Brandblusser ombouwen!


Dan ben ik toch nieuwsgierig wat je uiteindelijk gaat doen na al deze adviezen en wijze woorden...
 
Ik heb van de week een 5kg co2 blusser "omgebouwd".
Appeltje, eitje, stelt niks voor, eigenlijk is er ook geen sprake van ombouwen.

Voor €30 een volle, verzegelde en gekeurde co2-blusser op de kop getikt.

Wat dien je aan te passen? Helemaal niks. Enkel de slang met de koker eraf schroeven. Deze zit vast met een wartel op de kraan.
Deze wartel heeft de standaard maat die de drukregelaars ook hebben (W21,8x14 heet die maat, conform DIN, in Europa standaard voor co2-flessen).
Waarom? Heel simpel, om een co2 blusser te kunnen vullen dient deze namelijk voorzien te zijn van een standaard aansluiting, die je dus ook vind op de hervulbare flessen, ook voor tapinstallaties.
(weetje: een drukregelaar voor je propaangasfles heeft dezelfde maat wartel, maar dan met linkse schroefdraad, ook wel een Shell-aansluiting genoemd)
De blusser is gewoon een normale co2-cilinder met als enige verschil dat de kraan niet voorzien is van een draaiknop maar een hendel.
En in de blusser zit gewoon dezelfde co2.

Die van mij was gelukkig voorzien van een extra gaatje om de hendel in de open positie weer te kunnen vergrendelen met de borgpin. Dat gaatje wordt gebruikt bij het vullen, om vrij logische redenen....

Aangezien ik met een wegwerpflesje van 500gr ca 1,5-2 maanden vooruit kon, kan ik nu dus naar verwachting meer dan een jaar vooruit....
En nee, hij past natuurlijk niet in de onderkast, maar gelukkig is er achter het gordijn naast het aquarium nog voldoende ruimte, en staat hij dus uit het zicht.
20190705_145436_resized.jpg

20190705_145511_resized.jpg

Als hij leeg is, kijk ik of ik hem kan laten vullen als oefen blusser voor BHV-training ofzo, dan hoeft er geen keuring op (keuring voor brandblusser, staat los van de keuring van de cilinder als drukhouder), kosten naar verwachting een euro of 18-20.... Of ik koop dan weer een andere...
Er bestaan ook co2 blussers van 2 kg, die hebben meestal geen slang, maar direct een soort toeter aan de kraan. Hiervoor geld hetzelfde, toeter eraf, drukregelaar erop.

Bart

PS: Ik ben nu heel TEvreden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Slim opgelost. :thumbs:
In sommige landen is het de 'doodnormaalste' zaak dat je een brandblusser gebruikt om CO2 toe te voegen.
Op Markplaats zie je vaak afgekeurde volle flessen (die net over de datum zijn) voor een habbekrats voorbij komen. Wettelijk niet meer geschikt om mee te blussen, maar kunnen makkelijk gebruikt worden voor de hobby.
 
Slim opgelost. :thumbs:
In sommige landen is het de 'doodnormaalste' zaak dat je een brandblusser gebruikt om CO2 toe te voegen.
Op Markplaats zie je vaak afgekeurde volle flessen (die net over de datum zijn) voor een habbekrats voorbij komen. Wettelijk niet meer geschikt om mee te blussen, maar kunnen makkelijk gebruikt worden voor de hobby.

Maar goed deze mogen als ze net over de datum zijn niet meer gevuld worden en moeten eerst worden gekeurd.
 
Maar goed deze mogen als ze net over de datum zijn niet meer gevuld worden en moeten eerst worden gekeurd.
Maar dan zit nog steeds helemaal vol met CO2 om voor je bak te gebruiken.
En als ie leeg is laat je 'm niet vullen. Dan gooi je de fles weg en koop je een nieuwe 'over de datum, of afgekeurde.
 
Haha, nou dan moet die habbekrats wel erg weinig zijn want ik laat de 2 kilo vullen voor 12 euro en ik heb nog nooit een niet meer gekeurde die vol is voor minder dan 12 euro hier aangetroffen. Maar goed soms kun je er wellicht wel tegenaan lopen maar ja om telkens nu weer op zoek te gaan naar een andere niet gekeurde fles is mij teveel werk :D
 
In sommige landen is het de 'doodnormaalste' zaak dat je een brandblusser gebruikt om CO2 toe te voegen.
Er is in andere landen wel meer doodnormaal waar ik hier niet aan moet denken.

De CO2 is het probleem ook niet, het zelfgeknutsel met behoorlijk hoge drukken is dat mijns inziens wel.
20 bar is geen kinderachtige druk.

Wel eens geprobeerd een volaan stromende kraan tegen te houden met je hand?
Dat is gemiddeld zo'n 2 - 2,5 bar...
 
Laatst bewerkt:
Er is in andere landen wel meer doodnormaal waar ik hier niet aan moet denken.

De CO2 is het probleem ook niet, het zelfgeknutsel met behoorlijk hoge drukken is dat mijns inziens wel.
20 bar is geen kinderachtige druk.

Wel eens geprobeerd een volaan stromende kraan tegen te houden met je hand?
Dat is gemiddeld zo'n 2 - 2,5 bar...
@one-o-nine heeft gelijk met datgene wat hij beargumenteerd. Ook ik heb al vaker geroepen dat de fles hezelfde is dat de gekochte/gehuurde CO2 flessen die wij gebruiken. Of er nu een knop, die opengedraaid moet worden, of een hendel die je knijpt maakt geen verschil. Met de fles als zodanig wordt ook helemaal niet geknutseld! Je doet hetzelfde wat iedereen doet met een CO2 fles, een drukregelaar aanbrengen en overige benodigdheden.
 
De CO2 is het probleem ook niet, het zelfgeknutsel met behoorlijk hoge drukken is dat mijns inziens wel.
20 bar is geen kinderachtige druk.

Wat nou zelf geknutsel? De blusser is voorzien van de standaard aansluiting zoals elke co2 fles, en daar past dus gewoon een normale drukregelaar op. Ik zie niet wat hier zelf aan geknutseld wordt ten opzichte van een andere co2-cilinder. Daarom geef ik ook aan dat er helemaal geen sprake is van het ombouwen van een blusser.
En als we het dan toch over druk hebben, op een volle co2 fles staat een druk op van circa 60 bar en geen 20.
En of je het nu hebt over een co2-blusser of "gewone" cilinder, als je de drukregelaar er niet goed opzet, dan gaat het mis ja.
En als we het hebben over een geldige keuring van een co2-fles? Ik wil wel eens kijken naar de keuringsdatum op de co2 cilinder in de onderkast bij menig aquariaan. Flessen van 25-30 jaar oud zijn geen uitzondering, je ziet ze vaak genoeg op MP, en die worden bij veel LFS's nog gewoon zonder morren gevuld..... zonder geldige (her-)keuring. Daar hoor ik hier niemand over klagen.
En aan al degenen die hier zelf netjes een "echte" co2 cilinder hebben, wanneer verloopt de keuring van je fles? En wie laat hem netjes elke tien jaar keuren? :engel:
Overigens verloopt de keuring van mijn blusser in 2020.

daar zal de wetgeving hieromtrent wel minder streng zijn.
:S:S:S
Welke wet in Nederland verbied mij om een drukregelaar op een co2-blusser te monteren? Wie het weet mag het zeggen.....

Wettelijk niet meer geschikt om mee te blussen
Nee, dat is mooi. Sorry jongens, laat de boel maar affikken. Hier staat wel een blusser, maar die is over datum, dus we mogen er niet mee blussen...... :deal:
Blussen mag altijd, met alles wat je hebt. Vullen mag niet meer.
 
Flessen van 25-30 jaar oud zijn geen uitzondering, je ziet ze vaak genoeg op MP, en die worden bij veel LFS's nog gewoon zonder morren gevuld.....

Dat vindt ik erg onverantwoord handelen en als ik bij Chubb kom hier kijken ze altijd naar de keuringsdatum voordat ze gaan vullen. Ik denk dat er ook een deel van de verantwoording ligt bij degene die vult want menig bezitter van een co2 fles is niet goed op de hoogte van alle regeltjes.
 
Welke wet in Nederland verbied mij om een drukregelaar op een co2-blusser te monteren? Wie het weet mag het zeggen.....

Daar doelde ik niet echt op maar wellicht is in omringende landen de wetgeving makkelijker voor wat betreft het herkeuren en dergelijke.
 
Dat vindt ik erg onverantwoord handelen en als ik bij Chubb kom hier kijken ze altijd naar de keuringsdatum voordat ze gaan vullen. Ik denk dat er ook een deel van de verantwoording ligt bij degene die vult want menig bezitter van een co2 fles is niet goed op de hoogte van alle regeltjes.
Natuurlijk controleren ze de keuringsdatum zit er niet voor niets en als ze het niet doen en het gaat fout tijdens het vullen zijn de poppen goed aan het dansen zeg ze wel eens en dat is ook zo
Eerst waar naar gekeken wordt bij bedrijfs-ongevallen is de installatie in orde geen verlopen keurings-datums wel geval verguning kwijt en geen schade uitkering
 
Bedrijven die blussers vullen kijken echt naar de keuringsdatum. Maar ik doelde vooral op aquariumwinkels die bij de vleet flessen met verlopen keuring gewoon vullen. En de (inderdaad meestal onwetende) aquariaan gaat er vanuit dat alles ok is. Maargoed, ik ben ook nog geen LFS tegengekomen die een herkeuring voor je co2-fles kan/wil verzorgen.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat er nu hier heel erg moeilijk gedaan wordt dat er mensen een fatsoenlijke gekeurde co2 blusser gebruiken als voorraadfles, want dat zou dan gevaarlijk geknutsel, of tegen de regels zijn, terwijl er veel meer mensen zijn die een ongekeurde fles gebruiken, en er winkels zijn die die flessen gewoon vullen. Wie is er nou gevaarlijk bezig en tegen de regels bezig???

En kijk eens even naar de paintballers. Die vullen en masse hun co2-cilindertjes zelf, met hoge druk (de volle 60 bar) en vaak ook vanuit een co2-blusser (om dezelfde reden, die is goedkoper). En daar zijn er ook die in plaats van co2 perslucht gebruiken uit een duikfles. Volgens mij hebben we het dan over iets van 300 bar (correct me if i'm wrong..).

Binnen de stage- en showwereld wordt tegenwoordig veelvuldig gebruik gemaakt van co2 voor confettikanonnen, en rook (lees damp) effecten. Met hoge druk, grote cilinders (anders zijn ze binnen 2 tellen leeg) en vaak zonder drukregelaar en hogedrukslangen van 15 meter voorzien van snelkoppelingen zijn daar heel normaal.

Tapinstallaties maken vaak gebruik van drukregelaars die vast gemonteerd zijn in de buurt van het vat en middels een hoge-druk-slang verbonden zijn met de co2-cilinder, allemaal binnen de voorschriften. Daar maakt zich niemand "druk" over 60 bar in een slang, en hier maken we ons druk over een drukregelaar die rechtstreeks op een kraan gemonteerd wordt.

Wij (aquarianen) zijn maar een kleine groep gebruikers van co2, en dan ook nog maar kleine hoeveelheden. Wij betalen er in de winkel bijna de allerhoogste prijs voor, omdat er toevallig Dennerle, Dupla, JBL, etc op onze fles en drukregelaar staat. En de winkel levert ons een service door onze flessen te vullen, wat we vervolgens ook nog eens duur betalen.

Co2 voor tapinstallaties is per kg veel goedkoper, terwijl het vanwege voedselveiligheid nog iets bewerkelijker is (zelfde co2, maar het proces van het vullen moet aan de normen voor voedselveiligheid voldoen iets met HA, veel CCC en een P geloof ik).

Co2 voor overige doeleinden is nog goedkoper (de man die de fles vult, hoeft immers niet zo schoon te werken als voor de tap-co2).
En daar vallen dus special effects, brandblussers etc onder.

Dan hebben we nog de prijs van de cilinders. Eentje van 2 kg in de aquariumwinkel (dus met merknaam erop) kan zomaar €100 kosten. Dezelfde merkloze 2 kg fles zonder Dennerle*-sticker ,voor tapinstalaties kun je al vinden voor €65-75.
Een huurfles voor tapinstallaties van 2 of 10 kg kost je €100-120 aan statiegeld (omwisselsysteem, dus geen zorgen om een verlopen keuring).
Een nieuwe 5 kg co2-blusser is al te koop vanaf €65-75.
Mijn tweedehandsblusser, met nog geldige keuring inclusief 5kg co2, voor €30.

Wie is hier nou gek?? :stom:


Ik had graag een huurfles gehad, maar 10kg is voor mij teveel en te groot, en ik moet te ver gaan om hem om te ruilen. Maar vlakbij in de buurt zit wel iemand die co2-blussers kan vullen.
Voor de 1 a 2 dagen dat ik hem dan kwijt ben, maak ik mijn nog vele malen duurdere wegwerpfles eerst maar leeg, en mogelijk koop ik nog eens een 2kg of 500 gr fles of blusser. Maar ik weiger om nog nieuwe veel te dure wegwerpflessen te kopen, al is het maar vanwege het milieu (een wegwerp co2-fles heeft een hele hoge co2-footprint:D)


Probleem waar de meesten tegen aan lopen is het vullen. Met je eigen fles kun je niet bij de meeste drankenhandels terecht, want je hebt geen ruilfles. De brandblusserman vult alleen brandblussers, en de gashandel vult je fles met verlopen keuring niet, als ze überhaupt al co2 zelf vullen (meestal ook een ruilsysteem). Dus dan moet je inderdaad maar naar de LFS, en teveel betalen voor je co2. Ik koop er liever vissen, planten of fatsoenlijk visvoer voor.



* willekeurig voorbeeld, heb niks tegen Dennerle
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kennelijk.

Sorry dat ik mijn steentje probeerde bij te dragen.
Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien.

Sorry.

Je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen hoor. En discussie en verschil van mening mag best, maar ik hou wel van degelijke argumenten en een beetje verder kijken dan onze gezamenlijke neus lang is.
 

Terug
Bovenaan