Blauwalgen vallen aan


Ok, goed om te weten dat er dan makkelijk vuil tussen zakt. Ik wil liever iets wat eenvoudig schoon te houden is met de stofzuiger en waar het vuil niet tussen de stenen de bodem in gaat.

Een vraag over de voedingscapsules. Ik kom tijdens het schoonmaken overal van die oranje bolletjes tegen. Die heb ik in het begin bij de plantjes gestopt. Dat wordt dan niet opgenomen? Moet je dat er dan na een aantal weken zelf allemaal weer uithalen?

Ik heb geen dieren die in de grond zitten of rommelen. Heb een stel blauwe neons, een stel citroentetra's en een stel Rasbora espei.

Zou het kunnen zijn dat jij ook een filmpje op youtube hebt staan over het leeghalen van de bak? Zo ja, goed filmpje!. Duidelijk uitgelegd. Hier kunnen we wel wat mee.

Ik haak even aan op dit bericht, en dan met name met betrekking tot de bolletjes.

Je zegt, moet ik dat er dan elke paar weken weer uithalen?

Gebruik je capsules met osmocote bollen voor voeding? Zo ja, hoe vaak vervang je die?

De capsules die wij gebruiken gaan volgens degene die ze levert zeker tussen een half jaar en een jaar mee. Als dat voor die van jou ook geldt, en je voegt elke paar weken nieuwe toe, heb je dan misschien de oorzaak voor je enorm hoge nitraat gevonden?
 
Ik haak even aan op dit bericht, en dan met name met betrekking tot de bolletjes.

Je zegt, moet ik dat er dan elke paar weken weer uithalen?

Gebruik je capsules met osmocote bollen voor voeding? Zo ja, hoe vaak vervang je die?

De capsules die wij gebruiken gaan volgens degene die ze levert zeker tussen een half jaar en een jaar mee. Als dat voor die van jou ook geldt, en je voegt elke paar weken nieuwe toe, heb je dan misschien de oorzaak voor je enorm hoge nitraat gevonden?
Ik heb die bolletjes er in het begin een keer in gestopt en nadat ik afgelopen week flink diep aan het stofzuigen ben gegaan kwamen ze allemaal naar boven. Ik heb maar 1x bolletjes in de grond gedaan omdat onze planten toch iedere keer doodgingen, heb ik het daarna niet meer gedaan.
 
De voedingscapsules die ik gebruik (easylife rootsticks) lossen helemaal op. Wellicht dat jij een variant hebt die niet helemaal wil oplossen?

In deze post uit mijn fotoalbum zie je een voorbeeld van de bodem. De eerste foto is filterzand 0.4-0.8mm, de tweede foto normaal aquariumgrind en de laatste foto weer filterzand die niet is schoon gemaakt, het vuil ligt er dus op. Even met een slang er overheen en het ziet er weer uit als het zand op foto 1. Ik ben zelf een fan van dat filterzand (al gebruikte ik vroeger altijd grind) maar wellicht dat de optie van GCJ 0,7-1.2mm ook prima is, die heb ik zelf nooit gebruikt.
 
Ik lees vaak van andere mensen dat die 0,4-0,8mm zo fijn is dat als je een goede bacterie-cultuur hebt etc dat er geen vuil in de bodem komt. Nou, er zit hier in de fijnste korrel net zoveel vuil als tussen de middelste korrel, dus de 0,7-1,2mm. En die laatste kan je goed schoonmaken. De korrel komt omhoog in de koker, maar niet hoger dan de helft. Als er iets door glipt zijn het echt enkele korrels.

Wij vinden de lichte kleur, het filterzand, erg mooi. Je kan in de foto's in mijn topic de korrel zien als je dat wil. We hebben het in de 180, de cube 60 en we hadden het in de lido 120. Er staan ook close ups bij van de korrel zodat je de kleur van de korrels kan zien dacht ik.
De foto's die ik op de linkjes vind zijn van een donkere kleur grind. Die lijkt op die ik nu heb. Maar jij zegt dat je de lichte kleur mooi vindt, denk dat je dan een andere bedoelt of niet? Ik kan niet zomaar op jou pagina. Via de linkjes krijg ik iets anders. Heb je toevallig nog een fotootje bij de hand van het lichte grind? Ben best wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Groetjes Mandy
 
Als ik gele bolletjes zie liggen hevel ik deze af bij de waterverversing.
 
Als ik gele bolletjes zie liggen hevel ik deze af bij de waterverversing.
Aaah ok. Ik heb zo'n afzuigding voor de waterverversing waar een kop op zit met een soort van kleine gaatjes. Ik denk dat dat is zodat je geen vissen mee zuigt. Kan ik die er dan maar beter afhalen dat de bolletjes meegaan tijdens het verversen.
 
De foto's die ik op de linkjes vind zijn van een donkere kleur grind. Die lijkt op die ik nu heb. Maar jij zegt dat je de lichte kleur mooi vindt, denk dat je dan een andere bedoelt of niet? Ik kan niet zomaar op jou pagina. Via de linkjes krijg ik iets anders. Heb je toevallig nog een fotootje bij de hand van het lichte grind? Ben best wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Groetjes Mandy

IMG_20191001_152125.jpg
IMG_20191004_115623.jpg
IMG_20191004_120011.jpg
IMG_20191021_164858.jpg
IMG_20191021_164947.jpg
IMG_20191021_165000.jpg
IMG_20191021_165005.jpg



Ik heb er een paar gepakt, 2 verschillende bakken, veraf en dichtbij. Dit is 0,7-1,2mm.
 
De voedingscapsules die ik gebruik (easylife rootsticks) lossen helemaal op. Wellicht dat jij een variant hebt die niet helemaal wil oplossen?

In deze post uit mijn fotoalbum zie je een voorbeeld van de bodem. De eerste foto is filterzand 0.4-0.8mm, de tweede foto normaal aquariumgrind en de laatste foto weer filterzand die niet is schoon gemaakt, het vuil ligt er dus op. Even met een slang er overheen en het ziet er weer uit als het zand op foto 1. Ik ben zelf een fan van dat filterzand (al gebruikte ik vroeger altijd grind) maar wellicht dat de optie van GCJ 0,7-1.2mm ook prima is, die heb ik zelf nooit gebruikt.
Dan moet ik die ook hebben :). Ik vind de wereld aan bolletjes.

Dat grind met die verschillende kleuren vind ik erg mooi. De eerst is dus net zo fijn als wat ik nu heb. Maar ik zie dat je dat filterzand ook iets groter kunt krijgen dan 0,4-0,8. Die is er in drie maten zo te zien. Je hebt ook 0,71-1,25. Dat is dan misschien wel een goed idee.
 
Ja. Wat ik zei, de fijnste korrel vonden wij lastig en vervelend. Hebben we binnen enkele maanden al vervangen. Deze maat, de middelste maat, gebruiken we overal. Het donkere grind wat we hebben is ook deze maat, maar dat was erg duur. Kleine bak gelukkig.

1-2mm gebruiken we zelf niet, dus hoe zich dat verhoudt tot de middelste maat qua vuil weet ik niet.
 
Ja. Wat ik zei, de fijnste korrel vonden wij lastig en vervelend. Hebben we binnen enkele maanden al vervangen. Deze maat, de middelste maat, gebruiken we overal. Het donkere grind wat we hebben is ook deze maat, maar dat was erg duur. Kleine bak gelukkig.

1-2mm gebruiken we zelf niet, dus hoe zich dat verhoudt tot de middelste maat qua vuil weet ik niet.
Duidelijk. Dat donkere is wel mooi maar ik vind dat lichte ook wel wat hebben. Dank je wel voor je reacties. Super.
 
Aaah ok. Ik heb zo'n afzuigding voor de waterverversing waar een kop op zit met een soort van kleine gaatjes. Ik denk dat dat is zodat je geen vissen mee zuigt. Kan ik die er dan maar beter afhalen dat de bolletjes meegaan tijdens het verversen.
Geen ervaring met een afzuigding:) ik gebruik gewoon een stukje tuinslang. Ik maak mijn bodem ook nooit schoon,hevel alleen wat rommel af wat erop ligt.
 
Duidelijk. Dat donkere is wel mooi maar ik vind dat lichte ook wel wat hebben. Dank je wel voor je reacties. Super.

Graag gedaan. Wij kijken een beetje naar de bewoners. Het donkere, zwarte zand, gebruiken we voor een bak met vrij fel oranje kreeftjes. Die vallen wat weg tegen de toch iets warme kleur van het normale filterzand.
Bij vissen heb je dat veel minder, omdat die vaak tegen een achtergrond van hout of planten gezien worden.

Op zich vinden we zelf het lichte filterzand het mooist.
 
Geen ervaring met een afzuigding:) ik gebruik gewoon een stukje tuinslang. Ik maak mijn bodem ook nooit schoon,hevel alleen wat rommel af wat erop ligt.
haha :). Daar zit zo'n pompje aan zodat je niet met je mond aan de slang hoeft. Maar ja dan passen dus geen grote stukken afval in. In principe als alles goed werkt hoef je ook niet de bodem in toch? Dan is het oppervlakkig weghalen van de rommel genoeg denk ik.
 
heb ook hopeloos last van blauwalg gehad , alles geprobeerd wat er maar aan te doen was en over te vinden was , niets hielp , ben niet van de middel;ties maar op een gegeven moment toch maar blue exit gehaald , nou , helemaal niets , heb er nu colombo aerocol in gedaan , en weg is de zooi :)
 
Hallo René, mooi om te horen dat jou probleem met de blauwalg uiteindelijk is opgelost. Helaas was, achter gezien, blauwalg niet ons enige probleem. Wij hadden een extreme vorm van bodemrot. Wij hebben de hele bak leeggetrokken en alle visjes weggedaan en opnieuw opgestart. Sinds vorige week staat onze nieuwe bak te draaien. Maare wel een goede tip die colombo. Toch iets was blijkbaar beter werkt dan de blue exit. Jij hebt dus ook niet voor verduisteren gekozen? En je visjes doen het nog steeds goed?

Hierbij een link naar onze herstart, mocht je het interessant vinden.

Groetjes Mandy
 
verduistering is het enige wat ik niet gedaan heb , ik heb een stuk hout gekocht op mp en ik denk dat het daar in heeft gezeten
met mijn vissen ging het helemaal niet goed , heb nog nooit zoveel sterfte gehad , had eigenlijk nooit dode vissen , alleen van ouderdom uiteraard
hopelijk gaat het nu beter want ik stond al op het punt om te stoppen met de aquarium hobby , was het helemaal zat

er staat trouwens niets op de verpakking over wat er in zit
 

Terug
Bovenaan