Wat is er nieuw

Blue Dream garnalenbakje (Lex)

Geef ze veel minder zoals vroeger, ik doe om de dag een klein beutje, soms een half stickie en de rest vinden ze wel in de ingedraaide bak.😉
Wat is het precies? Wortel stick? Ik ben er nog niet overuit wat ik mn garnalen moet geven ze doen het vooral nog op vissenvoer en vies filter materiaal...
 
Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te voeren in de bakjes met speciale garnalen, er ligt altijd wel iets van blad in de bak en daarnaast soms een wortel/spinazie/brandnetel/ stickje of Jurn's Wolkje of stofvoer van Detonation Vacine als er veel jongen zijn.

En met stickie bedoel geen rookwaar:DD maar zoiets:


stickie.png



Wat jij doet kan ook, in mijn plantenbak waar een mix van Neo's zit die krijgen niks extra's die eten van de vissenvoer/alg en enzo mee.
Maar voor in de speciale garnalen bakjes gebruik ik dit voer.
 
Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te voeren in de bakjes met speciale garnalen, er ligt altijd wel iets van blad in de bak en daarnaast soms een wortel/spinazie/brandnetel/ stickje of Jurn's Wolkje of stofvoer van Detonation Vacine als er veel jongen zijn.

En met stickie bedoel geen rookwaar:DD maar zoiets:


Bekijk bijlage 351333


Wat jij doet kan ook, in mijn plantenbak waar een mix van Neo's zit die krijgen niks extra's die eten van de vissenvoer/alg en enzo mee.
Maar voor in de speciale garnalen bakjes gebruik ik dit voer.
Ziet er goed uit! Ik hoop vooral dat ik mn garnalen geen te korten doe nu maar van wat ik heb krijgen ze genoeg 😂 ik heb laatst baardalg uit mn mos gehaald en daarmee dus heel het mos ook schoon gespoelt en ontdaan van alle levende wezentjes en algen en planten resten. Ik heb dat in een stukje stof gedaan en in de garnalenbak gelegd. En alles wat nog leeft tussen dat spul kan het allemaal verwerken en later mn filter en bodem in migreren. Wellicht dat mn garnalen daar ook nog wat van eten. Moet alleen nitriet enzo goed in de gate houden maar als het goed is zit het ook vol met bacteriën dus het doet zn ding maar ik ververs het water gewoon wat vaker de komende dagen 😄
 
Ziet er goed uit! Ik hoop vooral dat ik mn garnalen geen te korten doe nu maar van wat ik heb krijgen ze genoeg 😂 ik heb laatst baardalg uit mn mos gehaald en daarmee dus heel het mos ook schoon gespoelt en ontdaan van alle levende wezentjes en algen en planten resten. Ik heb dat in een stukje stof gedaan en in de garnalenbak gelegd. En alles wat nog leeft tussen dat spul kan het allemaal verwerken en later mn filter en bodem in migreren. Wellicht dat mn garnalen daar ook nog wat van eten. Moet alleen nitriet enzo goed in de gate houden maar als het goed is zit het ook vol met bacteriën dus het doet zn ding maar ik ververs het water gewoon wat vaker de komende dagen 😄
Heb je ze allemaal al gebruikt. Welke eten ze het liefst?
 
Heb je ze allemaal al gebruikt. Welke eten ze het liefst?
Het zijn de stickys van @Lex ik weet het niet 😄 en ik kan me voorstellen dat ze alles wel lusten in iedergeval 😄
 
Het zijn de stickys van @Lex ik weet het niet 😄 en ik kan me voorstellen dat ze alles wel lusten in iedergeval 😄
Ja had het gezien dat het niet het juiste bericht was . Maar dacht komt wel goed. Sticks zien er in ieder geval lekker uit.
 
Ja had het gezien dat het niet het juiste bericht was . Maar dacht komt wel goed. Sticks zien er in ieder geval lekker uit.
Nou ja lekker.....een broodje bal vindt IK lekkerder hoor......zie mezelf niet zo'n stickie opknagen.😆
Brandnetel/rode biet/spinazie/wortel zijn wel de favorieten geloof ik van de dames en heren garnalen, als het maar snel uit elkaar valt...probeer wel zo afwisselend mogelijk te voeren.
 
Ben al onderweggggggggggggggggggggg............................😊
 
Leuk hoor de blauwe garnaaltjes en leuk bakje hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Dank, t bakje is niet zo bijzonder hoor gewoon wat Bucephalandra hout /steen en een bos Braziliaanse klimop als drijfplant meer niet......niet echt een Scape.
Ging me dit keer meer om de garnalen als de Scape.
 
Bakje staat nog steeds, populatie is wel wat minder geworden reden nog onbekend....
Gister nog de sponsfilters wat uitgespoeld en wat water ververst, daarbij viel op dat er veel kleine 'beestjes' in het water zaten, zo'n 1a 2mm klein en door een vergrootglas bekeken leek het wel op pissebedjes ( kwa vorm) .
Geen idee wat dit zijn en of het schadelijk kan zijn voor de garnalen.....
Heb geprobeerd er een foto van te maken:
beestje.JPG
Als iemand weet wat dit is en of het schadelijk is hoor ik dat graag.
 
Volgens mij een soort mosselkreeftje (heb wel eens vaker foto's hievan voorbij zien komen maar weet zo niet meer wat het zijn)
Voor zover ik weet niet schadelijk.
 
Volgens mij een soort mosselkreeftje (heb wel eens vaker foto's hievan voorbij zien komen maar weet zo niet meer wat het zijn)
Voor zover ik weet niet schadelijk.
Ik weet niet of alle mosselkreeftjes "Micky Mouse oren" hebben maar zo ken ik ze. Het zit niet bij hun oren maar aan de achterkant dacht ik maar dat doet er even niet toe. Het gaat om die bolletjes die op Micky Mouse oren lijken.
 
Volgens mij een soort mosselkreeftje (heb wel eens vaker foto's hievan voorbij zien komen maar weet zo niet meer wat het zijn)
Voor zover ik weet niet schadelijk.
Ik weet niet of alle mosselkreeftjes "Micky Mouse oren" hebben maar zo ken ik ze. Het zit niet bij hun oren maar aan de achterkant dacht ik maar dat doet er even niet toe. Het gaat om die bolletjes die op Micky Mouse oren lijken.
Zitten geen oren op zover ik kan kan zien met leesbril en vergrootglas, ja we worden een dag ouder....
Vraag me toch af hoe komen dit soort beestjes erin , is toch al maaaaanden geleden dat ik iets aan de bak heb toegevoegd.
 
Misschien even een topic bij plagen openen Lex.
Weet nog niet of ik het een plaag kan noemen,, als de garnalen eronder gaan leiden of de bak zit vol ermee dan wel.
Maar ik heb t even ook bij het juiste topic gezet nu.
 
ff een update hierzo, die kleine "beestjes" niet meer echt waargenomen of ze moeten echt in de bodem zitten.....wel nog wat planaria in de bak maar heel weinig.
Ik zou de bodem kunnen vervangen om alles weg te krijgen is een hoop werk en voorlopig vindt ik het goed zo.

Ik noem het eigenlijk nu het Bucephalandra bakje dat groeit enorm , het zijn 2 soorten geen idee welke maar ziet er leuk uit.

Ook maar even wat plaatjes:
blauw1.jpg
blauw2.jpg


De groep garnalen blijft mooi op kleur heb nog niet hoeven selecteren, deze jonge garnaal zal ook wel mooi gaan kleuren als het ouder wordt.
blauw3.jpg
blauw4.jpg
blauw5.jpg
 
Zit toch te denken om weer een wat anders te maken van het bakje, een scape met wat meer hout met meer hoogte nu staat er eigenlijk alleen een rijtje Bucephalandra en een paar plukjes Cryptho.
De Bucephalandra doet het wel heel goed en wat voor soort het is heb ik geen idee zijn zoveel soorten, zit nu op een stukje hout gebonden wat je niet meer ziet door de groei...
Ook de bodem maar veranderen, heb altijd een hele licht kleur gehad wil nu eigenlijk wel een donkere proberen.
Heb nog zwarte soil maar ben bang dat de garnalen daar een beetje op wegvallen kwa kleur....alhoewel ik ook een bakje heb staan met Bloody mary's welke er wel mooi op uitkomen..🤔

Deze heb ik nog een halve zak van:
IMG_4372.JPG


Of misschien een rood/bruine bodem volgens mij heeft Dennerle zoiets, even een plaatje van het internet:

dennerle-dennerle-kwartsgrind-donkerbruin.jpg


Maar ik denk dat zwart beter contrast geeft met het hout/groen ed.....

Keuzes keuzes........ik sta open voor ideeën of andere suggesties....
 
Tja persoonlijk zou ik zwart nemen maar ja die keuze is aan jou.
 
Tja persoonlijk zou ik zwart nemen maar ja die keuze is aan jou.
Weet alleen niet hoe de garnalen er op uit gaan komen als je me begrijpt, vallen ze helemaal weg of niet ?
Zitten niet veel leden hier met blauwe garnalen zo ver ik weet dus ook geen topic's waar ik in kan kijken.
 
Ja met de blauwe is dat een dingetje inderdaad. Dan is een lichte bodem denk ik weer mooier.
 
Weet alleen niet hoe de garnalen er op uit gaan komen als je me begrijpt, vallen ze helemaal weg of niet ?
Zitten niet veel leden hier met blauwe garnalen zo ver ik weet dus ook geen topic's waar ik in kan kijken.
Ik heb blauwe garnalen en die zie je inderdaad op de zwarte bodem bijna niet lopen. Nu zitten ze vaak ook op planten of het hout en dan zie je ze wel weer heel duidelijk.
 

Bijlagen

  • 20240108_151129.jpg
    20240108_151129.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 44
  • 20231223_170642.jpg
    20231223_170642.jpg
    4 MB · Weergaven: 44
Ik heb blauwe garnalen en die zie je inderdaad op de zwarte bodem bijna niet lopen. Nu zitten ze vaak ook op planten of het hout en dan zie je ze wel weer heel duidelijk.
Dank voor je input Judithv, vindt het opzich nog wel meevallen op je foto's.😉

Kan er nog nog ff over nadenken op dit moment ligt er een groot ( ik hoop niet te groot...)stuk spiderwood in te wateren wat ik ooit voor een andere scape gebruikt heb.
 
Dank voor je input Judithv, vindt het opzich nog wel meevallen op je foto's.😉

Kan er nog nog ff over nadenken op dit moment ligt er een groot ( ik hoop niet te groot...)stuk spiderwood in te wateren wat ik ooit voor een andere scape gebruikt heb.
Op die foto lijkt het inderdaad mee te vallen omdat ze daar op een open stuk liepen. Maar als ze op de bodem onder planten ofzo lopen zie je ze echt amper. Aan de andere kant hoef je ze ook niet altijd in 1 oog opslag te zien. Is het ook wel leuk om te moeten zoeken. En op de planten zie je ze weer heel duidelijk. (Planten komen ook mooi uit op een donkere bodembedekking)
 
Weet alleen niet hoe de garnalen er op uit gaan komen als je me begrijpt, vallen ze helemaal weg of niet ?
Zitten niet veel leden hier met blauwe garnalen zo ver ik weet dus ook geen topic's waar ik in kan kijken.
Heb hier wel een flinke kolonie bleu dream garnaaltjes zitten, maar die zitten overal in het bioloog verstopt.

Hiervoor in de andere bak vielen ze in donker grind eigenlijk weg, maar waren op het groen juist wel heel mooi.
IMG-20220606-WA0022.jpg
 
Op die foto lijkt het inderdaad mee te vallen omdat ze daar op een open stuk liepen. Maar als ze op de bodem onder planten ofzo lopen zie je ze echt amper. Aan de andere kant hoef je ze ook niet altijd in 1 oog opslag te zien. Is het ook wel leuk om te moeten zoeken. En op de planten zie je ze weer heel duidelijk. (Planten komen ook mooi uit op een donkere bodembedekking)
Oké duidelijk, op zich ook wel leuk om ze te moeten 'zoeken' en ja de plantjes en hout komen ook mooi uit op een donkere bodem.👍
 
Heb hier wel een flinke kolonie bleu dream garnaaltjes zitten, maar die zitten overal in het bioloog verstopt.

Hiervoor in de andere bak vielen ze in donker grind eigenlijk weg, maar waren op het groen juist wel heel mooi.Bekijk bijlage 370767
Hier gewoon een dubbel sponsfilter wat ook altijd een favoriete plaats is van de garnaaltjes dus geen bioloog,
Leuke foto wel voortaan je camera omdraaien....

:DD
 
Haha. Inderdaad, dan staat het garnaaltje er recht op, maar dan moet ik de camera op zn kop houden..
Reden dat ze hier in het bioloog zitten is overigens omdat ik nog maar 1 bak heb staan, en ze in de display max 3 minuten te leven hebben:oopss:
 
  • Wow
Waarderingen: Lex
Ondertussen alles klaargezet voor morgen denk ik zo, brok spiderwood is ingewaterd en gezonken, bakjes en andere spullen opgezocht om morgen de bak een make-over te geven.😉
 
Ondertussen hier druk bezig om het bakje leeg te halen, eerst alle plantjes ed. de Bucephalandra was makkelijk dat zat allemaal opgebonden op steen/hout maar de Cryptocoryne wendtii hadden wortels gemaakt door de hele bak wat een grote stofwolk veroorzaakte..
Ook ondertussen garnaaltjes aan t scheppen, gelijk een goed moment voor een volkstelling.😉
Foto's komennn.....als alles klaar is maar eerst nu ff een bakkie koffie kan gelijk het stof zakken en kan ik weer verder gaan met zoeken naar garnaaltjes.....vooral de baby garnaaltjes is een uitdaging.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan