Blauwe waaierhanden steeds plots dood - wat doe ik fout?


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje niet meer online geweest, maar ik zit nu met een situatie waar ik niet uit kom. Ik heb mijn vision 180 aquarium inmiddels 1,5 jaar en deze draait goed. Mijn vuurgarnalen en japonicagarnalen doen het super samen met mijn andere vissen (o.a. simulansen, corydoras paleatus, ancistrus, hengeli's en wat bijlzalmpjes). Voorheen had ik aziatische waaierhandgarnalen (3 stuks) en die hebben het ruim een half jaar heel goed gedaan. Toen zijn ze plots alle drie binnen 1 maand overleden. Opvallend was dat dit steeds net na een vervelling gebeurde.

Ik wilde graag wat nieuwe waaierhanden, dus ervoor gekozen om dit keer voor de blauwe waaierhandgarnaal te gaan. Prachtige beestjes, maar redelijk schuw. Ik heb er toen 2 gekocht waarvan er 1 binnen 2 dagen stierf (wederom na vervellen). Toen bij de winkel één gratis gekregen i.v.m. de dood van die andere en nog één extra gehaald. Van de twee nieuwe overleed er één weer binnen één week. De andere deed het super goed. Nu heb ik de overige twee ongeveer 2 maanden en ze leken het prima te doen. De grootste van de twee liet zich ook regelmatig zien door zijn kopje en waaierhanden net buiten de bladeren te steken, zoals op de foto hieronder:

garnaal.jpg


Ik zag deze elke dag en hij leek het super goed te doen. 2 dagen na deze foto zag ik hem 2 dagen niet (vermoedelijk verstoppen om te vervellen?) en daarna vond ik hem dood tussen mijn plantjes. De andere (kleinste) doet het nog steeds goed, maar die zie ik niet vaak. Hij/zij verstopt zich graag diep in de planten/achter het hout.

Heeft iemand enig idee waardoor ze steeds zo plots overlijden? Mijn waterwaardes waren de laatste keer dat ik ze checkte prima (geen meetbaar nitriet etc.) en aangezien mijn japonica's en vuurgarnalen het nog wel goed doen betwijfel ik ook of het daar aan ligt. De watertemperatuur is rond de 26/27 graden en zou dus prima moeten zijn. Ik voer om de dag ook nog wat poedervoer (spirulina) bij zodat ze niet te weinig voer hebben. Ik heb ook een extra stromingspompje waardoor er door de hele bak voldoende stroming is.

Ik twijfel nu heel erg of ik deze die over is nu alleen laat of dat ik nogmaals probeer met nieuwe garnalen. Ik vind ze echt super mooi en het zijn groepsdieren dus minimaal 2 zou voor hun fijner zijn denk ik (al zag ik ze nooit bij elkaar). Meer dan 3 wil ik niet want ze worden vrij groot uiteindelijk dus ben bang dat ze dan niet meer genoeg verstopplekjes hebben waar ze kunnen komen. En verder betwijfel ik nu dus of er toch iets is dat ze te kort komen. Ze zijn beide ook minstens 1x succesvol verveld, maar tot nu toe lijken ze wel steeds te overlijden na/tijdens het vervellen.

Ik hoor graag of jullie nog tips voor mij hebben!
 
Wat ik er van weet is dat de temperatuur max 28 graden mag zijn, maar dan als zomerse opwarming niet het hele jaar door, dus een graad of 24/25 is al prima,
wat geef je ze te eten, het zijn stofvoer eters dus daar zal voldoende van in je bak moeten zitten, mogelijk zit daar het probleem, even afwachten wat de echte kenners hier van zeggen.
 
Bedankt voor je antwoord!

Mijn verwarmingselement staat op 23 graden, maar de watertemperatuur komt vrijwel nooit onder de 26 graden (zelfs als het element echt uit staat, dacht eerst dat de temp. ijker stuk was). Ik kan hier denk niet veel aan doen. Ik heb al led licht en die staat aan van 6 tot 13 en van 15 tot 23h, dus of de warmte daarvan komt weet ik niet. Het aquarium staat in het midden van de kamer dus ook niet vol in de zon.

En zoals ik mijn OP staat voer ik o.a. om de dag stofvoer (spirulina). Daarnaast voer ik granulaat en voertabletten. De voertabletten zorgen dus ook voor stofvoer in het water wanneer ze uit elkaar vallen en niet geheel opgegeten worden door mijn andere vissen. Ik weet niet of dagelijks stofvoer voeren beter is, maar wil mijn filter ook niet teveel belasten en las online dat om de dag in principe voldoende zou moeten zijn.
 
Als je ververst, ververs je dan met koud water of op temperatuur gebracht water? dat eerste is goed, dat tweede fout omdat garnalen die kouwverschil van het verversen nodig hebben om goed te kunnen vervellen, en in warm water zit veel minder zuurstof dan in koud water
 
Ik ververs met iets kouder water dan wat er in het aquarium zit. Vol koud lijkt mij een te grote klap ook voor de andere vissen? Mijn cory's hebben zelfs 1 jong geproduceerd in mijn gezeldschapsbak en ook mijn sewellia's kweken als een gek (vorig jaar rond deze tijd 7 jongen, nu minstens 3). Van cory's weet ik dat die ook temp verschil nodig hebben voor het afzetten van eieren dus gebruikte altijd al wat kouder water. Ik ververs ongeveer 1x per week/2 weken en vervang dan 1/3 van het water.

Lijkt mij dat dit prima is? Of zou het nieuwe water dan toch niet koud genoeg zijn voor een goede vervelling?
 
Iets kouder, hoe meet je dat? (met je hand?) want vaak is dat verschil te klein, mensen pamperen teveel, in de natuur regent het ook geen warm water, als jij 20% water ververst hartje winter dan zal je bak max 2 graden zakken, maar dat is wel voldoende om voor je garnalen door de vervelling heen te komen
 
Ik meet inderdaad met mijn hand dat het water wat uit de slang komt iets koud aanvoelt. Ik begin vaak met puur koud en meng langzaam wat warm bij zodat het geen ijskoude straal is. Aangezien ik ongeveer 1/3 ververs zakt de temperatuur meestal 1 graden ongeveer. Misschien moet ik het water dan nog ietsje kouder zetten.
 
vaker voeren en als je wat ververst druppelen
 
Bij een 180 liter bak lijkt mij druppelen niet echt haalbaar. Ook had ik nu 1.5 week niet ververst en is de garnaal nu pas dood gegaan dus lijkt mij niet dat dat het is? Ook zouden de vuur- en japonica garnalen daar toch bet zo gevoelig op moeten reageren? Te weinig voer zou misschien wel kunnen, maar lijkt mij dat de aziatische dan ook wel eerder waren gestorven,m die waren groter dan de blauwe die ik nu heb (moeten nog flink groeien). Maar zou inderdaad elke dag kunnen geven
 
Bij een 180 liter bak lijkt mij druppelen niet echt haalbaar. Ook had ik nu 1.5 week niet ververst en is de garnaal nu pas dood gegaan dus lijkt mij niet dat dat het is? Ook zouden de vuur- en japonica garnalen daar toch bet zo gevoelig op moeten reageren? Te weinig voer zou misschien wel kunnen, maar lijkt mij dat de aziatische dan ook wel eerder waren gestorven,m die waren groter dan de blauwe die ik nu heb (moeten nog flink groeien). Maar zou inderdaad elke dag kunnen geven
der is hier iemand op het forum die waairhandgarnalen kweekt meschien kan hij helpen
 
Weet je misschien zijn/haar naam? Dan zoek ik hem/haar even op voor een pb ;) hoop echt het probleem te vinden, want vind ze prachtig en wil dat mijn laatste echt blijft leven
 
Bedankt voor de linkjes, ik ga ze morgen doorkijken.

Wel heel bizar, ze blijken allebij nog te leven :rolleyes: zat net te kijken en zag er 1 duidelijk vooraan zitten en achter het hout zag ik nog wat waaierhandjes gaan :D ik denk dat degene die verstopt zit wel zijn dikkere poten mist want die lagen los in mijn aquarium. Daardoor dacht ik dat hij/zij dood moest zijn want was duidelijk geen vervelling (niet doorzichtig en wat weefsel eraan)

Ben blij dat die nog leeft maar kan dus niet zien hoe die eraan toe is, enkel dat hij/zij de waaierhandjes nog heeft en er nog mee kan eten. Waarschijnlijk dus zijn poten verloren bij vervellen? Kan dat?

Ik denk alleen dat ik dus nog steeds iets fout doe dus ga die linkjes nog doornemen en als jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag!
 
Ik vraag me af zou bosmiden (diepvries) ook een aanvulling op hun dieet kunnen zijn.
 
Als ze vervellen dan zie je de pootjes en waaiers en alles ook in het velletje he, lijkt soms net alsof er een hele garnaal ligt. Dat zn pooten eraf vallen bij t vervellen lijkt me stug.

wat ik zelf doe is zo nu en dan wat “Crusta Chitin+” in de bak erbij; helpt ze om een nieuw vel te maken.

Waaierhandjes kunnen in gezelschapsbakken nog weleens verhongeren, als je ze veel over de grond ziet scharrelen is spotvoeren misschien een optie; wat guppenvoer in de vijzel, beetje water erbij en dmv een pipetje vlak voor de waaiertjes zo erin.

Mijn molukse waaierhand familie is gelukkig nog helemaal gezond, twee joekels (cm of 8) en twee wat kleinere (cm of 5). Zijn mn favoriete bak bewoners.
 
Naar de crusta chitin+ zal ik eens kijken. Verder zie ik ze nooit over de grond gaan met hun waaiers. Ze zitten altijd normaal te wapperen. Laatst zag ik wel dat de kleine de grote steeds opjoeg. Echt fel erachteraan totdat de grootste maar hogerop de achterwand ging zitten. Ik heb dit een paar keer gezien en een paar dagen later zag ik dat die grootste ook niet meer waaierde. Hij liep enkel nog een beetje rond. 2 dagen daarna was hij toen ook dood. Baal er echt van, maar vermoed dus dat die andere hem teveel stress gaf? Waar dat gedrag vandaan komt snap ik ook niet want ik heb genoeg verstopplekken en daarvoor zat er 1tje aan de ene kant van de bak en de andere aan de andere kant. Altijd allebij wel redelijk goed verstopt met hooguit het kopje en de waaiers zichtbaar. Nu mocht die grote dus op geen enkel verstopplekje meer en liep alleen maar in het zicht de laatste dagen. Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn?

Ik heb er nu dus nog maar 1 en die blijft (voorlopig) alleen. Hij scharrelt van verstopplekje naar verstopplekkje en zit dan uitgebreid te waaieren. Ook hem zie ik niet over de grond gaan met zn waaiers en ik voer ook bij met stofvoer dus lijkt mij dat te weinig eten niet van toepassing is?
 

Terug
Bovenaan