Brem's 45L Nano powerbakkie


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hoi mensen!

Nieuwe bak dus nieuw dagboek.
Er staat een 45L bak te wachten op de opstart.

Er komt een ADA Amzonia bodem in en Sansui stenen gezien ik erg gecharmeerd ben van Iwagumi.
Met die laatste ben ik nu aan het stoeien over hoe ik ze wil hebben (zie foto's).

Als het goed is komt vandaag of morgen ook het extern filtertje binnen (Eden 501).
Ben me nu aan het oriënteren over welke mossen en plantjes ik wil gaan gebruiken.
Ik denk sterk aan Monte Carlo op de voorgrond op de bodem en een wat sneller groeiend mosje als opvulling over/achter de stenen.

Ik denk eraan om de bak op te starten met de drystart methode.
Zijn er mensen die drystart hebben gestart met leidingwater? of is dat een absolute no-go?

Ik hou jullie op de hoogte :)

1580802450091.png
1580802460920.png

1580802469332.png
1580802483214.png
 
Qua verlichting hangt er een Chihiros A501 boven (50cm).
Qua filter wordt het dus een Eden501 (ik meen gevuld met siporax).

Verder wordt het wederom een garnalenbak zonder vissen.
Nu vooral voor mezelf de keuze maken of het Caridina of Neocaridina wordt ;-)
 
Drystart met water? :D
Heb wel een spraybottle gebruikt in mijn drystart bak, met idd leidingwater. Gaat puur om het benevelen, daarvoor maakt 't type water mijn inziens niet veel uit.

Leuke bak verder, benieuwd naar 't resultaat.
 
Drystart met water? :D
Heb wel een spraybottle gebruikt in mijn drystart bak, met idd leidingwater. Gaat puur om het benevelen, daarvoor maakt 't type water mijn inziens niet veel uit.

Leuke bak verder, benieuwd naar 't resultaat.

ja met zo'n vernevelspuit ja haha ;-)
mm.. dat bied weer iets meer rekbaarheid in de voorbereiding :)

Thanks LalaLarasophie :)
 
Ik lees dat je een amazonia bodem hebt maar trekt die voor Neo s de ph niet te ver onderuit? Veel zijn gekweekt op kraanwater alhoewel ze wel een aardige bandbreedte hebben maar toch.
 
Ik lees dat je een amazonia bodem hebt maar trekt die voor Neo s de ph niet te ver onderuit? Veel zijn gekweekt op kraanwater alhoewel ze wel een aardige bandbreedte hebben maar toch.
Denk dat dat wel meevalt, 6,5 is een veilige ondergrens al kun je die met wennen vast nog wel wat oprekken. Weet je zeker dat je onder de 6,5 uitkomt, is Caridina inderdaad veiliger.
 
Denk dat dat wel meevalt, 6,5 is een veilige ondergrens al kun je die met wennen vast nog wel wat oprekken. Weet je zeker dat je onder de 6,5 uitkomt, is Caridina inderdaad veiliger.

@Yaik heeft volgens mij haar Neo's ook op Ada zitten en daar doen ze het erg goed.
Caridina spreekt me wel meer aan qua soort en kleurstelling maar zijn wel wat gevoeliger.

Zou dan naar de blauwe kleuren willen (Blue Bolt en Tiger blue)
 
Drystart met water? :D
Heb wel een spraybottle gebruikt in mijn drystart bak, met idd leidingwater. Gaat puur om het benevelen, daarvoor maakt 't type water mijn inziens niet veel uit.

Leuke bak verder, benieuwd naar 't resultaat.
Gebruik bij voorkeur Demi of Osmose water!
Dit om eventueel kalkaanslag op het aquarium te Vermijden
 
Mea culpa, Mea culpa, mea maxima culpa

Ik zag "Jumbo" staan, het artikel niet gelezen en associeerde het met een of ander chemisch product.
 
Eden filter klaargemaakt!
Zit al Siphorax bij (althans, daar lijkt het op^_-)

Wilde via onlineaquariumspullen planten gaan bestellen maar ik begreep vanwege verhuizing geen voorraden..:/

Iemand ander adresje waar ik In Vitro kan bestellen met goede referenties :)?
 
Eden filter klaargemaakt!
Zit al Siphorax bij (althans, daar lijkt het op^_-)

Wilde via onlineaquariumspullen planten gaan bestellen maar ik begreep vanwege verhuizing geen voorraden..:/

Iemand ander adresje waar ik In Vitro kan bestellen met goede referenties :)?

Ik heb zelf onlangs wat bij Aquarium Coenen besteld. Uitstekende service.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Eden filter klaargemaakt!
Zit al Siphorax bij (althans, daar lijkt het op^_-)

Wilde via onlineaquariumspullen planten gaan bestellen maar ik begreep vanwege verhuizing geen voorraden..:/

Iemand ander adresje waar ik In Vitro kan bestellen met goede referenties :)?
Aquaplantsonline.nl is een goeie. Als je in de buurt van Nieuwegein zit, Diebo heeft ook altijd veel.
Gebruikte filtermedia ben ik zelf geen fan van, je weet nooit wat je in je systeem haalt daarmee. Heb in mijn Eden501 een ronde spons (van Oase geloof ik) en Seachem Matrix, kost je samen nog geen 15 euro.
 
Aquaplantsonline.nl is een goeie. Als je in de buurt van Nieuwegein zit, Diebo heeft ook altijd veel.
Gebruikte filtermedia ben ik zelf geen fan van, je weet nooit wat je in je systeem haalt daarmee. Heb in mijn Eden501 een ronde spons (van Oase geloof ik) en Seachem Matrix, kost je samen nog geen 15 euro.

Het is een nieuw filter (eden). dus er zitten 2 nieuwe zakjes pijpjes in (lijkt op Siphorax).
Zal eens kijken naar Seachem. Is dat kwalitatief beter? of maakt het niet veel uit?
 
Het is een nieuw filter (eden). dus er zitten 2 nieuwe zakjes pijpjes in (lijkt op Siphorax).
Zal eens kijken naar Seachem. Is dat kwalitatief beter? of maakt het niet veel uit?
Ah zo, excuseer, dan deed ik foutief de aanname dat je 'm tweedehands had. Ik ben niet bekend met de pijpjes die Eden meelevert, er zijn wel veel pijpjes op de markt die qua filteren weinig tot niets doen. Los daarvan, Seachem Matrix is een product dat ik je kan aanraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Hupsakee! de planten staan/hangen/liggen erin.

De Buca heb ik heel voorzichtig gelijmd zonder de wortels te beschadigen of te verlijmen.
De MC heb ik gesorteerd en in plukken in de bodem gestoken. Nu vraag ik mij alleen of ik de MC moet snoeien gezien de sprieten nog vrij drastisch omhoog staan.
Ik zit eraan te denken om de ranken van de mc ook een beetje naar beneden in het substraat te duwen zodat daar wellicht wortels gaan ontstaan. maar ik weet niet of dat zomaar kan.

Ik heb nog geen goede plek voor het christmas mos. heeft iemand daar een tip voor?

De fotos laten een korte impressie zien. de bak heb ik gevuld en daar meteen een foto van genomen dus er zijn nog veel belletjes te zien.

Het Filter aangesloten maar die moet ik nog aanpassen en finetunen.
Ditzelfde geldt voor de verwarming.

Al met al een kleine 3u bezig geweest om alles in orde te krijgen :)

De kleine bak staat nu nog een beetje verloren achter de grote want die wil ik in de kast plaatsen die naast mijn bureau staat.

Van de week komen meer foto's ;-)
 

Bijlagen

  • aq1.jpg
    aq1.jpg
    57.3 KB · Weergaven: 134
  • aq2.jpg
    aq2.jpg
    79.6 KB · Weergaven: 140
  • aq6.jpg
    aq6.jpg
    102 KB · Weergaven: 137
  • aq5.jpg
    aq5.jpg
    115.5 KB · Weergaven: 141
  • aq4.jpg
    aq4.jpg
    95.8 KB · Weergaven: 136
  • aq7.jpg
    aq7.jpg
    90.7 KB · Weergaven: 163
  • aq8.jpg
    aq8.jpg
    103.8 KB · Weergaven: 153
  • aq9.jpg
    aq9.jpg
    103.7 KB · Weergaven: 149
  • aq10.jpg
    aq10.jpg
    50 KB · Weergaven: 153
Heeft iemand nog een tip voor een achtergrondplant die wat hoger groeit?
(stengelplant denk ik dan?) Heb weinig ervaring met hogere planten

Het liefst een beetje in de Iwagumi stijl... :)
 
Micranthemum tweediei "monte carlo" laat je nu gewoon groeien, nieuwe worteltjes en uitlopers maken. tenzij je heel weinig licht boven je bakje hebt zal de nieuwe groei over de bodem kruipen. Zodra je plant goed aangeslagen is en voldoende nieuwe uitlopers heeft gemaakt die goed vastzitten, knip je alle opgaande delen weg.

het mos kun je eventueel op hele kleine steenjes binden/plakken en dan rond de stenen plaatsen als overgang tussen de stenen en Micranthemum. of laten groeien en als achtergrond plant gebruiken. Al is een dik pak mos wel een enorme vuil vanger.

Rotala rotundifolia, of H'ra of vergelijkbare sp. is geschikt als achtergrond, of eventueel naaldgras eleocharis acicularis of vivipara die hoger wordt.

Erg leuk gedaan hoor!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Brem
Een Rotala soort in een vd rood varianten zou wel mooi zijn denk ik.

Rood vind ik geweldig mooi alleen heb geen co2 installatie.
Wat ik wel kan doen is Carbo toevoegen van easyife. zou dat voldoende zijn om rode planten rood te houden?
 
Ja, nee, misschien.

Planten kleuren rood door veel licht. Veel licht zonder co2 vergroot doorgaans de kans op algen.
Nou remt Carbo wel de algengroei, dus dat kan wel iets helpen, maar co2 is het niet.
Als alle andere omstandigheden goed zijn, dus zacht water (tds<200) en voldoende voeding zou ik het gewoon proberen.
 

Terug
Bovenaan