar je vissen 1-2 dagen in een speciekuip is ook nog een optie.
 
Je kan boren zonder de bak leeg te laten lopen, alleen na het boren loopt ie wel leeg.
Ik snap dat je er niet op zit te wachten, maar je vissen 1-2 dagen in een speciekuip is ook nog een optie.
Gaten boren is allang achterhaald en totaal onnodig
 
Wij hebben alleen maar zonder gaten boren een bioloog in gebruik (hadden 2 stellingen daarmee staan maar 1 stelling is al verkocht) en dat werkt easypeasy op deze manier:

Ik stuur je even een pm

Dit werkt dan alleen als oppervlakte afzuiging en kan je niet ombouwen naar een afzuiging net boven de bodem zoals bij een buitenfilter als ik het goed begrijp?
 
@Erikdebrabander is nogal een knutsel met DIY filters. Staan heel wat posts van zijn uitgedachte rioleringssystemen
 
In welk kader vind je het net te weinig? biologische filtering? mechanische filtering? stroming?

Gaten boren is allang achterhaald en totaal onnodig

Dit heb ik je vaker zien zeggen.. maar omdat jij een buitenboord oplossing gebruikt is gaten boren niet ineens achterhaald en totaal onnodig.
 
In welk kader vind je het net te weinig? biologische filtering? mechanische filtering? stroming?
Mechanische filtering en stroming is net te weinig.
Blijf veel zweefvuil in de bak houden
 
Een bak hoeft niet per se aan de onderkant geboord te worden hè. 🙂 Het waterniveau iets verlagen, dan kun je hoger in de bak ook gaten boren in de zij- of achterkant. (Om goed bij de achterkant te komen moet je de bak denk ik wel even kunnen verschuiven....)

Het is esthetisch "anders" dan een droogkamer die naar beneden loopt, dat wel. Anders; lelijker wil ik niet eens zeggen, want droogkamers zijn eigenlijk ook maar een lompe oplossing vind ik. ;)
 
Het is wellicht ,out of the box, en ga ik het halve aquariumforumpantheon op me laten, maar stel voor om 2 gelijke potfilters in serie te schakelen.
Dat zal heus niet 2x zo hard gaan maar wel noemenswaardig qua stroming en met een paar kraantjes kun je een pot met filterwatten vullen voor de helderheid en de tweede kan biologisch blijven.
Biologisch perfect maar kan je veel warmteverlies opleveren.
 
Echt hoor! zon pomp wordt echt flinker in alles als je ze met zn 2 doet achter elkaar en je houdt de zelfde in en uitstroom qua zicht
 
Mechanische filtering en stroming is net te weinig.
Blijf veel zweefvuil in de bak houden
Zweefvuil kun je ook door teveel stroming houden.
Het vuil blijft rondtollen in de bak.
Het krijgt geen kans om uit te zakken naar de bodem, of inlaat.

Probeer je uitstroom een een grotere mond te geven. Of over 2 of 3 uitstromen te verdelen.
 
Zweefvuil kun je ook door teveel stroming houden.
Het vuil blijft rondtollen in de bak.
Het krijgt geen kans om uit te zakken naar de bodem, of inlaat.

Probeer je uitstroom een een grotere mond te geven. Of over 2 of 3 uitstromen te verdelen.
Ook een gebrek aan fijnmazig filtermateriaal helpt niet.

Als ik m’n bioloog de media uitschud om het sediment er uit te krijgen heeft mijn clarisea het er binnen een uur weer uitgefilterd.
We hebben het dan over ongeveer 100-200 micron fleece waarmee alles uitgevangen word
 
Neen er kan vanuit een ,droogkamer uitstekend ook een onderafzuig bij, dat zuigt het uit eindelijk wel van bovenaf maar het is via de onderkant bij mee gezogen.
 
Neen er kan vanuit een ,droogkamer uitstekend ook een onderafzuig bij, dat zuigt het uit eindelijk wel van bovenaf maar het is via de onderkant bij mee gezogen.
Klopt maar die droogkamer daarvan valt het water van bovenaf naar beneden dus je hebt nooit dezelfde bodemafzuiging als bij een gewoon filter
 
Daar onderin van de droogkamer kan er ook een gaatje bij dat slurpt de bodemrommelweg, heus waar.
 
Klopt maar alle biologen werken met oppervlakte afzuiging
Haha nee, wederom een onjuist antwoord.
6C09BBEB-83B5-42C1-8068-ED864F83F10D.jpeg

Je kan zoals ik en andere voor mij een 2e schot voor je overloop kamer zetten waarmee je een bodem afzuiging realiseert
 
Haha nee, wederom een onjuist antwoord.
Bekijk bijlage 348507
Je kan zoals ik en andere voor mij een 2e schot voor je overloop kamer zetten waarmee je een bodem afzuiging realiseert
Maar dan nog valt het water er van bovenaf in als ik het zo zie? want dat tweede schot is dicht van onder
 
Nehee het kan er ook via de onderkant inkomen, leert dat nou toch eens.
Malawi filtering , kun je nog stellen bij welke bezetting?
 
En ik zou uberigens zo,n droogkamer als intern filter benutten, keiharde stroming zonder weerstand , grof filterspul erin , mag ik niet verzekeren dat ie na 6 maanden helder is, maar zo werkt het soms wel
 
Dan gaan de vertroebelende stofjes vastplakken om omgezet te worden en is het water weer helderder
 
Dan gaan de vertroebelende stofjes vastplakken om omgezet te worden en is het water weer helderder
6 maanden wachten tot je bak helder is ? Jij hebt wel heel veel potjes geduld
 
Als je dan toch besluit om je hele watermanagement overhoop te halen zou ik even doorzetten en niet blijven prutsen. Bak leeg, gaten boren, pvc plaatsen en bak weer vol is in een paar uur gebeurd zodat het grootste deel van de inrichting gewoon kan blijven zitten. Daarna kun je op je gemak verder bouwen aan een bioloog.
 
Of je schakelt 2 pompen in serie met ,een, pompvol met filterwatten ben je in een week met helder water, let maar dat een bio veel warmteverlies opleverdt bij de huidige energieprijzen
 
6 maanden wachten tot je bak helder is ? Jij hebt wel heel veel potjes geduld
Maar dan wel een voortreffelijk evenwicht, kun je bij malawies weg mee, het kost tijd maar als het eenmaal loopt dan maakt het overvoeren nog maar weinig meer uit!
 
Of je schakelt 2 pompen in serie met ,een, pompvol met filterwatten ben je in een week met helder water, let maar dat een bio veel warmteverlies opleverdt bij de huidige energieprijzen
En 24/7 twee FX6 pompen in serie kost geen energie en levert geen warmteverlies op? :oops:
 
Minder als mbv een bioloogisch filter eronder natuurlijk qua warmteverlies, en zo,n 2 pompen aan elkaar , daar zit veel minder slangweerstand tussen.
Maar inderdaad mogen onze potfilters ook in een isolerende geitenwollensok
 
Een beter/sterker filter geen optie? Ik heb een Eheim 2080 op een 200x60x60. Dat werkt prima hoor. Ligt uiteraard ook aan je bezetting.
 
Een bioloog die goed is geïsoleerd en afgedekt levert niet meer warmteverlies op als twee FX6 potfilters. Daarbij is het warmteverlies van een bioloog warmte die je CV installatie niet in je woonkamer hoeft te stoken, dus relatief minder dan je in eerste instantie denkt.
Daarbij vind ik potfilters ondingen, je kunt pas zien hoe vuil die is nadat je deze hebt opengemaakt en da's bij een FX6 nog een heel geknoei. Bij een bioloog is het filteroppervlak meestal veel groter en is in een oogopslag te zien of het schoongemaakt moet worden. Verwarming uit zicht, gelijkblijvende waterstand in het aquarium, enzovoort.
 
Hoi een bioloog hoort niet schoongemaakt ten eerste, en jij vindt potfilters ondingen, daar mogen de meningen over verschillen.
Kom de bioloog staat 24/7 de warmte af, dat is noemenswaardig en niet juist vergelijkbaar met een radiator op een paar uurtjes of minuten een ruimte verwarmen.
 
Haha nee, wederom een onjuist antwoord.
Bekijk bijlage 348507
Je kan zoals ik en andere voor mij een 2e schot voor je overloop kamer zetten waarmee je een bodem afzuiging realiseert
Wauw, dat is nou een goed doordacht systeem. 👌:)

Nehee het kan er ook via de onderkant inkomen, leert dat nou toch eens.
Neehee.... :ROFLMAO:

Daarbij vind ik potfilters ondingen, je kunt pas zien hoe vuil die is nadat je deze hebt opengemaakt en da's bij een FX6 nog een heel geknoei. Bij een bioloog is het filteroppervlak meestal veel groter en is in een oogopslag te zien of het schoongemaakt moet worden.
Ja je ziet bij een bioloog natuurlijk duidelijker hoe e.e.a. ervoor staat. Maar heb jij (of had jij) ook snel verstopping dan? Dat je er echt wat aan moet gaan doen zeg maar. Want ik laat de potfilters zelf gewoon lopen, lopen en nog eens lopen tot de uitstroom niet voldoende meer is. Mijn nieuwste FX4 bijvoorbeeld draait nu bijna een half jaar en gaat nog prima. Hoeft niet eens voluit te draaien. Andere FX4 is 15 maanden terug voor het laatst opengemaakt, meer om eens te kijken dan dat het nodig was. Idem voor de twee andere potfilters, die draaien al ruim 1,5 jaar onaangeroerd en het werkt. 🙈 Gemiddelde bezetting, geen bijzondere toestanden. Dus die ene keer in de zoveel tijd openmaken is dan best te overleven.
 
Wauw, dat is nou een goed doordacht systeem. 👌:)


Neehee.... :ROFLMAO:


Ja je ziet bij een bioloog natuurlijk duidelijker hoe e.e.a. ervoor staat. Maar heb jij (of had jij) ook snel verstopping dan? Dat je er echt wat aan moet gaan doen zeg maar. Want ik laat de potfilters zelf gewoon lopen, lopen en nog eens lopen tot de uitstroom niet voldoende meer is. Mijn nieuwste FX4 bijvoorbeeld draait nu bijna een half jaar en gaat nog prima. Hoeft niet eens voluit te draaien. Andere FX4 is 15 maanden terug voor het laatst opengemaakt, meer om eens te kijken dan dat het nodig was. Idem voor de twee andere potfilters, die draaien al ruim 1,5 jaar onaangeroerd en het werkt. 🙈 Gemiddelde bezetting, geen bijzondere toestanden. Dus die ene keer in de zoveel tijd openmaken is dan best te overleven.
Daar ben ik het volledig mee eens.
 

Terug
Bovenaan