Wat is er nieuw

Black Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black Kiwi
  • Startdatum Startdatum
proficiat!!!!!!!! hahaha die rompertjes zijn te schattig, jammer dat die van mij er niet meer inpassen hahahaha

Nog even een update: De planten waren erg goed aan de groei...de halve bak was vol.
Daar hebben wij dus maar een einde aan gemaakt.

Na wat tips is het hele Sulawesi verhaal wel erg interessant geworden.
Dus Tylo slakken en Kardinaal of Blue Leg Poso garnalen. Deze hebben nogal specifieke eisen:
-weinig licht, veel steen (hout mag ook, maar steen is een must). Planten zijn niet nodig, overbodig zeg maar.
Dus overbodige planten er uit, wat steen toegevoegd en het licht gedempt.

Sinds kort kruipen er twee gele Tylo's door het aquarium. Leuke beestjes om te zien en erg vlot voor slakken.
Garnalen moet ik nog achteraan.

1qDtO1ul9n38odmndjsfpxGAzko4UGCr.jpeg

2mreis0.gif

1qDtO1ul9n38odmndjsfpxGAzko4UGCr.jpeg

Ziet er goed uit!

Vergeet ook niet de hoge temperatuur voor de sulawesi garnaaltjes.

~ Ivo

Thanks!
Temperatuur staat al een week of 2 op 27c.
Zit nog te twijfelen of die cabomba achtige struik rechts voor mag blijven.
Hij groeit zo snel dat hij iedere week gesnoeid moet worden, en door de wijze van (plant verwijderen, top eraf knippen en herplaatsen) geeft dit veel verstoring in het aquarium.

Het is meteen duidelijk waarom de leefomgeving in sulawesi geen planten bevat. Niet omdat ze er slecht groeien, maar omdat de slakken 50% opeten en 50% ontwortelen..grrr.
Er zijn al 2 varens gesneuveld en alle snelgroeiers zweven door de bak.

hahahahahaha sorry ik lach je niet uit, maar zie het helemaa voor me

An Vrolijk zei:
hahahahahaha sorry ik lach je niet uit, maar zie het helemaa voor me
Ben blij dat er in ieder geval nog iemand blij om wordt 😉

Ik ben angstvallig stofvoer en spirulina aan het strooien..maar daar hebben de beide slakken weinig oog voor.

Heb ze al zien eten van de varens (daar knagen ze gewoon de stengel door - dus dan zweeft er weer een 8cm lang blad rond), de anubias (gaten) en zelfs het flame-mos zien knabbelen. Nouja dat wordt meer steen kopen ter opvulling 😉

De hoofdbewoners zijn gearriveerd!

Een bakje met 12...Caridina Dennerli, oftewel kardinaal-garnalen. Natuurlijk hier niet helemaal op kleur.
9asju0.gif

En een toevoeging aan de twee Tylo slakjes: een gele. (dus nu 2x orange poso, 1x yellow poso).
n8SUgCSCyiGBgKbytOVzWSgyl6u4wUxG.jpeg

Best lastig die beestjes goed op de foto te krijgen met een 18-55 lens.
n8SUgCSCyiGBgKbytOVzWSgyl6u4wUxG.jpeg

De twee kleuren komen elkaar tegen. Geel zit helemaal in elkaar gedoken want oranje was 5sec daarvoor 30cm naar benenden gevallen - natuurlijk bovenop de andere 😉
190f3q.gif

Zoekplaatje, hier staan dus 3 garnaaltjes op. Het flame-mos aan de linkerkant begint eindelijk iets op te komen.
vytg7t.gif

Groepsplaatje
33en51v.gif

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Natasja, mocht je nog meelezen, bedankt voor de kardinaaltjes, tylo & de gezelligheid :thumbs:

Black Kiwi zei:
De hoofdbewoners zijn gearriveerd!

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Natasja, mocht je nog meelezen, bedankt voor de kardinaaltjes, tylo & de gezelligheid :thumbs:

Graag gedaan , mooie bak :thumbs: , geniet ervan en zorg goed voor big mama :daisy:

aaaaaaaaaaaaaw kardinaaltjes, die zijn zoooooo mooi.

ik zag trouwens in duitsland allemaal van dit soort half ronde bakken staan, ze zijn wel erruggg mooi moet ik zeggen

Heel erg leuk geworden en wat een wonderschone garnalen 😉

Schitterende dieren,hoop dat je veel plezier van ze gaat hebben!

Thanks allen!

Eerste doel (naast ze in goede gezondheid te houden!) is ze iets minder schuw te maken.

Heb ze nog niet zien zwemmen, ze zitten voornamelijk op hele beschutte plekken en zodra je in de buurt van het aquarium komt - trekken ze zich rustig terug (niet wegschieten, maar stapje voor stapje uit het zicht). Door de inrichting en slechts 12 garnalen, hebben ze ook genoeg mogelijkheden voor privacy 😉

Hee Kiwi

Ziet er mooi uit :thumbs:
Binnenkort een cameraploeg de jungle insturen!

groetjes John.

John. zei:
Hee Kiwi

Ziet er mooi uit :thumbs:
Binnenkort een cameraploeg de jungle insturen!

groetjes John.
Die cameraploeg (ik + Sony Nex 5) zit dagelijks voor het aquarium..maar echt makkelijk is het nog niet.

Ze zijn nog behoorlijk schuw - overdag kun je er soms 1 zien en ook die schiet weg als hij iemand in de buurt van het aquarium ziet. Pas 's avonds laat is er iets te spotten: als de hele woonkamer donker is, er niemand rondloopt..dan ga ik er voor zitten. Gisteravond zag ik er zelfs 6 stuks tegelijk.

Heb in ieder geval nog geen uitval gezien - en merk ook dat ik enorm voorzichtig ben geworden: gestopt met Easycarbo en Profito, minder voeren (lastig want die Tylo's willen ook graag wat), geen handen in het aquarium voor onderhoud, verlichting gehalveerd...etc.

Schuw zijn de kardinalen wel ja,heb ze een jaar gehad maar eigenlijk nooit zien zwemmen trouwens.
Wel mooi om te zien hoe ze constant die spierwitte eetklauwtjes naar hun bekje bewegen.

Wat een leuk bakje, zo half rond.
En wat zijn die garnalen mooi zeg! Jeetje!
Ik kom vaker hier kijken. ;-)

Seabait zei:
Schuw zijn de kardinalen wel ja,heb ze een jaar gehad maar eigenlijk nooit zien zwemmen trouwens.
Wel mooi om te zien hoe ze constant die spierwitte eetklauwtjes naar hun bekje bewegen.
Ja daar kan je ze goed aan herkennen. Bij mij staat er veel donker hout, is het water ietwat theebruin, staat er weinig verlichting aan - dus die pootjes (en soms de vlekker op de bovenkant) vallen enorm op. Ze zijn echt witter dan wit.

Nog wat pogingen tot fotografie. Ik moet nog eens mijn 300 lens opzoeken..
11gm8np.gif

L4PaFwa4WYrWuPZ7Jrk3z9o278Fxjixw.jpeg

2wdac84.gif

Deze blijft altijd wel stil zitten voor foto's
L4PaFwa4WYrWuPZ7Jrk3z9o278Fxjixw.jpeg

wauw mooooooi,
ze zijn echt mooi die kardinaaltjes, maar die slak.... zooo gaaf

Mooie garnaaltjes die kardinalen!
Voor foto's zou ik toch eens een keer de flitser proberen... aangezien jouw bak erg donker is.
Bij mij schrikken de vissen er niet van. Een gebogen ruit moet volgen mij heel veel reflecties wegnemen van de flits.
Een goed geplaatste flits op die witte pootjes geeft zeker een mooi effect!

groet John.

Ik zal het eens proberen John. Heb geen geweldige (externe) flits nu tot mijn beschikking, enkel de opzetflitser behorende bij mijn systeemcamera. Neem aan dat ik ook baat kan hebben bij een andere lens? Heb nu een 18-55 (kitlens), 28 (sigma mini wide II) en 70-210 (sigma zoom)...maar maak de fotos enkel met de kitlens.

Nog wat getest. Nu vooral door de sluitertijd wat sneller te zetten. Dat handmatig gecompenseerd door een hogere ISO (gelukkig kan hij wat aan mbt ruis).
Ook met flits getest. Ja dan worden de foto's scherp..maar het glas reflecteert een beetje - en stenen weerkaatsen ook veel licht.

Met flits - voor bewerking
2zqvpeq.gif

Met flits - na bewerking (Photoshop: highlights drastisch verminderd, contrast en saturatie verlaagd om dat te compenseren, groene RGB kanaal afgezwakt, etc)
2itr4wg.gif

Zonder flits
OiiZrivVU2LBPYV3OB3pSpqvcA7E76LE.jpeg

En het gele Tylo-tje
wa28ms.gif

Hey Kiwi, leuk dat je nog betere foto's probeert te maken :foto:

Ik zou je sluitertijd nog iets sneller maken (bij de eerste foto).
De foto is gewoon ietsje overbelicht.
Dat kun je verbeteren door de sensor iets minder licht te laten verwerken.
Ik zou dus: of sluitertijd korter of de ISO omlaag brengen.
De foto's ietsje schuin nemen (van links naar rechts of van boven naar beneden) de flits wordt dan minder naar de camera gereflecteerd.
Gebruik de zonnekap op je lens dat scheelt een hoop reflecties!

Succes, John.

Bedankt voor de tips! Mijn vorige aquaria waren helemaal recht en voorzien van 62 felle lampen (bij wijze van..).
Dit is dus even wat lastiger, maar stap voor stap kom ik er wel. De zonnekap heb ik er juist afgelaten (want geen zon) maar dat is zeker iets om te proberen.

Wat voor lens zou je hiervoor adviseren: de 18-55, de 28 of de 70-210? Of doe ik er beter aan om nog een andere erbij te zoeken?

Ik heb echt geen verstand van Sony.
Probeer de lens te gebruiken waarmee je de kortste scherpstelafstand hebt.
Persoonlijk gebruik ik vaak een brandpuntafstand van zo rond de 50 tot 100 bij aquariumfotografie.

Groetjes John.

Het aquarium was het doorslaggevende punt...een nieuwe lens erbij.

Deze komt morgen binnen als het goed is:

DSC4603.jpg

Het is de bijpassende 55-210 lens. (F4.5-6.3 dus geen topper qua licht, maar wel automatische focus en steadyshot)

Minder goed nieuws voor mijn bankrekening 😉

ja zo kan ik het ook, hahahahaha
mooie foto's maak je er al mee hoor jeetje ben stiekum beetje laloers

Ziet er goed uit hoor! Bijzonder bakje om te zien 🙂

Hubble telescoop gekocht? 😀
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Groetjes John.

Erg druk hier, met de voorbereiding van de kleine hier thuis.
Nog snel een nieuwe keuken plaatsen en je raad het al...hij moet opnieuw geplaatst worden (zoiets kan nooit in 1x goed h�?).

Ik kan in ieder geval bevestigen: er zijn al baby-kardinaaltjes!
Had al een paar keer 1 gezien van een halve cm..waarvan ik dacht 'hmm, had ik zo'n kleintje erbij?' Maar nu net enkele gespot die gewoon 0,25cm zijn..en dus ook vrolijk meelopen over de bodem. 😀

Ik zie een stukje terug een knots van een fototoestel dus ik zeg kom maar op met de foto's! 😉

Seabait zei:
Ik zie een stukje terug een knots van een fototoestel dus ik zeg kom maar op met de foto's! 😉
Ja..de basis is er..maar die heeft een minimale focusafstand van 1 meter. Oftewel ik moet 1 meter van het aquarium af zitten om uberhaubt wat te zien. Macro tussenringen moet ik nog even bestellen. Maarja..druk in huis nu.

Heb wel vandaag een paar kg aan Seiryu rocks binnen gekregen.
De slakken eten echt al het plantwerk op (nog 1,5 varen over van de 6)...en het water blijft erg geel..en de garnalen zijn lastig te spotten. Dit terwijl een �cht sulawesi ingericht aquarium veel meer er uit ziet als een hardscape van steen en een enkele tak. Maar het ombouwen van het aquarium (hout er uit, steen er in) zal wel enorm stressvol voor de garnalen zijn...

Leuk zo'n ronde bak! De Tylo's hier zijn heel lang van de planten afgebleven maar sinds kort eten ze de javavaren op. Ik geef ook elke dag spirulina stofvoer, maar het mag niet baten helaas..

Hoe staat het hier? 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan