Wat is er nieuw

Blauwalg door Co2 opstart?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RvanWijk
  • Startdatum Startdatum
R

RvanWijk

Guest
Hey,

Ik heb sinds zaterdag CO2 toegevoegd in mijn bak. Ik ben nog ermee aan het spelen en opvoeren om een mooie groene indicator te krijgen. Nu had ik afgelopen weken wat last van blauw alg met name op mijn mossen. Dit heb ik zoveel mogelijk verwijderd waar ik het dagen lang niet meer zag. Het enige wat ik toevoegde was ijzer.

Na het toevoegen van de CO2 viel me op dat het lichtjes terug kwam waar ik nu zelfs de bodem heeeel licht met wat blauwalg zie bedekken. Komt dit door de schommelingen?
 
Blauwalg is vaak een teken van overbelasting, oftwel een tekort aan juiste bacterien en zover ik weet heeft de co2 toevoegen daar geen invloed op.
Is de circulatie goed want als er vuil in je mos blijft zitten kan dat de aanzet tot blauwalg daar zijn.
Heb je een foto van de bak en weet je de waterwaarden en heb je wat info over de bak en welk onderhoud je pleegt (en aan je filter).
 
Blauwalg is vaak een teken van overbelasting, oftwel een tekort aan juiste bacterien en zover ik weet heeft de co2 toevoegen daar geen invloed op.
Is de circulatie goed want als er vuil in je mos blijft zitten kan dat de aanzet tot blauwalg daar zijn.
Heb je een foto van de bak en weet je de waterwaarden en heb je wat info over de bak en welk onderhoud je pleegt (en aan je filter).

Ja apart heb de bak nu een goede 2 maand draaien met het nieuwe filter. Wel veel last gehad van kamlagen maar dit opgelost met een skimmertje. De watercirculatie licht aangepast 2 dagen.

IMG_0690.jpeg


Dit is hem niet de meest recente foto. Links staat nu een diffusor. Rechtsachter een eheim skim die naar links richt. en daarnaast een lilypipe. Daarnaast de inlaat ongeveer rechts in het midden. Eerst zat die rechtsachter. Mijn circulatie gaat dus feitelijk van rechtsachter naar rechtsvoor. Ondertussen neemt die lekker de bubbeltjes co2 staan die momenteel op 60 bellen staan (nog wel een blauwe indicator)

Ben van plan zodra de indicator groen is pas fertilizer te gaan gebruiken (all in one) van planted box.

Verder zit ik op osmosewater ongeveer 50/50 voeg verder geen middeltjes toe buiten ijzer (elke dag een ml) dit is een 90l bakje (80cm).

Onderhoud filter eens in de maand (bij het begin wat vaker ivm opstart en vele vuil in mijn witte watten) na het toevoegen 3 weken geleden van de nieuwe watten niet meer aangeraakt want de stroming is prima.

Verder 25% waterverversing elke week met 50/50 osmose.

Waterwaarden afgelopen week:

Ph: 7
KH: 6
GH: 5
Nitraat: 0

Merk wel dat catappa bladeren en mos veel vuil veroorzaken. Op het mos begon de blauw alg ook. Dit heb ik teruggesnoeid. Nu zag ik dat er op een stukje hout waar veel stroming langs heen gaat ook wat blauwalg op komt.
 
De co2 heeft een geen invloed op de blauwbacterie
Maar kan als nog een rol spelen door dat het zuurstof gehalte in het water zakt azaqua heeft het mooi verwoordt op zijn site
linkje https://www.azaqua.nl/content/blauwalg-in-het-aquarium

Bij je waarden mis ik er een paar no3 po 4 en een kaamlaag kan duiden op te veel voeren of bacterie sterfte en is ook weer voer voor de blauwbacterie
 
De co2 heeft een geen invloed op de blauwbacterie
Maar kan als nog een rol spelen door dat het zuurstof gehalte in het water zakt azaqua heeft het mooi verwoordt op zijn site
linkje https://www.azaqua.nl/content/blauwalg-in-het-aquarium

Bij je waarden mis ik er een paar no3 po 4 en een kaamlaag kan duiden op te veel voeren of bacterie sterfte en is ook weer voer voor de blauwbacterie

Eens, heb al zoveel topics afgestruind maar nergens een goed antwoord gekregen of althans wat ik dacht wat de oplossing zou zijn. Voeren doe ik eenmaal daags waar ik woensdag een pauze dagje heb. Wel is het zo dat planten snel afsterven althans bladeren vandaar ook de co2 toevoeging.

Sorry no3 en po4 meet ik vooralsnog niet (geen sets beschikbaar thuis)
 
No3 is 0 volgens de laatste post Jaap😉

Deze is denk ik dan al te laag en ik zou deze opkrikken naar zeker 15mg aangezien er co2 wordt gebruikt en de po4 naar 1,5 mg (al is deze niet bekend nog).
Planten hebben namelijk po4 en no3 nodig voor een goede groei.
 
Als je geen plantenvoeding geeft is het niet heel gek dat ze afsterven. Vooral nu je co2 toevoegd moeten ze wel voer hebben om te groeien 😀

Edit: die ouwe is nog verdomd snel hierboven! (Sorry john kon het niet laten, je zegt zelf altijd dat je niet meer zo snel bent door de leeftijd :))
 
Zie het nu pas John was even in de war met de verkeerde broer no2 😳
Maar bij co2 toevoegen hoort zoals je aangeeft ook plantenvoeding en no3/po4
Ts geeft het zelf al aan dat zijn planten niet lekker gaan en dat geeft een prima basis voor de blauwbacterie al hoeft dat niet de hoofd oorzaak te zijn
 
Sorry john kon het niet laten, je zegt zelf altijd dat je niet meer zo snel bent door de leeftijd 🙂


Ik heb best soms nog wel goede momenten hoor😀😉. Ach, we lezen allemaal soms wel ergens over heen en dat kan de beste gebeuren toch.
 
No3 is 0 volgens de laatste post Jaap😉

Deze is denk ik dan al te laag en ik zou deze opkrikken naar zeker 15mg aangezien er co2 wordt gebruikt en de po4 naar 1,5 mg (al is deze niet bekend nog).
Planten hebben namelijk po4 en no3 nodig voor een goede groei.
Als je geen plantenvoeding geeft is het niet heel gek dat ze afsterven. Vooral nu je co2 toevoegd moeten ze wel voer hebben om te groeien 😀

Edit: die ouwe is nog verdomd snel hierboven! (Sorry john kon het niet laten, je zegt zelf altijd dat je niet meer zo snel bent door de leeftijd :))
Zie het nu pas John was even in de war met de verkeerde broer no2 😳
Maar bij co2 toevoegen hoort zoals je aangeeft ook plantenvoeding en no3/po4
Ts geeft het zelf al aan dat zijn planten niet lekker gaan en dat geeft een prima basis voor de blauwbacterie al hoeft dat niet de hoofd oorzaak te zijn

Ja eens! Het vreemde is wel dat ik voor de co2 zeg maar ook geen plantenvoeding gebruikte en dit een maandje prima ging.

Dus als ik het goed begrijp

Geen plantenvoeding = slechte groei = afstervende bladeren = afstervende bacterie = kamlaag/alg

Klopt dit?
 
Ja eens! Het vreemde is wel dat ik voor de co2 zeg maar ook geen plantenvoeding gebruikte en dit een maandje prima ging.

Dus als ik het goed begrijp

Geen plantenvoeding = slechte groei = afstervende bladeren = afstervende bacterie = kamlaag/alg

Klopt dit?
Haha ik denk dat dit iets te simpel is gezegd 😉

Meestal is het een combinatie van factoren waardoor problemen ontstaan.
 
Afstervende bladeren kunnen wel de belasting doen toenemen en dat kan weer voor problemen zorgen maar zoals Sander al opmerkt zijn het vaak ook meerdere factoren. Maar goede groei van je planten is essentieel.
 
Haha ik denk dat dit iets te simpel is gezegd 😉

Meestal is het een combinatie van factoren waardoor problemen ontstaan.
Afstervende bladeren kunnen wel de belasting doen toenemen en dat kan weer voor problemen zorgen maar zoals Sander al opmerkt zijn het vaak ook meerdere factoren. Maar goede groei van je planten is essentieel.

Klopt! Heb zelf het gevoel aangezien ik verder nergens last van hem dat de afsterving van de bladeren flink rotzooi geeft en dit en een beetje verknald voor me qua alg en verstoring. Ga daar eens even mee bezig hopelijk morgen de all in one binnen en daar ook gelijk mee beginnen.
 
Tot die tijd zoveel mogelijk afval wegzuigen en de blauwalg liefst dagelijks afhevelen.
 
Een vraag die bij mij opkomt bij het lezen van deze post en de antwoorden :

Normaalgesproken geeft rottingsafval van planten een belasting op je aquarium Ik zou verwachten dat daarmee het proces van nitrificatie en denitrificatie in volle gang wordt gezet. En dat bij de, in deze ultieme situatie, nitraat hoog zou zijn, want, eindproduct van de keten, en weinig opname door slecht groeiende planten.

Bij een hoog nitraat zou ik zelf niet de all in one geven omdat je nog meer nitraat toevoegt daarmee.

Maar blijkbaar is de nitraat laag. Hoe kan dat?

Er is afval. Waar is het nitraat wat je in een bak met een hoge organische belasting verwacht?
 
Er is afval. Waar is het nitraat wat je in een bak met een hoge organische belasting verwacht
Twee mogelijkheden 1 de no3 wordt gelijk verbruikt of 2 de omzetting in bodem/filter is niet in orde denk het laatste gezien de kaamlaag die ontstaat
Trouwens voordat het vergaan van bladeren voor ons zichtbaar is is het proces van het gebeuren al een tijdje gaande
 
Twee mogelijkheden 1 de no3 wordt gelijk verbruikt of 2 de omzetting in bodem/filter is niet in orde denk het laatste gezien de kaamlaag die ontstaat
Trouwens voordat het vergaan van bladeren voor ons zichtbaar is is het proces van het gebeuren al een tijdje gaande

Het tweede waar heeft dat mee te maken? Dat de bak nog "vrij" jong is?
 
@RvanWijk hoe lang geleden heb je het aquarium gestart? En heeft het in die tijd al goed gelopen?
 
Laatst bewerkt:
@RvanWijk hoe lang geleden heb je het aquarium gestart? En heeft het in diectijd al goed gelopen?

De bak zelf met bodem draait een jaar MAAR. Afgelopen februari heb ik mijn filter vervangen voor een eheim ecco die ik samen met de interne 4 weken heb laten indraaien. Bodem erin gelaten en alles wat er in zat op de kop gegooid buiten de vissen om. Dus al met al draait de bak een goede maand in huidige staat. Eerste maand niks aan de hand. De blauwalg is met name van de laatste 3 weken.

Ik maak gebruik trouwens van de HVP goldline (1bar) met een computer erachter (Brazil)
 
Links heb je een rotspartij met mos erop en kan daar vuil blijven liggen door een slechte circulatie?
 
Links heb je een rotspartij met mos erop en kan daar vuil blijven liggen door een slechte circulatie?

Door de circulatie denk ik niet wat ik wel zie is dat er veel vuil blijft hangen. Daar begon ook de eerste blauwalg.
 
Dat is een verschijnsel dat je vaker ziet met mos. Voer je veel of teveel?
 
Als ik kijk naar wat je schrijft, dan valt me op dat je een skimmer hebt. Heb je die ivm een kaamlaag, en zo ja, heb je die skimmer ook nu nog constant nodig?
Je geeft aan dat je een Lily pipe gebruikt, kan dat met de problemen te maken hebben Veranderde stroming?

Zoals ik zei, valt me op dat je 0 nitraat meet.

Vissenuitscheiding en rottende plantenresten zouden normaalgesproken zeker na zo'n tijd, omgezet moeten worden in o.a. Nitriet, en nitriet in nitraat. Dus bij vissen, en zoveel organische belasting dat je blauwalg hebt, zou ik verwachten dat je nitraat in je bak hebt. Een gebrek daar aan kan in mijn ogen komen door of een niet correcte meting, of doordat alle nitraat direct wordt opgenomen door goed groeiende planten of doordat er geen /weinig nitraat wordt aangemaakt omdat de nitrificatie /denitrificatie cyclus om wat voor reden dan ook verstoord is.

Ik zou als het mijn aquarium was graag willen weten wat de oorzaak is. Als er andere oorzaken mogelijk zijn lees ik het graag.

Verder geef je aan dat je planten veel afval geven.
Zou je zeggen dat op dit moment de rotting en afbraak van de planten toeneemt, stabiel is of dat het voorzichtig weer op de goede weg is, waarbij de planten voorzichtig tekenen van herstel geven? Zoals nieuwe groene stengeltjes vanuit de bodem, nieuwe blaadjes naast de rotte etc.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een verschijnsel dat je vaker ziet met mos. Voer je veel of teveel?

Voer een half blokje per dag, 2x in de week arthemia vers een half zakje. Dus volgens mij valt dat nog mee? Het is in iedergeval voordat ik het weet op haha.

Als ik kijk naar wat je schrijft, dan valt me op dat je een skimmer hebt. Heb je die ivm een kaamlaag, en zo ja, heb je die skimmer ook nu nog constant nodig?
Je geeft aan dat je een Lily pipe gebruikt, kan dat met de problemen te maken hebben Veranderde stroming?

Zoals ik zei, valt me op dat je 0 nitraat meet.

Vissenuitscheiding en rottende plantenresten zouden normaalgesproken zeker na zo'n tijd, omgezet moeten worden in o.a. Nitriet, en nitriet in nitraat. Dus bij vissen, en zoveel organische belasting dat je blauwalg hebt, zou ik verwachten dat je nitraat in je bak hebt. Een gebrek daar aan kan in mijn ogen komen door of een niet correcte meting, doordat alle nitraat direct wordt opgenomen door goed groeiende planten of doordat er geen /weinig nitraat wordt aangemaakt omdat de nitrificatie /denitrificatie cyclus om wat voor reden dan ook verstoord is.

Ik zou als het mijn aquarium was graag willen weten wat de oorzaak is. Als er andere oorzaken mogelijk zijn lees ik het graag.

Verder geef je aan dat je planten veel afval geven.
Zou je zeggen dat op dit moment de rotting en afbraak van de planten toeneemt, stabiel is of dat het voorzichtig weer op de goede weg is, waarbij de planten voorzichtig tekenen van herstel geven? Zoals nieuwe groene stengeltjes vanuit de bodem, nieuwe blaadjes naast de rotte etc.

Skimmer heb ik nu een week draaien en het oppervlakte is perfect. Ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als ik hem nu uit doe maar ik verwacht een kamlaagje. Vissenuitscheiding heb ik geen last van dit wordt wel omgezet en de plantenresten ook. De planten groeien op zich mwoah. Er komen bij de bleheri en vele andere planten nieuwe stekjes alleen worden die soms wat geel glazig of de oude bladeren krijgen te maken met baardalg. Deze verwijder ik dan. Vooral de anubias is er vrij gevoelig voor (alg) Ik heb het gevoel dat mijn mos te veel zooi vasthoudt + de plantensterfte zorgt wellicht voor de algen.

Nu ben ik begonnen met CO2 om juist de planten een boost te geven icm straks met de plantenvoeding. Overigens belangrijk detail ik heb altijd wel gebruik gemaakt van Tabs. Planten groeien op zich prima maar lijken het wel hier en daar moeilijk te hebben vandaar ook de overgang naar co2 of eigenlijk toevoeging.
 
Als ik kijk naar wat je schrijft, dan valt me op dat je een skimmer hebt. Heb je die ivm een kaamlaag, en zo ja, heb je die skimmer ook nu nog constant nodig?
Je geeft aan dat je een Lily pipe gebruikt, kan dat met de problemen te maken hebben Veranderde stroming?

Zoals ik zei, valt me op dat je 0 nitraat meet.

Vissenuitscheiding en rottende plantenresten zouden normaalgesproken zeker na zo'n tijd, omgezet moeten worden in o.a. Nitriet, en nitriet in nitraat. Dus bij vissen, en zoveel organische belasting dat je blauwalg hebt, zou ik verwachten dat je nitraat in je bak hebt. Een gebrek daar aan kan in mijn ogen komen door of een niet correcte meting, of doordat alle nitraat direct wordt opgenomen door goed groeiende planten of doordat er geen /weinig nitraat wordt aangemaakt omdat de nitrificatie /denitrificatie cyclus om wat voor reden dan ook verstoord is.

Ik zou als het mijn aquarium was graag willen weten wat de oorzaak is. Als er andere oorzaken mogelijk zijn lees ik het graag.

Verder geef je aan dat je planten veel afval geven.
Zou je zeggen dat op dit moment de rotting en afbraak van de planten toeneemt, stabiel is of dat het voorzichtig weer op de goede weg is, waarbij de planten voorzichtig tekenen van herstel geven? Zoals nieuwe groene stengeltjes vanuit de bodem, nieuwe blaadjes naast de rotte etc.
De combinatie, laag nitraat niveau en blauwalg zie je vaak. Een deel van de remedie kan dan ook zijn, naast bijvoorbeeld het verwijderen van vervuiling, het verhogen van je nitraatgehalte!
 
Klopt Ben maar wat is dan de rol van de nitraat. Ik dacht zelf meer dat de oorzaak meestal zit in teveel belasting en dat zie je in de zomer ook vaak als door de warmte in de sloten en plassen alles sneller vergaat en de belasting plots flink toeneemt in de wateren.
 
@benvo Dank je voor je reactie. Die bracht me op google naar een duidelijke uitleg plus een stappenplan voor het verwijderen van blauwalg onder verschillende omstandigheden. Gelijk opgeslagen voor het geval het hier in de toekomst eens mis gaat.

Ik weet natuurlijk nooit wat de kwaliteit van de informatie is, maar het zag er duidelijk uit.

Voor het geval er mensen belangstelling hebben 🙂


http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/allerlei/blauwalg.html
 
Toch wel apart dat het fosfaat nitraat verhaal zijn intrede blijft doen

Voor algen prima maar voor blauwalg :S:juggle: grote vraag tekens immers is geen alg maar een bacterie gebeuren die ga je niet bestrijden met het verhogen of verlagen van fosfaat/nitraat
hoogstens neem je een oorzaak weg van het ontstaan van blauwbacterie immers je planten gaan er reageren
Beter is het om je bak proper te houden filter schoon zodat deze een goede doorstroming heeft en bestrijd de bacterie haard/haarden met een geschikt middel nee geen blue exit zonde van het geld
Waterstofperoxide is hier een prima middel voor linkje http://www.koidream.nl/algenBlauwealgen.htm
 
Klopt Ben maar wat is dan de rol van de nitraat. Ik dacht zelf meer dat de oorzaak meestal zit in teveel belasting en dat zie je in de zomer ook vaak als door de warmte in de sloten en plassen alles sneller vergaat en de belasting plots flink toeneemt in de wateren.
Bij een nitraat tekort kunnen planten problemen krijgen. Bepaalde blauwalgen kunnen stikstof (N2) uit de lucht opnemen, planten kunnen dit niet dat geeft dus blauwalg een voorsprong t.o.v. van planten. Door toevoeging van Nitraat geef je dus de planten weer een betere groeimogelijkheid. Planten nemen nl. stikstof in de vorm van nitraat (No3) op. Uiteraard speelt vervuiling natuurlijk ook een belangrijke rol. Blauwalg in plassen ontstaat vaak bij hogere temperaturen in stilstaand water. Volgens mij zit het zo ongeveer in elkaar.
 
Ja dat snap ik Ben want de planten hebben nu eenmaal voldoende nitraat nodig.
 
Toch wel apart dat het fosfaat nitraat verhaal zijn intrede blijft doen

Voor algen prima maar voor blauwalg :S:juggle: grote vraag tekens immers is geen alg maar een bacterie gebeuren die ga je niet bestrijden met het verhogen of verlagen van fosfaat/nitraat
hoogstens neem je een oorzaak weg van het ontstaan van blauwbacterie immers je planten gaan er reageren
Beter is het om je bak proper te houden filter schoon zodat deze een goede doorstroming heeft en bestrijd de bacterie haard/haarden met een geschikt middel nee geen blue exit zonde van het geld
Waterstofperoxide is hier een prima middel voor linkje http://www.koidream.nl/algenBlauwealgen.htm

Dit is ook ongeveer zoals ik het verhaal voor ogen heb en men heeft het vaak bij de RR over die verhouding maar dat is al een achterhaald verhaal. Natuurlijk hebben de planten voldoende nitraat nodig maar ook ik denk dat de oorzaak meer in de organische belasting zit net als we vaak bij de bruinalgen zien (en dat zijn ook geen algen natuurlijk).
 
Toch maar besloten om morgen even al het hout en stenen eruit te halen (zie gelijk een leuke mogelijkheid om het bakje iets een twist te geven) alles even goed schoonmaken. Watercirculatie perfectioneren en de plantenvoeding toevoegen.
 
Als wij een overmatige organische belasting hebben in ons aquarium, dan halen we sowieso geregeld de decoratie (geen planten uiteraard) uit de bak en reinigen de grind/zand bodem grondig tijdens de waterwissel. Dus echt met zo'n buis in het zand en het vuil als een orkaan eruit hevelen.

Ik weet dat hier vaak wordt gezegd dat je dat vooral niet moet doen, want, dan haal je alle goede bacteriën er uit. Mijn ervaring is dat je zoveel vuil uit de bodem haalt dat geen bacteriegroep dat kan verwerken, bovendien geeft dat een gigantische hoeveelheid bacteriën die weer afsterven na gedane arbeid, en dus mogelijke kaamlaag. Ons bevalt het goed, algproblemen eerder terug onder controle.

En, er blijft altijd vuil achter, er blijven genoeg bacteriën achter, alleen minder extreem.

Vooral onder hout en steen ligt het vuil.
 
Het is niet verkeerd om af en toe de bodem eens te doen maar ik zou dat niet te vaak doen. Als je bacteriecultuur goed werkt dan zou je in de bodem geen overmatig vuil aantreffen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Kost ook zoveel tijd. Kijk maar naar die van k reef op YouTube. Die gooit de zaak ook al dicht
      • Verdrietig
      Waarderingen: Ed Tensen
      Terug
      Bovenaan