Tja, wat is een lichtkap zonder verlichting hé . . . dus ik ging aan de slag om de verlichting alvast in orde te maken. Plat op de tafel ligt de linkerkant van de lichtkap,
met hier een fiew van de bovenkant waarop dus nog de bovenste 4 mm plaat komt te liggen. Het rechtop staande gedeelte is de rechterkant van de lichtkap, waar
je de eerste LED verlichting al ziet hangen. Ik wilde, op aanraden van de vertegenwoordiger van JMB LED verlichting, zoveel mogelijk luchtverplaatsing creëren
rond de LED balken. Deze 'koeling' is cruciaal voor de levensduur van de LED's zo vertelde hij mij. Dus ik dacht, ik kan dan wel de strips plat op de binnenkant
van de lichtkap schroeven, maar tja . . . dat schiet, wat de koeling betreft, dan niet zo erg op. Hoe zorg ik er dan voor, dat er ruimte ontstaat onder de lichtbalken,
zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid. Eureka . . . m'n derde heldere moment van dat jaar . . .
🙂 Ik nam een paar PVC kledinghangers, en zaagde
daar pijpjes van en boorde er in de lengte gaten in ter dikte van de (RVS) schroeven die erdoorheen zouden komen . . .
De PVC kledinghanger met op het potje de pijpjes die klaar zijn voor gebruik. Denk erom, dat alles wat je gebruikt en wat met water in aanraking komt niet
oxideert (roest) ! Dus altijd RVS gebruiken ( ook bijvoorbeeld het scharnier van de lichtkap ! ) . . . Nooit geen koper of ijzeren dingen in of rond de bak gebruiken,
want dit leidt altijd tot narigheid !
Hier zie je een uitvergroting van de LEd balk met de van te voren gezaagde 'kledinghanger pijpjes'. Onder de pijpjes zie een afdichtingsmiddel wat in de handel
bekendstaat als 'Terostat'. Een geweldig mooi middel dat veelvuldig in de jachtbouw gebruikt wordt om bijvoorbeeld dingen op het dek van een boot af te dichten.
Terostat is en blijft flexibel, ook bijvoorbeeld na maanden buiten in de regen gelegen te hebben, of geheel onder water te zijn geweest . . . magnifiek !
Zorg er ook voor ( ! ) dat bijvoorbeeld zo'n gaatje links van de LEd verlichting goed afgedicht wordt, anders gaat je lichtkap in de loop der tijd een andere vorm
krijgen !
Zo zag het er indertijd uit . . . Het grote gat in de 'middensteun / stabilisator' rechts, is de opening voor de TL buis die hier doorheen gaat. De schroef (RVS)
boven het zwarte kabeltje, is de ophangschroef voor de reflector van de TL balk.
En zo zag de lichtkap er dan, van bovenaf gezien, uit. De afdekplaten moeten er nog opgeschroefd worden, maar dat spreekt m.i. voor zich . . .
En toen was het tijd om de bak goed uit te schuren met korrel 80 schuurpapier. Eerst het overtollige lijm weghalen met beitels, en daarna de bak goed uitzuigen
met de stofzuiger. Vervolgens de bak goed uitnemen met aceton, tenminste dat werd me verteld . . . dit was toch niet het juiste 'goedje' zo bleek achteraf
😡
Dit was op aanraden van iemand die het wel wist, zo dacht ik , , ,
Ik wilde de baak een aantal keren in de epoxy zetten, dit was en is een redelijk veel gebruikte methode, en ik had hier in het verleden beroepsmatig redelijk veel
mee gewerkt, maar ook met kevlar, koolstof, aramide enz. Ik heb namelijk een aantal jaren in de wereld van de olympische wedstrijd zeilboten gewerkt, daarbij te
denken aan 420, 470, Flying Dutchman e.d. Er zijn eigenlijk 2 methoden waarop je dit kan doen, daat is de zogenaamde 'nat in nat' methode waarbij je de epoxy
laat drogen en als de laag epoxy dan half droog is, dan breng je de volgende laag epoxy aan. Vandaar de naam 'nat in nat' ! De ander methode is een laag epoxy
aanbrengen en dan helemaal laten drogen. Beide methode's hebben zo z'n 'vóór een tegen'. Nadeel van deze methode die ik gebruikt heb, is dat je tussen de
lagen de vorige laag moet opschuren . . . Dus dit geeft wel wat méér werk, maar . . . je kan dus ook laag voor laag rustig aanbrengen, rustig 24 / 48 uur laten drogen
en later weer verder gaan ! Als je de eerste methode gebruikt, dan MOET je doorgaan met al je lagen achter elkaar aan te brengen, en ben je dus zó een halve
dag bezig . . . Zogezegd, ik koos voor de 2e methode . . . rustig aan !
Dus zogezegd, tussen alle lagen schuren. Als je een schuurmachine gebruikt die een goede afzuiging heeft, dan is het niet zo erg om te doen ( wél graag
mondkapjes gebruiken, epoxy stof is géén favoriet voor je longen ! ). De bak schuren doe je in een half uurtje, dus dat valt wel mee. Wél moet je discipline hebben
en netjes werken ! Alles wat je vergeet te schuren kom je later weer tegen ! Dus niet denken van 'mwah . . . zo kan het ook wél ), want dat loop je op ! Met epoxy
MOET je nauwkeurig werken, ander mislukt het !
Maar met de vierde laag ging het toch niet goed . . . Het was al 22.30 dat ik klaar was, en ik belde de leverancier op, te weten 'Mr.Boat' (zie internet). Geweldig,
hij nam alle tijd voor me, om de dingen die ik gedaan had via de telefoon met me door te lopen. Het was voor hem ook een raadsel, ik had niets verkeerd gedaan
volgens de berichten, maar goed, de laag epoxy werd helemaal 'craquelé' om het zo maar te noemen. Het dekte niet en het werden allemaal 'droge eilandjes' om
het zo maar te zeggen . . . hoe vaak je er ook met de kwast / roller overheen ging. Frank en ik besloten om deze laag te laten drogen, en overmorgen te zien hoe
het was. Twee dagen later was het keihard geworden, ik heb die laag weer gewoon geschuurd, ontvet en de laatste laag epoxy aangebracht.
Zo, de laatste laag zat erop, deze werd met behoorlijk veel zwart pigment gemengd, en dan krijg je dus een zwarte laag. Als je bij iedere laag epoxy die je gebruikt,
steeds een beetje méér pigment bij je epoxyhars toevoegt, kan je precies zien waar je bent als je de volgende laag aanbrengt, want de volgende laag die je
aanbrengt, is dan een stukje donkerder . . . op die manier kan je niet een stukje vergeten om in de nieuwe laag epoxy te zetten . . .
Ach ja, wie niet sterk is moet slim zijn hé . . .
🙂
Oh ja, hier nog even een plaatje van de hoek boven de overloop. Ik vertelde jullie al, dat ik deze hoek 'wegneembaar' wilde hebben zodat ik goed in m'n overloop kan
komen als het nodig is.Aan de bovenkant van de foto zie je de contouren van het luikje in de vaste achter kant van de lichtkap . . .
Hier boven nog even het 'wegneembare' stuk boven de overloop, met rechts op de boden alvast een 3 doorvoeren, maar daar komen we later nog wel op terug . . .