Blijvende nitrietwaardes


OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Beste allemaal,

Ik heb wat nitrietproblemen in mijn Betta bak.
Eerst even wat informatie van de bak op een rij:

-leeftijd: 3 maanden
-Inhoud: 30L
-Bestand: 1x Betta, 4x sulawesi blue rabbit
Filtering: 2x superfish 50 met gewone blauwe schuimpjes.
-Toevoegingen:
2x daags de betta gericht voeren met pincet, pellets of artemia/witte muggenlarven (bevroren).
De Sulawesi’s krijgen spinazi sticks van shrimpmania.
1x in de 1 á 2 dagen plantenvoeding uit een pompje (groene Tropica)
-waterwaardes:
Ph 8
Ammonia 0
Carbonate hardness 7
No3 20
No2 laatste meting voor verversen 0,8…
Po4 0,5
Temp 25 graden
GH 8

Een foto van de bak:
4642AEBF-9C70-4828-A192-8EA80A179801.jpeg


Nu is het zo dat ik ongeveer 3 weken terug 1 van de twee filters in mijn quarantinebak heb gehouden ivm een zieke vis. Deze vis is behandeld met HS aqua ectocell forte en is hersteld. Hierna heb ik het filter weer teruggeplaatst in de betta bak. Daarna is het probleem begonnen. Ik begon nitriet te meten tot waardes van wel 1,5mg… toen ik dit constateerde heb ik direct 75% van het water ververst en daarna weer 50%. En nu ben ik 3 weken verder en is er weinig verbetering zichtbaar in de waardes. Als ik de bak langer dan 48 uur niet ververs verdubbelen de nitriet waardes makkelijk. Vlak na het verversen zit ik dan ongeveer op de 0,15-0,2. Een dag later is dit makkelijk 0,6-0,8…
Ik dacht eerst dat het dus aan de medicijnen voor de zieke vis heeft gelegen, echter is dit een redelijk mild middel, niet zoiets als sera bactopur bijvoorbeeld. Bovendien zou je dan na 3 weken toch wel iets van verbetering verwachten.
Daarom zit ik nu te denken aan die spinazi sticks, deze worden lekker opgepeuzeld maar er blijven altijd wel wat vezeltjes liggen. Zou dat de vervuilende bron kunnen zijn? Alle planten gaan verder prima…

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeen hebben? Ondertussen ga ik onvermoeibaar door met verversen…

Gr. Sam
 
Waarschijnlijk een vraag waar je zelf al over gedacht hebt, maar ik ga het voor alle zekerheid toch maar vragen:
Hoe maak je je filters schoon?

Andere mogelijkheid:
waar test je mee en oe zit met de houdbaarheidsdatum?
 
Hai Lysia,

Bedankt voor je reactie!

Ik maak mijn filters pas schoon als de doorstroom niet meer voldoende is, lichtjes uitknijpen in net afgeheveld aquarium water. Deze bak is alleen nog maar 3 maanden oud, dus dit heb ik nog nooit gedaan bij deze filters. Mocht ik deze willen schoonmaken, zal ik ze om en om doen, zodat er altijd één onaangeraakt is die de eventuele verminderde werking van de ander na het schoonmaken zou kunnen opvangen.
Testen gebeurd met druppeltesten, de nitriet test van vandaag is toevallig vandaag gekocht (gaat er snel doorheen bij dagelijks testen…)

Gr Sam
 
Het zou mij niet verbazen als de bacteriecultuur zich niet goed kan vestigen in het tweede filter. De biologische belasting in je aquarium is erg laag, en hij is al beplant.
Mogelijk is tijdens de afwezigheid van het tweede filter de bacteriekolonie op het eerste filter veel sterker geworden, waardoor er niet genoeg voedingsstof overblijft voor kortstondige groei in het tweede filter.

In mijn hoofd explodeert de bacteriekolonie als reactie op de hoge nitrietwaarde, en sterft dan af bij de waterwissel, wat weer hoge nitriet veroorzaakt.

1 filter is genoeg op deze bak. Ik zou de "slechte" filter apart op een tweede bak (desnoods een teil of emmer) laten draaien als je hem graag gecycled houdt. Wanneer deze emmer dan gecycled is kan je hem denk ik wel terugplaatsen.
 
Ik zou zelf er een wat sterker filter inkopen met wat meet spons zoals bv de Aquaflow 100 en deze heb ik altijd gebruikt op de nano s. De Aquaflow 50 heeft maar een inimienie sponsje in mijn ogen en biedt dus weinig ruimte aan bacterien.
 
Ik zou zelf er een wat sterker filter inkopen met wat meet spons zoals bv de Aquaflow 100 en deze heb ik altijd gebruikt op de nano s. De Aquaflow 50 heeft maar een inimienie sponsje in mijn ogen en biedt dus weinig ruimte aan bacterien.
Tis maar een klein filter, maar ik zou deze bak gerust zonder filter draaien. Er staan meer dan zat planten in om een betta en handjevol slakken gezond te houden. De aquaflow 100 is een prima filterpomp, en niet duur, dus mocht TS daarvoor kiezen heb ik sowieso geen bezwaar :]
 
In mijn hoofd explodeert de bacteriekolonie als reactie op de hoge nitrietwaarde, en sterft dan af bij de waterwissel, wat weer hoge nitriet veroorzaakt.
Dat afsterven schijnt niet zo snel te gebeuren. :) Nitrificerende bacteriën kunnen zich voeden en evt delen bij voldoende voedselaanbod, en gaan bij een mindering van het aanbod in rust. Soms voor een hele lange tijd. Een waterwissel zal daarom geen oorzaak zijn van fluctuerende aantallen.
 
Ik denk ook dat dit meevalt want mensen die de EI volgen verversen ook de helft en dan zie je ook geen ongewenste gevolgen.
 
Dat afsterven schijnt niet zo snel te gebeuren. :) Nitrificerende bacteriën kunnen zich voeden en evt delen bij voldoende voedselaanbod, en gaan bij een mindering van het aanbod in rust. Soms voor een hele lange tijd. Een waterwissel zal daarom geen oorzaak zijn van fluctuerende aantallen.
Aha. Maar wat kan het dan zijn? 🤔
 
Is het niet mogelijk dat de medicatie de bacteriecultuur in je tweede filter heeft gesloopt, en dat er restanten zijn meegekomen die nu het eerste filter ook slopen?
 
Ik kan ook niks vinden over de samenstelling:

 
Werkzame stof HS aqua Ectocell forte:

Werkzame stoffen:​

Koper-II-Sulfaat, Acriflavin neutral

Samenstelling:​

HS aqua Ectocell Forte bevat per ml (20 druppels):

Koper-II-Sulfaat pentahydraat25 mg
Acriflavin neutral0,2 mg

Koper-II-sulfaat is een desinfectans, Acriflavine is een antibioticum.
 
Het is dus zeker mogelijk dat de bacteriën van het filter daar niet blij mee waren.
Filteren over actieve kool zou restanten weg moeten vangen.
 
Werkzame stof HS aqua Ectocell forte:

Werkzame stoffen:​

Koper-II-Sulfaat, Acriflavin neutral

Samenstelling:​

HS aqua Ectocell Forte bevat per ml (20 druppels):

Koper-II-Sulfaat pentahydraat25 mg
Acriflavin neutral0,2 mg

Koper-II-sulfaat is een desinfectans, Acriflavine is een antibioticum.
Het is geen AB maar ja het schijnt wel bacterien te doden dus dat kan de oorzaak zijn. Waardoor die afsterven dat weet ik dan weer niet.

 
Het remt de groei van bacteriën door te binden aan het DNA. Het doodt dus inderdaad niet direct bacteriën, maar ze worden wel gevoeliger om aan te pakken.
Maar dit gaat dan behoorlijk diep op het verschil tussen antibioticum en desinfectantia, dat is waarschijnlijk buiten de scope van TS.
Wat wel belangrijk is dat dit middel de bacteriën van het filter wel degelijk kan beschadigen en het aantal aanzienlijk kan verminderen, zo niet uitroeien.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat de medicijnen nog steeds in de bodem aanwezig zijn ? Zo maar een gedacht .
 
Het remt de groei van bacteriën door te binden aan het DNA. Het doodt dus inderdaad niet direct bacteriën, maar ze worden wel gevoeliger om aan te pakken.
Maar dit gaat dan behoorlijk diep op het verschil tussen antibioticum en desinfectantia, dat is waarschijnlijk buiten de scope van TS.
Wat wel belangrijk is dat dit middel de bacteriën van het filter wel degelijk kan beschadigen en het aantal aanzienlijk kan verminderen, zo niet uitroeien.
Ik zou bijna zeggen leuke info om een topic voor te openen want veelal denkt men dat als er geen AB inzit dat het de filterbacterien ook niet aantast.
 
Ter info: ik heb onderstaand topic geopend om te kijken wat het doet en of zo n middel ook de bacterien dood of hoe het precies werkt.

 
Goh wat een reacties, dit geeft weer een hoop stof om over na te denken! Hartelijk dank hiervoor.

Voor de duidelijkheid, het medicijn is dus gebruikt in een andere bak dan de bak waar het nu fout gaat, enkel het ene filter van de twee.
het filtervolume is inderdaad klein, das mede de rede waarom ik voor twee koos (ik had deze nog liggen)
Verder zijn mn sulawesi’s life and kicking! Erg leuke beestjes met soms wat klungelige acties en alle 4 nog altijd enorm bewegelijk.

Ik heb de spinazie stick eens achterwegen gelaten om te kijken of dat iets verschil in mn nitriet waardes zou kunnen helpen. Resultaat vandaag een meting van onder de 0,3! Mijn gok is dan nu dat dat filter vanuit de quarantinebak toch echt op zn minst beschadigd is, en dat de boel het nu nog maar net in balans blijft bij geen voedselresten. Ik ga mijn sulawesi’s de komende tijd dan maar even met het minimaalste bijvoeren (of zouden ze het ook een tijdje op alleen algen kunnen overleven in een 3 maanden oude bak?? Er groeit hier en daar wel een plukje bruinalg.)

nogmaals dank, ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Sam
 
Slakken redden zich vrij snel dus die zou ik dan ook even op een dieet zetten. Opzich zal de bacteriecultuur ook weer snel moeten herstellen.
 
Bedankt voor je reactie,

Ik vond dat die bacteriecultuur dus al wel lang van zich liet afweten. Gelukkig was de test vandaag ook weer <0,3. Ik ga het vandaag voor het eerst dan eens proberen zonder verversen, ik heb een miniscuul stukje spinazie stick aan mijn sulawesi’s gegeven die dat direct ook weer opzochten, ik zal even extra goed opletten of alles wordt opgegeten en zal resten verwijderen.

Ik ben benieuwd wat de nitriet test morgen zegt!
 
Blijft bizar, ik post mijn probleem op het forum en boem probleem weg…:engel:

Alleen maar goed natuurlijk!
 
Hhhm gimme more then…

Ik dus weer voorzichtigjes aan begonnen met die spinazi sticks, en nu ineens weer een waarde van +-0,5 mg:mad: dit na 3 dagen niet verversen en gister een test van <0,3 mg…???
 
Vreemd en ik kan me niet voorstellen dat die sticks dat veroorzaken tenzij je heel veel zou hebben gegeven.
 
Spinazie staat bekend om zijn hoge nitriet gehalte. Zou kunnen zijn dat er in het productieproces van deze sticks iets mis gegaan is. Misschien een stick in een glas schoon water doen en dan eens testen?
 
Dat gegeven wist ik niet en dat zou ik dan eens testen inderdaad. Maar goed in een goed ingedraaide bak moet nitriet ook snel in no3 zijn omgezet want normaliter heb je dat dan niet.
Ik heb ze ook weleens gevoerd .
 
Spinazie staat bekend om zijn hoge nitriet gehalte. Zou kunnen zijn dat er in het productieproces van deze sticks iets mis gegaan is. Misschien een stick in een glas schoon water doen en dan eens testen?
Spinazi vraagt ook altijd om een tegenhanger , dat eet je in principe nooit puur , bv melk , room of een ei . Voor ons toch in elk geval , misschien bij de vissen ook wel 😊
 

Terug
Bovenaan