Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Een paar schoonheden uit de bak . . .

P1050519.JPG


De Hypancistrus sp. L - 340 oftewel de ' clownpleco' . . . nu ik vorig jaar veel stenen weg heb gehaald, zie je dit soort schuwe dieren veel vaker in de bak . . .

P1080959.JPG


Een Pecoltia soort, ik had de L - 205 in gedachten maar weet het niet zeker . . .

P1090822.JPG


En een heel aparte bij 'Utaka' gehaald, een Sturisomatichthys Sp . . . dit schijnt de Colombia te zijn volgens zeggen. Colombia is hier een verzamelnaam, daar dit
diertje uit Colombia komt. Maar daar houdt iedere vergeljking qua naam mee op maar ik denk / geloof dat dit een ander soort is . . . Ik heb de tekening op de rug
nog niet eerder gezien.


P1090827.JPG


En 'Last but not least' . . . de 25 cm grote Farlowella acus, tenminste dit was de naam
die het diertje mee had gekregen . . . en daar is hij dus voor gekocht. Maar het is met
meervalletjes wel vaker een vergissing wat naam betreft . . .

Andere foto's van de vissen volgen later wel weer, je moet ze ook goed voor de lens krijgen hé . . .:foto:
 
P1040235.JPG


het was af en toe best wel even afzien, hier m'n 'maatje' is actie onder de bak . . . Sommige dingen met dit soort van avonturen moet je gewoon met z'n tweeën doen,
bijvoorbeeld een doorvoer aan de bovenkant vasthouden en tegelijkertijd van de onderkant aandraaien is onmogelijk, omdat je armen niet zo lang zijn . . .:(

En als je dan iemand zoals mijn maatje erbij hebt, die zelf al 4 grote zelfgebouwde bakken heeft draaien, dan mag je jezelf gelukkig prijzen . . . en dat doe ik dus ook !

1.jpg


Een fotootje van de afvoerpijpen van de overloop.

Hier zie je goed dat de twee afvoerpijpen vanuit de overloop onder de bak gekoppeld worden. Ik heb dit gewoon van m'n maatje afgekeken die dit op al z'n bakken
heeft en waarbij het prima werkt, zonder gorgelen en dergelijke.

# 11 zijn weer de twee 40 mm afvoerpijpen vanuit de overloop, die, zoals ik al vertelde, onder de bak samenkomen.

# 12 is weer de 'noodoverloop' die we ook al eerder zagen en rechtstreeks op de riolering is aangesloten, dit in combi met een zwanenhalsje !

# nummer 10 is de waterleiding die het nieuwe water in de bak voert. Dit kan bij mij op twee punten in de bak, dus ik heb hiervoor twee doorvoeren in de bodem
gemaakt. Eentje aan de linkerkant van de bak en eentje aan de rechterkant. Ik vind het wel handig als ik zelf kan kiezen en sturen waar ik het water in de bak
wil laten komen. Links in leiding 10 zie je nog een klein stukje van de kraan
die ik eenvoudigweg kan openzetten en op die manier kan sturen.

# en 32 is de retourleiding van de eerste JBL pomp, en 33 die van de tweede JBL pomp . . . Nummers 32 en 33 voeren achter de bak omhoog. Zorg er wel voor,
dat je die verbindingen goed lijmt, je kan er moeilijk meer bijkomen als er iets aan mankeert . . .

Sommige bocht in leidingen heb ik 45 graden gemaakt en weer andere bochten heb ik er voor gekozen om twee knietjes te nemen die samen 45 graden maken . . .


4.jpg


Hier nog even een duidelijker plaatje van de aansluiting op de riolering die onder de grond loopt. Wel aan te raden om

zogenaamde PVC 'zwanenhalsjes' te gebruiken tegen de stank uit het riool . . .

# 11 zijn weer de pijpen van de overloop,

# 12 opnieuw de 'noodoverloop'

# 10 is de aanvoer van de waterleiding met de kranen ertussen,

# en 34 is de 'noodoverloop' van het biologisch filter, hieronder nog even een plaatje van die 'noodoverloop' . . .

Geel is gas en wit is waterleiding.

Boven nummertje 34 had ik de 'Bypass' van het biologisch filter gemaakt, welke inmiddels al weer veranderd

en verbeterd is. Dit zat achteraf tóch een beetje in de weg, dus ik heb dat later weer veranderd en makkelijker gemaakt.


5.jpg


De 'noodoverloop in het laatste vak van het biologisch filter . . . Mocht het filter door welke reden dan ook dreigen over te stromen, dan loopt het overtollige water
zo het riool in . . . ik heb dit al een paar keer gehad als je de kraan een kwartier open laat staan . . . Je LED lampen liggen dan ook eventjes onder water . . . :mad:,

die kunnen het wel hebben, maar tóch . . .:oops:


Later volgt er méér . . . ( ik ben eerder als gister :juggle: )
 
Mike: ik heb een tijd geleden toen alles genummerd. Ik wilde deze nummering gewoon maar aanhouden
omdat deze nummers op de foto vastzitten . . . eh, t/m nummer 31 komen aan bod.

Klinkt logisch! Zo'n vermoeden kreeg ik later idd al :D
 
Marcel;
ja ik stookte via een gasgestookte boiler van 180 liter en een warmtewisselaar die in de schuur stond.
Het apparaat heeft de geest gegeven en ik verwarm nu via een 300 watt thermostaat . . .
Ik liet dus warm water de bak in stromen.
 
Dank je wel 'Willie' . . . volgende keer gaan we verder.
 
...ik stookte via een gasgestookte boiler van 180 liter en een warmtewisselaar die in de schuur stond.
..................ik verwarm nu via een 300 watt thermostaat . . .
DAt is een daverend verschil zeg; bovendien is het niet te geloven, 1600 liter op temperatuur houden met slechts 300 Watt?

Ik heb 3x300 Watt nodig voor een 600L bak, welliswaar op 28*C
 
DAt is een daverend verschil zeg; bovendien is het niet te geloven, 1600 liter op temperatuur houden met slechts 300 Watt?

Ik heb 3x300 Watt nodig voor een 600L bak, welliswaar op 28*C
Voor zover ik weet is het zo dat houten bakken goed/beter isoleren dan full-glas bakken. Wellicht dat dit ook een verschil geeft
 
Ja ik verwarm de bak van 1600 liter nu met een 300 watt aan verwarming, en houdt de bak gemiddeld op 26 graden. Wél is het zo, dat in de
wintertijd de bak een 1 ½ á 2 graden is gezakt ná het dagelijkse water verversen. Ik ververs per dag ( ik schat ) een 100 - 150 liter. Hierbij
gebruik ik dus gewoon koud water uit de kraan onder de bak. Maar ik ben al weer aan het broeden om dit te gaan veranderen en gebruik te
gaan maken van de thermostaatkraan in de keuken . . . maar weet nog even niet precies hoe ik dat zou gaan moeten doen, maar volgens
mij moet het wel kunnen. verder denk ik er aan om de leidingen onder de bak ook nog te gaan isoleren met pijpisolate . . .


Maar achterwand en onderkant van de houten bak zijn geïsoleerd met een laagje 'piepschuim' van 2 cm dik. Verder is m'n
biologisch filter helemaal ingepakt in een laag van 4 cm 'roofmate' ( een soort van harde isolatie platen die ook op daken worden gebruikt )
alléén het deksel is van 2 cm 'roofmate' gemaakt. Dus ja, isolatie is redelijk optimaal lijkt me.


P1060709.JPG


Hier even een paar plaatjes van het biologisch filter . . .


P1060717.JPG
 
Ziet er al weer goed uit!

Mijn houten bak van 1.8m 450L+150L bioloog houdt ik warm met 200W. De bioloog ga ik nog wel isoleren.

Bijvullen doe ik met water vanuit een mengventiel, zo stroomt er 28graden water zo mijn bak in.

IMG_1303.JPG
 
Kijk . . . dat bedoel ik nou :petjeaf: er zitten ( lopen ) hier echte vaksnuiters op dit forum :D Ja, zo zou ik het ook willen
hebben, scheelt volgens mij in ieder geval een aardig bergje stroom . . . wel weer iets meer gas, maar da's ( volgens mij )
goedkoper dan verwarmen op stroom. Misschien mag ik een keertje bij je langs komen om te leren hoe of het werkt . . . ?
 
Ik doe het ongeveer net zo als Koopman, en mijn bak en bioloog zijn identiek in volume: mijn badkamer zit boven het aquarium; ik heb een extra thermostaatkraan in het wastafelkastje gemonteerd, en met een 16 mm vloerverwarmingsbuis naar beneden gebracht.
Aan het einde, onder het aquarium, boven de bioloog zit een (wasmachine)kraan, en die gebruik ik om water te tappen; de thermostaatkraan staat dus altijd open, en is afgesteld op 28*.
Bijvullen doe ik dus via de bioloog, de kraan heb ik boven de opvoerpomp geplaatst.

Maar als ik de bovenstaande berichten lees, moet ik snel gaan isoleren, waar mogelijk.
Ik vind wel dat ik veel moet bijvullen; dat komt alleen door verdamping, en dat is dagelijks ca.8 liter.
Cor
 
In een goede thermostaatkraan zitten 2 terugslag kleppen ingebouwd om dit te voorkomen; dat is trouwens altijd wel gewenst, omdat in niet alle systemen de druk in de warm- en koud waterleiding gelijk is, en dan zou je hetzelfde effect krijgen.
Overigens, de stroming in een thermostaatkraan wordt aan de uitgang geregeld, alleen zit die uitgang nu ergens anders.

In het mengventiel op de foto hierboven #117 zitten die terugslag kleppen extern, in de warm water leiding zelfs met een test aansluiting. ;)
Cor
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een standaard thermostatisch mengventiel, merk esbe, 3x 15mm knelfitting aansluiting.
Warm en koud water erop en gemengd water eruit. Wel even een keerklep (terugslagklep) monteren in de aanvoer leidingen!

Maar even komen kijken mag ook hoor.
 
Ahha, ik heb dat dus eens met een mengkraan gehad dat er heet water uit de koudwater leiding kwam..
Vandaar de vraag
 
VetteV8 ( corvette ? ) Mooi dat méér mensen deze manier van verwarmen dus gebruiken,
zoals jullie het dus gebruiken lijkt me handiger dan via een boiler en een warmtewisselaar . . .
 
kijk das interessant deze draad mooi oplossingen voor het vullen van de bak
vooral deze (Het is gewoon een standaard thermostatisch mengventiel, merk esbe, 3x 15mm knelfitting aansluiting)
zat me namelijk al een hele tijd af te vragen waar ik dat onding van een normale thermostaatkraan moest plaatsen
ding is gewoon weg te groot om hem op een fatsoenlijk plaats weg te werken
waar die nu zit is geen werken (keukenkastje)
nooit geweten dat er ook zo iets was
Koopman bedankt voor het delen :thumbs::D
en Erkin sorry voor het inbreken in je mooie beschrijving van het bouwen van je bak en techniek :thumbs::thumbs::D
 
Idd,en een inbouw mengventiel is ook nog goedkoper dan een goede thermostaatkraan voor een douche/bad, (tenzij je nog zo'n kraan hebt liggen, zoals ik ),maar vergeet niet de externe terugslag ventielen ook in te bouwen, anders krijg je de door Tuinkabouter geschetste problemen.
Cor
 
klopt ben al aan het rondneuzen waar dit een beetje voordelig vandaan te halen :D
 
Geen probleem om in te breken, jongens. Dit is erg nuttige info volgens mij waar we met z'n allen iets aan hebben !

Zo, gaan we weer even verder . . .

Ik heb een foutje geschreven, dat is het nummertje 10 in de foto. Hier vertelde ik dat het de aanvoer van de waterleiding was met een kraan ertussen,
maar dit klopt niet. Het is de afvoer uit de bak naar de riolering toe. Wil ik water uit d bak weg laten lopen ( zonder te stofzuigen ) dan gaat dit water
door nummer 10 ! Het zou een beetje onzinnig zijn om op de de waterleiding nog een extra kraan te maken :oops: Wél kan ik door de kranen
af te sluiten, zelf bepalen waar ik het water weg wil laten lopen uit de bak, aan de linkerkant + de rechterkant, alléén of aan de rechterkant, of aan
beide kanten . . . De leiding gaat over in een chiffon die op het op het riool is aangesloten.

5.jpg


Hier is leiding 10 nog zonder kraan om de rechterkant dicht te zetten . . .


6.jpg


Op bovenstaande foto is de 'blauwe kraan' aan de rechterkant van de bak erbij gezet,


7.jpg


Bovenstaande foto laat halverwege de bak de linkerkraan op leiding 10 zien . . . Zo. hiermee kan ik dus zowel aa de linkerkant als aan de rechterkant van de bak
het water weg laten lopen . . .

Hierbij wil ik graag een ervaring die ' IK ' heb met jullie delen, en dat is de kwaliteit / duurzaamheid van 'blauwe kranen' ! Als ze na bijvoorbeeld een half jaar iets aan
de stand van een blauwe kraan wil veranderen, dan kun je er bijna 'vergif op innemen' dat ie gaat lekken, en dat je ze bijna niet meer open of dichter kan zetten !
Mijn advies is: koop alsjeblieft de iets duurdere oranje kranen, ze zijn ( in mijn belevingen en opinie ! ) veel beter ! Ik heb in 2 jaar tijd al 3 ( ! ) blauwe kranen
moeten vervangen doordat je ze bijna niet meer open of dicht kan zetten en daarna begonnen te lekken.


TECHNIEK  2.jpg


Zo, de 2 potfilters staan onder de bak en zijn aangesloten. Ook de UV lamp is aangesloten met een aparte doorvoer en kraan aan de linkerkant van de bak.

Nummers 10, 11 en 12 spreken nu voor zich en zijn behandeld.

# nummer 5 is de aanvoer uit de bak naar pomp 2 (rechts )

# nummer 6 is de aanvoer van de eerste pomp ( links )

# nummer 9 is de retourleiding van de 2e pomp

# nummer 1 is de aanvoerleiding uit de bak naar de UV pomp

# nummer 8 is de retourleiding van de UV pomp naar de UV lamp, de UV lamp staat namelijk op een aparte kleine 'Eheim pomp' en
natuur;lijk weer met een paar kranen ertussen :petjeaf:

# nummer 7 is de aanvoer vanuit de bak naar de boiler in de naastgelegen schuur.


8 B.jpg


Pomp 1 en 2 met ( als je goed kijkt ) de nummers 5 en 6, de aanvoeren uit de bak naar de pompen. De Eheim pomp naar de UV lamp is ook goed te zien, Ik heb
voor de retourleiding vanuit de Eheim pomp naar de UV lamp ( 8 ) een stukje flexibel slang gebruikt, dit om de aan- en loskoppelen van de Eheim pomp te
vergemakkelijken als ik de pomp moet schoonmaken. Nummer 10 is ook nog te zien, de chiffon naar de riolering met daarboven de centrale ( oranje ! ) kraan.

# nummer 17 is de hoofd aanvoerbuis naar het riool. De rode plastic plug haal ik er dan uit en hier zet ik elke dag m'n stofzuiger in om de bodem van m'n bak

af te zuigen.


Stofzuiger  juni  2015    1.JPG


M'n stofzuiger . . .

Stofzuiger  juni  2015    13.JPG



Stofzuiger  juni  2015    3.JPG






Stofzuiger  juni  2015    8.JPG



Stofzuiger  juni  2015    11.JPG



Stofzuiger  juni  2015    14.JPG


Dit was even tussendoor het stofzuigverhaaltje en weer een stukje techniek . . .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw los/vaste steun voor de hevelbuis is ingenieus hoor, maar kan je die buis niet beter helemaal naar boven laten doorlopen? Want je staat toch al op je podium, en dan kan je nu niet echt goed bij de afsluiter, toch?

Die 'vaste' stofzuiger aansluiting lijkt een handig idee en dat had ik ook zo voorzien, maar voor mijn gemoedsrust hevel ik nu toch weer in een witte emmer, dan kan ik zien of ik niet een visje heb mee gezogen ;)
Cor
 
P1090922.JPG


" Zeg buurman . . . zullen wij samen wat eten " zei de Mesonauta tegen de Hemiancistrus subviridus oftewel de L - 200 . . .
 
Wouter:
Uiteinde van de stofzuiger in het water laten hangen, grijze kraantje openzetten, stofzuiger even aanzuigen boven een emmer,
grijze kraantje weer dichtzetten, even uit laten druipen, dan uiteinde in nr. 17 steken en het grijze kraantje weer open zetten ! "Et voila" stofzuigen maar . . .

Cor:
Ik hoef niet bij m'n afsluiter onder de bak, die nummer 17 is een open verbinding die zo de plomp in gaat. Ja, dat is ook wel weer een waarheid, maar ik
heb niet van die erg kleine visjes, de kleinste is de 'Mounkhausia sanctaefilomenae' een 4 á 5 cm groot scholenvisje.

Welke wél af en toe in de PVC buis terechtkomt is de Rhineloricaria lanceolata 'Red', een sloom en langzaam meervalletje van een 6 cm lang die je
gemakkelijk opzuigt. Maar tijdens het zuigen kijk ik constant naar wat ik opzuig en kan zo in een seconde de slang dichtknijpen.ik ben er aan gewend
en doe dit al een paar jaar elke dag.
 
Ik bedoelde die afsluiter aan het einde van je slang, waarover je het hebt in het antwoord aan Wouter.
Maar goed, duidelijk!
Cor
 
Iedere dag moeten stofzuigen is toch wel veel. Ook voor zo'n grote bak met grote vissen.

Je zou wat meer op de C:N verhouding kunnen gaan letten.

In princiepe zou al het bodemvuil moeten mineraliseren. Zeker met een UVC lamp erop (welke ook helpt om complexe organische moleculen af te breken)

Ik hoef mijn bodem misschien 2x per jaar wat te stofzuigen.

Hieronder een interessant artikel.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie
 
Marcel;
Dank je wel voor het doorsturen, ik ga het zeker lezen, maar heb nu ff weinig tijd. Tja, weet je, ik ga er vanuit dat er niets zo mooi is als schoon helder water . . .
bovendien heb ik, naast de cichliden, een 18 soorten meervallen, met in totaal ongeveer een 25 á 30 meervallen. Die 25 á 30 dieren deponeren veel uitwerpselen.

Bovendien willen / eisen bijna alle meervallen, uitzonderingen daargelaten, zo schoon mogelijk water. Dus vandaar dat ik iedere dag stofzuig in m'n bak, en tegelijk
ververs ik dan dus een 100 á 150 liter gebruikt / vervuild water.

Bovendien hebben de vissen er geen erg meer in, ik moet ze soms voorzichtig met de stofzuiger, of met m'n hand, aan de kant schuiven . . . ook de grotere
cichliden zwemmen gemoedereerd rond m'n handen . . .

Verder meet ik nooit m'n water, ik heb geen goeie sets hiervoor, en elektronische apparatuur hiervoor aanschaffen is me te duur.

Groet;
 
Oh ja, en nog even z'n broertje . . . de Hemiancistrus sp. L - 128, oftewel de 'Blue Fin Panaque' deze dame ( of Heer ) is echt
blauwachtig, hoewel je dat hier op de foto's niet zou zeggen, maar dat heeft te maken met m'n rood - witte LED verlichting.

P1090945.JPG
 
Dank je wel Mike, zoals met de meeste dingen is het in het echt mooier . . . :thumbs:
 

Terug
Bovenaan