Bruine alg


R

Rieterpieter

Guest
Beste enthousiaste aquarianen,

Sedert oktober ben ik nieuw in de aquariumhobby en ben dan ook vol goeie moed begonnen. In die twee maanden dat ik nu bezig ben vallen mij een aantal dingen op.

Sinds twee weken heb ik een co2 installatie en het aquarium krijgt ongeveer 1 bubbel per seconde. Hierbij gebruik ik als plantenvoeding de all in one van plantedbox volgens de voorgeschreven hoeveelheid. Nu valt mij op dat er weer meer bruine alg vorming optreed. Het aquarium dat ik heb is een lido 120 met led verlichting die ik sinds deze week (vandaag) heb opgeschroefd van 7 naar 7,5 uur. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Verder zie ik ook dat ik ‘last’ heb van een kaamlaag. Hoe kan ik dit het beste tegengaan?

Elk weekend zorg ik ervoor dat ongeveer 40% van het water wordt gewisseld.

Ik heb een foto van de bak bijgevoegd. Afgelopen zaterdag waren de stenen helemaal zuiver en op de foto zoals ze er nu bijstaan. Om een illustratie te geven van het ‘probleem’.

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen bij het houden van een succesvol aquarium.

Groetjes,

Jules
 

Bijlagen

  • 72D471D5-AB79-4994-8CB5-6ADB73A529E2.jpeg
    72D471D5-AB79-4994-8CB5-6ADB73A529E2.jpeg
    190 KB · Weergaven: 153
Het bestand tot nu toe is;
15 japonica garnalen
15 kegelvlekbarbelen
8 helenaslakken

Beste enthousiaste aquarianen,

Sedert oktober ben ik nieuw in de aquariumhobby en ben dan ook vol goeie moed begonnen. In die twee maanden dat ik nu bezig ben vallen mij een aantal dingen op.

Sinds twee weken heb ik een co2 installatie en het aquarium krijgt ongeveer 1 bubbel per seconde. Hierbij gebruik ik als plantenvoeding de all in one van plantedbox volgens de voorgeschreven hoeveelheid. Nu valt mij op dat er weer meer bruine alg vorming optreed. Het aquarium dat ik heb is een lido 120 met led verlichting die ik sinds deze week (vandaag) heb opgeschroefd van 7 naar 7,5 uur. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Verder zie ik ook dat ik ‘last’ heb van een kaamlaag. Hoe kan ik dit het beste tegengaan?

Elk weekend zorg ik ervoor dat ongeveer 40% van het water wordt gewisseld.

Ik heb een foto van de bak bijgevoegd. Afgelopen zaterdag waren de stenen helemaal zuiver en op de foto zoals ze er nu bijstaan. Om een illustratie te geven van het ‘probleem’.

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen bij het houden van een succesvol aquarium.

Groetjes,

Jules
 
Het bestand tot nu toe is;
15 japonica garnalen
15 kegelvlekbarbelen
8 helenaslakken

En om het helemaal af te maken zijn de waterwaardes als volgt:
PH: 7
KH: 6
GH: 7
NH3: 0,0
NO2: 0,5 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 0,5 mg/l
 
Sinds wanneer heb je de vissen erin? Bruinalg zie je meestal als de bacteriecultuur niet goed op orde is en omdat je nog no2 meet denk ik dat nog niet alles goed in balans is.
 
Sinds wanneer heb je de vissen erin? Bruinalg zie je meestal als de bacteriecultuur niet goed op orde is en omdat je nog no2 meet denk ik dat nog niet alles goed in balans is.

De garnalen al een aantal weken. De barbeeltjes pas sinds zaterdag. Daar had ik nog niet aan gedacht dat dat het zou kunnen zijn
 
Je ziet dat de no2 ook wat hoog is, ik vermoed dat de ammonia(um) NH3/4 ook wat verhoogd is geweest door de plotselinge toevoeging (en voeren) van de 15 barbeeltjes. Alg maakt gretig gebruik van ammonia om te groeien dus wellicht hierdoor ontstaan. Nu is je ammonia waarde weer netjes 0. Even goed in de gaten houden wellicht zelfs 50% water verversen want 0.5 is al de limiet aan nitriet die je 'mag' hebben. Zou het even tot morgen afwachten, als de nitriet dan iets gedaald is dan niets doen. De rest vooral nu lekker laten rusten, aquarium moet wennen aan de nieuwe bewoners.
 
Dan ga ik het zeker even afwachten tot morgen en opnieuw meten. Ben verder ook voornemens om op kortere termijn een extern filter aan te schaffen voornamelijk in verband met verbeterde stroming en het gebruiksgemak. Hebben jullie aanraders?

En bedankt Daniel en Jessica
 
Met een bak van zo n 120 liter kun je denken aan een Eheim 2213 of een 2215. De 2213 heb ik jaren naar tevredenheid gebruikt op een bak van 125 liter.
 
De bruinalg is volstrekt normaal bij een nieuwe bak en verdwijnt meestal vanzelf. Qua lichturen zou ik niet lager gaan dan 8 uren per dag, in mijn zwak belichte bakje heb ik nog regelmatig wat bruinalg maar dat is bij jou niet meer van toepassing als je gewoon 8 uur aan houd of een beetje meer. De kaamlaag zou je eventueel kunnen verwijderen door keukenrol kort op het wateroppervlak te leggen (tip van John), doe dit wel want wanneer je co2 toevoegt en je kaamlaag de gasuitwisseling smoort kunnen je vissen het moeilijk krijgen door zuurtstof gebrek. Een kaamlaag krijg je als je filter meer belasting te verwerken krijgt of als je rommelt in je bak. Je hebt weinig bioload met de levende have die er in zit maar je filter moet dit wel bijwerken. De nitriet die je meet is het enige waarvan ik denk dat moet je in de gaten houden. Ik had 50 procent waterververst en na paar daagjes nog een meting gedaan.

Je hebt onlangs co2 toevoeging en menig aquariuaan krijgt dan te maken met algen omdat je nog aan het afstellen bent voor de juiste waarde etc zal een schommelend co2 gehalte bijvoorbeeld baardalg in de hand kunnen werken. Balans is de keyword en verander nooit teveel variabelen in 1 keer.

Aan de halve foto te zien ben je goed op weg! succes in de hobby
 
Om de kaamlaag te verwijderen plaatste ik meestal een bakje net onder het wateroppervlak. Daarna weer aanvullen met vers water en op naar het volgende.
 
Iedereen hartelijk dank voor de tips! Gisteren het nitrietgehalte gemeten en uit de test kwam 0,0. Een geruststelling. Elke dag als ik thuis kom verwijder ik de kaamlaag. Dat gaat dus ook de goede kant op. Verder laat ik het voor nu rusten in de hoop dat balans vanzelf gaat komen. Volgende week schroef ik het licht op van 7,5 naar 8 uur. Dan zien we wel weer verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Wel nog een vraagje met betrekking tot de bellenteller. Deze moet ik om de zoveel dagen bijvullen met water. Is dit normaal en zo ja zijn er alternatieven om te gebruiken in plaats van aquariumwater?
 
Ik weet wel dat dat soms moet maar hoevaak weet ik niet maar daar kun je volgens mij ook kraanwater voor gebruiken als dat makkelijker zou zijn. Maar goed een beetje aquawater pakken is denk ik niks meer werk toch?
 
Wel nog een vraagje met betrekking tot de bellenteller. Deze moet ik om de zoveel dagen bijvullen met water. Is dit normaal en zo ja zijn er alternatieven om te gebruiken in plaats van aquariumwater?
Volgens mij niet en om de zoveel dagen zou praktisch gezien gewoon erg onhandig zijn. Althans ik heb nu zo'n diffusor in mijn hoofd met ingebouwde bellenteller. Klinkt alsof er druk opgebouwd wordt en het water in de bellenteller naar buiten wordt geperst. Zelf had ik zo'n ding een 6 maanden in mijn bak en nooit hervuld, pas totdat ik hem ging schoonmaken. Is de ring met membraan er goed opgedraaid? En zie je geen co2 ontsnappen aan de zijkant?
 
Ik heb een losse bellenteller gehad die je ook moest bijvullen maar ja hoevaak dat weet ik niet meer.
 
De bellenteller zit los in het traject. Maar goed dat je het zegt van die lekkage. Nu bedenkt ik me ineens dat ik wel eens een heel zachte fluittoon hoor als de co2 aanstaat. Dat terzijde, ik zie verder geen co2 ontsnappen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    161.6 KB · Weergaven: 93
Ik heb een losse bellenteller gehad die je ook moest bijvullen maar ja hoevaak dat weet ik niet meer.

Heb wel eens gelezen dat je zo nu en dan moet bijvullen en dat is opzich niet zo’n probleem maar het lijkt me niet normaal dat dit elke weer dient te gebeuren toch?
 
De bellenteller zit los in het traject. Maar goed dat je het zegt van die lekkage. Nu bedenkt ik me ineens dat ik wel eens een heel zachte fluittoon hoor als de co2 aanstaat. Dat terzijde, ik zie verder geen co2 ontsnappen.
Ik heb geen ervaring met deze maar wat ik had gedaan was je gehele constructie die daar aan de buitenkant van je glas hangt in een emmer water gehouden om te kijken of ik ook belletjes zag. Als het niet ontsnapt is de enige weg waar het water heen kan naar boven. Kan me niet voorstellen dan je ze zovaak bij moet vullen. Zit er ook water in je slangetjes onder of boven?
 
Ik heb geen ervaring met deze maar wat ik had gedaan was je gehele constructie die daar aan de buitenkant van je glas hangt in een emmer water gehouden om te kijken of ik ook belletjes zag. Als het niet ontsnapt is de enige weg waar het water heen kan naar boven. Kan me niet voorstellen dan je ze zovaak bij moet vullen. Zit er ook water in je slangetjes onder of boven?

Dat is wel de meest handige manier om te ontdekken of er ergens iets ontsnapt! Ga ik deze week nog even doen. Waarschijnlijk vrijdag samen met de wekelijkse waterwissel. Voor zover ik weet zit er verder geen water in de slang. Anderzijds zou de lage stand van het water in de bellenteller moeten duiden op een waterlekkage? Verder is niks nat langs de slangen oid. Maar goed wie zoekt zal vinden dus we komen er wel uit. Vooral met de hulp van jullie enthousiastelingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dat is wel de meest handige manier om te ontdekken of er ergens iets ontsnapt! Ga ik deze week nog even doen. Waarschijnlijk vrijdag samen met de wekelijkse waterwissel. Voor zover ik weet zit er verder geen water in de slang. Anderzijds zou de lage stand van het water in de bellenteller moeten duiden op een waterlekkage? Verder is niks nat langs de slangen oid. Maar goed wie zoekt zal vinden dus we komen er wel uit. Vooral met de hulp van jullie enthousiastelingen

Ik lees hier, "...geen water in de slang...". Dat mag natuurlijk ook niet en dat voorkom je dus ook met een waterterugslag ventiel. Die heb je er toch wel tussen? Dit soort dingen:
aqua-noa-co2-terugslagventiel-basic-kunststof.jpg
aqua-noa-co2-terugslagventiel-profi-metaal.jpg
 
Heb wel eens gelezen dat je zo nu en dan moet bijvullen en dat is opzich niet zo’n probleem maar het lijkt me niet normaal dat dit elke weer dient te gebeuren toch?
Klopt en dat moest ik ook maar het is te lang gelden om me te herinneren hoevaak ik dat moest doen. Om de paar dagen lijkt me wel erg vaak hoor.
 
wanneer je de standaard set co2 hebt met bellenteller, zet er altijd een terugslagventiel op!! dat je water verdwijnt uit de teller is maar een klein probleem. Hier uit ervaring (JBL set) is het water gaan teruglopen door de co2 slang totdat de beller teller uit elkaar plofte. godzijdank was ik thuis die ochtend, anders een hoop waterschade gehad. sindsdien heb ik een diffuser op de uitlaatslang van de filter, werkt perfect.
 
wanneer je de standaard set co2 hebt met bellenteller, zet er altijd een terugslagventiel op!! dat je water verdwijnt uit de teller is maar een klein probleem. Hier uit ervaring (JBL set) is het water gaan teruglopen door de co2 slang totdat de beller teller uit elkaar plofte. godzijdank was ik thuis die ochtend, anders een hoop waterschade gehad. sindsdien heb ik een diffuser op de uitlaatslang van de filter, werkt perfect.
Dit is wel heel raar.
De waterdruk onder je aquarium is minder dan 0,1 bar, terwijl de druk die uit je CO2 drukregelaar komt makkelijk 1 Bar is.
Vreemd dat de bellenteller dan uit elkaar klapt.

Ik heb er wel een terugslagklep op staan, maar eerlijk snap ik het doel niet helemaal.
 
Dit is wel heel raar.
De waterdruk onder je aquarium is minder dan 0,1 bar, terwijl de druk die uit je CO2 drukregelaar komt makkelijk 1 Bar is.
Vreemd dat de bellenteller dan uit elkaar klapt.

Ik heb er wel een terugslagklep op staan, maar eerlijk snap ik het doel niet helemaal.
Dat gebeurd wanneer je magneetventiel dicht slaat. De druk is weg en het water krijgt z'n kans. Bij een automaat, die ik heb, gebeurd dat natuurlijk regelmatig omdat in zo'n systeem je CO2 op de ingestelde waarde op peil gehouden wordt. Maar het kan dus ook wanneer een timer het CO2 systeem uitzet. In de nacht bijvoorbeeld.
 
Om misverstanden te voorkomen: We hebben het hier over een terugslag ventiel in een CO2 slang, Antje. Dat heeft met debiet niet zoveel van doen.
Ik neem aan dat de co2 door de slang heen gaat en dat debiet "opbrengst" betekend, en dat gezegd hebbende houdt die terugslagklep heel veel tegen en heb je minder opbrengst
 
Ik neem aan dat de co2 door de slang heen gaat en dat debiet "opbrengst" betekend, en dat gezegd hebbende houdt die terugslagklep heel veel tegen en heb je minder opbrengst

Dat ben ik niet met je eens want die gaat open net als een magneetventiel en dat zal volgens mij geen debiet zoals je dat noemt kosten.
 
Ok, nou ja ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval maar ja dat wil niks zeggen natuurlijk.
 
Dat ben ik niet met je eens want die gaat open net als een magneetventiel en dat zal volgens mij geen debiet zoals je dat noemt kosten.

Er is wel een enorm verschil tussen het debiet van een luchtpomp, en het debiet van een CO2.
Druk- en debiet verlies heb je pas als het debiet groot is.
 
Even een update voor wat betreft de alg. Het is er niet bepaald beter op geworden en het lijkt wel zo te zijn dat bladeren wegrotten. Ik ga de belichting terugschroeven naar 7 uur omdat alles dan een stuk netter blijft. Voor morgen staat er weer een grote schoonmaak op de planning. Verder ook voornemens om het stuk hout eruit te halen omdat ik het idee heb dat dit de stroming belemmerd.

Iemand tips waar dit ‘resultaat’ door komt? Wellicht iets aan het filter veranderen? Waar draaien de meeste aquariums van jullie lekker op (en dan heb ik het over filtermaterialen). Foto’s heb ik bijgevoegd van hoe het er nu uitziet :(
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    194.2 KB · Weergaven: 66
  • image.jpg
    image.jpg
    156.7 KB · Weergaven: 84
Even een update voor wat betreft de alg. Het is er niet bepaald beter op geworden en het lijkt wel zo te zijn dat bladeren wegrotten. Ik ga de belichting terugschroeven naar 7 uur omdat alles dan een stuk netter blijft. Voor morgen staat er weer een grote schoonmaak op de planning. Verder ook voornemens om het stuk hout eruit te halen omdat ik het idee heb dat dit de stroming belemmerd.

Iemand tips waar dit ‘resultaat’ door komt? Wellicht iets aan het filter veranderen? Waar draaien de meeste aquariums van jullie lekker op (en dan heb ik het over filtermaterialen). Foto’s heb ik bijgevoegd van hoe het er nu uitziet :(
Ik denk je co2, onlangs aangeschaft. niet opgebouwd maar vol uit gezet gelijk denk. Co2 moet je langzaam afstellen. Verder denk ik dat je het geheel niet de tijd geeft om in balans te komen. Dus gewoon eens niet meer in je aquarium rommelen. Alleen de aangerade wekelijkse verversing doen van de EI. licht op 8 uren houden. Is het licht dimbaar dan zou ik dat ook dimmen. Vind veel meer verhalen met groene alg sinds mensen massaal ledverlichting hebben. Groene algen zie je veel bij bakken waar wel fosfaat is maar te weinig co2. Is de oorzaak dan het overschot fosfaat, nope, het is het tekort aan co2. Balans en geduld keywords van deze hobby.
 
Als 1e vermoed ik dat er te weinig stroming aanwezig is om de CO2 overal in de bak te krijgen.
En zie een dropchecker die in mijn optiek te donker van kleur is.

Dus adviseer ik je CO2 op orde te brengen. Dwz zorgen dat als het licht aangaat je een licht groene dropchecker hebt.

Wat voor stenen heb je erin liggen? en wat is dat voor bodem?
k denk je co2, onlangs aangeschaft. niet opgebouwd maar vol uit gezet gelijk denk. Co2 moet je langzaam afstellen.
Je zit imo goed wat betreft een CO2 probleem :thumbs:

Maar CO2 langzaam instellen doe je in de regel voor het welzijn van je vissen. Voor de plant is het efficienter om direct naar de beoogde waarde te gaan.

Dit komt omdat de plant een enzym moet gaan aanmaken om de CO2 moleculen te verwerken. En daar heeft een plant gemiddeld 3 weken voor nodig (!)
Als telkens de ppm CO2 veranderd gaat de plant zich elke keer aanpassen aan de aanwezige CO2. Dat doet de plant elke keer als er fluctuaties/ veranderingen
gaan plaatsvinden. Dit staat ookwel bekend als 'onstabiele CO2'. En onstabiele CO2 geeft bijna altijd plantproblemen en/of alg..
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan