Bodem vervangen bruin alg?


D

Dennnis1783

Guest
Hoi Ik heb last van bruin alg zit op mijn plantjes en langs het zand voor het raam kan iemand mij helpen mijn test strips zijn op helaas heb 3 weken terug mijn bodem vervangen kan dat de oorzaak zijn ik voer iederdag 3ml profito toen en 3ml carbo graag hulp gr
 
Als jij je bodem vervangt, heb je ook de bacterie weggedaan.

En je doet er zoveel voeding in, dat de alg ook de kans krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe groot is je bak?
Hoe vaak ververs je en hoeveel?
wat is de bezetting?
Heb een meter bak rio 180 ververst ieder week 30 liter

Bestand is 13 kardinaal tetra koppel gourami 5 diamantzalmen 1 prachtvin en een lnummer
 
3 ml per dag is niks teveel hoor op die hoeveelheid, mits er genoeg planten in staan

Echt waar? tsssssss.

Dan moeten die planten dat wel opnemen.
Doen ze dat niet, dan doe je er weer 3 ml. bij. en weer.

Wat krijg je dan?
 
Goh. Toevallig heb ik het ook staan, en nog wel meer.

Ga jij mij nou leren, he ik mijn planten moet voeden?

Enne, overrdaad schaad, hoor. Vertel mij nou wat nieuws.
 
Easylife adviseert wekelijks 10 ml per 100 liter water. Dit is 170 (ongeveer) dus 17 ml : 2,4 ml per dag.
Dus 3 is wel wat aan de ruime kant, ik zou eens naar 2 zakken .
 
Overdoseren kan echt geen kwaad tenzij de hoeveelheden toxisch gaan worden maar dan moet je heel erg raar doen. Ik denk dat deze bruinalg de kop opsteekt omdat het een tekort aan goede bacterien heeft op dit moment. Geduld is vaak de oplossing en dan zal de bruinalg wel wegtrekken. Je ziet dit vaak ook bij nieuw opgestarte bakken.
 
Oke laten we dan maar gewoen blijven toevoegen en verversen wil graag een school Cory’s is dat wel verstandig nu dan
 
Oke laten we dan maar gewoen blijven toevoegen en verversen wil graag een school Cory’s is dat wel verstandig nu dan
Ik zou er zelfs voorlopig mee wachten tot de problemen zijn opgelost, misschien eens kijken naar je stroming en de plantenvoeding totaal maken zodat ze alle benodigde stoffen krijgen, met alleen sporen en carbo red je het soms niet en krijg je tekorten waar de algen van profiteren.
Ook kan je eens kritisch kijken naar je verlichting.

Heb je een totaal foto van je bak?
 
Oke ik heb de helialux wit 80%staan en bl op 50% heb dit wel
Langzaam op laten lopen

2905BD56-0AAF-432A-8517-9D08AD3BCE55.jpeg


DE03C0E4-E7CA-41E9-881D-FAE33599AC30.jpeg
 
Ikhad verwacht meer problemen te zien, maar dat valt reuze mee, heb je bij de crypto's en de Echinodorus wat kleibolletjes of andere bodemvoeding bij de wortels?
 
Zijn wat oudere foto’s bruin alg is nu wat meer aanwezig Nee heb ik niet is dat wel een oplossing?

CFA92CEC-BA71-4CB3-8E71-48E1066090A2.jpeg


846E7558-5916-407E-8CC9-CB173050585F.jpeg


E5D71B19-0728-497C-B942-EFEFB8CEAB91.jpeg
 
Nee heb ik niet is dat wel een oplossing?
Deze planten nemen hun belangrijkste voeding uit de bodem dus minder uit de waterkolom, veelal krijg je door toediening van bodem voeding een betere groei en gezondere planten, je kan even aan @tuinkabouter om wat capsules vragen, deze zijn goedkoop en werken prima zonder dat je last hebt van stof als je eens een plantje wil verplaatsen.
Verder goed blijven schoonmaken en met regelmaat, wekelijks, de waterverversing doen.
 
Deze bak draait nog niet zo lang denk ik? (oeps, 3 weken terug bodem vervangen lees ik net)

Wat TonHageraats ook zegt; je plantenvoeding totaal maken, met andere woorden, fosfaat en nitraat heb je ook nodig naast de Profito
En misschien wat snelgroeiende plantjes erbij, sterrenkruid of Belgisch groen bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezeg na dat ik het heb toegevoegd kreeg ik
Las van bruinalg dus was er weer mee gestopt
 
Dat kan natuurlijk toeval zijn, dat was zeker ook na het vervangen van de bodem dan?

Is het van die alg die je zo wegveegt? dan gaat het vanzelf weer weg als de boel weer stabiel is.

Haal anders een paar tests in huis, KNO3 en PO4, dan weet je wat er aanwezig is in je bak, met die flesjes kun je 50 keer je water testen dus daar doe je wel even mee.
 
Oke op raam gaat het zo weg ja maar op plantjes wat minder
 
Op de plantjes zijn dan de randjes wat zwart aan het worden? als alles straks in balans is trekt dat wel weg.

Ik zou toch eens kijken naar de fosfaat en nitraat waardes, die moeten respectievelijk zo rond de 1,5 en 15 ppm liggen

En je verlichting bestaat uit alleen wit en blauw? iets meer rood zal ook goed doen,en hoeveel uur brand de verlichting?
 
Oke bedankt voor je tips ik heb idd alleen de helialux van juwel met controller is idd wit en blauw
 

Terug
Bovenaan