Bouwproject 2100l aquarium


Als je nog inspiratie zoekt voor je elektra paneel :p
A4892CB1-6298-4537-9921-DE628D6AC790.jpeg

maar ziet er wel gelikt uit met de schakelaars.
Ga je daarmee 230v schakelen of relais bedienen?
 
Hoofdzakelijk zullen de schakelaars dienen om 230v mee aan of uit te schakelen.

Maar waar dienen die relais bij voor dan?

Edit: @tuinkabouter wat bij jou overigens de wcd's zijn, zijn bij mij inprincipe de schakelaars.
Alle stekkers en bedrading gaan uit het zicht komen.
 

Bijlagen

  • 20201031_153950.jpg
    20201031_153950.jpg
    113.9 KB · Weergaven: 172
Laatst bewerkt:
Hoofdzakelijk zullen de schakelaars dienen om 230v mee aan of uit te schakelen.

Maar waar dienen die relais bij voor dan?

Edit: @tuinkabouter wat bij jou overigens de wcd's zijn, zijn bij mij inprincipe de schakelaars.
Alle stekkers en bedrading gaan uit het zicht komen.
Op het lege stuk links zit m’n controller en die bediend de SSR’s om de diverse stopcontacten te schakelen
 
Prachtig om dat kabelmanagement te zien, maar toch de vraag: waar zijn al die schakelaars etc voor? Filter/heater/uv-lamp/stromingspompje/ferts/co2 kan ik nog wel bedenken maar daarna ... Of hebben jullie losse led-strips/spots etc?
 
Schakelaars worden gebruikt voor:
2x opvoerpomp
Uv-c
Automatic top off
Co2
5x fan onafhankelijk van elkaar geschakeld
3x heater. Onafhankelijk van elkaar geschakeld
Controller voor verlichting
Controller voor koelen/verwarmen
Verlichting onderkast.
2x stromingspomp
2x reserve

Gelijk een kleine update:
Vandaag is het glas erin gegaan.
Was gelukkig maar 130kg:eek:
 

Bijlagen

  • IMG-20201120-WA0003.jpg
    IMG-20201120-WA0003.jpg
    48.5 KB · Weergaven: 239
Heb inderdaad al een weddenschap staan, dat als er de eerste keer water in staan hij als jacuzie moet fungeren.:oopss:

Toch maar snel zorgen dat ik het water kan verwarmen tot een graad of 30:cool:
 
Zo. Vandaag het deksel gemonteerd, nu alleen nog elektrisch aansluiten.

En dan komt natuurlijk het moeilijkste, wachten tot er water in kan.
Hoe lang zouden jullie adviseren om te wachten met vullen?
 

Bijlagen

  • 20201121_154846.jpg
    20201121_154846.jpg
    147.2 KB · Weergaven: 181
  • 20201121_154913.jpg
    20201121_154913.jpg
    166.9 KB · Weergaven: 180
wanneer is het allemaal gekit ? Dan moet je nog een tijd rekenen voor het uitharden....
 
De ruiten zijn gisteren gekit.
Ik heb sneldrogende aquariumkit van ramsauer gebruikt.
Na 2 uur was de kit al niet meer plakkerig. (Wil niet zeggen dat het uitgehard is)
Als test heb ik een rul van 20mm op een houten plankje gelegd, en na doorsnijden ervan is hij binnenin nu ook droog.

Mijn gevoel zegt dat als ik de bak a.s zaterdag ga spoelen en vullen, dit voldoende zou moeten zijn. Maar ervaring heb ik er niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Als zo’n dikke sliert al uitgehard is, dan kan je rustig vullen.
Ik zou gewoon beginnen met 5cm water, kijken of alles dicht is. Dan een keer alles goed nat afwassen en weg laten lopen.
En dan iedere keer 5-10 cm er bij doen tot die vol is. (en niet lekt)
 
droog wil nog niet betekenen goed uitgehard (helaas :)))
heb even de technische specificaties erbij gepakt

"Doorharding: ~ 3 mm/24 uur (bij +23°C/50% rel. luchtv.)"

echter, hoe dikker hoe langer het duurt alvorens goed uitgehard.

"Bij een voegdiepte van ca. 10 mm geldt een uithardingstijd van 2 weken."

Weet niet hoe dik de rups in de bak is?
 
Zou inderdaad niet a.s. zaterdag al vullen maar eerst even de fabrikant de website raadplegen over uithardingstijd want te vroeg gevuld is een garantie voor een zwempartij binnen een jaar
 
Zou toch wel vrij dikke kitnaden verwachten met zo'n formaat bak dus minimaal tot volgend weekend - mocht 't wel mis gaan hebbie tenminste de tijd om 't weer op te ruimen ;)
 
Gave bak man! Ik heb hiervoor een houten bak gehad maar zonder epoxy maar met betonplex. Dit is vast duurzamer. Leuk vis bestand ook, selectief blijven is altijd lastig. Nog een grote school erin van kleinere vissen?
 
Even filmpje van hoe de Geo's er nu (nog) bij zitten.



Vervolg van het visbestand ben ik niet helemaal over uit.
Wat zowieso in de 325 bak gaat komen zijn:
11x G. Dicrozoster
Arie (P. Gibbiseps)

Ik ben nog op zoek naar aanvulling, maar misschien kunnen jullie wel met ideeen komen.
 
Heb 1x een school silverdollarfish gezien in een groot formaat aquarium, in 1 woord: mindblowing
 
Eindelijk zit er dan water in.

Alleen zit ik nog steeds in dubio qua visbestand.
Ik zit te denken aan het volgende, maar zou dit kunnen:
11x Geophagus Dicrozoster (heb ik al)
10x Myleus (Twijfel nog tussen Schomburgkii en Rubripinnis
18x Puntius Denisonii (heb ik al, maar kan dit icm de Myleus)
Heros Liberifer (kunnen deze erbij, en zo ja, hoeveel)
1x p. Gibbicebs (heb ik al)
2x L201 (heb ik al)
2x L398 (heb ik al)
2x L173 (heb ik al)

Hoor graag jullie reactie's

Ps. Het water is nog wat troebel, en de ruiten en achterwand moet nog schoongemaakt worden.
 

Bijlagen

  • 20201209_063113.jpg
    20201209_063113.jpg
    197.3 KB · Weergaven: 247
Ziet er zo nog groter uit dan op eerdere foto's. Ik ben benieuwd naar hoe het eruit ziet over een paar maandjes.
 
Hard gewerkt zeg! En wat is het mooi geworden! Ik laat andere knappe koppen zich breken over je gewenste bestand, geniet ik ondertussen van de foto van je bak! Wanneer wil je planten toevoegen?
 
De eerste bewoner is gearriveerd.
Na een paar keer over z'n kop geaait te hebben is hij toch zijn nieuwe huis maar gaan bewonderen

Nu maar is een weekje aankijken, en in de gaten houden.
Als alles goed gaat kunnen volgende week de Geophagussen verhuizen.
 

Bijlagen

  • IMG-20201213-WA0000.jpg
    IMG-20201213-WA0000.jpg
    50.1 KB · Weergaven: 195
Hard gewerkt zeg! En wat is het mooi geworden! Ik laat andere knappe koppen zich breken over je gewenste bestand, geniet ik ondertussen van de foto van je bak! Wanneer wil je planten toevoegen?
Eerste groep Vallisneria is inderdaad geplaatst, en zal nog verder uitgebreid gaan worden.
Maar de vissen zullen in deze bak wel de balangrijkste plaats gaan innemen.

Verdere foto's hiervan zullen nog volgen.
 
Spannend moment, eerste vissen erin! Wil je eens een foto van voren maken zodat we zien hoe je het hebt ingericht? Die lavastenen staan wel stevig hoop ik :D. Je viskeuze kan ik lastig beoordelen, weinig ervaring met deze soorten. Persoonlijk zit de kunst hem in het beperken van soorten. Altijd lastig, er is zoveel moois!
 
Myleus en Puntius zwemmen in dezelfde zone denk ik? Je bak is groot hoor, maar voor een rustiger beeld zou ik kiezen.
 
Spannend moment valt in dit geval op zich mee,
Als eerste bewoner is nu de P. Gibbiseps (Arie) erin gegaan.
Dit zij erg sterke dieren, en vooral grote vervuilers. De waterwaarden zijn nu allemaal in orde (aangezien het bioloog van +-400l al bijna 2 maanden draait)
Arie mag er dus voor gaan zorgen dat de bacteriekolonie in het filter extra aan het werk gezet gaat worden, zodat (als alles goed blijft gaan) volgend weekend de groep Geophagus over kan.

De lavastenen staan inderdaad stevig, maar zijn ook zwaar. (Gemiddeld 20kg per stuk)
Wel heb ik deze allemaal zo geplaatst, dat mochten ze omvallen (wat denk ik alleen gebeurd als ik ze per ongeluk zelf omstoot) ze naar achteren vallen, en dus niet tegen het glas aan. Alhoewel ik eerder bang ben voor krassen in het glas, dan dat het daadwerkelijk zou breken.

Qua uiteindelijk vissenbestand is er nog steeds geen knoop doorgehakt. Maar is inderdaad ook wel lastig met zo'n bak. Er zijn zoveel mooie soorten:help:
 
Even een update,

De Geophagussen zwemmen inmiddels ook de grote bak.
Ze nog wel wat gestresst van de overplaatsing, maar beginnen alweer wat op kleur te komen.

De volgende groep zal zaterdag gaan komen, maar zullen eerst nog een periode in de Colisa 1500 gaan wonen om te groeien en uit te selecteren.
 

Bijlagen

  • 20201217_153819.jpg
    20201217_153819.jpg
    211.6 KB · Weergaven: 147
  • 16082160587007288300137898168903.jpg
    16082160587007288300137898168903.jpg
    157 KB · Weergaven: 157
mooie groep. vraag ik toch nog maar eens om een totaaloverzicht :foto:
 
@Marco S
Overzichtfoto heb ik inderdaad nog niet geplaatst, mede omdat ik nog niet helemaal tevreden ben over de inrichting.
In midden van de bak hangt/drijft nu nog een stuk hout, wat nog maar niet will zinken. (Iets met geduld hebben)

Heb nog geen tijd gehad om goede foto's te maken, dus excuses voor de weerspiegeling
 

Bijlagen

  • 20201217_155244.jpg
    20201217_155244.jpg
    187.9 KB · Weergaven: 206
  • 20201217_155322.jpg
    20201217_155322.jpg
    161.6 KB · Weergaven: 177
  • 20201217_155348.jpg
    20201217_155348.jpg
    151.7 KB · Weergaven: 196
Geweldig hoor! Ik ben zelf ook net begonnen aan een groot aquarium
Als ik die van jou zo zie heb ik die van mij 75 cm te kort gemaakt 😁

Gaaf hoor!
 
Iets betere foto dan. (Moet nog beter kunnen, maar is nog even oefenen)
 

Bijlagen

  • 20201217_164356.jpg
    20201217_164356.jpg
    259.5 KB · Weergaven: 145
amai wat een grote bak en al dat werk, mooi gedaan hoor ;) top
 
Ja herkenbaar irritant dat drijvende hout! Ik werd er ook helemaal ziek van. Maar het gaat een keer zinken 😁
 
Dillemma, dillemma.
Morgen ga ik een groep van 10 jonge Heros ophalen, die in eerste instantie in de 150cm bak gaan om te groeien, en uit te selecteren.
Afhankelijk wat hier uitkomt wil ik hier, denk ik, 2 mannen en 4 vrouwen uit over houden die naar de grote bak zullen verhuizen.

Zelf denk ik dat hier makkelijk nog een soort bij kan, maar er zijn zoveel mooie soorten dat ik even door het bomen het bos niet meer zie, welke het zou moeten worden.

Wie heeft een helder idee?

Visbestand op dit moment in de grote bak is:
11x Geophagus Dicrozoster
2x Hypancistrus Inspector L201
1x P. Gibbicebs

Voorkeur gaat uit naar een soort die grotendeels de bovenlaag van de bak bewoond.
 

Terug
Bovenaan