Blauw of groen alg?


Drijvers lusten heel graag nitraat inderdaad; als je het wil weghouden van je filterinlaat kun je van die ringen maken uit stukje luchtslang en die aan elkaar tapen oid, houdt de boel beetje bij elkaar. Op je planten zou ik lokaal bestrijden met een spuitje easycarbo of excel bijvoorbeeld.
 
Heb nog wat vragen n.a.v. de algenbestrijding. De blauwalg is inmiddels een paar weken helemaal weg :) en ben nu druk bezig met de baardalg. Dit lijkt ook de goede kant op te gaan want deze zijn sinds vorige week knal rood gekleurd. Echter zie ik op vooral m'n Althernanthera nog steeds baardalg verschijnen op het blad wat dan ook vrij snel roodkleurt. Dit is raar toch? Wel denk ik dat door het afsterven van de alg door het zweefvuil dat daardoor ontstaat ook weer alg kan groeien. Een ander punt dat me opviel bij de laatste meting was dat ik geen meetbaar ijzer meer had. Heeft dit ook effect op baardalg of niet?

Tot slot heb ik ook een best hoge EC waarde welke op dit moment fluctueert tussen de 800 a 900. Dit is deels toe te schrijven aan de forse toevoeging van kaliumnitraat maar waarschijnlijk ook door het vuil van de afstervende algen. Wie weet hoe ik de alg het laatste zetje geef?

Gr
Stefan
 
Ik haal weer even m'n oude topic van stal. In m'n fotoalbum melde ik even terug al dat ik weer last had gekregen van blauwalg na een experiment met de waterdistributie :stom:. Natuurlijk zijn er altijd meerdere oorzaken die tot een ramp leiden en ik had o.a. last van een te laag nitraat gehalte. De blauwalg is nooit zo hevig meer geweest als in Juni maar echter wel hardnekkig. Daarnaast is m'n baardalg ook lekker gaan genieten en heeft vooral m'n traag groeiers bezet. Goed hoe staat het er nu voor en wat moet ik nog doen?

Eerst de jongste waterwaardes:
PH= 7,1
KH= 8
NO3=4 ppm
PO4= 0,2 ppm
Co2= =/- 20 ppm

Ik heb ook het verbruik berekend voor de NO3. Ik voeg per dag 6ppm toe per dag en op deze waarde is de NO3 met 1ppm gestegen over een week, hiervoor had ik een toevoeging van 5ppm per dag en dan bleef de waarde stabiel (laag). Ik vind dit best een hoog verbruik maar misschien is dit normaal. Doet er verder niet toe ik moet nog meer gaan toevoegen. Echter is er wel een 2e probleem die ik hieronder ga beschrijven.

Het hoge verbruik wordt uiteraard mede veroorzaakt door m'n drijvers (L. laevigatum) welke ook als een gek groeit en groeit. Ik verwijder hier nu ook meer van maar merk dat ik ook best wel het een en ander aan vuiltjes door m'n bak heb zweven, wat eerder niet was. Komt mede door de algenresten die aan het sterven zijn maar deze zuig ik ook zoveel mogelijk weg. Echter hangt er ook steevast een hele klomp van die planten voor m'n bovenste filterinlaat waardoor zweefvuil maar moeilijk het filter in komt (zie foto). Heb al gelezen dat dit ook een veroorzaker is van baardalg. M'n dropchecker is op elke hoogte en plek dezelfde kleur groen wat correspondeert met 20 ppm. De vraag: Is het aan te raden alle drijvers eruit te gooien en te vervangen voor H. nymphoides? Dan heb ik toch wat beschutting vanaf de bovenkant maar geen ronddrijvende plantjes.

Ik ben nu gestart met een korte black out om de laatste restjes blauwalg de das om te doen en dan kan ik me helemaal gaan focussen op de baardalg, die overigens ook al is gaan afsterven doordat ik de Co2 ietwat verhoogd hebt. Maar dit afsterven gebeurd vooral op dood materiaal (achterwand, hout) en zie ik nog niet op m'n planten gebeuren, enig idee hoe dit komt?

Gr
Stefan
Je CO2 level zou gezien je hier gegeven meetresultaten krapjes zijn. Onder de 20. Ergens rond de 24 á 25 mg/l zou denkelijk wat beter zijn voor je planten en ook werken tegen je baardalg. Denk daarbij ook aan je waterdistributie gezien het feit dat je weinig resultaat op je planten ziet. Een black out geven altijd weer ook een tik aan je planten. Een goede en juiste bemesting moet nu. Sterke planten helpen je in de strijd. Zelf heb ik, tot niet zo lang geleden, in een kweekbak blauwalg gehad dat zeker driekwart jaar duurde. Waarbij ik bij de minste pluk alg al aan het reinigen sloeg. Ik wil er maar mee zeggen dat deze bacterie, want dat is het, zeer hardnekkig kan zijn zelfs na een black out. Veel succes!
 
@benvo : Denk dat je m'n laatste post niet hebt gelezen 😁 . De blauwalg is al paar weken weg gaat om het laatste zetje voor de baardalg. Zie m'n post van gisteren.

Gr
Stefan
 
N.a.v. de eerde post moet ik melden dat het toch niet zo de goede kant opgaat met de baardalg 😞. De optie van Co2 verhogen is geen optie meer gezien ik nu al aan de 30ppm zit en dit eigenlijk persoonlijk zelfs te hoog vindt. Heb ook al eerder metingen gedaan door de dropchecker op verschillende hoogte te plaatsen en die gaf overal steeds dezelfde kleur wat naar mij indiceert dat de distributie goed moet zijn. Goed de baardalg stierf wel af want kleurde allemaal rood echter blijft er ook maar nieuwe baardalg steeds onstaan op de traaggroeiers en kleuren dan soms ook weer rood :S. Ik weet nu wel dat de Juwel verlichting ontzettend ruk is en ik deze ervan verdenk qua felheid ook alg te veroorzaken. Heb nu maar stukken van de LED buis afgeschermd met PVC.

Verder is m'n ijzer niet meer meetbaar dus zou het helpen tegen baardalg om er los meer ijzer al dan niet meer micro's toe te voegen? Ben ook niet erg blij met m'n EC waarde van 800 tot 900 us weet niet of dat er ook mee te maken kan hebben. Had tot van de week ook last van aardig wat zweefvuil maar dit is nu aardig opgelost sinds ik een drijvende barriere heb gemaakt waardoor m'n drijvers niet meer voor m'n filterinlaat blijven plakken en de boel verstoppen.

Naja zo gaan we van probleem naar probleem, wel erg leerzaam maar zou bij deze iig graag weer wat feedback willen ontvangen van jullie ervaringen en expertise.

Mijn hypothese om de alg te vernietigen nu is: Verlichting wat verminderen (niet qua branduren wel qua intensiteit, dus wat afschermen) en wat meer micro's toevoegen.

Gr
Stefan
 
Je lichtintensiteit moet in ieder geval afgestemd zijn op de vraag van je plantenbestand. Omdat ik al de term lang groeiers ben tegen gekomen (Anubias?) kan het zijn dat daar gewoon extra beschaduwde plekjes voor gevonden moeten worden. Juwel lampen heb ik inderdaad ook bezwaar tegen gezien de m.i. veel te hoge Kelvin waarde. Dat komt al dichtbij een zee aquarium. Al vaker gaf ik aan dat dit vermoedelijk is ingegeven vanuit een marketing oogpunt. Kijk ons eens veel licht bieden o.i.d. Niet goed dus.
 
Ben ook niet erg blij met m'n EC waarde van 800 tot 900 us weet niet of dat er ook mee te maken kan hebben.
Ik denk het wel want Biljoenblik en ondergetekende hebben beiden momenteel manen en terwijl we voorheen amper tot geen algen hadden zien we dat door meer belasting er toch wat meer algjes de kop opsteken. Zonder dat we het kunnen meten zullen we door de hogere belasting denk ik toch wat nh3/4 in de bak hebben wat een booster is voor algen. Wij denken dus inmiddels wel dat organische belasting voor algen kan zorgen. Ik zou proberen om zo weinig mogelijk organische belasting in de bak te hebben.
 
Dus je bent eindelijk afgestapt van dat hele 'algen ontstaan enkel en alleen door tekorten'? :DD
Nee hoor ik heb altijd gezegd ze ontstaan door tekorten en niet door een overschot en dat ben ik nog van mening. Dat neemt niet weg dat er volgens mij ook algen kunnen ontstaan door teveel organische belasting maar dat staat los van een tekort aan plantenvoeding en co2. Een slechte circulatie kan ook algen geven al is dat eigenlijk hetzelfde als door een tekort omdat de voeding de plant niet goed bereikt. Maar door een overschot zul je geen algen krijgen is mijn mening en dan heb ik het over overschotten van de voeding die wij steeds in de bak toedienen.
 
@benvo : Ja vond het ook niet zo mooi, wellicht dat de echte scapers er van houden. Heb al een andere balk erin gezet een tijd terug en de DaY van 9000k eruit gegooid. Heb nu een Nature 6500K met een Colour 4400K, gaf als stuk mooier licht. Verder drijvers erin maar alsnog te fel naar mijn mening. Ik ben bekend met de driehoek van licht, co2 en plantvoeding. Co2 zit op z'n max dus ga verder met die andere sleutelen. Nou de term traag groeiers is misschien wat misplaatst. Ik heb het in mijn geval dan over de Althernanthera en Echinodorus.

@jessicapilon : Ben nu ook gestart met een week lang elke dag meten om te bepalen in hoeverre nou m'n plantvoeding de verhogende factor is of toch organische belasting e.d. Ververs altijd met 50/50 osmose. Qua vis zal het wel meevallen zitten nu op dit moment alleen (wel dikke 😁 ) Corydoras aeneus in. Nitraat wordt als een tierelier verbruikt maar houdt hem nu wel stabiel rond de 5ppm. Voeg meer dan 10ppm per dag toe. Wel was m'n EC een hele tijd terug lager dus denk dat er nu ook veel organisch afval van de stervende alg afkomt. Planten die veel troep gaven heb ik pas vervangen. Hoop dat nu ik het zweefvuil probleem aardig getackeld heb sinds afgelopen weekend dit ook beter gaat worden. Ga sowieso wel even tijdelijk 2x in de week een waterwissel doen.

Ik zie deze bak ook weer als een leerproject. Als ik uiteindelijk een normaal tot redelijk beplante bak goed kan houden ik tevreden en kan ik aan een volgend project.

Gr
Stefan
 
Nee hoor ik heb altijd gezegd ze ontstaan door tekorten en niet door een overschot en dat ben ik nog van mening. Dat neemt niet weg dat er volgens mij ook algen kunnen ontstaan door teveel organische belasting maar dat staat los van een tekort aan plantenvoeding en co2. Een slechte circulatie kan ook algen geven al is dat eigenlijk hetzelfde als door een tekort omdat de voeding de plant niet goed bereikt. Maar door een overschot zul je geen algen krijgen is mijn mening en dan heb ik het over overschotten van de voeding die wij steeds in de bak toedienen.
Is dit zo? Nitraten bijvoorbeeld hebben een connectie met zouten. Iets wat met name voor Baardalg positief kan uitwerken. Nitraat is van belang in een aquarium waarbij men van een optimum spreekt als er rond de 20 mg/l in het water gemeten kan worden. Maar wat wanneer je flink over doseert?
 
Volgens mij geeft teveel nitraat geen algen Ben maar als je heel veel toevoegt dan kan het toxisch worden waardoor de planten minder goed gaan groeien of zelfs doodgaan. Dat geeft dan weer de nodige vervuiling wat op zijn beurt weer algen kan veroorzaken.
Het is toch niet voor niets dat we altijd zeggen dat een overschot geen algen geeft ;)
 
Mijn ervaring van het afgelopen jaar iig in deze bak is dat ik vooral bij tekorten of eigenlijk gezegd onbalans algen kreeg. Is ook maar net hoe je er tegen aankijkt denk ik. Als je uit gaat van de driehoek die de balans weergeeft tussen licht, Co2 en plantvoeding zou je zowel kunnen spreken van een tekort of een overschot.

Bijvoorbeeld als je sterke verlichting hebt je co2 is goed maar de plantvoeding is laag dan kun je zeggen dat of je plantvoeding te laag is of dat je licht te hoog (overschot) is. Nou weet ik dat er meestal m.b.t. overschot gedoeld wordt op de plantvoeding. Denk dat je ook alg zou kunnen krijgen wanneer je matig licht en laag Co2 toevoegt maar wel een overmaat aan plantvoeding. Kortom balans. Je kan de balans weer gelijk krijgen door of het een te verhogen of het ander te verlagen.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan