Bouw van 1600 liter aquarium in Hoorn . . .


Eh . . de opmaak van mijn tekst was toch echt 'ietsie' anders . . . netjes in rijtjes onder elkaar.
 
Soms komt er een topic voorbij waarbij ik mijn ogen uitkijk en simpelweg niet weet wat ik als reactie kan schrijven.....

een poging....


Wauw!!!
 
Soms komt er een topic voorbij waarbij ik mijn ogen uitkijk en simpelweg niet weet wat ik als reactie kan schrijven.....

een poging....


Wauw!!!

Willen reageren maar niet weten wat; heel herkenbaar...
 
Heel mooi om dit bouwverslag te lezen, zeker benieuwd omdat het ook al bekend is dat de bak toppie draait in het hier en nu!
 
:petjeaf:Voor dit project.
 
En zo belanden we dan bij de rest van de afwerking . . .
P1030877.JPG


Even de bak opschuiven en een paar steunpoten eronder zodat we er bij kunnen om enkele gaten in de bodemplaat van het onderstel te maken,
dit voor de doorvoeren die ik daar gepland had . . .


P1030891.JPG


Ook in de bovenrand werd door middel van lijm en schroeven een 'driehoek lat' gemonteerd, weliswaar een kleiner formaat lat als op de bodem en de
verticale hoeken gebruikt was. Dit ook weer om de stijfheid en van de constructie te waarborgen.


P1040008.JPG


Ik wilde graag een lichtkap maken die licht van gewicht zou zijn, en tóch stevig genoeg om m'n LED verlichting te huisvesten. Ik kwam uit op een idee van een
uit twee delen bestaande lichtkap, gemaakt als sandwichdelen. Dus twee identieke 4 mm platen hout op elkaar met daartussen latjes (ribben) die de stevigheid
moesten aan de lichtkap moesten geven . . .


P1040028.JPG


Hier even een een plaatje van hoe de twee delen van de lichtkap er uit kwam te zien. Ik wilde de LED verlichting aan de onderkant van de lichtkap maken,
zodat ik de bedrading in de tussen liggende ruimte kon wegwerken.


P1040035.JPG


De achterkant van de lichtkap werd vastgemaakt op de bak zelf, zodat de lichtkap scharnieren kon, en tegen de achterliggende muur kon rusten . . .
P1040038.JPG


. . . zoals hier goed te zien. Ook is te zien dat de twee stabilisatoren boven op de bak vervangen zijn door één verbinding in het midden . . .
Dit geeft tóch wat meer bewegingsvrijheid als je iets in de bak wilt doen en ook zéker met het inrichten van de bak.


P1040045.JPG


Hier nog even een plaatje van de binnenkant van de bak, met in het midden de overloop. Daarboven zie je een uitsparing in de (vaste) achterkant van de
lichtkap, het stuk met de gebogen lijst eronder. Dit is een scharnierende klep die ik gemaakt heb om goed in m'n overloop te kunnen komen. Onder die klep
zie je het 'wegneembare' stuk van de bovenlijst van de bak. Ook dit stuk kan ik weghalen om beter bij de overloop te komen.


P1040066.JPG


Hier nog even duidelijker . . . de overloop met het stuk van de omlijsting wat hier is weggehaald. Daarboven (rechtopstaand) zie je het luikje in de (normaal vaste)
achterkant. Deze achterkant is hier (nog) omhoog geklapt om een TL buis vast te maken. Deze TL buis wordt alléén gebruikt als de beide kleppen van de lichtkap
open zijn ( waardoor de LED verlichting niet meer in de bak schijnt, maar de kamer in schijnt) en ik iets moet doen in de bak, bijvoorbeeld iets moet / wil veranderen.


P1040074.JPG


De lichtkap werd (om het licht zoveel mogelijk te weerkaatsen) in de witte verf gezet, en daarna kwamen er 3 lagen epoxyhars overheen . . .



Wordt vervolgt . . .
 
P1040193.JPG


Tja, wat is een lichtkap zonder verlichting hé . . . dus ik ging aan de slag om de verlichting alvast in orde te maken. Plat op de tafel ligt de linkerkant van de lichtkap,
met hier een fiew van de bovenkant waarop dus nog de bovenste 4 mm plaat komt te liggen. Het rechtop staande gedeelte is de rechterkant van de lichtkap, waar
je de eerste LED verlichting al ziet hangen. Ik wilde, op aanraden van de vertegenwoordiger van JMB LED verlichting, zoveel mogelijk luchtverplaatsing creëren
rond de LED balken. Deze 'koeling' is cruciaal voor de levensduur van de LED's zo vertelde hij mij. Dus ik dacht, ik kan dan wel de strips plat op de binnenkant
van de lichtkap schroeven, maar tja . . . dat schiet, wat de koeling betreft, dan niet zo erg op. Hoe zorg ik er dan voor, dat er ruimte ontstaat onder de lichtbalken,
zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid. Eureka . . . m'n derde heldere moment van dat jaar . . . :) Ik nam een paar PVC kledinghangers, en zaagde
daar pijpjes van en boorde er in de lengte gaten in ter dikte van de (RVS) schroeven die erdoorheen zouden komen . . .


P1040142.JPG


De PVC kledinghanger met op het potje de pijpjes die klaar zijn voor gebruik. Denk erom, dat alles wat je gebruikt en wat met water in aanraking komt niet
oxideert (roest) ! Dus altijd RVS gebruiken ( ook bijvoorbeeld het scharnier van de lichtkap ! ) . . . Nooit geen koper of ijzeren dingen in of rond de bak gebruiken,
want dit leidt altijd tot narigheid !


P1040194.JPG


Hier zie je een uitvergroting van de LEd balk met de van te voren gezaagde 'kledinghanger pijpjes'. Onder de pijpjes zie een afdichtingsmiddel wat in de handel
bekendstaat als 'Terostat'. Een geweldig mooi middel dat veelvuldig in de jachtbouw gebruikt wordt om bijvoorbeeld dingen op het dek van een boot af te dichten.
Terostat is en blijft flexibel, ook bijvoorbeeld na maanden buiten in de regen gelegen te hebben, of geheel onder water te zijn geweest . . . magnifiek !
Zorg er ook voor ( ! ) dat bijvoorbeeld zo'n gaatje links van de LEd verlichting goed afgedicht wordt, anders gaat je lichtkap in de loop der tijd een andere vorm
krijgen !

P1040199.JPG


Zo zag het er indertijd uit . . . Het grote gat in de 'middensteun / stabilisator' rechts, is de opening voor de TL buis die hier doorheen gaat. De schroef (RVS)
boven het zwarte kabeltje, is de ophangschroef voor de reflector van de TL balk.


P1040218.JPG


En zo zag de lichtkap er dan, van bovenaf gezien, uit. De afdekplaten moeten er nog opgeschroefd worden, maar dat spreekt m.i. voor zich . . .


P1040058.JPG


En toen was het tijd om de bak goed uit te schuren met korrel 80 schuurpapier. Eerst het overtollige lijm weghalen met beitels, en daarna de bak goed uitzuigen
met de stofzuiger. Vervolgens de bak goed uitnemen met aceton, tenminste dat werd me verteld . . . dit was toch niet het juiste 'goedje' zo bleek achteraf :mad:
Dit was op aanraden van iemand die het wel wist, zo dacht ik , , ,


P1040084.JPG


Ik wilde de baak een aantal keren in de epoxy zetten, dit was en is een redelijk veel gebruikte methode, en ik had hier in het verleden beroepsmatig redelijk veel
mee gewerkt, maar ook met kevlar, koolstof, aramide enz. Ik heb namelijk een aantal jaren in de wereld van de olympische wedstrijd zeilboten gewerkt, daarbij te
denken aan 420, 470, Flying Dutchman e.d. Er zijn eigenlijk 2 methoden waarop je dit kan doen, daat is de zogenaamde 'nat in nat' methode waarbij je de epoxy
laat drogen en als de laag epoxy dan half droog is, dan breng je de volgende laag epoxy aan. Vandaar de naam 'nat in nat' ! De ander methode is een laag epoxy
aanbrengen en dan helemaal laten drogen. Beide methode's hebben zo z'n 'vóór een tegen'. Nadeel van deze methode die ik gebruikt heb, is dat je tussen de
lagen de vorige laag moet opschuren . . . Dus dit geeft wel wat méér werk, maar . . . je kan dus ook laag voor laag rustig aanbrengen, rustig 24 / 48 uur laten drogen
en later weer verder gaan ! Als je de eerste methode gebruikt, dan MOET je doorgaan met al je lagen achter elkaar aan te brengen, en ben je dus zó een halve
dag bezig . . . Zogezegd, ik koos voor de 2e methode . . . rustig aan !


P1040095.JPG


Dus zogezegd, tussen alle lagen schuren. Als je een schuurmachine gebruikt die een goede afzuiging heeft, dan is het niet zo erg om te doen ( wél graag
mondkapjes gebruiken, epoxy stof is géén favoriet voor je longen ! ). De bak schuren doe je in een half uurtje, dus dat valt wel mee. Wél moet je discipline hebben
en netjes werken ! Alles wat je vergeet te schuren kom je later weer tegen ! Dus niet denken van 'mwah . . . zo kan het ook wél ), want dat loop je op ! Met epoxy
MOET je nauwkeurig werken, ander mislukt het !


P1040076.JPG


Maar met de vierde laag ging het toch niet goed . . . Het was al 22.30 dat ik klaar was, en ik belde de leverancier op, te weten 'Mr.Boat' (zie internet). Geweldig,
hij nam alle tijd voor me, om de dingen die ik gedaan had via de telefoon met me door te lopen. Het was voor hem ook een raadsel, ik had niets verkeerd gedaan
volgens de berichten, maar goed, de laag epoxy werd helemaal 'craquelé' om het zo maar te noemen. Het dekte niet en het werden allemaal 'droge eilandjes' om
het zo maar te zeggen . . . hoe vaak je er ook met de kwast / roller overheen ging. Frank en ik besloten om deze laag te laten drogen, en overmorgen te zien hoe
het was. Twee dagen later was het keihard geworden, ik heb die laag weer gewoon geschuurd, ontvet en de laatste laag epoxy aangebracht.


P1040132.JPG


Zo, de laatste laag zat erop, deze werd met behoorlijk veel zwart pigment gemengd, en dan krijg je dus een zwarte laag. Als je bij iedere laag epoxy die je gebruikt,
steeds een beetje méér pigment bij je epoxyhars toevoegt, kan je precies zien waar je bent als je de volgende laag aanbrengt, want de volgende laag die je
aanbrengt, is dan een stukje donkerder . . . op die manier kan je niet een stukje vergeten om in de nieuwe laag epoxy te zetten . . .

Ach ja, wie niet sterk is moet slim zijn hé . . . :)




Oh ja, hier nog even een plaatje van de hoek boven de overloop. Ik vertelde jullie al, dat ik deze hoek 'wegneembaar' wilde hebben zodat ik goed in m'n overloop kan
komen als het nodig is.Aan de bovenkant van de foto zie je de contouren van het luikje in de vaste achter kant van de lichtkap . . .




Hier boven nog even het 'wegneembare' stuk boven de overloop, met rechts op de boden alvast een 3 doorvoeren, maar daar komen we later nog wel op terug . . .
 
P1040165.JPG


Oh ja . . . nog even een paar fotootjes, hier zien jullie de 'wegneembare' bovenkant boven de overloop die hier no op z'n plek zit . . .Op de bodem zie je alvast
een drietal doorvoeren, maar daarover later méér.


P1040170.JPG




P1040168.JPG


En zo kijk ik dan vanaf de bovenkant in m'n overloop, en kan overal bij als het moet . . . Ik denk dat het overbodig is om te vertellen, maar goed . . . de binnenkant
van de overloop zit natuurlijk óók 4 keer in de epoxyhars zit . . . ;)


De rest komt weer een ander keer . . .

Groet, Erik
 
Slim gedaan met de steeds iets donkerdere epoxy!
 
Dank je wel Mike, door de jaren heen wordt je steeds handiger en slimmer als het om
oplossingen bedenken gaat . . .
 
Alvast even wat fotootjes van enkele van m'n vissen. Ik ben geen echte fotograaf, maar wil het graag beter leren. Ik heb een Panasonic Lumix DMC FZ200 . . .
en fotografeer altijd op 'z'n automaat', misschien iemand die méér ervaring / kennis met / van dit toestel heeft ? Ik zou graag met de hand scherp willen stellen,
maar weet niet hoe of ik dat doen moet . . .

P1090639.JPG


Eén van de Geophagus winemilleri's . . .



P1090010.JPG


Het ongeveer 18 / 20 cm grote mannetje van de Heros efasciatus sp. 'Rotkeil' . . .


P1090007.JPG


Eén van de 3 Loricaria simillima's, links nog de laatste der 'kardinaal-mohicanen' . . .


P1090034.JPG


En één van de 2 Panaqolus sp. L-397 . . .


P1080978.JPG


En de Ancistrus sp. L-309 die ik maar eens in de zoveel weken zie, Ik heb er maar eentje van, en deze jongeman of dame is razendsnel en uiterst schuw.
Maar ik had nét voordat ik dit plaatje nam wat pellets gegeven, en dat kon meneer / mevrouw toch niet weerstaan ;).


Mesonauta Guyanae  1.jpg


En het ongeveer 16 cm grote vrouwtje van de Mesonauta Guyanae . . . Aan de onderkant zie je nog wat planten, dat is nu bijna gereduceerd tot ongeveer nul !
Planten en Heros gaan namelijk niet samen, niet dat deze vissen planten eten, maar ze bijten er stukjes af en laten dat rond dwarrelen . . . En of het nu Javavaren ,
echinodorus of Vallisneria is, het maakt niet uit ! Zelfs de vrij taaie Afrikaanse Anubias is voor de Herossen geen probleem. Een mooie plant is in een paar weken
omgetoverd tot een " afgekloven en droevig uitziend gedrocht ".

Ach ja, maar die vissen hé . . .
 
Mooie vissen. Flinke maten hebben ze ook al.
 
Dank je wel Remco, ja ze gaan al aardig richting 'volwassen vissen' . . .
 
Goed, bak was klaar, lichtkap gemaakt en veel hout had ik overgenomen van m'n aquarium maatje die een zuid-Amerika
bak van 1500 liter had omgebouwd tot een Malawi bak . . . een aantal slagtanden en verder veel losse stukken hout, ik
was ( en ben er nog steeds ) er erg blij mee.

20140710_104153.jpg




P1040116.JPG


En dat moest ook natuurlijk even in de bak bekeken worden . . . jezelf even kietelen is ook wel leuk.


P1040122.JPG


Maar goed, er moest wel weer even gewerkt worden, de beide ruiten van 15 mm moesten erin gezet worden . . .


P1040135.JPG


De kerstverlichting en slingers waren inmiddels opgehangen, dus het was december. De beide ramen waren een 2 weken daarvoor aangekomen, en die hadden
we voor zolang achter de bak geparkeerd . . . Met een paar 'sterke-jerkes' trokken de mannen de ramen naar voren.


P1040136.JPG


De 15 mm glasplaat werd zolang even op de tafel geparkeerd . . .



P1040138.JPG


. . . waarna de bak met een paar man gekanteld en op z'n voorkant gelegd werd. Waar je op de foto dus tegenaan kijkt, is de bovenkant van de bak met aan
de bovenkant het vaste stuk van de lichtkap. Er werden 8 kokers kit op de plek gespoten waar de glasplaat moest komen, en met zuignappen werd de plaat
glas op z'n plek gelegd en met ons gewicht vastgedrukt. Ik had een aan de onderkant van de plek waar de glasplaat kwam een latje gelamineerd waar de
glasplaat op komt te rusten als de bak weer rechtop komt te staan. Dit gold ook voor de zijkant waar ook een raam in kwam . . .
P1040151.JPG


Zo. dit was al weer een héél ander gezicht . . . het werd al een echte bak.


P1040155.JPG


Nog even een fotootje van de binnenkant van de bak, ik heb de ramen hier afgeplakt, en doe de rand van het raam in de zwarte kit, dit zie je hier op het rechter
raam.Nu, 'een tijdje later' kan ik zeggen dat al het kit loslaat van het raam !


Wordt vervolgd . . .
 
Wat een project zeg! :petjeaf:
Het ziet er erg gaaf en doordacht uit. Maar ik denk dat je ook wel erg blij bent als alles klaar is en de kamer weer 'normaal' is en geen halve werkplaats :D
 
Dank je wel Floss;

Haha, ja maar ik verkeer in een uitzonderingspositie . . . mijn vrouw werkt in de wereld van 'zorg en welzijn' en is dan
regelmatig een 20 uur van huis omdat ze zogenaamde 'slaapdiensten' heeft. In die tijd doe / plan ik dit soort van
klussen meestal :). En dan, als zij weer thuis komt, dan is de kamer weer netjes schoon en gedweild. Weet je,
vrouwen zijn niet de beste vrienden van 'rommel in hun huis' . . .:thumbs:

Maar ik was wel blij dat de bak uiteindelijk klaar was. Ben er toch al met al wel een 8 maanden mee bezig geweest,
ook temeer ik niet alle dagen volop aan de bak kan . . met een twee a drie uurtjes per dag houdt het wel een beetje
op bij mij.
 
vrouwen zijn niet de beste vrienden van 'rommel in hun huis' . . .:thumbs:

Heel herkenbaar! Woon nog thuis en hier is het mijn moeder die er dan wat van zegt als ik de bak eens een grote schoonmaak geef :oops:

Vordert iig al mooi! Benieuwd naar een vervolg
 
Nog even een paar plaatjes die ik maakte . . .

P1090679.JPG


Een foto van het mannetje van de Mesonauta Guyanae, hier in 'goede doen' . . .


P1090644.JPG

. . . en hier links opnieuw het mannetje, maar dan als hij 'van slag is', door welke reden dan ook. Voor mij is er geen aanwijsbare reden te vinden,
maar zo zij het . . . aan het vrouwtje rechts zie je geen bijzonder uiterlijk.


Panaqolus albivermis  1.JPG


Nog even een fotootje van de Panaqolus albivermis, maar dan het onderaanzicht. Regelmatig verkent hij dan s'avonds de gehele voorruit en blijft regelmatig
even 'hangen'. Hij vangt dan op die manier wel de meeste stroming van de 15.000 liter stromingspomp. Maar of dit nou ook de reden is dat hij over de
voorruit scharrelt . . . wie zal het zeggen.
 
Tja Mike, zo zijn we allemaal begonnen hé . . . wie weet heb je later je eigen huis en je eigen ruimte voor een aquarium :) Knap van je hoor, ga zo door hé !
 
Oh ja . . . er moest ook nog een kam op de overloop gemaakt worden, anders heb je kans dat er vissen in de overloop belanden ( wat evengoed wel gebeurde ) . . .

P1070255.JPG


Dus maar aan de slag gegaan om een kam te maken. Ik probeer alles zelf te bedenken en te maken. Ik had nog een stuk 'plexiglas' staan en heb daar
een kam van gemaakt met behulp van een haakse slijper. Dit ging prima, mits je het even aftekent.


P1070260.JPG




P1070264.JPG


Maar goed . . . als de kam dan klaar is, en je neemt hem mee naar het aquarium, dan moet je hem in de kamer niet op de laminaatvloer laten stuiteren hé . . . :oops:
Dat ging niet goed, dus maar een nieuwe maken . . .


P1070265.JPG


Uiteindelijk kwam het toch weer goed en had ik een zelfgemaakte kam op de overloop . . . Het pijpje wat je ziet is de 'noodoverloop' die rechtstreeks op de riolering
is aangesloten. Dit voor het geval ik de waterkraan vergeet dicht te doen . . . Dat is me dus al een paar keer gebeurd.


P1070311.JPG


Ook wilde ik een stel chiffons op de pijpen maken in m'n overloop, dit om het gorgelen van het water zo veel mogelijk tegen te gaan. Je hoort hier wel eens de
meest erbarmelijke verhalen over. En dit is wel het laatste wat je als aquariaan wil, een gorgelende overloop en een van irritatie en boosheid rood aanlopende
en brullende vrouw . . . :oops:. Dus ook hiermee aan de slag en ik haalde bij de bouwmarkt 2 chiffons voor een paar euro en maakte daar nog een
soort van 'ontluchtingspijpjes' op. Dit maakte ik weer van . . . juist, een PVC kledinghanger.


P1070316.JPG

Het spreekt voor zich, stukje afzagen, en een gaatje erin boren als ontluchtingskanaal voor eventueel lucht wat zich in de chiffon ophoopt . . .


P1070317.JPG


P1070320.JPG


Ik boorde een gaatje iets kleiner dan de diameter van het pijpje, die er vervolgens strak in werd gezet. Zet je geen pijpje in het gaatje, dan ligt het gaatje onder
het wateroppervlak, en heb je kans dat je iets van 'blub-blub-blub' kunt horen in je kamer.

En óók daar maak je géén goeie indruk mee op moeder de vrouw . . .:help:


20160424_134608.jpg


Hier nog even een niet al te duidelijke foto :sorry: van de beide chiffons met de pijpjes erop.

Door het vocht beslaat de lens en wordt het plaatje wel iets minder, maar het geeft een beetje
een idee.
 
P1040162.JPG


De volgende keer ga ik wat laten zien van de techniek van de bak, en dan met name het aanleggen van het leidingwerk en de doorvoeren . . . Rechtsboven zie je
de twee 40 mm doorvoeren die onder de bak gekoppeld worden en dan naar het eerste vak van het biologisch filter gaan. En daar weer naast zie je, in dezelfde lijn,
de 32 mm doorvoer voor de 'noodoverloop' in de overloop
 
Dank je wel Lisa,

Oh ja, dat stukje techniek komt later even aan de orde, eerst wilden we het bakje wat gaan inrichten, da's ook één van de mooiste dingen om te doen . . .

Dus we ( lees > ik kon . . . ) konden het niet afwachten, om met de stenen en het hout de bak 'een beetje' / alvast wat in te gaan richten . . .


P1040183.JPG


Zoals al eens eerder vermeld, ik had indertijd met een kameraad een 460 kg aan stenen gekocht bij een groot tuincentrum hier in Noord Holland. De stenen waren
'Duitse Grauwacke' een breuksteen uit Duitsland. Elke steen werd één voor één met de hogedrukspuit schoongespoten, best nog wel weer een klusje.


P1040186.JPG


Maar dan heb je ook nog wel weer een aardig bergje . . .


P1040238.JPG


M'n zoon en een kameraad van me wilden graag helpen met het sjouwen en tillen van de stenen . . . eerst zo veel mogelijk stenen op isolatieplaten in de kamer
leggen, om een zo goed mogelijk overzicht te hebben van de vormen en kleuren die we voor handen hadden. De gedachte achter deze inrichting met stenen was,
dat ik zo veel mogelijk stenen in de bak wilde voor de meervalletjes die ik graag in m'n bak wilde houden. Meer stenen betekend meer schuilplaatsen voor deze
mooie dieren . . .

Nou ja, dat is misschien ook wel zo, maar een bijkomstigheid is dat je de dieren die je zo mooi vind, bijna nooit meer ziet :foto: En nog een ander punt is, dat je niet
veel meer van je stroming in je bak overhoudt ! Ik wilde in eerste instantie gaan draaien met m'n 2 JBL pompen van netto een 1500 liter per stuk, met daarnaast een
stromingspomp ( zo'n blazer ) van 15.000 liter, puur om het water rond te laten stromen door de bak. Algemeen bekend is dat meervalletjes graag wat stroming
opzoeken en erg / zeer helder en schoon water als basis behoefte op hun verlanglijstje hebben staan . . .

Eh . . . ik had inmiddels toch maar besloten om een biologisch filter te gaan gebruiken, en die ook zelf te gaan maken. Dit moest niet zo'n probleem zijn,
maar daarover later méér . . . Het stond wel stoer al die stenen in de bak vond ik, onder alle stenen werden 1 cm dikke isolatieplaatjes gelegd, dit tegen het
mogelijk beschadigen van de bodem / wanden. Ook al het hout kreeg een plaats in de bak tussen de stenen.


P1040239.JPG


En zo maakte ik dus een echte 'stenenbak' met veel hout . . . wat wél geweldig was, was het plateau waar we op liepen en op konden staan, dit was wel een
verademing om mee te werken.

P1040249.JPG


Zie hier de 'keienbak' die ik op zich wel mooi vond, maar waar ik achteraf na een half jaar toch wel spijt van kreeg. Ik liet het verhaal nog even zo, maar werd er na
verloop van tijd toch niet echt blij meer van. Er klopte iets niet in mijn gevoel, de stroming was weg ( gek hé . . . ) en er ontstond door de vele stenen veel 'dode hoeken'
en plekken waar je nooit meer bij kan komen. Gaat er een vis dood, om maar een simpel voorbeeld te noemen, die achterin op de bodem ligt, dan kan ik er
'van z'n levense dagen' nooit meer knap bijkomen . . . laat staan de bodem afzuigen, ook dat kan je vergeten met zoveel 'Grauwacke' . . . Maar ook de cichliden
zag je niet al te vaak, ik heb best wel schrikachtige Geophagussen die bij het minste of geringste al wegschoten. Verder blijft er niet al te veel ruimte over om het
zand te spoelen / te zeven voor deze 'zandhappers', en hier staan ze juist om bekend.

Ik geloof. en dat is mijn gevoel, dat je de dieren juist schrikachtiger maakt als dat je rust geeft. Bij iedere beweging die ze zien schoten ze al weer achter /
onder de rotsen. Je bevestigt naar mijn idee juist méér hun angst, dan dat je de dieren de rust geeft / probeert te geven.

P1040256.JPG


P1040319.JPG


Nog even een indruk van de bak met stenen zoals ik in eerste instantie dacht dat het zo zou moeten zijn, en het op deze manier het beste voor de dieren was . . .
Gelukkig komt wijsheid met de jaren en zoals gezegd, ik werd er hoe langer hoe minder blij van omdat ik voelde dat er iets niet klopte . . .
P1040366.JPG


Ik neem aan dat de leverancier van de stenen wel blij met me was door zoveel stenen te kopen, maar uiteindelijk gaf het tekort voldoening.


P1040372.JPG


Hier nog even een plaatje door de enige zijruit van de bak. Het zand werd kort daarna gespoeld en toegevoegd . . .

P1040472.JPG


Volgende keer gaan we toch écht een stukje techniek met elkaar doornemen . . .



Later gaan we verder . . .
 
mooi!!
 
Je houd het toch wel errug spannend hoor...

Ziet er goed uit dit bouwverslag!
 
benieuwd naar een vervolg idd. Wel complimenten voor de inrichting; tis wat rommelig, maar dit maakt het in mijn ogen ook wel heel erg natuurlijk. Tis niet zo'n opgezet stukje natuur waarvan je kan zien dat een mens dit heeft gedaan.
 
P1040230.JPG


Dan toch ook maar begonnen met het aanleggen van de pompen. Ik had eerst een plan gemaakt voor hetgeen ik wilde gebruiken en maken aan techniek. Ik wilde
sowieso water weg laten lopen via het riool, dus niet meer water verversen met emmers door de kamer, daarnaast water verversen / verwarmen via een boiler in de
naastgelegen schuur, wateraanvoer onder de bak, en een gasleiding naar de gasgestookte 180 liter boiler in de schuur, daarnaast verschillende afvoerpunten om
vuil water weg te laten lopen via het riool . . .


P1040126.JPG

Goed, de witte waterleiding is aangelegd, de gele gasleiding is vanuit de meterkast aangelegd met speciale veiligheidskleppen op de leiding, de grijze PVC is
de afvoer naar het riool. Hier sluit ik andere leidingen weer op aan. En een stroomdraad met een aparte stroomgroep moet nog steeds aangelegd worden, de leiding
ligt er al wel.


P1040162.JPG


Voordat de stenen in de bak gelegd waren , had ik de doorvoeren ( zogenaamde witlof - doorvoeren ) al in de bodem gemaakt. Met een houten bak is het erg
eenvoudig kinderspel om te doen, je zaagt met een gatenzaag in de bodem op de plaats die je wilt de gaten, en daarna is het een kwestie van een beetje zuurvrije
vaseline op de rubberen ring, de doorvoeren in de gaten steken en vastdraaien maar. Maar ook weer niet té strak aandraaien, want je draait dan de rubberen ring
ertussen uit en dan heb je lekkage . . .
P1040230.JPG


Het is een leuk iets om te doen, goed meten nadenken, en weten wát je doet, méér is het niet. Of is dit té simplistisch voorgesteld . . . :thumbs:


2.jpg


Nou daar gaan we dan . . .

# 21 is de waterleiding,

# 5 en 6 zijn de doorvoeren die naar de 2 JBL pompen gaan. Ik heb er kranen tussen gezet met in m'n achterhoofd het idee, dat als ik eventueel een pomp weg zou
willen doen, ( verkopen / of hij mankeert iets en moet gerepareerd worden ) dan zet ik heel gemakkelijk de kraan dicht en kan ik de pomp in een paar tellen weghalen.

# Op nummer 7 komt de aanvoer naar de gasgestookte boiler in de schuur.

# Nummer 10 wordt de aanvoer van vers water uit de waterleiding die ik weer op 2 punten kan regelen

# Dan zijn de nummers 11 de 2 afvoer pijpen van 40 mm die vanuit de overloop onder de bak gekoppeld worden en naar het 1e vak van het biologisch filter gaan.
biologisch filter moeten gaan lopen. Later zal je de koppeling onder de bak zien zitten . . .

# En tenslotte nummer 12 is de 32 mm 'nood-overloop' vanuit de overloop, waar we het al meer over hebben gehad. Ben dolblij met die 'noodoverloop', anders had ik
al een paar keer natte voeten in de kamer gehad . . .

De 20 mm pijp tegen de achterwand is de retourleiding van de 1e JBL pomp . . . het rechter 20 mm pijpje tegen de zijkant aan, is de retourleiding van de 2e JBL pomp
die hier nog niet geïnstalleerd is . . .


Het is nu bijna 01.30 in de morgen, dus ik ga kijken waar m'n bed slaapt . . .


Wordt vervolgd.
 
Ziet er al goed uit! Mooi omschreven, vraag me alleen af waar de nummering vandaan komt :D
Ik ga mn bed inderdaad ook weer eens opzoeken, morgen weer druk aan de bak
 
Leuk om te lezen, en ga het volgen. zeker omdat ik ook net een houten bak heb gemaakt.
 
Het is een leuk iets om te doen, goed meten nadenken, en weten wát je doet, méér is het niet. Of is dit té simplistisch voorgesteld . . . :thumbs:
helemaal niet zie vaak dat er te moeilijk gedaan wordt over iets wat logies is :juggle::D:D:D

pracht verhaal en project :thumbs:
 
Wauw! Je bent al heel erg opgeschoten! Dit word een prachtbak!:thumbs:
 
Mike: ik heb een tijd geleden toen alles genummerd. Ik wilde deze nummering gewoon maar aanhouden
omdat deze nummers op de foto vastzitten . . . eh, t/m nummer 31 komen aan bod.

Ha . . . Koopman ( ? ), en ook nog dichtbij, ik zit in Hoorn. Ben je al een topic begonnen over de bouw van je bak ?

Jaap: Tja, wat voor de één logisch is kan voor de ander een groot raadsel zijn hé . . . :D

Ruben, ja, maar de bak ziet er nu heel anders uit hoor . . . ¾ van de stenen zijn er weer uitgehaald . . .
en hebben een leuk plekje in de tuin . . .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast even ( tussendoor ) een impressie hoe de 'keienbak' er in 2015 uitzag . . . Maar toen had ik nog geen 'plantenvreters / knabbelaars' als de Heros . . .

Juni  2015    1.JPG



Juni  2015    2.JPG


Tja, wel een mooie bak, maar te veel keien waardoor je de meervallen bijna niet zag, en te weinig ruimte voor de cichliden.
Je ziet hier op de voorgrond ook nog de Acarichthys heckelii. Later zijn deze schitterende dieren allemaal gaan hemelen wegens ernstige gatenziekte . . .
 
Wat een genot om naar te kijken! Echt, prachtig!
Ik begrijp je idee 'teveel keien' maar toch... wauw!
 

Terug
Bovenaan