Blauwalg in plantenbak

Hmm ja de vraag is natuurlijk of je ook genoeg toediende zodat het nooit op heeft kunnen raken in de tussentijd.
En de eerste weken van het aquarium zijn vaak wel wat instabiel omdat er nog niet echt een goed biologisch evenwicht is.
 
Aangezien ze nog geen vissen heeft, kan ze dan niet de hele effectieve black out doen? Dan is ze er (als het goed gaat) in een keer vanaf?
Het behandelen is niet zo zeer het probleem, (hij) wilt graag de oorzaak achterhalen 😆😉
 
Hmm ja de vraag is natuurlijk of je ook genoeg toediende zodat het nooit op heeft kunnen raken in de tussentijd.
En de eerste weken van het aquarium zijn vaak wel wat instabiel omdat er nog niet echt een goed biologisch evenwicht is.
Ik ga nu ook de dosering langzaam opvoeren en controleer de mg/l regelmatig
Hopelijk blijft het dan ook weer weg
 
Hmm ja de vraag is natuurlijk of je ook genoeg toediende zodat het nooit op heeft kunnen raken in de tussentijd.
En de eerste weken van het aquarium zijn vaak wel wat instabiel omdat er nog niet echt een goed biologisch evenwicht is.
En ik diende wel dagelijks toe dus kun je dan eigenlijk wel zonder komen te zitten?
 
Vandaar dat ik hier maar eens navraag wat de reden kan zijn
Want het enige wat ik mij kon bedenken was eventueel over bemesting, maar dat is een theorie die hier verder niet wordt ondersteund
Dus het is eigenlijk nog steeds wel een raadsel waarom de uitbraak van blauwalg
 
Ja maar bij opstart van een nieuwe bak kan er van alles gebeuren en wil niet per se zeggen dat je iets verkeerd doet.
Het is een ander verhaal als je je bak een jaar stabiel hebt draaien en opeens komt er blauwalg opzetten.

Er is nu nog geen biologisch evenwicht dus het is normaal dat er opkomst (en daarna afbraak) van algen is, eventueel gevolgd door een andere uitbraak.
Goede plantengroei in je bak hebben kan helpen om dit deels te voorkomen en de boel wat stabieler te krijgen.

Maar nogmaals maak je in de beginfase niet te druk. Som ook gewoon een beetje laten gebeuren.
 
Toch vreemd, op de fles staat de verhouding 10:1
en je meet 25 nitraat en maar 0.5 fosfaat.
Ergens snoept er iemand fosfaat weg.....Nu kan fosfaat wel door bepaald kalkrijk gesteente worden opgenomen...heb je die erin zitten?
sowieso....laat eens een foto zien van je blauwalg
Je vergeet misschien dat er in het leidingwater vaak ook al NO3 aanwezig is en PO4 ook door bv voer in het water komt. De verhouding in je fles is daarom niet persé hetzelfde als in je water.
 
Vandaar dat ik hier maar eens navraag wat de reden kan zijn
Want het enige wat ik mij kon bedenken was eventueel over bemesting, maar dat is een theorie die hier verder niet wordt ondersteund
Dus het is eigenlijk nog steeds wel een raadsel waarom de uitbraak van blauwalg
Er wordt hier inderdaad meestal gezegd dat het niet komt door overbemesting. Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Ten eerste is de ene blauwalg de andere niet: er zijn een heleboel soorten die kunnen leven onder een gigantische variatie van omstandigheden (zoet naar zeewater, warm naar koud, etc. etc.) en elke soort heeft weer zijn eigen "strategie" om te overleven en te gaan woekeren en daarom vind ik persoonlijk het advies "voeg meer nitraat toe" een beetje kort door de bocht. Als je kijkt naar natuurlijke ecosystemen, dan worden cyanobacterie blooms veroorzaakt door een teveel aan nutriënten (eutroficatie) en niet een tekort. Ik kan hier een heleboel wetenschappelijke voorbeelden van opzoeken voor wie erover wil lezen.
Wat wel geldt is dat er soorten blauwalgen zijn die zelf stikstofgas binden en dus geen nitraat nodig hebben. Als je dan relatief veel fosfaat tov nitraat hebt, dan doen deze soorten het vaak goed.
De blauwalg in jouw aquarium lijkt heel dicht tegen het oppervlak aan te zitten, daar kunnen meerdere dingen spelen zoals verschil in CO2, weinig stroming en veel licht. Misschien blijven daar wel stukjes voedsel ofzo hangen waar ze op groeien.
 
@Merethe Als overbemesting een rol zou spelen, dan zouden alle Estimative Index gebruikers daar toch last van moeten hebben? En dat is niet het geval. Ik voeg zeer veel bemesting toe maar heb een vrijwel algloos aquarium.

Ben het wel met je eens over dat er vele soorten blauwalgen zijn en dat ze mogelijk allemaal ergens anders op reageren.

Zelf denk ik dat een instabiel/verstoord ecosyseem vaak de de trigger is voor een uitbraak. Het dóórzetten van een uitbraak (als die er eenmaal is) hangt wel af van de hoeveelheid (over)bemesting.
Vandaar ook dat fosfaatbeperking in natuurlijke meren ingezet wordt om de uitbraak te stoppen.
 
Ik ben het met Trinakria eens dat onze bemesting niet echt een rol speelt. Ze duiken vaak op bij teveel aan organische belasting en dus organische stikstof.
Wel is het zo dat ze fosfaat verbruiken en bij een uitbraak is een wat lagere po4 dan beter. Ik heb jaren de EI gevolgd in 2 bakken en dat leidt echt niet tot blauwalg.
 
Ik ben het met Trinakria eens dat onze bemesting niet echt een rol speelt. Ze duiken vaak op bij teveel aan organische belasting en dus organische stikstof.
Wel is het zo dat ze fosfaat verbruiken en bij een uitbraak is een wat lagere po4 dan beter. Ik heb jaren de EI gevolgd in 2 bakken en dat leidt echt niet tot blauwalg.

Ja hoge organische belasting lijkt 1 van de triggers te zijn.

Daarnaast kan ik met 100% zekerheid zeggen dat een NO3 waarden van 0 ook een trigger is.
Toevallig is het me 2 weken terug weer overkomen, ik had niet door dat mijn NO3 stockoplossing op was die normaal automatisch gedoseerd wordt met een doseerpompje.
Gevolg: direct een beetje blauwalg, terwijl ik nog nooit eerder in deze bak blauwalg heb gezien.

Ook bij mijn vorige aquarium was dit verband glashelder: NO3 op 0 ==> in no-time blauwalg.

En ook bij het specifieke voorbeeld van Shaun in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/lijkt-op-blauwalg-stinkt-niet.171848/#post-2238981
Shaun heeft zijn NO3 op 0 ==> blauwalg.
Zijn bak draait nog niet heel lang dus organische belasting zal wel mee vallen waarschijnlijk.
 
Nou dat weet ik niet, hij heeft twee plantjes die het slecht doen en verder vooral schelpen en vissen. Kan me best voorstellen dat je belasting dan oploopt.
 
Daarnaast kan ik met 100% zekerheid zeggen dat een NO3 waarden van 0 ook een trigger is.
Toevallig is het me 2 weken terug weer overkomen, ik had niet door dat mijn NO3 stockoplossing op was die normaal automatisch gedoseerd wordt met een doseerpompje.
Gevolg: direct een beetje blauwalg, terwijl ik nog nooit eerder in deze bak blauwalg heb gezien.

Ook bij mijn vorige aquarium was dit verband glashelder: NO3 op 0 ==> in no-time blauwalg.
Dan concludeer ik dat blauwalg ook kan opduiken bij ontbreken van stikstof. Wij dienen anorganische stikstof toe dus dat is voldoende om dit te tackelen.
Aan de andere kant is teveel organische stikstof wel weer een trigger voor blauwalgen.
 
Er wordt hier inderdaad meestal gezegd dat het niet komt door overbemesting. Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Ten eerste is de ene blauwalg de andere niet: er zijn een heleboel soorten die kunnen leven onder een gigantische variatie van omstandigheden (zoet naar zeewater, warm naar koud, etc. etc.) en elke soort heeft weer zijn eigen "strategie" om te overleven en te gaan woekeren en daarom vind ik persoonlijk het advies "voeg meer nitraat toe" een beetje kort door de bocht. Als je kijkt naar natuurlijke ecosystemen, dan worden cyanobacterie blooms veroorzaakt door een teveel aan nutriënten (eutroficatie) en niet een tekort. Ik kan hier een heleboel wetenschappelijke voorbeelden van opzoeken voor wie erover wil lezen.
Wat wel geldt is dat er soorten blauwalgen zijn die zelf stikstofgas binden en dus geen nitraat nodig hebben. Als je dan relatief veel fosfaat tov nitraat hebt, dan doen deze soorten het vaak goed.
De blauwalg in jouw aquarium lijkt heel dicht tegen het oppervlak aan te zitten, daar kunnen meerdere dingen spelen zoals verschil in CO2, weinig stroming en veel licht. Misschien blijven daar wel stukjes voedsel ofzo hangen waar ze op groeien.
Misschien toch een nuance in deze zin: " Als je kijkt naar natuurlijke ecosystemen, dan worden cyanobacterie blooms veroorzaakt door een teveel aan nutriënten (eutroficatie) en niet een tekort. Ik kan hier een heleboel wetenschappelijke voorbeelden van opzoeken voor wie erover wil lezen." De zin op zich klopt wel maar je moet er dan wél bij vertellen dat het hier om voedingstoffen gaat geschikt voor blauwalg. Nu weten we dat blauwalg leeft voornamelijk van stikstof en fosfaat. Vervuiling in een aquarium zorgt op zich niet direct voor blauwalg maar wel de mogelijke omzettingen van die vervuiling, het wordt eigenlijk voor de blauwalg een bemestingsvorm, maakt dat er geschikte omstandigheden ontstaan voor cyanobacterie groei. Dit laatste met name daar waar de (water-)omgeving instabiel is. Je hebt ook gelijk wanneer je zegt dat er meerdere soorten blauwalg bestaan. Ook daar een nuance: Ze hebben ook allemaal hun eigen leefomgeving. We treffen dus deze varianten niet allemaal in onze bakken. Deze twee artikelen, Universiteit Wageningen, zijn in dat opzicht interessant:
Blauwalg ‘oogst’ licht heel efficiënt - WUR
Blauwalg bestrijden: wat werkt nu echt? - WUR
 
Je vergeet misschien dat er in het leidingwater vaak ook al NO3 aanwezig is en PO4 ook door bv voer in het water komt. De verhouding in je fles is daarom niet persé hetzelfde als in je water.
klopt mijn denkfout, in mijn leidingwater zit nl geen nitraat en oog geen fosfaat
 
Er wordt hier inderdaad meestal gezegd dat het niet komt door overbemesting. Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Ten eerste is de ene blauwalg de andere niet: er zijn een heleboel soorten die kunnen leven onder een gigantische variatie van omstandigheden (zoet naar zeewater, warm naar koud, etc. etc.) en elke soort heeft weer zijn eigen "strategie" om te overleven en te gaan woekeren en daarom vind ik persoonlijk het advies "voeg meer nitraat toe" een beetje kort door de bocht. Als je kijkt naar natuurlijke ecosystemen, dan worden cyanobacterie blooms veroorzaakt door een teveel aan nutriënten (eutroficatie) en niet een tekort. Ik kan hier een heleboel wetenschappelijke voorbeelden van opzoeken voor wie erover wil lezen.
Wat wel geldt is dat er soorten blauwalgen zijn die zelf stikstofgas binden en dus geen nitraat nodig hebben. Als je dan relatief veel fosfaat tov nitraat hebt, dan doen deze soorten het vaak goed.
De blauwalg in jouw aquarium lijkt heel dicht tegen het oppervlak aan te zitten, daar kunnen meerdere dingen spelen zoals verschil in CO2, weinig stroming en veel licht. Misschien blijven daar wel stukjes voedsel ofzo hangen waar ze op groeien.
klopt, echter de in de aquariumwereld is het van oudsher een aardig beproefde methode....Adriaan Briene begon daarmee...hij stopte de afegzogen blauwalgen weer in het potfilter terug.
Nou geef ik je gelijk het kan soms veel meer zijn, en stel ik zelf altijd...een ander inzicht kan voor verandering zorgen.
Echter bijna alle onderzoeken zijn gebaseerd op zoetwater meren en plassen, met een totaal ander uitgangspunt dan ons aquarium water en gaat het ook om waarschijnlijk heel ander blauwalg....je gaf zelf ook al aan dat er zeer veel soorten zijn.
Een deler die deze velen soorten hebben is dat ze zelf geen N nodig hebben, ze voorzien zich zelf.
 
Ook wil ik nog iets kwijt over de RR en die zgn verhoudingen. ten eerste is deze denk ik niet voor zoet van toepassing en de inzichten zijn tegenwoordig ook aardig veranderd volgens mij. Ik lees overal dat je het beste in een zeewaterbak 50-100 keer zoveel nitraat
Een deler die deze velen soorten hebben is dat ze zelf geen N nodig hebben, ze voorzien zich zelf.
Toch lees je dat een nitraattekort blauwalg kan veroorzaken. Maar hoe is dat dan te rijmen met het feit dat ze zelf hierin kunnen voorzien?
 
klopt, echter de in de aquariumwereld is het van oudsher een aardig beproefde methode....Adriaan Briene begon daarmee...hij stopte de afegzogen blauwalgen weer in het potfilter terug.
Nou geef ik je gelijk het kan soms veel meer zijn, en stel ik zelf altijd...een ander inzicht kan voor verandering zorgen.
Echter bijna alle onderzoeken zijn gebaseerd op zoetwater meren en plassen, met een totaal ander uitgangspunt dan ons aquarium water en gaat het ook om waarschijnlijk heel ander blauwalg....je gaf zelf ook al aan dat er zeer veel soorten zijn.
Een deler die deze velen soorten hebben is dat ze zelf geen N nodig hebben, ze voorzien zich zelf.
Dat is dan nieuw voor mij; blauwalg die stikstof produceert. Blauwalg is juist ook stikstof nodig teneinde omzettingen te creëren. Er zijn vele soorten blauwalg die zelfs niet allemaal in het water leven. Maar voor zover ik weet is een grote gemene deler juist het feit dat al deze soorten leven op licht, koolstofdioxide. Stikstof, nitraat en ook fosfaat wordt door de soorten omgezet in suikers, koolhydraten en eiwitten.
 
Dat is dan nieuw voor mij; blauwalg die stikstof produceert. Blauwalg is juist ook stikstof nodig teneinde omzettingen te creëren. Er zijn vele soorten blauwalg die zelfs niet allemaal in het water leven. Maar voor zover ik weet is een grote gemene deler juist het feit dat al deze soorten leven op licht, koolstofdioxide. Stikstof, nitraat en ook fosfaat wordt door de soorten omgezet in suikers, koolhydraten en eiwitten.
Ja maar wat sommige blauwalgen uniek maakt is dat ze in staat zijn om N2 (stikstof in gasvorm) op te nemen en om te zetten in onder andere ammonium (NH4+). Daardoor kunnen ze in een stikstofloze omgeving overleven en hebben ze een competitief voordeel.
Ik denk echter niet dat dit in onze aquaria gebeurt, volgens mij kan de reactie namelijk alleen plaats vinden in afwezigheid van zuurstof.

 
Ja maar wat sommige blauwalgen uniek maakt is dat ze in staat zijn om N2 (stikstof in gasvorm) op te nemen en om te zetten in onder andere ammonium (NH4+). Daardoor kunnen ze in een stikstofloze omgeving overleven en hebben ze een competitief voordeel.
Ik denk echter niet dat dit in onze aquaria gebeurt, volgens mij kan de reactie namelijk alleen plaats vinden in afwezigheid van zuurstof.

Helaas wel, en in zeewateraquariums kun je dat zelfs heel goed zien....je ziet zelfs hoe onder de slijm zich bellen ophopen.
In zeewater krijgt ( te hoog ) fosfaat de schuld, in zoetwater (te laag) nitraat.... en juist omdat ze zich juist zelf kunnen voorzien zijn ze heel lastig onder controle te krijgen en kun je vaak niet aanduiden waardoor je het krijgt, of beter kwijt raakt.
Het enige wat helpt is beproefde "recepten" uitvoeren en hopen...maar vooral gewoon blijven afzuigen. ( Black out wordt veel toepgepast omdat deze bacterie licht nodig heeft, maar vaak komt het toch weer terug.
Uit ervaring kan ik zeggen in mijn zeewateraquarium heb ik maanden gevochten tegen deze bacteriesoort, niks hielp. En opeens was het weg....

Cyanobacteria are oxygenic photosynthetic bacteria that are widespread in marine, freshwater and terrestrial environments, and many of them are capable of fixing atmospheric nitrogen. However, ironically, nitrogenase, the enzyme that is responsible for the reduction of N2, is extremely sensitive to O2.
Therefore, oxygenic photosynthesis and N2 fixation are not compatible. Hence, cyanobacteria had to evolve a variety of strategies circumventing this paradox, allowing them to grow at the expense of N2, a ubiquitous source of nitrogen. Some filamentous cyanobacteria differentiate heterocysts. These cells lack the oxygenic photosystem and possess a glycolipid cell wall that keeps the oxygen concentration sufficiently low for nitrogen fixation to take place. This strategy is known as spatial separation of oxygenic photosynthesis and nitrogen fixation. Nonheterocystous cyanobacteria may temporally separate these processes by fixing nitrogen during the night. Again others use a combination of these strategies.
 
Ik denk ook dat de triggers in zeewateraquaria weer anders zijn dan in zoetwater. Althans dat is mijn idee. Beetje silicaat geeft in zeewater snel bruine alg terwijl dat in zoet niet zo is en daarom is wat silicaat in zoet ook geen probleem vaak.
 
Helaas wel, en in zeewateraquariums kun je dat zelfs heel goed zien....je ziet zelfs hoe onder de slijm zich bellen ophopen.
In zeewater krijgt ( te hoog ) fosfaat de schuld, in zoetwater (te laag) nitraat.... en juist omdat ze zich juist zelf kunnen voorzien zijn ze heel lastig onder controle te krijgen en kun je vaak niet aanduiden waardoor je het krijgt, of beter kwijt raakt.
Het enige wat helpt is beproefde "recepten" uitvoeren en hopen...maar vooral gewoon blijven afzuigen. ( Black out wordt veel toepgepast omdat deze bacterie licht nodig heeft, maar vaak komt het toch weer terug.
Uit ervaring kan ik zeggen in mijn zeewateraquarium heb ik maanden gevochten tegen deze bacteriesoort, niks hielp. En opeens was het weg....

Cyanobacteria are oxygenic photosynthetic bacteria that are widespread in marine, freshwater and terrestrial environments, and many of them are capable of fixing atmospheric nitrogen. However, ironically, nitrogenase, the enzyme that is responsible for the reduction of N2, is extremely sensitive to O2.
Therefore, oxygenic photosynthesis and N2 fixation are not compatible. Hence, cyanobacteria had to evolve a variety of strategies circumventing this paradox, allowing them to grow at the expense of N2, a ubiquitous source of nitrogen. Some filamentous cyanobacteria differentiate heterocysts. These cells lack the oxygenic photosystem and possess a glycolipid cell wall that keeps the oxygen concentration sufficiently low for nitrogen fixation to take place. This strategy is known as spatial separation of oxygenic photosynthesis and nitrogen fixation. Nonheterocystous cyanobacteria may temporally separate these processes by fixing nitrogen during the night. Again others use a combination of these strategies.
De bellen onder de slijmlaag zijn volgens mij gewoon zuurstof geproduceerd door de cyanobacteriën. Het is er namelijk alleen tijdens de licht-uren.
N2 is slecht oplosbaar in water. Mij niet duidelijk of dat genoeg is voor de Cyanobacteriën.

Vandaar dat ik dacht dat N2 binding in onze aquaria niet echt van toepassing is. Zeker weten doe ik het niet.
 
Helaas wel, en in zeewateraquariums kun je dat zelfs heel goed zien....je ziet zelfs hoe onder de slijm zich bellen ophopen.
Maar goed hoe kan men dan zeggen dat je bij weinig nitraat wat moet toevoegen om dit te verhogen als ze zelfvoorzienend zijn? Als ze dat al zijn in onze bakken dan kan een nitraat tekort toch geen oorzaak voor blauwalg zijn? Of zal dat niet genoeg zijn zoals je al aangeeft?
 
Maar goed hoe kan men dan zeggen dat je bij weinig nitraat wat moet toevoegen om dit te verhogen als ze zelfvoorzienend zijn? Als ze dat al zijn in onze bakken dan kan een nitraat tekort toch geen oorzaak voor blauwalg zijn? Of zal dat niet genoeg zijn zoals je al aangeeft?

Omdat de cyanobacterie niet beperkt wordt door zijn nutrienten, hij wacht alleen bewust tot het moment dat hij een grote kans heeft op een succesvolle uitbraak. Die kans is groot als de NO3 op 0 staat. Want de planten hebben het dan zeer moelijk terwijl de cyanobacterie zelfvoorzienend is. Dat is dus het moment om toe te slaan. Uiteraard is dit gewoon het gevolg van evolutie en is de cyanobacterie zo geprogrammeerd door 2 miljard jaar ervaring.

als de NO3 20 mg/L is groeien de planten ook hard en maakt de cyanobacterie weinig kans om de planten te overwoekeren en af te laten sterven. Daarom blijft hij in zijn winterslaap. Zie het als een soort Risk bordspel ;-).
 
Laatst bewerkt:
Toch 1 opmerking op het bericht hier boven
Ook in bakken met voldoende no3 po4 komt gewoon blauw alg voor (ja uit eigen ervaring:cry:;))
Dus of deze verklaring helemaal op gaat :juggle:

Ik zelf heb dit Zinkoxide toegepast ben ik er van af althans nog niet terug gezien.
Let wel dat dit niet pretig is voor lager dier soorten en bij onkundig gebruik je vissen het ook niet fijn vinden.
Gebruiken op eigen risico dus.
 
Toch 1 opmerking op het bericht hier boven
Ook in bakken met voldoende no3 po4 komt gewoon blauw alg voor (ja uit eigen ervaring:cry:;))
Dus of deze verklaring helemaal op gaat :juggle:

Ik zelf heb dit Zinkoxide toegepast ben ik er van af althans nog niet terug gezien.
Let wel dat dit niet pretig is voor lager dier soorten en bij onkundig gebruik je vissen het ook niet fijn vinden.
Gebruiken op eigen risico dus.

Oh maar ik zei ook niet dat NO3=0 de enige trigger is. Het is 1 van de triggers. Maar wel 1 die goed reproduceerbaar is en al vaak vastgesteld.
Wat je ook vaak hoort is dat een hoge organische belasting (vies oud aquarium, veel afbraak van planten of vissen,slakken) een trigger kan zijn.
 
Oh maar ik zei ook niet dat NO3=0 de enige trigger is. Het is 1 van de triggers. Maar wel 1 die goed reproduceerbaar is en al vaak vastgesteld.
Wat je ook vaak hoort is dat een hoge organische belasting (vies oud aquarium, veel afbraak van planten of vissen,slakken) een trigger kan zijn.
Och er zijn zo veel verklaringen door zowel wetenschappers als mee makers opgenoemd
En nog weten ze de echte oorzaak niet en ook over wat er aan te doen zij ze het niet eens.
Blijft een moeilijke wat je zelf aan aangeeft 2 miljard jaar ervaring gaan wij niet meer in halen ;)
 
Omdat de cyanobacterie niet beperkt wordt door zijn nutrienten, hij wacht alleen bewust tot het moment dat hij een grote kans heeft op een succesvolle uitbraak. Die kans is groot als de NO3 op 0 staat. Want de planten hebben het dan zeer moelijk terwijl de cyanobacterie zelfvoorzienend is. Dat is dus het moment om toe te slaan. Uiteraard is dit gewoon het gevolg van evolutie en is de cyanobacterie zo geprogrammeerd door 2 miljard jaar ervaring.

als de NO3 20 mg/L is groeien de planten ook hard en maakt de cyanobacterie weinig kans om de planten te overwoekeren en af te laten sterven. Daarom blijft hij in zijn winterslaap. Zie het als een soort Risk bordspel ;-).
Nou zo slim is ie dan ook niet want bij een fosfaat van 0 hebben de planten het ook moeilijk en dan slaapt ie lekker door dus ;).
 
Blauwalg voorziet zich zelf niet aan voedsel. Dat is echt een misverstand. Deze zin geeft dit ook aan uit het stukje dat je aandraagt: yanobacteria are oxygenic photosynthetic bacteria that are widespread in marine, freshwater and terrestrial environments, and many of them are capable of fixing atmospheric nitrogen. Men spreekt over het fixeren van stikstof hetgeen ik hierboven, evenals @trinakria, al aangaf.
 
Zullen we gewoon zeggen dat we het niet in het aquarium willen, en dat de weinige hulpmiddelen om het kwijt te raken ...geduld, afzuigen en nitraat niet naar 0 laten gaan is....empirisch vastgesteld.
 
Ik zelf heb dit Zinkoxide toegepast ben ik er van af althans nog niet terug gezien.
Zinkoxide wordt best veel gebruikt in de vijverwereld om draadlagen kwijt te raken.....en na verloop van tijd ook de vissen bij herhaaldelijk gebruik.
 
Een kleine samenvatting van hoe (bepaalde soorten) cyanobacteriën hun nutriënten opnemen/gebruiken etc:
Bekend is fotosynthese, daarmee wordt CO2 + water + licht omgezet in suiker (koolstofverbindingen) en zuurstof.
Cyano's behoren tot de beperkte aantal soorten die zelf N2 gas opnemen en omzetten naar o.a. eiwit. Dit doen ze in een zuurstofloze omgeving die ze zelf creëren. Het gebeurt dus inderdaad in een anoxische omgeving maar ze hoeven hiervoor niet in zuurstofloos water te zijn, ze zorgen er zelf voor dat er geen zuurstof bij het proces komt. Daar hebben verschillende soorten hun eigen strategieën voor.
PO4 moeten ze net als planten opnemen om DNA te bouwen.

Wat ik nou bij mijn vorige bericht probeerde te zeggen is dat het antwoord op cyanobacteriën iets genuanceerder is dan alleen meststoffen toevoegen. Neem nou als voorbeeld die plagen die we elke zomer weer terug zien. In de winter zijn de algen er niet, in de zomer wel en dat is niet omdat er in de zomer meer vervuiling is. Het is een combinatie van temperatuur, licht sterkte, licht duur, mixen van het water, én de hoeveelheid voedingsstoffen. Het feit dat het probleem elk jaar toeneemt is omdat we steeds meer meststoffen in de natuur laten (zie het hele stikstofprobleem in de politiek enzo). Nu is dus niet de hoeveelheid voeding, maar de hoeveelheid licht de limiterende factor waardoor het aantal cyano's in de zomer gigantisch toeneemt. Wat overigens ook in de natuur mee kan spelen maar in ons aquarium niet echt, is een gezonde voedselkringloop: de juiste diersoorten in de juiste verhouding: je geeft alg vrij spel als alle kleine herbivoren worden opgegeten.

Heb je nou een bak met weinig planten, of planten die niet snel groeien ofzo, dan kan je wel meer mest gaan toevoegen maar dan zit je ook die algen te voeren, die misschien al genoeg beschikbaar hebben omdat de planten het overschot niet gebruiken. Het je supersnelle groeiers erin staan, dan concurreren die je algen er misschien wel uit. Ik denk dat het ook mee kan spelen dat veel EI gebruikers zich waarschijnlijk ook beter inlezen in het draaien van een aquarium en ook beter de stroming, belichting, visbezetting, apparatuur etc etc regelen. Zo onderdrukken ze algen ook op andere manieren.
Ja, als je planten te weinig krijgen en er is genoeg licht etc, dan kunnen algen de overhand nemen, maar als je zoveel toevoegt dat nutriënten niet meer de limiterende factor is in je plantengroei, dan kan een andere soort (in de geval blauwalg) het overschot gaan gebruiken om lekker te gaan groeien en dan moet je dus de limiterende factor van blauwalg opzoeken om het weg te krijgen. Vaak is dat licht en fosfaat.
 
Terug
Bovenaan