Black mollys beter in zout water??


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
389
Leeftijd
51
Ik heb gelezen dat je beter zout in het aquarium voor black mollys kan hebben maar men praat daarbij niet hoe het dan gaat met andere vissen in hetzelfde aquarium. of gaat men ervan uit dat je enkel black mollys houd. de meeste mensen hebben toch allerlei vissen door elkaar. is het dan wel verstandig zout toe te voegen in mijn aquarium voor de black mollys als je ook nog vele andere zoetwatervissen hebt?
 
Heb zelf geen ervaring met black molly's. Wel houd ik liever niet al te veel soorten door elkaar, in verband met mogelijke stress die dit oplevert en de mogelijk verschillende vereisten die de visjes hebben. Denk aan hoge stroom vs lage stroom, veel beschutting vs veel zwemruimte, hoge bak/ondiepe bak, waterwaardes, temperatuur etc.

Echter, een beetje zout kunnen vissen wel verdragen en wordt ook gebruikt voor het behandelen van sommige ziekten. Ik weet alleen niet wat het advies is hoeveel zout molly's moeten hebben :) en als je er sierslakken in hebt, die gaan sowieso minder goed op zout. Zijn een bult variabelen, waardoor (denk ik) veel mensen kiezen voor een enkele soort in de bak.
 
Ik weet alleen niet wat het advies is hoeveel zout molly's moeten hebben :)
Over dat hoef je je niet druk te maken. Molly’s kunnen zelfs in zeewater.
Wat de andere vissen ervan vinden is een ander verhaal.
Slakken en planten vinden het idd vaak niet zo fijn.
 
Ik heb een hoop Helena slakken in de bak dus dan ga ik er maar geen zout ingooien.
 
Als je het hebt over de Poecilia sphenops dan kan wat zouttoevoeging geen kwaad. Volgens sommige onderzoeken zouden ze dan net wat sneller groeien. Wat vast een goed teken is. (Kan ook een indirect effect zijn doordat bijv ziekteverwekkers het dan minder goed doen.) Maar puur zoetwater is ook helemaal prima voor deze soort, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
 
Als je het hebt over de Poecilia sphenops dan kan wat zouttoevoeging geen kwaad. Volgens sommige onderzoeken zouden ze dan net wat sneller groeien. Wat vast een goed teken is. (Kan ook een indirect effect zijn doordat bijv ziekteverwekkers het dan minder goed doen.) Maar puur zoetwater is ook helemaal prima voor deze soort, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ik heb een lierstaart man en 2 sluier vrouwen. hebben deze zout nodig?
 
Ze kunnen gewoon op zoet water zegt Gino. Je hoeft er geen zout bij te doen.
 
Dank je voor de bijval, hehe. :) Klopt. Nu is het wel zo dat er van minstens 3 mollysoorten (en hybriden) lyretails bekend zijn. Behalve met de P. sphenops kan je ook te maken hebben met P. velifera en P. latipinnis. Die laatste twee schijnen het op zoet water nog net wat beter te doen, dus als Sphenops al op zoet kan moet het bij die andere twee zeker lukken lijkt me. (y)

Misschien vindt @stanovic het nog leuk om hier een duit in het zakje te doen? :) Het kan goed dat ik info mis.
 
Ok want ik het koperzalmen en die moeten weer op zuur water . wat betreft mijn molly die agressief is zou dat door de koperzalmen kunnen komen? deze zijn echt heel erg druk en jagen ook andere vissen na . de black molly word soms van alle kanten voorbij geraced door koperzalmen. ik vond ergens een schokkend bericht. ik heb ook eens een betta gehad met mijn koperzalmen en de betta was ineens ook dood en helemaal aangevreten zonder vinnen lag hij op de bodem. ook vielen mijn koperzalmen mijn guppen telkens aan. ik heb een paar mannetjes die steeds met elkaar duelleren.

Re: de koperzalm

Bericht door amber98 » 10 dec 2015 10:19
Ik heb hier ook koperzalmen gehad, zodra ze volwassen worden gaan ze vechten. Ook met andere vissen! Zeker bettas jagen ze de dood in. Hier was het dat de mannen elkaar en vrouwen vermoord hebben en de vrouwen hebben mijn betta man, 2 betta vrouwen en een schuberti vermoord. Uiteindelijk was er nog 1 vrouw over die er letterlijk voor zorgde dat zelfs mijn zwaarddrager vrouw van 10cm niet meer naar voren durfde te komen. Zelfs niet met eten. Alle vissen hongerde zichzelf uit en het enige wat ik zag was een piranha achtige koperzalm. De andere vissen waren gewond en bang. Zo'n monster aan iemand kado doen, doe ik niet. Maar in mijn bak wilde ik haar ook niet meer. Zal wel negatieve reacties krijgen: ik heb de laatste ingeslapen met kruidnagelolie, want dit kon ik niet langer aanzien.

ik denk dat je koperzalmen in een hele grote school moet houden met veel vrouwen in een grote, volgeplante bak als je wil dat ze zich gedragen. De informatie op sites vind ik niet altijdnterecht dat het vredelievende beestjes zouden zijn. Ik heb al vaker dezelfde ervaringen gehoord als ik heb.

https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=12378#top
 
Laatst bewerkt:
Ergens in een bericht schrijf je dat meerdere vissen elkaar achterna jagen. Dat het nooit saai in jouw bak is. Ik interpreteer het als volgt: wat jij niet saai vindt is voor je vissen zeer stressvol. In een beperkte ruimte achterna worden gejaagd of zelf agressie/onrust laten zien betekent dat ze aangeven het niet naar hun zin hebben. Tenzij van een bepaalde soort dit natuurlijk gedrag binnen dezelfde soort is, bv bij cichliden.

Ik zou dan ook niet steeds op individueel niveau kijken naar je vissen, maar je totale bestand eens evalueren. En bekijken hoe je een bestand in balans opbouwt, zodat vissen niet onnodige stress hebben, maar gewoon rustig kunnen leven zonder de stress die ze nu hebben. Het kan zijn dat je daarvoor vissen uitplaatst. Maar uiteindelijk levert dat een gezonde bak zonder stress op.

Uiteraard is dit een advies. Als het niet past, trek je er dan niets van aan.
 
Ergens in een bericht schrijf je dat meerdere vissen elkaar achterna jagen. Dat het nooit saai in jouw bak is. Ik interpreteer het als volgt: wat jij niet saai vindt is voor je vissen zeer stressvol. In een beperkte ruimte achterna worden gejaagd of zelf agressie/onrust laten zien betekent dat ze aangeven het niet naar hun zin hebben. Tenzij van een bepaalde soort dit natuurlijk gedrag binnen dezelfde soort is, bv bij cichliden.

Ik zou dan ook niet steeds op individueel niveau kijken naar je vissen, maar je totale bestand eens evalueren. En bekijken hoe je een bestand in balans opbouwt, zodat vissen niet onnodige stress hebben, maar gewoon rustig kunnen leven zonder de stress die ze nu hebben. Het kan zijn dat je daarvoor vissen uitplaatst. Maar uiteindelijk levert dat een gezonde bak zonder stress op.

Uiteraard is dit een advies. Als het niet past, trek je er dan niets van aan.
Ik heb er al 2 koperzalmen vrouwen bij gezet maar de mannen jagen ook deze op. zelfs zo erg dat het vrouwtje soms bijna niet weg kan komen en helemaal scheef komt te liggen op het mannetje .de mannen zijn blijkbaar meer op elkaar gericht en zoeken elkaar steeds op .ze zijn dan superdruk . misschien omdat ze al zolang alleen zitten of ze vinden het gewoon leuk elkaar achterna te jagen. ook de black molly man heeft 2 vrouwen gekregen maar hij blijft gewoon zijn ding doen en dat is het opjagen van andere vissen. voor de vrouwtjes toont hij geen enkele interesse. hij vind het leuker en een klein pandaatje over de bodem achterna te zitten. ik heb een rots staan en dan jaagt hij ze er over de bodem helemaal rond. het is net een hond die dan een kat achterna zit. mijn aquarium is een 240 liter bak en ze hebben gelukkig ruimte genoeg. het is inderdaad nooit saai in mijn bak. ik zit vaker meer te kijken naar mijn aquarium dan naar de tv als die aanstaat. ik mis vaak veel op tv maar niet wat er gebeurd in mijn bak.. ook mijn 2 algeneters zitten elkaar steeds achterna . overdag gaat het allemaal wel maar zodra het licht aangaat en de vissen worden gevoerd begint het hele circus. de black molly wil de pandas en de koperzalmen dan verhinderen te eten. hij gaat dan raken klappen uitdelen. de koperzalmen gaan dan heel druk zwemmen om nog bij hun voer te komen maar de molly stelt zich in bepaalde positie op dat hij van alle kanten kan uitvallen . toen ik nog guppen had moesten die het weer ontgelden bij de koperzalmen. behalve bij de black molly niet. die had niets tegen de guppen. als de algeneters tevoorschijn komen is het feest compleet. die rammen overal doorheen als ze elkaar achterna zitten. gisteren werd een black molly vrouwtje die aan het eten was van de bodem uit de weg geramd. het beestje schrok zo dat die zich een tijd verschool. maar mijn molly vrouwtjes doen helemaal geen andere vissen kwaad en de koperzalmen laten hun ook met rust. dus het lijkt eerder wel dat de molly man en de koperzalmen alleen maar op elkaar gericht zijn. zij zijn ook met elkaar opgegroeid. toen ze klein waren lieten ze elkaar altijd met rust.
 
Als ik het me goed herinner had je oorspronkelijk 3 koperzalmen en nu heb je er 2 bij gedaan. Ik ben bang dat dat nog steeds veel te weinig is als je het gedrag daadwerkelijk anders wilt zien. :) Maak er een echte school van zou ik zeggen, van 20+ stuks. En als dat krap is voor jouw bak (want ruimte is ook een factor), overweeg over te stappen op een andere soort. Anders houd je dezelfde problemen. In mindere mate geldt ook voor molly's dat grotere aantallen en meer ruimte goed werken. Al blijft het altijd mogelijk dat je een individu hebt dat gewoon wat minder sociaal begaafd is. ;)

P. latipinnis
Latipinna*
 
Ik heb het ook al eens gezegd als bepaalde vissen niet goed samen gaan je beter een keuze kan maken tussen de soorten.
Dat het nooit saai is in je bak begrijp ik wel zoals je het verteld dat ze elkaar altijd achterna jagen.
Als je dat een mooi schouwspel vind moet je het vooral zo laten.
Maar als er dan eens een visje door zou sneuvelen dan is dat misschien het risico 🤷‍♂️
Voor mij is een aquarium een stukje natuur waar diverse vissen samen in harmonie kunnen leven en iets van rust uitstraalt.
 
Ik heb het ook al eens gezegd als bepaalde vissen niet goed samen gaan je beter een keuze kan maken tussen de soorten.
Dat het nooit saai is in je bak begrijp ik wel zoals je het verteld dat ze elkaar altijd achterna jagen.
Als je dat een mooi schouwspel vind moet je het vooral zo laten.
Maar als er dan eens een visje door zou sneuvelen dan is dat misschien het risico 🤷‍♂️
Voor mij is een aquarium een stukje natuur waar diverse vissen samen in harmonie kunnen leven en iets van rust uitstraalt.
Tja dan laat ik het liever zo . aan 1 kant vind ik het wel spannend om naar te kijken. de koperzalmen zijn toch altijd veel te snel voor de molly maar alleen als de molly de kleine pandaatjes opjaagt vind ik het niet leuk. hij doet dit eigenlijk alleen maar bij de kleintjes. de grote pandas laat hij met rust en die gaan ook niet uit de kant voor hem. ik heb wel al een keer ingegrepen met mijn schepnet de molly tegen de kant aangehouden om hem tot bedaren te brengen. dit had voor even effect maar een tijdje erna begon ie gewoon weer. door al die nieuwe visjes worden wel mijn 3 tetras met rust gelaten door de koperzalmen. van jongs af aan werden die altijd opgejaagd door hun maar laten ze nu met rust nu ze de 2 nieuwkomers hebben. tetras zijn wel hele slimme visjes die zich anders dan guppen niet weg laten jagen. als een tetra bovenin zwemt en de zalmen naar hem toe komen dan laat hij zich dood vallen en draait dan als een helikopter naar beneden. de zalmen doen hem dan niks en kijken alleen maar. dit is zeer spectaculair om te zien. hij verdwijnt op de bodem dan direct in de tunnel het kasteel en komt even later weer tevoorschijn alsof er niets is gebeurd. overigens denk ik niet dat de vissen stress hebben ze zijn ruim 2 jaar en gezond. koperzalmen doen het erg goed in mijn bak . ik heb gelezen dat ze ook niet van fel licht houden. mijn licht staat overdag altijd uit en in de avond als het aangaat staat het ook nooit fel aan omdat ik het gedimd heb. ik kan zien dat de koperzalmen het best naar hun zin hebben. ik denk dat ze het gewoon erg leuk vinden om elkaar na te jagen. maar om nu 20 + zalmen in mijn bak te gaan doen gaat mij te ver. ik wil graag ruim voldoende zwemruimte houden voor iedere vis.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij voor jou dat je het spectaculair vindt om je tetra zulk gedrag te zien vertonen als wat je aangeeft. En ik vind het zielig voor jouw vissen dat dat je interpretatie is. Maar goed, ieder zn ding. Ik laat het hierbij.
 
Tja als ik de laatste post zo lees dan is er veel actie in de bak en ik denk teveel als ze elkaar opjagen. Als je een net moet gebruiken om ze te bedaren dan is er iets fout.
Actieve vissen is leuk maar ze moeten elkaar niet het leven zuur maken want dat geeft veel stress.
 
Dank je voor de bijval, hehe. :) Klopt. Nu is het wel zo dat er van minstens 3 mollysoorten (en hybriden) lyretails bekend zijn. Behalve met de P. sphenops kan je ook te maken hebben met P. velifera en P. latipinnis. Die laatste twee schijnen het op zoet water nog net wat beter te doen, dus als Sphenops al op zoet kan moet het bij die andere twee zeker lukken lijkt me. (y)

Misschien vindt @stanovic het nog leuk om hier een duit in het zakje te doen? :) Het kan goed dat ik info mis.
Op zich kunnen de kweekvormen van alle drie opgenoemde mollysoorten gewoon op zoetwater gehouden worden. Maar zouttoevoeging kan bij alle drie absoluut geen kwaad. Ze staan al wat verder af van de wildvormen aangezien wij met kweekvormen van doen hebben.
Maar een zuivere Poecilia latipinna of een zuivere Poecilia velifera zul je via de commercie niet aantreffen. Het merendeel wordt wel door menig Nederlandse groothandel als Poecilia velifera betiteld doch het is geen zuivere. Het is een mengeling van Poecilia velifera en Poecilia latipinna. Een originele P.velifera kan tussen de 15-25cm worden en heeft meer dorsale vinstralen (14-22). Een originele P.latipinna kan 10-14cm worden en heeft minder dorsale vinstralen (10-14). En het patroon op zowel het lijf als in de vinnen verschillen tussen deze twee mollysoorten. Bij de zogenaamde kweekvormen (zelfs wildkleur) die door de Nederlandse groothandels als Poecilia velifera wordt aangeduid heeft in grootte flink ingeboet. Die worden in de regel maximaal 5-7,5cm. Een enkeling haalt de 10cm. Men kan ze beter gewoon hoogvinkarpers noemen ipv de wetenschappelijke naam te gaan gebruiken. Want de kweekvormen zouden die als P.velifera door moeten gaan zij niet zuiver. En het is ook eerlijk gezegd niet gebruikelijk om kweekvormen die het resultaat zijn van minimaal twee mollysoorten een wetenschappelijke naam toe te schaffen. Wil men dat toch wel doen dan zou men ze Móllienísia sp. of Móllienísia cf. toe kunnen kennen. Met deze benaming geeft men te kennen dat men met molly-achtigen te maken heeft.
In het wild komen verscheidene mollysoorten voor buiten de drie reeds opgenoemde soorten. En wilde mollysoorten komen voor in zoet-, brak en zoutwater.
 
1 Molly hangt steeds aan het water oppervlak met zijn staart naar beneden. er zit voldoende zuurstof want ik heb zuurstof stenen en pompen. de andere molly zwemt gewoon lekker rond en op zoek naar eten terwijl de ander steeds hangt . waar zou dit aan kunnen liggen ???
 
Ja dat is zo lastig te zeggen als het maar 1 vis betreft.
 
Ja dat is zo lastig te zeggen als het maar 1 vis betreft.
Ja was bij de guppen ook. de ene lag op de bodem en de andere hing ook aan het wateroppervlak .maar dit was wel op het laatst van hun leven ,dus als ze dat gingen doen waren ze in een week dood. zou zij ziek kunnen zijn? af en toe zwemt ze wel even maar gaat dan toch weer telkens terug hangen. maar in tegenstellig tot de guppen zie ik haar niet snel luchthappen.
 
Voortaan je vissen maar ergens anders kopen misschien.
Je zegt in elk topic dat je bak zo goed draait en dat je waterwaardes goed zijn.
dus daar kan het niet aan liggen.
Toch??

Dan zou het toch steeds aan de vissen moeten liggen.
Dat die moe is doordat die opgejaagd word zou dat kunnen?
Mocht je toch twijfelen aan de waterkwaliteit dan kan je altijd een flinke waterwissel doen.

50%wisselen is ook 50%van eventueel probleem weg nemen voor even.
 
Voortaan je vissen maar ergens anders kopen misschien.
Je zegt in elk topic dat je bak zo goed draait en dat je waterwaardes goed zijn.
dus daar kan het niet aan liggen.
Toch??

Dan zou het toch steeds aan de vissen moeten liggen.
Dat die moe is doordat die opgejaagd word zou dat kunnen?
Mocht je toch twijfelen aan de waterkwaliteit dan kan je altijd een flinke waterwissel doen.

50%wisselen is ook 50%van eventueel probleem weg nemen voor even.
Mijn water is pas nog getest en was goed. en nee de molly word niet opgejaagd. mollys zijn namelijk de baas in de bak. ook de koperzalmen jagen niet op de mollys. overigens jaagt alleen het molly mannetje en de molly vrouwtjes niet en het molly mannetje jaagt ook niet de molly vrouwen op. het vrouwtje waar het om gaan word dus met rust gelaten. en ik heb deze molly ook uit een andere winkel dus nee daar kan hert allemaal niet aan liggen.
 
Mijn water is pas nog getest en was goed. en nee de molly word niet opgejaagd. mollys zijn namelijk de baas in de bak. ook de koperzalmen jagen niet op de mollys. overigens jaagt alleen het molly mannetje en de molly vrouwtjes niet en het molly mannetje jaagt ook niet de molly vrouwen op. het vrouwtje waar het om gaan word dus met rust gelaten. en ik heb deze molly ook uit een andere winkel dus nee daar kan hert allemaal niet aan liggen.
Dan zal waarschijnlijk niemand het antwoord kunnen geven.
Afwachten dan maar 🤷‍♂️
 
Dan zal waarschijnlijk niemand het antwoord kunnen geven.
Afwachten dan maar 🤷‍♂️
Ok dan weet ik het ook niet. maar ik ging vandaag de bak weer schoonmaken en de pomp reinigen en tot mijn grote verbazing zag ik piep kleine visjes?? deze had ik nooit eerder gezien en weet dus niet waar die vandaan komen. het zijn in ieder geval geen pandas want die zitten op de bodem en deze aan het oppervlak. er is dus een vis bevallen.. weten jullie misschien of dit koperzalmpjes kunnen zijn? ik heb nog een beter filmpje maar het bestand is daarvan te groot . in totaal heb ik er 6 nieuwe visjes bij. dus ze kweken wel in mijn bak en ik dacht dat ik geen vrouwtjes had???
 

Bijlagen

  • IMG_6670[1].MOV
    21.5 MB
Beetje lastig te stellen welk soort jongen dit mogen zijn. Ik zie ze dan ook eigenlijk niet in het filmpje. Dan maar eerst afwachten totdat ze wat groter zijn.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom jouw mollyvrouwtje aan het oppervlak blijft hangen. Als ze zoals je stelde de enige is die dat doet dan ligt het probleem naar alle waarschijnlijkheid bij het vrouwtje zelf. Want je stelde al dat de waterwaarden goed in orde zijn.
 
Beetje lastig te stellen welk soort jongen dit mogen zijn. Ik zie ze dan ook eigenlijk niet in het filmpje. Dan maar eerst afwachten totdat ze wat groter zijn.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom jouw mollyvrouwtje aan het oppervlak blijft hangen. Als ze zoals je stelde de enige is die dat doet dan ligt het probleem naar alle waarschijnlijkheid bij het vrouwtje zelf. Want je stelde al dat de waterwaarden goed in orde zijn.
Ze doet het minder maar in de avond nog wel eens. het lijkt erop dat ze rust.

ik ben vanmiddag bij de winkel geweest waar ik ze vandaan heb en zag tot mijn grote schrik dat haar broertjes en zusjes elkaar aangevreten hadden. hele vinnen waren eraf en gaten in de staarten. ze zaten met 30 mollys in een bakje van 30 bij 50 . ik heb de bedrijfsleider erbij gehaald en die wist dit niet eens. hij ging er iets aan doen zei hij. ik vroeg ook of hun misschien nog kleintjes hadden gekregen maar dat wist hij natuurlijk ook niet en mocht het zo zijn dan waren ze vast opgegeten. ik voel me wel een beetje schuldig . ik had er twee besteld en de winkel maakte er 5 van en kreeg er 20 stuks. op zoveel hadden ze ook niet op gerekend.
 
Ze doet het minder maar in de avond nog wel eens. het lijkt erop dat ze rust.

ik ben vanmiddag bij de winkel geweest waar ik ze vandaan heb en zag tot mijn grote schrik dat haar broertjes en zusjes elkaar aangevreten hadden. hele vinnen waren eraf en gaten in de staarten. ze zaten met 30 mollys in een bakje van 30 bij 50 . ik heb de bedrijfsleider erbij gehaald en die wist dit niet eens. hij ging er iets aan doen zei hij. ik vroeg ook of hun misschien nog kleintjes hadden gekregen maar dat wist hij natuurlijk ook niet en mocht het zo zijn dan waren ze vast opgegeten. ik voel me wel een beetje schuldig . ik had er twee besteld en de winkel maakte er 5 van en kreeg er 20 stuks. op zoveel hadden ze ook niet op gerekend.
Da's duidelijk aan de te krappe kant voor zo'n 30 stuks in zo'n klein bakje. Dan kunnen ze elkaar te lijf gaan voor meer zwemruimte. Da's niet zo slim gekozen.
 
Da's duidelijk aan de te krappe kant voor zo'n 30 stuks in zo'n klein bakje. Dan kunnen ze elkaar te lijf gaan voor meer zwemruimte. Da's niet zo slim gekozen.
Tja die geven daar ook niet om. ze kregen er al 20 in een klein zakje met water van de kweker waarin ze op elkaar zaten. ik heb het zelf gezien want toen ik daar aankwam hadden ze het zakje nog helemaal niet uitgepakt. vervolgens ging de verkoper ze in kleine bakjes doen en ze daarna 1 voor 1 uitvissen tot er 2 vrouwtjes overbleven. ik hoop dat hij er iets aan gedaan heeft maar betwijfel het want er was nergens een leeg aquarium.
 
Is vaak zo dat ze binnen winkel met te veel in een bakje zitten.
Ze zullen natuurlijk ook bestellen wat ze denken te verkopen.
Een volle bak zal dan vanzelf minder worden.

Ook moeten ze vaak voor een bepaald bedrag vissen bestellen. Als ze er dan te weinig bestellen zitten ze al gauw zonder handel.
Er dan een paar bijbestellen gaat dan vaak niet omdat ze vaak een minimaal bestelbedrag hebben.
 
Is vaak zo dat ze binnen winkel met te veel in een bakje zitten.
Ze zullen natuurlijk ook bestellen wat ze denken te verkopen.
Een volle bak zal dan vanzelf minder worden.

Ook moeten ze vaak voor een bepaald bedrag vissen bestellen. Als ze er dan te weinig bestellen zitten ze al gauw zonder handel.
Er dan een paar bijbestellen gaat dan vaak niet omdat ze vaak een minimaal bestelbedrag hebben.
Blijkbaar stuurt een kweker meer op dan ze besteld hebben. ze kregen er 20 terwijl ze er 5 besteld hadden en ze hadden er al 10 zitten. ik snap best dat de kweker geld wil zien maar zo'n winkel die er 5 besteld heeft vaak geen plaats voor grotere aantallen want anders hadden ze er wel meer besteld. toen ik opnieuw ging kijken was er nog niet 1 van verkocht , en nu is het maar afwachten of dat nog gaat gebeuren. want wie wil er nu vissen kopen met volledige vinnen eraf?? ik echt niet hoor. ik zou dat nooit kopen. je had ze moeten zien zitten . het was niet een klein hapje eruit maar gewoon de hele rugvin eraf tot aan de romp en de halve staartvin weg. de vissen waren zo flink aangevreten dat het gewoon op verminking leek. echt zoiets nog nooit eerder gezien. ik denk niet dat klanten zulke vissen gaan kopen.
 
Blijkbaar stuurt een kweker meer op dan ze besteld hebben. ze kregen er 20 terwijl ze er 5 besteld hadden en ze hadden er al 10 zitten. ik snap best dat de kweker geld wil zien maar zo'n winkel die er 5 besteld heeft vaak geen plaats voor grotere aantallen want anders hadden ze er wel meer besteld. toen ik opnieuw ging kijken was er nog niet 1 van verkocht , en nu is het maar afwachten of dat nog gaat gebeuren. want wie wil er nu vissen kopen met volledige vinnen eraf?? ik echt niet hoor. ik zou dat nooit kopen. je had ze moeten zien zitten . het was niet een klein hapje eruit maar gewoon de hele rugvin eraf tot aan de romp en de halve staartvin weg. de vissen waren zo flink aangevreten dat het gewoon op verminking leek. echt zoiets nog nooit eerder gezien. ik denk niet dat klanten zulke vissen gaan kopen.
Vaak nemen ze een paar dode vissen op de koop toe 🤷‍♂️
Liever wat dode vissen dan “nee” te moeten verkopen aan de klant.
 
Inkoop kosten de vissen vaak ook vast niet zoveel dus dat is denk ik ook mede reden dat ze uitval op de koop toenemen.
 
Blijkbaar stuurt een kweker meer op dan ze besteld hebben. ze kregen er 20 terwijl ze er 5 besteld hadden en ze hadden er al 10 zitten.
Bij de Nederlandse groothandels heb je vissen die per stuk gaan en vissen waarbij je een minimale afname moet maken. Dat is nu gewoon hoe het gaat. Dus stel, je wilt er 5 van een bepaalde soort hebben doch de groothandel stelt dat de minimale afname is 101, dan krijgt de retailer er gewoon 10.
Inkoop kosten de vissen vaak ook vast niet zoveel dus dat is denk ik ook mede reden dat ze uitval op de koop toenemen.
Er zijn vissoorten waarbij we het over centenwerk hebben qua inkoop en d'r zijn vissen die wel degelijk prijzig te noemen valt. Gangbaar spul zoals neon tetra's en zo, da's dubbeltjeswerk op de normale inkoopsprijs. Ingeval van een actie kan dat dus nog lager uitvallen.
 
Het is natuurlijk maar een tijdelijk onderkomen dat moet je ook niet vergeten.
 
Inkoop kosten de vissen vaak ook vast niet zoveel dus dat is denk ik ook mede reden dat ze uitval op de koop toenemen.
Inkoop voor de winkel per molly is 2,50 en ze verkopen ze voor 4,49 ,dus veel winst maakt de winkel niet.
 

Terug
Bovenaan