Wat is er nieuw

Blauwalg in plantenbak

Zinkoxide wordt best veel gebruikt in de vijverwereld om draadlagen kwijt te raken.....en na verloop van tijd ook de vissen bij herhaaldelijk gebruik.
Vandaar ook mijn waarschuwing
Bij mij heeft het 2 problemen op gelost blauw bacterie en slakken probleem.
Was wel even een dingetje om al die slaken huisjes te verwijderen 😱😉
 
Een kleine samenvatting van hoe (bepaalde soorten) cyanobacteriën hun nutriënten opnemen/gebruiken etc:
Bekend is fotosynthese, daarmee wordt CO2 + water + licht omgezet in suiker (koolstofverbindingen) en zuurstof.
Cyano's behoren tot de beperkte aantal soorten die zelf N2 gas opnemen en omzetten naar o.a. eiwit. Dit doen ze in een zuurstofloze omgeving die ze zelf creëren. Het gebeurt dus inderdaad in een anoxische omgeving maar ze hoeven hiervoor niet in zuurstofloos water te zijn, ze zorgen er zelf voor dat er geen zuurstof bij het proces komt. Daar hebben verschillende soorten hun eigen strategieën voor.
PO4 moeten ze net als planten opnemen om DNA te bouwen.

Wat ik nou bij mijn vorige bericht probeerde te zeggen is dat het antwoord op cyanobacteriën iets genuanceerder is dan alleen meststoffen toevoegen. Neem nou als voorbeeld die plagen die we elke zomer weer terug zien. In de winter zijn de algen er niet, in de zomer wel en dat is niet omdat er in de zomer meer vervuiling is. Het is een combinatie van temperatuur, licht sterkte, licht duur, mixen van het water, én de hoeveelheid voedingsstoffen. Het feit dat het probleem elk jaar toeneemt is omdat we steeds meer meststoffen in de natuur laten (zie het hele stikstofprobleem in de politiek enzo). Nu is dus niet de hoeveelheid voeding, maar de hoeveelheid licht de limiterende factor waardoor het aantal cyano's in de zomer gigantisch toeneemt. Wat overigens ook in de natuur mee kan spelen maar in ons aquarium niet echt, is een gezonde voedselkringloop: de juiste diersoorten in de juiste verhouding: je geeft alg vrij spel als alle kleine herbivoren worden opgegeten.

Heb je nou een bak met weinig planten, of planten die niet snel groeien ofzo, dan kan je wel meer mest gaan toevoegen maar dan zit je ook die algen te voeren, die misschien al genoeg beschikbaar hebben omdat de planten het overschot niet gebruiken. Het je supersnelle groeiers erin staan, dan concurreren die je algen er misschien wel uit. Ik denk dat het ook mee kan spelen dat veel EI gebruikers zich waarschijnlijk ook beter inlezen in het draaien van een aquarium en ook beter de stroming, belichting, visbezetting, apparatuur etc etc regelen. Zo onderdrukken ze algen ook op andere manieren.
Ja, als je planten te weinig krijgen en er is genoeg licht etc, dan kunnen algen de overhand nemen, maar als je zoveel toevoegt dat nutriënten niet meer de limiterende factor is in je plantengroei, dan kan een andere soort (in de geval blauwalg) het overschot gaan gebruiken om lekker te gaan groeien en dan moet je dus de limiterende factor van blauwalg opzoeken om het weg te krijgen. Vaak is dat licht en fosfaat.
Ben het grotendeels met je post eens. Maar niet met de laatste deel (van de 3 delen).
Wanneer is iets een 'overschot'? Die alg kan dat niet weten. Want die weet niet: 20 mg/L is voor de planten en de rest voor mij.
Als er 20 mg/L NO3 in je water zit is dat normaal gesproken een prima waarde om je planten op te laten groeien. Maar algen kunnen die 20 mg/L ook gebruiken. Is dat dan een overschot? Nee. Er is in principe NO3 beschikbaar voor iedereen die het wil gebruiken.
Het is als aquariaan juist je doel om de bemestingswaarden constant of binnen bepaalde grenzen te houden. Je houdt dus altijd een overschot in stand, en dat is ook wenselijk want je wil geen tekort.

Ik ben het er dus niet mee eens dat meer/minder bemesten, tot meer of minder (blauw)algen zou leiden. Je kunt hooguit stellen dat áls je eenmaal een blauwalguitbraak hebt (Smurrie op je planten en bodem) dat deze intenser, langer, explosiever zou kunnen zijn met meer bemesting.

Maar we hadden het denk ik vooral over preventie, en ik zie geen reden om 'minder bemesten' als maatregel aan te raden. Integendeel zelfs, want de kans is dan ook groter dat je per ongeluk af en toe een tekort hebt, waarna de alg dus juist toe slaat.


maar als je zoveel toevoegt dat nutriënten niet meer de limiterende factor is in je plantengroei, dan kan een andere soort (in de geval blauwalg) het overschot gaan gebruiken om lekker te gaan groeien en dan moet je dus de limiterende factor van blauwalg opzoeken om het weg te krijgen. Vaak is dat licht en fosfaat.

Het is als aquariaan juist het doel om er voor te zorgen dat nutrienten (NO3, PO4, CO2) niet de limiterende factor zijn (Want dan heb je een tekort).
Wat wenselijk is, is dat licht de beperkende factor is. Alleen dan krijg je goede plantengroei zonder algenproblemen.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan