Bonsai aquascape (Dennerle 45x36x34) van AD2020


Mooi bakje zeg :thumbs: (wel een beetje dikke laag substraat maar dat is al benoemd)
 
Mooi! Ik ben jaloers op je mooie groene tapijt
Dankje! (y) Ben ook erg tevreden met hoe de MC het doet. Groeit wel erg snel, vandaag weer druk aan het snoeien geweest :DD

Welke soort algeneter is dat?
Erg gave scape, een voorbeeldje?

Je hebt het inmiddels vast gelezen in reacties van anderen, maar het is inderdaad de Otocinclus affinis. Dank voor de complimenten!

Otocinclus, ook wel dwergalgeneter. Geen idee welke subsoort

Klopt. Ik ga uit van de Affinis :)

Mooi bakje zeg :thumbs: (wel een beetje dikke laag substraat maar dat is al benoemd)

Bedankt! (y) (Klopt, is bekend inderdaad haha. Aan de zijkanten vind ik het niet erg, maar de voorkant zou ik achteraf ook anders hebben gedaan.)

Ik meen de Affinis.

Klopt!

Echt supergave bak heb je zeg!!! :smitten:

Bedankt voor de complimenten! :thumbs:

Dat geloof ik ook. Erg leuke diertjes (zie profielfoto, zelf geschoten).
Zeker hele leuke (en actieve!) beestjes :smitten:

@Iedereen, het is alweer even geleden, dus eigenlijk weer hoog tijd voor een update. Wordt dus vervolgd één dezer dagen, maar onderstaande heugelijke nieuws wilde ik jullie niet langer onthouden :smitten:

20200423_184335.jpg


20200418_124600.jpg
 
Zoals beloofd, hierbij de update :thumbs:

Wat is er veranderd de afgelopen weken?

> De Eheim 2213 Classic is vervangen voor een JBL CristalProfi e702 greenline. De Eheim is namelijk defect geraakt (het 'uitstulpsel' van de outflow was ingescheurd waardoor er water lekte :().
> Eheim Skim 350 geïnstalleerd vanwege een aanhoudende kaamlaag.
> Azaqua Lily Pipe Outflow is geknapt tijdens onderhoud. Vervangen voor een glazen Aqua Nova outflow.
> Garnalen populatie (Crystal Red) uitgebreid met een groepje Crystal Black's (inclusief een Citroengarnaal die de kweker per abuis heeft weggegeven ;)))
> School Boraras Brigittae vervangen voor een school Paracheirodon simulans a.k.a. 'Valse Neon' of 'Blauwe Neon'. Wat een geweldig mooie vis is dit! :smitten: Vanaf mijn bank is er een duidelijke 'blauwe neon streep' zichtbaar. Op het moment dat ik voor het aquarium sta is er een groene/turquoise kleur/streep zichtbaar. Echt prachtig!

Aangezien foto's meer zeggen dan duizend woorden....

Overzicht.jpg


Zijkant.jpg


20200418_124546.jpg


Bekijk bijlage 296807

20200423_184317.jpg


20200328_203245.jpg


20200327_180524.jpg


20200325_185244.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi zeg. De totale bak maar ook zeker je Monte Carlo.
Nog een update. Lees aandachtig mee. Zat naar de 30liter variant te kijken. Wat vind je van het aquarium zelf? Glas goed helder? Vervorming?

Bedankt
 
Erg mooi zeg. De totale bak maar ook zeker je Monte Carlo.
Nog een update. Lees aandachtig mee. Zat naar de 30liter variant te kijken. Wat vind je van het aquarium zelf? Glas goed helder? Vervorming?

Bedankt

Thanks! :thumbs: Opzich ben ik heel tevreden op dit moment, maar baal wel van de draadalg in het mos op de bonsai (niet te zien op de foto's). Die is erg hardnekkig helaas... :( Over de bak zelf (Dennerle Nano Scaper's Tank 55L) ben ik zonder twijfel erg tevreden. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe het nog helderder zou kunnen, maar moet daarbij wel zeggen dat ik nooit een aquarium met OptiWhite glas heb gehad. Ik vind de afgeronde hoeken erg stijlvol, maar denk wel dat het een gevalletje is van: je houdt er wel van of je houdt er niet van :). Vervorming heb ik geen last van.

Half uurtje geleden (de Honinggoerami's waren al in de 'slaapstand' ;))):

20200508_204253 (2).jpg


20200508_204330.jpg
 

:cooll:

Inderdaad, prachtig bakje hoor! :petjeaf:

Dankje! :thumbs:

Vandaag stond de wekelijkse waterwissel weer op het programma. Daarnaast neem ik dan ook standaard het 'onderhoud' aan de Limnobium laevigatum mee. Ten slotte weer aardig wat draadalg uit de bonsai getrokken. Helaas lukt dit alleen als ik complete stukken Vesicularia montagnei verwijder. De bonsai is inmiddels aardig uitgedund en het lukt me niet om alle draadalg te verwijderen (sommige stukken zitten inmiddels ook aan het hout van de bonsai vast), maar ik hoop toch echt dat ik de strijd uiteindelijk ga winnen....

De Crystals genieten in ieder geval de hele dag al van een lekker stukje broccoli :DD

20200509_194631.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na vele tegenslagen de afgelopen maanden (onverklaarbare vissterfte, algen (groene alg, staghorn, blauwalg, draadalg), poelslakken, planaria, plantensterfte en wekelijks met een zeefje de soil van het zandpaadje moeten halen), ben ik vrijdag op een andere inrichting overgegaan.

Plantenbestand
-Eleocharis acicularis 'Mini' (Dwergnaaldgras)
-Alternanthera reineckii 'Mini' (mini papegaaienblad)
-Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid)
-Rotala rotundifolia (Dwergrotala)
-Anubias var. nana 'Mini' op hout
-Limnobium laevigatum (Amazonekikkerbeet)

Verder zit er een nieuw stuk Spiderwood in (momenteel nog verzwaard middels enkele stenen omdat hij nog blijft drijven). De bodem en techniek is gelijk gebleven.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :) Tips en/of opmerkingen zijn altijd van harte welkom :thumbs: ;))

20201025_192638.jpg


20201025_192535.jpg


20201025_192504.jpg


20201025_193003.jpg


20201025_193013.jpg


20201025_192555.jpg
 

Bijlagen

  • 20201025_192638.jpg
    20201025_192638.jpg
    175.1 KB · Weergaven: 71
Deze bak vergelijken met de vorige is hetzelfde als de albums van Michael Jackson vergelijken: Thriller was zó briljant dat alle albums erna, hoe mooi ook, eigenlijk een beetje tegenvielen.

Die vorige bak met dat weiland, een boom en een zandpad was jouw Thriller.
En deze bak is 'gewoon' schitterend.
Zeker als de planten aangeslagen zijn en beginnen uit te groeien wordt dit een zeer mooi bakje.
 
Deze bak vergelijken met de vorige is hetzelfde als de albums van Michael Jackson vergelijken: Thriller was zó briljant dat alle albums erna, hoe mooi ook, eigenlijk een beetje tegenvielen.

Die vorige bak met dat weiland, een boom en een zandpad was jouw Thriller.
En deze bak is 'gewoon' schitterend.
Zeker als de planten aangeslagen zijn en beginnen uit te groeien wordt dit een zeer mooi bakje.

Hahaha, prachtige vergelijking (y) Bedankt voor de complimenten :) Het mooie van deze hobby is dat je zoveel kanten op kunt en een inrichting natuurlijk nooit definitief hoeft te zijn.

Balen van alle ellende, succes met de restart :thumbs:

Dankje! Het was zeker regelmatig balen, maar ik houd vol :thumbs:

staat er weer erg mooi bij (y)

Thanks! :thumbs:
 
Je opgedoekte scape met allerhande problemen horen ook bij de hobby.
Zie het als een leerproces waar je nu vlugger,gepast kan op reageren of zelfs kan vermijden voor ze zich voordoen.
 
Je opgedoekte scape met allerhande problemen horen ook bij de hobby.
Zie het als een leerproces waar je nu vlugger,gepast kan op reageren of zelfs kan vermijden voor ze zich voordoen.

Je hebt helemaal gelijk, zo zie ik het ook :thumbs:

Week 2 overigens alweer! So far so good. Vanmorgen voor het eerst de Heteranthera zosterifolia een klein beetje gesnoeid. Verder ben ik per vandaag overgestapt op de Estimative Index methode (50% dosering vooralsnog).

week2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Herkenbaar, althans aquascapen is een stuk meer high maintenance dan een 'gewoon' aquarium. Achteraf leek je scape me ook te steriel voor de vele levende have die erin zat. Nu ook zeker een mooie aanblik in de kamer.
 
Erg leuk bakje.

Bedankt, John! (y)

Herkenbaar, althans aquascapen is een stuk meer high maintenance dan een 'gewoon' aquarium. Achteraf leek je scape me ook te steriel voor de vele levende have die erin zat. Nu ook zeker een mooie aanblik in de kamer.

Klopt, het is een hele ontdekkingsreis :) Maar heel leuk om verschillende dingen te proberen en telkens meer kennis te vergaren. Thanks!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Mijn eerste indruk was dat ik deze “gewoner” vindt dan de vorige. Niet dat dat dat slecht is, want ik vind hem nog steeds erg mooi, zeker nu alles goed begint te groeien.
Ben benieuwd hoe het er over een paar weken uitziet!
 
Mijn eerste indruk was dat ik deze “gewoner” vindt dan de vorige. Niet dat dat dat slecht is, want ik vind hem nog steeds erg mooi, zeker nu alles goed begint te groeien.
Ben benieuwd hoe het er over een paar weken uitziet!

Nog bedankt! :thumbs: En aangezien je benieuwd was hoe het een aantal weken verder eruit zou zien, zie hieronder :cooll:

Wat is er veranderd?
-Dennerle Nano Style Led L - 8W vervangen voor een Twinstar - LED Light II - 450SA;
-Heteranthera zosterifolia vervangen voor Rotala 'Green' en Rotala 'Vietnam H'ra';
-Limnobium laevigatum verwijderd;
-Anubias var. nana 'Mini' op hout verwijderd.

Wat gaat er (nog) niet goed?

-Baardalg :stom: (sinds vorige week. Inmiddels verspreid over alle beplanting en het hout....);
-Rotala 'Green' en Rotala 'Vietnam H'ra' groeien horizontaal in plaats van de hoogte in (met name de Green).

01.jpg


02.jpg
 
Toch ziet het er vanaf een afstandje echt prachtig uit

Dank! :thumbs: Ben ook heel blij met de huidige inrichting hoor. Helemaal als straks alles goed groeit :) Maar blijf wel erg balen van de alg. Bij mijn vorige scape heb ik last gehad van bruinalg, draadalg, blauwalg, staghorn en groene alg... En nu dus weer baardalg... Ze weten me wel te vinden blijkbaar :mad:
 
Mooi bakje hoor :thumbs:, beetje alg houdt je scherp;)
Geeft het horizontaal groeien van je rotala's niet te maken hoe je deze snoeit ?
Lijkt me sterk dat je halverwege je bak reeds teveel aan licht zou hebben.
 
wow, zeer mooi gedaan :) alles klopt op het plaatje zo te zien..
 
Ik vind dit bakje ook erg mooi gelukt hoor. Ik ben toch stiekem wel benieuwd hoe het er nu allemaal voorstaat! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan