Blauwalg, hoe kom ik ervan af?


De bak draait al zo’n amderhalf jaar nu dus het ecosysteem heeft genoeg tijd gehad zich te ontwikkelen en dat het ecosysteem daar geen zin in had is meer het probleem:p
 
Ja normaliter moet een bak dan al lang zijn ingedraaid tenzij de bacteriecultuur steeds wordt verstoord.
 
Ik denk dat overbelasting idd het probleem is ja, de bacterie cultuur zal daar wel onder te leiden hebben gehad. Verder is die denk ik weinig verstoord. De inrichting is wel veranderd al zal dat weinig aan de bacteriecultuur veranderd hebben.
 
De bak draait al zo’n amderhalf jaar nu dus het ecosysteem heeft genoeg tijd gehad zich te ontwikkelen en dat het ecosysteem daar geen zin in had is meer het probleem:p
ik had had ook jaar terug met een bakje in een keer begon het te groeie en over meesterde het mijn plant net zo als wat bij jouw gebeurt denk ik. plant raken ook verzwakt dus kon er niet van af komen had deze bak niet goed in gredraait en was pas naar half jaar dat het naar die alg kwam
 
Graag ben ik benieuwd naar de stand van algen-zaken bij @MijnAquarium..

De blauw alg in de filter steken, zodat de daarin opgenomen stikstof terug in het aquarium water wordt opgelost...
Dit advies had ik eerder doorgegeven, vanuit een insteek om de verhouding Stikstof – Fosfor / N – Po4 enigszins te herstellen.

Aan de hand van enkele reacties, zal ik dit doorgegeven advies ondersteunen met extra info. Daarmee ga ik niet in tegen de reeds gegeven adviezen, omdat er gewoon meerdere methodes kunnen werken.
Zonder licht breekt de alg toch gewoon af?
Gelijk elk ander aerobe organisme, leven de algen via fotosynthese van zuurstof. Wordt de lichtbron ontnomen, zullen ook de algen inderdaad afbreken. Omdat vrijwel elk (aerobe) organisme opgebouwd is uit stikstof/N, wordt dus die N ontboden, zodat de N-Po4 verhouding meer in evenwicht komt. Vanuit de insteek dat blauwalg juist baat heeft bij een lage N-gehalte, zal de blauwalg daarmee ook verdwijnen. Aldus deze logica.
Bron advies: https://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm
En voor de volledigheid: ik zag ergens het advies om de blauwalg in je filter te stoppen?!

NIET DOEN!

Echt niet doen, NIET! Voor je het weet spuwt je filter de blauwalg tot in alle hoekjes en kiertjes van je bak.
Hoewel dan inderdaad de kans aanwezig is dat de blauwalg zich verspreid door de bak – en daarmee het probleem-uiting zou versterken, worden de ‘pollen’ van deze blauwalg al reeds op deze manier door deze bak verspreid. Dus deze logica gaat tot minder op...

Bij het terug lezen, was mijn info wel wat te summier. Zelf zou ik – vanuit mijn bovenstaande logica – de blauwalg enkel onderin de externe potfilter steken. Enkel bij een dergelijke filter komt er tot geen licht én (extra) zuurstof bij. Omdat de blauwalg een aerobe organisme is, worden in een externe potfilter juist twee kernelementen ontnomen, zodat deze alg daar sterft en wordt ontbonden. Met een verhoging van N en daarmee een fijner N-Po4 evenwicht tot gevolg. Iets waar de blauwalg een hekel aan blijkt te hebben.
Nitraat verhogen kan helpen maar hoeft absoluut niet.
eigenlijk ik zie het nut er ook niet direct in.
No3/Nitraat bestaat oa uit stikstof/N. Omdat de blauwalg baat blijkt te hebben bij een lage N, is een aanpak tegen deze alg om juist de N te verhogen. Hoewel je dan kunt kiezen uit Nh3/4 en No2, is No3/Nitraat toch een veiligere stof om toe te dienen. Anders hebben de vissen er veel last van. Doch kunnen de vissen ook maar weinig No3 hebben, zeker op lange termijn. Aan de andere kant hebben de meeste planten weer baat bij No3. Om zowel vissen als planten tevre te houden, wordt er 25 mg/l No3 geadviseerd. Maw. voeg gerust No3 toe tot +/- 25 mg/l Nitraat, wat ook 25 ppm Nitraat is...
Veel po4 tegen weinig tot no3 kan een oorzaak zijn [van blauwalg].
Net als algehele vervuiling.
Wellicht dat ik nu (meer) offtopic ga, maar een algehele vervuiling (overvoeren, plantenresten, etc.) zorgt via ontbinding toch juist voor meer N? Terwijl blauwalg juist baat heeft bij een lage N…

Vanuit de insteek dat planten ook baat hebben bij Nh3/4 en No2 – of zelfs deze vormen van stikstof prettiger vinden dan No3, vraag ik mij dit af:
Is het mogelijk dat de planten (dan) meer N-vormen opnemen dan dat ze Po4 opnemen, met “Veel po4 tegen weinig tot no3” tot gevolg?
 
De blauwalg is eigenlijk enorm afgenomen, ik ben al minder gaan afhevelen want na ongeveer twee weken was er al bijna geen blauwalg meer. Ik merk dat het nog wel de neiging heeft terug te komen dus blijf ik nog naar grotere filters kijken. De vissen en vooral de planten doen het al beter, alles ziet er gezonder uit en ik heb zelfs weer een eitje kunnen bemachtigen van corydoras panda! Ook jonge visjes lijken het goed te doen op dit water.
 
Fijn dat je zoveel vooruitgang ziet Mijntje.

Ik denk trouwens niet dta het je Wifi was maar een flinke bug hier op het forum. Er waren meer dubbel posts vandaag. Alhoewel dubbel, die van jou heb ik maar niet geteld :D
 
fijn dat het helpt, ik adviseer je nog stug door te verversen totdat alles echt weg is.
Is een rotklus maar zolang je nog geen goed genoeg filter hebt komt het anders zo weer terug!
 
We willen wel een fotootje zien :)
 
Bij het terug lezen, was mijn info wel wat te summier. Zelf zou ik – vanuit mijn bovenstaande logica – de blauwalg enkel onderin de externe potfilter steken. Enkel bij een dergelijke filter komt er tot geen licht én (extra) zuurstof bij. Omdat de blauwalg een aerobe organisme is, worden in een externe potfilter juist twee kernelementen ontnomen, zodat deze alg daar sterft en wordt ontbonden. Met een verhoging van N en daarmee een fijner N-Po4 evenwicht tot gevolg. Iets waar de blauwalg een hekel aan blijkt te hebben.

Dit soort adviezen worden vaak gegeven door aanhangers van de Redfield ratio. Zelf zou ik de Redfield ratio, eigenlijk een "zeewater" theorie, laten voor wat het is.
 
Dit soort adviezen worden vaak gegeven door aanhangers van de Redfield ratio. Zelf zou ik de Redfield ratio, eigenlijk een "zeewater" theorie, laten voor wat het is.

Zelfs bij zeewater gebruikt men het niet want in de regel stelt men dat de nitraat max 100x de fosfaat mag zijn. Voorbeeld: 0,02 fosfaat en 2 mg nitraat.
 
Dat eeuwige gezeur over die filters. Ik ben eigenwijs. En ik zeg je gewoon, die 2 filters zijn voldoende.

De enige upgrade die ik kan adviseren. Het juwel voorzien van een bakje cirax en dus een set sponzen minder.
De classic vullen van onder naar boven. Met keramische ringen, grove spons, siporax en daarna witte vlies.

Het witte vlies van de eheim en de juwel iedere maand uitspoelen en om de maand vervangen.

Blauwalg is een teken van onbalans. Teveel organische vervuiling. Te weinig nitraat tov fosfaat.

Ik heb in mijn vision 180 ook een blauwalg probleem gehad. Het zorgen voor minder organische vervuiling (verversen) en meer nitraat heeft het opgelost.
Er stond één Eheim 250 filter onder.

De kwaliteit van het voer is ook belangrijk. Vlokken en pillen van basismerken belasten het water meer.
Diepvries en vers belast het water minder.
Vismeel (visafval) proberen te minderen.
 
Handige tip voor de filtervulling! En hier nog een fotootje :p

920DAA53-0370-4FE1-842E-8C1612683273.jpeg
 
Dat is salicylzuur, dit staat gewoon op de fles.

Je bent me net voor maar op zeewaterfora lees ik dat men dit gebruikt tegen cyanobacterien waar de blauwalg ook onder valt. Zover ik lees zijn de bevindingen positief en zou men niet erken dat de bacteriecultuur wordt aangetast omdat er geen antibiotica inzit zoals wordt aangegeven door de fabrikant. Maar waardoor gaan de cyanobacterien dan dood? En waarom gaan de goede bacterien niet dood want zover ik mij herinner wordt er hier altijd gewaarschuwd voor dit middel ivm de goede bacterien.
 

Terug
Bovenaan