Blauw alg vraag


R

Rbroek

Guest
Goedenavond

ik ben nu sinds 2 dagen blue exit easy life aan het gebruiken en voor gebruik alles zo veel mogelijk weg gehaald maar de alg is erg hard nekkig en de meeste plant zitten al onder een gordijn van alg

nu is mijn vraag moet ik die gordijn weg halen (zonder water wissel ) of gewoon echt niet aan komen ?

ik heb evt een eheim vuizger om toch onderhoud te doen zonder water wissel

wat raden Julie aan ?
 
Handmatig weghalen kan nooit geen kwaad lijkt me zo toe.
 
Pak eerst de oorzaak aan van de blauw alg voor dat je met die middeltjes begint. Want daarmee haal je de oorzaak niet weg en komt de alg waarschijnlijk na een tijdje weer gewoon terug. Lees je even in op internet onder andere deze link

 
heb het idd gelezen en toch voor deze weg gekozen zou proberen het uit te leggen

ik heb deze vak sinds een maand of iets langer en te snel mijn vissen der in gedaan en daar door aardig wat problemen mee gemaakt stommen fouten waar ik zeker van geleerd heb

omdat de bak nog maar zo kwetsbaar is wil ik niet complete veranderingen gaan uit voeren zo als een black out of filter gaan schoonmaken

de blauw alg kwam al bijna gelijk na de bruin alg dus de bak heeft zijn nodige alg wel gehad hoop ik

ik heb de eerste 2 weken elke keer goed schoon gemaakt en der voor gezocht dat der een goede stroming is niks hielp helaas en wil de planten wel een goede groei blijven geven en als de bak 110% in orde is dan veder kijken vandaar deze tijdelijke oplossing
 
Oeps draait de bak zo kort? Ja dan zal de belasting te groot zijn geweest en door dat middel te gebruiken maak je juist de opgebouwde bacteriecultuur dood want blauwalg is ook een bacterie.
Ik zou veel verversen en dagelijks met de hand weghalen en zorgen dat er in de bak weer een goede balans komt.
 
Inzetten van een oxidator is een goed manier van symptoombestrijding
 
Blauwalg heeft ook een hekel aan een zuurstof rijke omgeving. Waterstof peroxide geeft heel veel zuurstof.
Je kunt zelfs rechtstreeks in het aquarium doseren. Maar daarvoor moet je wel uitrekeken hoeveel je mag doseren op jou bak.

Handige info: http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/h2o2.htm

Zelf heb ik ook veel last gehad van blauw alg.

Het is nu weg.

Aquarium beter onderhouden. Bodem schoonmaken. Zorgen voor beter C:N verhouding. Waterstof peroxide toevoegen om het na bovenstaande weg te krijgen.

Exit heb ik ook in huis, maar durf het niet gebruiken. Eerst oorzaak vinden.

Citaat van een ander forum. Heb dit zelf ook uitgevoerd.

Adriaan Briene :


Ja die C:N ratio geldt voor alle soorten voer. Maakt niet uit wat.....
Die C:N ratio kun je in je aquarium ook beinvloeden niet alleen door voeren maar ook door thee, turf, bladeren, suiker, wodka......daar wordt ie hoger van.

De C:N ratio beinvloed zelfs in grote mate de Redfield ratio.
Vandaar dat je mijns inziens die redfield ratio ook niet goed kunt meten.
CQ de waarden die je meet zijn echt niet representatief voor je hele aquarium.

Even wat nader uitleggen:
Stel je hebt een hoge C:N ratio. Dan demineraliseerd het vuil slecht.
Dus veel mulm op de bodem en in je filter.

Nu is dit mulm een soort ionenwisselaar die zo ook negatieve ionen opneemt. Vooral fosfaten (PO4) worden zo aan die mulm gebonden. Dus voer je veel fosfaat dan zal een deel in de mulm gebonden worden. Nitraat daarentegen blijft zeer goed oplosbaar en blijft in het water. Wat krijg je dan? Veel fosfaat in de mulm en de normale hoeveelheid nitraat in de mulm (zelfde als water). door dit mechanisme dus een lage N/P ratio en dus kans op blauwalg.

Op deze manier is het dus mogelijk dat je in je water een goede Redfield Ratio meet maar je toch blauwalg hebt op de bodem. Ik ben dit eens tegengekomen bij een discusaquarium waar runderhart (veel fosfaat) werd gevoerd. Perfekte waterwaarden, toch blauwalg op de bodem. Wat mulm in zoutzuur opgelost en fosfaat weer eens gemeten, nou daar zat dus aardig wat in!

Je kunt dus grof (heel grof hoor) stellen dat bij een lage C:N ratio de Redfield Ratio beter geldt dan bij hoge C:N ratio's (veel mulm). Vandaar ook dat ik niet zoveel heil zie om dat allemaal precies te berekenen met calculatorprogramma's e.d. Er zijn dus meer faktoren van invloed.
 
Blauwalg heeft ook een hekel aan een zuurstof rijke omgeving. Waterstof peroxide geeft heel veel zuurstof.
Je kunt zelfs rechtstreeks in het aquarium doseren. Maar daarvoor moet je wel uitrekeken hoeveel je mag doseren op jou bak.
Duidelijk maar het wordt ook gebruikt met een spuitje op bv baardalgen. Dan is het niet zozeer de zuurstof volgens mij maar meer het effect van de waterstofperoxide zelf.
 
Peroxide kan je op 2 manieren gebruiken.
Rechtsreeks op de alg, dan werkt het nog beter dan met baardalg.
Maar wel goed opletten dat je er niet te veel van gebruikt, je vissen en planten vinden een overdosis daarvan alles behalve leuk.
Of via een oxidator, meer geschikt als onderhoudsdosis, eens het onder controle is.
Hoe dat juist werkt weet ik zo niet.
Het lijkt me dat er 2 mogelijkheden zijn.
Ofwel zorgt de extra zuurstof voor blauwalg-ongunstige omstandigheden (het wegnemen van voeding bvb) ofwel valt de agrassieve zuurstof de bacterie zelf aan.

Wat vaak beweerd wordt dat blauwalg niet graag zuurstof heeft vind ik maar twijfelachtig.
Zeker de flap vormende soort zie ik hier vlotjes groeien op m'n spraybar en zelfs boven water op plaatsen waar veel opspattend water terrecht komt.
 
Alles begint bij een goede balans. Een goede plantengroei kan helpen om de Cyanobacterie te bestrijden. De bak van Ts. bestaat nog maar kort, zo lees ik, en mogelijk is het probleem al vroeg ontstaan door een te grote organische blasting. Rottende plantendelen bijvoorbeeld. De grond wat losmaken , voortdurend blauwalg verwijderen zodra het ook maar in de minste vorm is te zien. Ts. kan een aantal snelgroeiende planten in de de bak zetten. Omdat wanneer blauwalg zichtbaar wordt er ook sprake is van zuurstof en nitraat vermindering kan dit toegevoegd worden.
 
bedankt voor julie berichten ik ga dit nog eens door lezen en met Waterstof peroxide aan de slag

ik hoop dat het snel toch wel een beetje genieten word sinds de opstart probleem na probleem na probleem allemaal dingen die ik met mijn 70liter bakje niet had
 
Ook waterstofperoxide zal je bacterien aantasten en ik zou zelf als het kan eerst dagelijks de blauwalg afzuigen en dagelijks de helft verversen. Het is een lastig goedje hoor en soms is het even aftasten wat het beste werkt maar zelf pas ik niet gelijk graag middeltjes toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
De effecten van waterstofperoxide op levende dieren is enorm, paar jaar geleden was er een Amsetrdams watertje die ze behandeld hebben met waterstofperoxide, alles stierf
 
Ook waterstofperoxide zal je bacterien aantasten en ik zou zelf als het kan eerst dagelijks de blauwalg afzuigen en dagelijks de helft verversen. Het is een lastig goedje hoor en soms is het even aftasten wat het beste werkt maar zelf pas ik niet gelijk graag middeltjes toe.
dit heb ik al weken gedaan blijft hardnekkig terug komen alle platen groeien heel hard en toch elke keer weer juist op te monte carlo . .
 
Is je filter goed proper en onderhouden want ergens moet een oorzaak zijn en heb je voldoende nitraat in het water?
 
het verhaal is een beetje zo :

eerste paar weken heel erg last van bruin alg gehad weg halen had bijna geen zin en veel planten door de alg verloren dit was mijn eigen stommen fout door der veel te snel vissen bij te doen ik heb tot ik een test set had elke dag weer water verversen eindelijk een test en alles was oke enkel nitraat wat laag maar dit was te achter halen omdat der elke dag 30% water weg ging

ik ben toen het oke was overgegaan op all in one van planend box elke dag 8ml

toen 2 dagen redelijk kunnen genieten na een strijd met de alg alle planten slaan aan en al meerdere keren moeten snoeien zitten een paar hele snelle groeiers in

toen de eerste teken van blauw alg dacht daar gaan we weer maar toch op gepakt filter in oud aquarium water schoon gemaakt en elke dag het blauw alg handmatig weer weg halen sloeg ik 1 dag over was het x5 aanwezig

we vissen lijken nergens last van te hebben dwergchiclide al jonkies zelfs

dit is een beetje de achter grond ik ben een beetje en einde raad en heb wellicht een beetje spijt dat ik niet bij mijn 70liter ben gebleven waar alles zo fris groen was en alg vrij
 
ps nitraat is op dit moment in orde na wat dagen met al in one
 
ik heb even mijn onderzoek gedaan en hier een stappen plan gevonden is dit een goede ?


De dosering van waterstofperoxide​

Het is dus erg belangrijk om nauwkeurig te doseren wanneer je van deze techniek gebruik maakt, anders kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je aquarium. De precieze dosering van waterstofperoxide is afhankelijk van het soort alg dat je wilt gaan bestrijden en de hoeveelheid water die in je aquarium zit. In onderstaand doseringsadvies is rekening gehouden met een oplossing van 3% waterstofperoxide.

Onderstaande dosering is het maximale dat je in een aquarium per dag kunt gebruiken. Het is de bedoeling van de spot-on methode dat je bepaalde plekken in je aquarium behandeld. Dit betekent dus niet dat je perse de maximale hoeveelheid hoeft te gebruiken.

Blauwalgen = 10 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag
Andere algensoorten = 25 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag



  • Stap 1: Zet je filter / pomp uit​

    Het is belangrijk om alle apparatuur die voor watercirculatie zorgen, uit te schakelen. Dit helpt mee om nauwkeurig bepaalde plekken te kunnen behandelen met de spot-on methode.

  • null

    Stap 2: Zo veel mogelijk algen handmatig verwijderen​

    Voordat je begint met de spot-on methode kun je het beste zo veel mogelijk algen handmatig uit je aquarium verwijderen.

  • null

    Stap 3: Het behandelen met waterstofperoxide​

    Vul je doseerspuit met waterstofperoxide. Behandel de specifieke plekken die last hebben van algen. Op het moment dat het je bepaalde gebieden hebt behandeld zorgt dit voor een bruisend effect in het water. Dit kan geen kwaad. Let wel goed op dat je niet direct op slakken, garnalen of vissen spuit. Dit is namelijk erg schadelijk!
    Zorg ook dat je contact met je eigen ogen, mond of huid vermijd! Dit kan namelijk een branderig gevoel geven!

  • null

    Stap 4: Laten bezinken​

    Nadat je de algen hebt behandeld moet je even geduld hebben. Wacht zo'n 20 minuten en sluit vervolgens je pomp / filter weer aan.

  • null

    Stap 5: Herhalen​

    Herhaal dit proces zo'n 3 - 4 dagen. Als het goed is zijn alle algen na deze periode dood. Dit herken je aan de rode of witte kleur. De algen zullen na enkele dagen vanzelf verdwijnen of gemakkelijk te verwijderen zijn.













  • null

    Stap 6: Water verversen​

    Ververs na de behandeling van 4 dagen zo'n 30 - 50 % van je water. Voeg daarnaast ook nuttige bacteriën toe. Vergeet niet je water vervolgens te behandelen met Aquasafe. Dit maakt je water visvriendelijk.





    en dit spul is het juiste ? https://www.etos.nl/producten/etos-waterstofperoxide-3%-110-ml-110321585.html



 
Waarom niet gewoon eerst je bak een maand indraaien (iedere 1/2 dagen verversen wat algen weghalen en voor de rest vanaf blijven).

Als over een a 2 maanden je algen niet minder worden kun je altijd nog de boel leeg halen schoonmaken en eventueel opnieuw beginnen met de planten of met middeltjes gaan rommelen. Maar zorg eerst dat je bak ingedraaid raakt en zijn balans vind.
 
Waarom niet gewoon eerst je bak een maand indraaien (iedere 1/2 dagen verversen wat algen weghalen en voor de rest vanaf blijven).

Als over een a 2 maanden je algen niet minder worden kun je altijd nog de boel leeg halen schoonmaken en eventueel opnieuw beginnen met de planten of met middeltjes gaan rommelen. Maar zorg eerst dat je bak ingedraaid raakt en zijn balans vind.

de bak draait al langer ook is de bak in orde ik test elke week en welke week alles goed


elke 2 dagen zie ik dus niet zitten omdat ik het dan enkel maar verstoor wand alle test zijn in orde ook haal ik bijna 200 liter met vis en plant niet zo maar leeg ik denk dat ik dan weer bij 0 begin en weer alle ellende van te snel vis krijg
 
de bak draait al langer ook is de bak in orde ik test elke week en welke week alles goed


elke 2 dagen zie ik dus niet zitten omdat ik het dan enkel maar verstoor wand alle test zijn in orde ook haal ik bijna 200 liter met vis en plant niet zo maar leeg ik denk dat ik dan weer bij 0 begin en weer alle ellende van te snel vis krijg
de kans is ook zeer groot dat de blauwalg gewoon terug komt.
Tenzij je echt alles zwaar ontsmet.
(wat je met planten en vissen niet kan doen)
 
ik heb even mijn onderzoek gedaan en hier een stappen plan gevonden is dit een goede ?


De dosering van waterstofperoxide​

Het is dus erg belangrijk om nauwkeurig te doseren wanneer je van deze techniek gebruik maakt, anders kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je aquarium. De precieze dosering van waterstofperoxide is afhankelijk van het soort alg dat je wilt gaan bestrijden en de hoeveelheid water die in je aquarium zit. In onderstaand doseringsadvies is rekening gehouden met een oplossing van 3% waterstofperoxide.

Onderstaande dosering is het maximale dat je in een aquarium per dag kunt gebruiken. Het is de bedoeling van de spot-on methode dat je bepaalde plekken in je aquarium behandeld. Dit betekent dus niet dat je perse de maximale hoeveelheid hoeft te gebruiken.

Blauwalgen = 10 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag
Andere algensoorten = 25 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag



  • Stap 1: Zet je filter / pomp uit​

    Het is belangrijk om alle apparatuur die voor watercirculatie zorgen, uit te schakelen. Dit helpt mee om nauwkeurig bepaalde plekken te kunnen behandelen met de spot-on methode.

  • null

    Stap 2: Zo veel mogelijk algen handmatig verwijderen​

    Voordat je begint met de spot-on methode kun je het beste zo veel mogelijk algen handmatig uit je aquarium verwijderen.

  • null

    Stap 3: Het behandelen met waterstofperoxide​

    Vul je doseerspuit met waterstofperoxide. Behandel de specifieke plekken die last hebben van algen. Op het moment dat het je bepaalde gebieden hebt behandeld zorgt dit voor een bruisend effect in het water. Dit kan geen kwaad. Let wel goed op dat je niet direct op slakken, garnalen of vissen spuit. Dit is namelijk erg schadelijk!
    Zorg ook dat je contact met je eigen ogen, mond of huid vermijd! Dit kan namelijk een branderig gevoel geven!

  • null

    Stap 4: Laten bezinken​

    Nadat je de algen hebt behandeld moet je even geduld hebben. Wacht zo'n 20 minuten en sluit vervolgens je pomp / filter weer aan.

  • null

    Stap 5: Herhalen​

    Herhaal dit proces zo'n 3 - 4 dagen. Als het goed is zijn alle algen na deze periode dood. Dit herken je aan de rode of witte kleur. De algen zullen na enkele dagen vanzelf verdwijnen of gemakkelijk te verwijderen zijn.













  • null

    Stap 6: Water verversen​

    Ververs na de behandeling van 4 dagen zo'n 30 - 50 % van je water. Voeg daarnaast ook nuttige bacteriën toe. Vergeet niet je water vervolgens te behandelen met Aquasafe. Dit maakt je water visvriendelijk.





    en dit spul is het juiste ? https://www.etos.nl/producten/etos-waterstofperoxide-3%-110-ml-110321585.html


Ja dat etos spul is prima maar wel aan de dure kant.
Koop je beter 1liter 12% en verdun het 4x
 
oke super 1 euro 10 per flesje denk 2 flesjes nodig als ik de 10ml aan hou per 200 liter water verdere beschrijving is goed 4.5 dagen herhalen dan water wissel en in orde?
 
oke super 1 euro 10 per flesje denk 2 flesjes nodig als ik de 10ml aan hou per 200 liter water verdere beschrijving is goed 4.5 dagen herhalen dan water wissel en in orde?
Voor blauwalg moet je enkel herhalen als je er ziet. Dat is binnen het uur na behandelen mors dood.
Verversen is enkel nodig als je grote hoeveelheden dood (blauw)alg hebt
 
Voor blauwalg moet je enkel herhalen als je er ziet. Dat is binnen het uur na behandelen mors dood.
Verversen is enkel nodig als je grote hoeveelheden dood (blauw)alg hebt
oke even duidelijk voor mijn in de ochtend spul der op met spuit en als het in de late middag nog blauw alg op de plekken zit opnieuw spuiten net zo lang dat de blauw alg dood is dan weg stof zuigen ?
 
oke even duidelijk voor mijn in de ochtend spul der op met spuit en als het in de late middag nog blauw alg op de plekken zit opnieuw spuiten net zo lang dat de blauw alg dood is dan weg stof zuigen ?
24u tussen de behandelingen laten.
Zorgen dat de peroxide volledig uit je systeem verdwenen is
 
bedankt voor u bericht ik ga der mee aan de slag :)

Blauwalgen = 10 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag deze klopt ook ? ik heb 200 liter dus 40ml per24 uur net zo lang tot het verdwenen is ?
 
Het ontbindt zeg maar vrij snel en hangt van bepaalde factoren af maar na 24 uur zit je wel safe.
 
Waterstofperoxide zal naast blauwalg ook andere organische komponenten oxideren (oxideren is het reageren met zuurstof, verbranden is ook zoiets)
Met name het afbreken van de organische komponenten (afval) heeft ook een postief effect op de waterkwaliteit.
En zal ook bijdragen aan het tegengaan van blauwalg.
Je zult ook merken dat het water enigzins wazig wordt de dag na behandelen. Dit komt omdat het filter overbelast wordt van de vele geoxideerde stoffen.
Dus die heeft even tijd nodig om te verdwijnen. Je kunt dan ook een grote verversing toepassen.

Zorg er verder voor dat je nitraat waarde redelijk hoog zit.
Dit zorgt er ook voor dat het organische materiaal goed verdwijnt.
 
oke ook u bedankt voor de tip :)

nog een vraag de kool in mijn filter laten zitten of met deze bandeling even der uit halen ?
 
Aktief kool werkt als katalysator en zal de waterstofperoxide sneller doen afbreken.
Dus voor een beter effect op de blauwalgen, en toch maar uit halen.
 
Aktief kool werkt als katalysator en zal de waterstofperoxide sneller doen afbreken.
Dus voor een beter effect op de blauwalgen, en toch maar uit halen.
Zover ik weet moet je met waterstofperoxide je filter toch eerst uitzetten of klopt dat niet? In dat geval zal namelijk kool niet snel invloed hebben en voor het water door je filter is geweest ben je ook al even bezig en dan is de werking dacht ik al grotendeels teniet gedaan.
 
Mijn blauwalg groeit meestal bovenin m'n bak, ik doseer het dan ook veelal als de blauwalg boven water komt te staan tijdens het verversen.
 
top :)

ik heb zo juist de eerste 40ml der in zitten via een spuit op de plekjes waar veel blauwalg zit vissen met man en macht op afstand gehouden maar de dwerg c vonden ze lucht belltjes maar al te leuk hopelijk kan het geen kwaad
 

Terug
Bovenaan