Blauw of groen alg?


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Hallo,

Nu toch maar even een topic gemaakt over m'n algen probleempje. Ik in 1e instantie gedacht aan een groene alg wat naar mijn idee werd bevestigd met microscopie. Echter later toch weer gaan twijfelen omdat het er macroscopisch toch wel veel weg had van blauwalg. Stinkt het? Een beetje en dan moet ik het ook onder m'n neus halen of heel veel eruit hebben. Vandaag weer alg meegenomen naar werk en wederom ziet het er microscopisch niet uit naar mijn idee als de plaatjes van blauwalg welke ik op internet tegenkwam. Dit zijn meestal ketens van bolletjes om het maar zo te noemen. De mijne hebben echter geschakelde blokvormige segmenten. Weetje ik zal te checklist even doorlopen.

  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
180L w.v. 150L netto. Afmetingen bak 101x41x50 cm. Draait nu 6 weken.
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
PH=8, NO3=1ppm, PO4=<0,05ppm, KH=9, CO2 indicator=groen, Temp= 24C. Verder geen NH4 meer meetbaar na 3 weken.
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
20% per 14dagen.
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja Dennerle perfect plant systeem. = wekelijks spoorelementen met kaliumnitraat (S7) en maandelijks erbij V30 (aanvullende bemesting) evt 1x per maand ijzer tab erbij. Hierna wil ik overgaan op Profito met evt als aanvulling KNO3 en KPO4 bemesting maar dat terzijde. Tevens geef ik sinds 3 weken KNO3 en KPO4 extra bij. Dit leverde geen meetbare waardes op waardoor ik sinds vorige week ben gestart dit dagelijks te geven met nu dit weekend weer een meetbare waarde voor NO3 (1ppm), mag omhoog. Fosfaat is nog steeds niet meetbaar.
  • Voeg je CO2 toe aan het water?
Ja via gasfles. Indicator sinds een week of 2 a 3 groen.
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ja 6 weken, maar heel dun, laag van max 1cm vermengd met grind. Tevens vrij snel kleisticks bij de rode planten en Echinodorus species geplaatst. Bodemdikte an zich varieert van 5cm tot ongeveer 8 a 10. Bodem bevat tevens een bodemverwarming welke nu uit staat vanwege de warmere temperaturen. Heb wel een tijdklok gehaald welke nog aangesloten moet worden zodat ik hem op de minder warme dagen wel 's nachts kan laten draaien.
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
2x standaard Juwel TL's (LED). 9000K, 17W per stuk. Wit licht (day) voor en gelig licht (nature) achter. Was opgebouwd met een uur per week van 6 naar 8 totdat er alg ontstond en dit weer is teruggeschroefd naar 6. Leeftijd 6 weken :DD
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Tja zeg het maar. Zie vraag hieronder. Blauw of groen. Is slijmig maar als je het uit elkaar peuters zijn het toch ook weer draadjes. Het laat zich gemakkelijk verwijderen van planten en oppervlaktes.
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Zie onderaan dit topic. Toelichting microscopie foto gram: Gram is een kleuring uitgevoerd op m'n werk welke normaliter op patiëntmateriaal en bacterieculturen kan worden toegepast. Dat iets aankleurt betekent niet per definietie dat het een bacterie betreft overigens.
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Redelijk beplante bak. Zie ook foto onderaan dit topic. Globaal 4x grotere Echinodorus sp., Stuk of 10 stengels Alteranthera rosaefoliae, 2x snelgroeiende Bacopa australis, 5x kleine Echinodorus parviflorus, 2x H. verticillata, 8 stengels, nog niet heel sterk groeiende sterrenkruid (H. zosterifolia). Voor L. brasilliensies voor grasmat en nog wat mini alteranthera's. Ohja wrs ook een belangrijke de drijfplant L. laevigatum, stuk of 10 plompjes (zijn volgens mij nitraattrekkers).
  • Hoe lang heb je dit probleem al?
4 weken geleden eerste tekenen van wat algjes.
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Oh eerst domweg het aantal licht uren teruggeschroefd en wat waterwaardes gemeten. Nitraat was daarvoor al per week snel aan het afnemen van 5ppm naar uiteindelijk <0,5ppm (lager gaat de test niet). Evenals het fosfaat, die heb ik overigens nog nooit hoger als <0,02 (oftewel niks) gemeten. De Co2 was ten tijde van de algengroei start ook nog niet op peil. Dus Co2 verhogen zoals ik al elke paar dagen deed. Later gestart met KNO3 en KPO4 tot op heden wel met een licht effect in de meting maar nog steeds veels te laag. Verder heb ik een osmose apparaat gehaald om de KH en uiteindelijk dus ook de PH makkelijker te kunnen laten dalen. PH blijft 8 en vindt ik voor m'n vissen welke in de oude bak op een PH van 6.2 zitten veel te hoog. Ik wil mikken op 7 a 6,8. Gezien de meeste vissen die ik wil aanvullen hier als kweekvorm hierop prima gedijen. Algjes schijnen een lagere PH evenmin te prefereren. Voor de rest is het dagelijks verwijderen. Moet misschien wat vaker water gaan wisselen, wat ik bij 14dgn gehouden had omdat ik na 2 a 3 weken geen NH4 en NO2 meer kon meten.

Plan de campagne. Aangezien ik mijn bijna afwezigheid van de stoffen nitraat en fosfaat zeer sterk verdenk van het probleem de bemesting hiervan nog meer opschroeven tot er normale waardes worden bereikt van minstens 5 a 10ppm nitraat (maar mag mss nog wel hoger met de hoeveelheid planten, of toch beter lager gezien het ZA-vissenbestand). en fosfaat dan 0,5 tot 1 denk. Verder blijven afzuigen en ik ga vandaag starten met extra beluchten d.m.v. een luchtpomp welke ik heb voor de warmte straks wanneer er vis in zit. (zit er nu nog steeds niet in, 1e lading is langzaam aan de nieuwe waterwaardes aan het wennen via de QB bak (moet wel gezien het grote verschil). Zou ook heel goed kunnen als er straks vis in zit het probleem wellicht ook minder wordt. Verder gebruik ik liever geen chemische middelen en zou ik als laatste redmiddel evt de verduisteringsmethode kunnen toepassen (indien mijn planten hier geschikt voor zijn).

Tis een half opstel geworden maar probeer zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn in de informatievoorziening. Indien er opmerkingen en suggesties zijn, en ik verwacht dat die er met alle ervaring op dit forum heus zullen zijn. Dan ontvang ik deze graag. Is mijn plan de campagne goed zo of moet ik meer doen? En nou ga ik maar is eten, en courgette bereiden voor Henk de algeneter :DD.

Gr
Stefan

Alg.jpg
 

Bijlagen

  • Algen microscopisch 400x.jpg
    Algen microscopisch 400x.jpg
    71.8 KB · Weergaven: 172
  • Algen gram 1000x.jpg
    Algen gram 1000x.jpg
    78 KB · Weergaven: 142
  • Foto beplanting.jpg
    Foto beplanting.jpg
    147.7 KB · Weergaven: 156
Dat lijkt mij bacterie. Lekker slijmerig. Kan je daar niet een antibiotica pil ingooien.?
 
Vind het ook verdacht veel op blauw alg lijken idd.

Gr. Ed
 
Dat lijkt mij bacterie. Lekker slijmerig. Kan je daar niet een antibiotica pil ingooien.?
Nee, nee nee. Net als bij mens en dier wil ik zo min mogelijk antibiotica gebruiken, sorry komt door m'n achtergrond :sorry:. Alleen als niks meer helpt gebruiken of bij acuut gevaar maar dat is dit niet.

lijkt mij gewoon blauwalg.

Ik denk inmiddels dat het toch dan de blauwalg is. De meeste plaatjes van microscopie op internet laten de ketens zien, echter zijn er velen soorten blauwalgen/cyanobacteriën welke in het aquarium voor kunnen komen, ook vormen met geschakelde blokken zoals bij mij. Was wel leuk want zag ook allemaal pantoffeldiertjes en zelfs enkele nematoden. Ik ga lekker extra beluchten en m'n nitraat fosfaat op peil brengen. Verder heb ik al wat gelezen over het gebruik van waterstofperoxide en laat ik dit nou net makkelijk via m'n werk te krijgen kunnen (wel ff toestemming vragen) Hebben 100ml flesjes meestal met 3%. Maar probeer het eerst zo. Denkt men nog dat het helpt de bodemverwarming aan te zetten? Al dan niet 's nachts op warmere dagen? Of moet ik dit juist NIET doen.

Verder nog de vraag, zou de stroming nog kunnen helpen/probleem zijn. Heb het interne Juwel filter met bovenin een aanzuiging of eigenlijk meer een instroom voor oppervlakte vuil en aan de onderkant (zij) aanzuiginlaten. De uitstroom gaat via een pijpje welke naar het voorraam gericht staat. Bij m'n oude bak zit een diffusor op (normaliter niet nodig) maar dit opzetstukje zorgt er tevens voor dat de stroming via de achterwand naar de overkant geblazen wordt, weet niet of dit veel uitmaakt.

Bedtijd :sleep: ...
 
Ik heb bij veel aquarianen geholpen met blauwalg weg krijgen en je hebt een aantal keuzes. Ik zou voor de makkelijkste kiezen ;)

1) Laat ik bij de makkelijkste beginnen. Verduisteren. Gewoon hermetisch dichtplakken, ik doe dit met stukken vijverfolie over het glas heen tapen en dan meerdere lagen handdoeken. Er mag helemaal geen licht bij komen anders werkt het niet. Houd dit voor 5 dagen hermetisch afgesloten en dan is de blauwalg 100% weg. Om daarna en tijdens een hoop afvalstoffen te voorkomen is het handig om vooraf zo veel mogelijk met de hand te verwijderen en na afloop een flinke 80% waterwissel te doen.
Planten zullen dit niet zo leuk vinden en zijn wat bleekjes na die 5 dagen, maar dat komt wel weer goed.

2) Continue blijven verwijderen, dagelijks. Dit werkt op den duur ook maar kan weken of zelfs maanden duren en kost je veel energie.

3) Waterstofperoxide, nitraat en fosfaat verhogen, beluchten ik heb het allemaal getest en bij mij werkte het nooit. Niet om het volledig weg te krijgen in ieder geval.

3) Zinkoxide - Ik heb dit zelf nooit getest maar Jaap heeft in dit topic aangegeven goede resultaten te hebben. Van wat ik begrijp werkt dit ook door een soort blackout omdat het laagje zinkoxide zich over de planten laat vallen en hierdoor dus licht tegen houd. Zelf ben ik dan meer voor optie 1 omdat je daarbij niets hoeft toe te voegen en ook de dosering van zinkoxide vind ik wat onduidelijk.
 
Bedankt voor je reactie. Ja probeer het eerst nog even zo. Heb tevens een experimentje ingezet, don't know if it works. Maar aangezien beweerd wordt dat knoflook en gember antibacterieel werken heb ik 2 teentjes knoflook en 2 blokjes gember fijn geperst en er in gegooid. Dacht als blauwalg een bacterie is, wie weet werkt het. Gok van niet, kon er ook niks over vinden maar des te meer vond ik het leuk uit te proberen. M'n sterrenkruid begint ook eindelijk beter te groeien na 6 weken en daar zit op de nieuwe blaadjes nagenoeg geen alg.
 
Bedankt voor je reactie. Ja probeer het eerst nog even zo. Heb tevens een experimentje ingezet, don't know if it works. Maar aangezien beweerd wordt dat knoflook en gember antibacterieel werken heb ik 2 teentjes knoflook en 2 blokjes gember fijn geperst en er in gegooid. Dacht als blauwalg een bacterie is, wie weet werkt het. Gok van niet, kon er ook niks over vinden maar des te meer vond ik het leuk uit te proberen. M'n sterrenkruid begint ook eindelijk beter te groeien na 6 weken en daar zit op de nieuwe blaadjes nagenoeg geen alg.
Vind het toch vreemd dat je een bewezen oplossing zoals antibiotica helemaal niks vindt, maar dan wel experimenteel met gember en knoflook gaat doen...
 
'Sulfamethoxazol en
trimethoprim worden samen toegepast en daarvan is al bekend dat er een versterkend
effect optreedt'
Ik snap wel dat mensen niet snel voor een echt antibioticum gaan, het lijkt nogal drastisch natuurlijk maar ikzelf zou daar denk ik minder moeite mee hebben.
De kennis is er. Ik zou ook moeite hebben die te laten liggen.?
 

Bijlagen

  • 607013003.pdf
    56.7 KB · Weergaven: 151
Laatst bewerkt:
Vind het toch vreemd dat je een bewezen oplossing zoals antibiotica helemaal niks vindt, maar dan wel experimenteel met gember en knoflook gaat doen...

Ja zo komt het wel over, vind antibiotica niet niks ik wil het alleen zo min mogelijk toepassen. Inderdaad gember en knoflook is inderdaad een experimentje waarvan ik ook niet weet of het wat doet. Laat ik het anders verwoorden, indien er andere methoden zijn wil ik die graag proberen. Tijdje terug Bactopur moeten gebruiken bij een Cory voor een acute bacteriële infectie en dat werkte goed.

@Joff Ja dat middel ken ik, testen wij op het lab ook mee. Die twee bij elkaar staan bekend onder de noemer cotrim. Moet sowieso eerst m'n nitraat en fosfaat goed hebben anders is het zo weer terug denk ik. Meet steeds op zaterdag m'n waarden. Denk wel dat ik eerder voor een waterperoxide kuurtje ga dan de antibiotica in dit geval.
 
Ja cotrimoxazol. Een zeer algemeen breedspectrum ab.
Nou ik snap.dat je eerst wat anders gaat proberen hoor.
Zou een bak ook iets van resistentie tegen blauwalg ontwikkelen als je ervan af komt of blijf je extra gevoelig ervoor.
 
Wanneer ik op je foto's kijk zie ik dat je dropchecker direct naast je CO2 flipper staat. Dan zal het ding inderdaad wel groen zijn maar dat zegt dan vervolgens niets over het CO2 level in de rest van je bak. Zet die dropchecker eens op verschillende plaatsen in je bak en ook op verschillende hoogtes. Laat je checker op elke plek eens een dag staan en bekijk dan de kleur nog maar eens. Mijn vermoeden is namelijk dat je een waterdistributie probleem hebt.
 
@Joff Nou heb verscheidene berichten/artikelen gelezen van mensen die het vaker hebben meegemaakt. Heeft volgens mij met opportunisme te maken. De sporen zijn bijna altijd al aanwezig en indien de balans goed is, is er niks aan de hand maar wanneer deze verstoord is slaat hij toe. Bij mij is de schakel in de balans het nitraat fosfaat gehalte.

@benvo Nou dat heb ik inderdaad al eerder gevraagd of m'n uitlaat van m'n Juwel filter goed is. Heb de standaard welke naar het raam gericht staat. Heb de dropchecker al is een dag aan de ander kant gehangen om te testen, geen verandering in kleur gezien toen. Dus toen weer naast de diffusor gehangen zodat alles straks als m'n kruid gegroeid is weggestopt zit, vanaf vooraanzicht. Hij is nu wel wat lichter geworden, wrs door m'n extra beluchter. Iig zoals de uitstroom nu staat en ik een beetje heb kunnen kijken hoe afval door de bak gaat, komt de stroming eerst langs de dropchecker en dan gaat deze naar de diffussor en langs de achterwand weer naar de pomp.
 
Knoflook doet niks met alg.
Gaan hier hele ladingen knoflook de bak in.
Zit in discusvoer.
Gember weet ik niet.
 
Knoflook werkt vooral tegen darm parasieten bij vissen.
Vandaar dat het ook in het voer van de discus zit.
 
Witte stip heeft het ook goede uitwerking op las ik maar goed ik heb het nog nooit gebruikt maar tegen algen was nieuw voor mij en als dat zo zou zijn dan zou ik denken dat dit wel bekend was binnen de hobby.
 
Ach ja, stip is iets wat ik nog nooit heb gehad :DDdat gaat bij ons gewoon kapot van door de temperatuur.
 
Zolang er geen bewoners in de bak zitten kan je m.i. gewoon de gember/knoflook methode gebruiken... ben wel benieuwd eigenlijk :juggle:
 
Ik ben er al beetje laat bij, maar op de eerste microscopische foto staat denk ik een alg van de chlorophyta, maar geen blauwalg. De 2e foto weet ik niet. Dat haalt niet weg dat het er op de foto van het aquarium wel uitziet alsof je een cyanomat hebt groeien. Je kan nu wel allerlei middeltjes toevoegen maar je haalt de oorzaak er niet mee weg. Cyanos zijn zelf in staat om stikstof te binden en doen het daarom goed bij een hoge verhouding fosfaat t.o.v. stikstof. Waar je andere planten dus niet aan genoeg stikstof komen, kunnen de cyanos dat wel en zijn ze alleen afhankelijk van fosfaat (en natuurlijk licht enzo). Als je iets gaat toevoegen zou ik gaan werken met waterstofperoxide. Dierlijke en plantencellen maken dit zelf aan in kleine hoeveelheden en hebben er daarom bescherming tegen. Cyanobacteriën doen dat niet en kunnen er daarom niet tegen. Maar je haalt de oorzaak er niet mee weg.
 
Op de foto vindt ik het blauw grijs kleuren en als je de link leest dan heb je het wel over roetalg. Verder kun je lezen waar dat uit bestaat maar op blauwalg vindt ik het niet lijken in elk geval maar goed ik kan het ook mis hebben.

Ik vind dat hele roetalg een beetje een niche en ik heb het nog nooit gezien, die site heeft ook geen foto. Blijkbaar komt het zo vaak voor dat niemand er nog een foto van heeft. Als je op google zoekt kom je wel wat tegen maar als je verder kijkt zijn dit veelal foto's van mensen die zich afvragen of het 'roetalg' is, ofwel ook geen foto waar je veel aan hebt. Ik hou het vooralsnog echt op blauwalg, ik wed niet graag op de 0.1% kans ;)
 
Tja lastig soms Daniel maar beide zijn met waterstofperoxide te bestrijden dus ik zou dat proberen en dan maakt het weinig uit wat het is denk ik. Inderdaad kom je er weinig foto s van tegen maar ja de kleur van de alg in dit topic vindt ik wel bijzonder voor blauwalg maar goed het zou best blauwalg kunnen zijn hoor.
 
Ik heb nog nooit van roetalg gehoord, maar er is maar één soort bacteriële alg en dat zijn cyanobacteria. Misschien is roetalg wel een bepaalde soort cyanobacterie aangezien ze, ondanks wat de naam zegt, veel meer kleuren kunnen hebben dan blauw.
 
Ik heb nog nooit van roetalg gehoord, maar er is maar één soort bacteriële alg en dat zijn cyanobacteria. Misschien is roetalg wel een bepaalde soort cyanobacterie aangezien ze, ondanks wat de naam zegt, veel meer kleuren kunnen hebben dan blauw.

Zoals je in mijn link kon lezen krijgt het de kleur door gebruik van ijzer. Volgens mij is het ook een cyanobacterie inderdaad. Ik denk dat er zoals met bacterien vaker het geval is veel soorten cyanobacterien zijn.
 
Zoals je in mijn link kon lezen krijgt het de kleur door gebruik van ijzer. Volgens mij is het ook een cyanobacterie inderdaad. Ik denk dat er zoals met bacterien vaker het geval is veel soorten cyanobacterien zijn.
Klopt er zijn een heleboel soorten en ook een heleboel soorten die meerdere kleuren hebben.
 
@rjoemman Nee denk ook niet dat het gaat werken. Dat van parasieten wist ik, thans pas geleerd.

@RichD1011 Ja kon er niks over vinden en werkt denk ik toch niet, was een uitprobeersel.

@Merethe Ja ik twijfelde ook heel erg, maar die slijmige massa laat toch echt dat preparaat zien. Meurt ook wel een beetje grondachtig. En m'n oorzaak ik juist omgedraaid, althans wat ik ervan heb gemaakt. M'n planten groeide zo hard dat ik bij de metingen van het indraaien bemerkte dat m'n nitraat heel snel weggetrokken werd. Aangezien er nog geen vis in zit en deze dus nog niet voor een constante toestroom aan afvalsstoffen zorgt ben ik bij gaan mesten maar toen was het al te laat. M'n nitraat is ff <0,5 ppm geweest en m'n fosfaat heb ik tot op heden niet van de 0 (<0,02ppm) afgekregen. Afgelopen weekend voor het eerst weer nitraat gemeten 1ppm dus gaat nu omhoog. Deze week de dosis verhoogd dus hopelijk zaterdag betere waardes qua nitraat fosfaat.

@jessicapilon Ja heb me in de roetalg verdiept van de week maar denk dat het toch blauwalg is. Grijstinten zag ik op de foto maar zie ik niet in de bak, daar is het gwn donkergroen en op de bodem beetje cyaankleur. Kon vrij weinig van roetalg vinden qua microscopie maar leek erop dat met een natief dit ook donkere draden zou moeten geven, deze waren groen zoals je op de foto kunt zien. Waterstofperoxide is inderdaad een middel waar ik nu wel sterk aan begin te denken. Wil even m'n waardes van het weekend afwachten qua nitraat fosfaat en als dit een beetje opkomt wil ik mogelijk waterstofperoxide gaan toepassen zodat de niche weg is en ik niet gelijk na 2 weken weer met de ellende begin.

Status van vandaag: Denk dat ik de beluchter toch maar weer weg ga halen gezien ik zie aan m'n indicator dat dit toch erg nadelig is voor het Co2 gehalte. Tekort aan Co2 kan ook weer algengroei bevorderen. Algen legen wel wat minder qua groei dan eerdere dagen maar kan een momentopnamen zijn dus wil het altijd over meerdere dagen volgen om hier een gedegen uitspraak over te doen. Verder staan er wel tegenstellingen op internet, wat ook weer afhankelijk is van het soort alg. Maar het een zegt juist bij een overschot aan veelal fosfaat en het ander weer bij een tekort. Overschot heb ik niet maar wel algen dus neem dat maar aan als grondoorzaak. Co2 is/was goed op de indicator, O2 is goed en kalium is ook voldoende (13ppm). Verder geen NH4 aanwezig. Zou het nog kunnen zijn dat licht een beperkende factor is? Deze heb ik teruggeschroefd naar 6 uur maar moet misschien wel naar 8 uur wat tegen mijn gevoel ingaat. Maar aan de andere kant denk ik dat de planten dan beter aan hun stoffwisseling en groei toekomen en wellicht zo de niche voor de algen weghalen. Moeten er natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen zijn, iets dat er nu nog niet is.
 
Gisteren weer waardes gemeten. De No3 is weer gestegen nu naar 4ppm, gaat de goede kant op dus. Alleen de PO4 is nog steeds nagenoeg niet meetbaar (<0,02ppm). Nemen die blauwalgen toevallig dan dat fosfaat op of m'n planten? Blauwalg lijkt zich nu wel de afgelopen 2 dagen minder snel uit te breiden, zuig nu ook actief af. De beluchter is er uit want leek niet te helpen en deed m'n dropchecker voor Co2 blauwig kleuren. Verder nogmaals de dropchecker op verschillende plekken in het aquarium gehangen maar is overal groen :). M'n sterrenkruid wat het al sinds de opstart beroerd deed is sinds vorige week wel uit de startblokken gekomen en groeit nu gestaag.

Blijf nog even dagelijks afzuigen en ga denk m'n fosfaat bemesting dan maar verhogen, of is dit af te raden? Als m'n waardes qua nitraat en fosfaat goed zijn wil ik indien het nog nodig is een waterstofperoxide kuurtje gebruiken.
 
Blauwalg consumeert in ieder geval graag fosfaten net als de bruinalgen.

 
:unsure: hmmm ja dat dacht ik al. Dan blijf ik denk tot dusverre m'n huidige regime nog even aanhouden en kijken of de groei nog meer verminderd. M'n plantjes groeien op zich redelijk en als de blauwalg inderdaad qua groeisnelheid blijft afnemen ben ik op de goede weg. Heb m'n Co2 gisteren ook nog ietsje verhoogd omdat de dropchecker nog wel wat groener kon. Wordt vervolgd.
 
Nou de blauwalg lijkt zich nu minder snel uit te breiden. Waar het eerst 1 dag over deed doet het nu 2 a 3 dagen over. Wat ik verder veranderd heb is dat ik ipv om de 14 dagen 20% nu elke week 10% water ververs. M'n nitraat was wel weer wat gedaald naar 2ppm maar m'n fosfaat is nu ook van de 0 (<0.02) en zit nu op 0.05ppm. Ik weet het is nog steeds te laag maar er is in ieder geval weer wat meetbaar. Verder lijken m'n planten ook weer sneller te gaan groeien, zeker m'n Limnobium is explosief gaan delen. Wordt vervolgd.
 
Ik haal weer even m'n oude topic van stal. In m'n fotoalbum melde ik even terug al dat ik weer last had gekregen van blauwalg na een experiment met de waterdistributie :stom:. Natuurlijk zijn er altijd meerdere oorzaken die tot een ramp leiden en ik had o.a. last van een te laag nitraat gehalte. De blauwalg is nooit zo hevig meer geweest als in Juni maar echter wel hardnekkig. Daarnaast is m'n baardalg ook lekker gaan genieten en heeft vooral m'n traag groeiers bezet. Goed hoe staat het er nu voor en wat moet ik nog doen?

Eerst de jongste waterwaardes:
PH= 7,1
KH= 8
NO3=4 ppm
PO4= 0,2 ppm
Co2= =/- 20 ppm

Ik heb ook het verbruik berekend voor de NO3. Ik voeg per dag 6ppm toe per dag en op deze waarde is de NO3 met 1ppm gestegen over een week, hiervoor had ik een toevoeging van 5ppm per dag en dan bleef de waarde stabiel (laag). Ik vind dit best een hoog verbruik maar misschien is dit normaal. Doet er verder niet toe ik moet nog meer gaan toevoegen. Echter is er wel een 2e probleem die ik hieronder ga beschrijven.

Het hoge verbruik wordt uiteraard mede veroorzaakt door m'n drijvers (L. laevigatum) welke ook als een gek groeit en groeit. Ik verwijder hier nu ook meer van maar merk dat ik ook best wel het een en ander aan vuiltjes door m'n bak heb zweven, wat eerder niet was. Komt mede door de algenresten die aan het sterven zijn maar deze zuig ik ook zoveel mogelijk weg. Echter hangt er ook steevast een hele klomp van die planten voor m'n bovenste filterinlaat waardoor zweefvuil maar moeilijk het filter in komt (zie foto). Heb al gelezen dat dit ook een veroorzaker is van baardalg. M'n dropchecker is op elke hoogte en plek dezelfde kleur groen wat correspondeert met 20 ppm. De vraag: Is het aan te raden alle drijvers eruit te gooien en te vervangen voor H. nymphoides? Dan heb ik toch wat beschutting vanaf de bovenkant maar geen ronddrijvende plantjes.

Ik ben nu gestart met een korte black out om de laatste restjes blauwalg de das om te doen en dan kan ik me helemaal gaan focussen op de baardalg, die overigens ook al is gaan afsterven doordat ik de Co2 ietwat verhoogd hebt. Maar dit afsterven gebeurd vooral op dood materiaal (achterwand, hout) en zie ik nog niet op m'n planten gebeuren, enig idee hoe dit komt?

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • Drijvers voor het filter.jpg
    Drijvers voor het filter.jpg
    407.4 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan