Bruine alg


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Hoi allemaal,

Zo ziet mijn aquarium er nog fris en groen uit, althans met een klein beetje bruine alg, maar nu lijkt het echt een plaag te worden, ik heb al een extra lamp in mijn bakkie geplaatst.
Maar wat kan ik nog meer doen, voor ik direct naar allerlei chemische middelen grijp?

alvast bedankt voor het mee denken.

groetjes watervrouw.
 
Wat bedoel je met een extra lamp?
 
Als je wat meer info geeft over je huidige setup krijgen we een beter beeld.

Welke verlichting en hoe lang staat die aan?
Voeding en ververs beleid?
Aanwezige planten en dieren.
Co2 of niet?
Foto van de bak en algen.
 
Wat bedoel je met een extra lamp?
De standaard led verlichting van mijn bakkie Juwel prima 60, bleek wat weinig te zijn, dus ik heb nu exact een zelfde lamp erbij .
 
Als je wat meer info geeft over je huidige setup krijgen we een beter beeld.

Welke verlichting en hoe lang staat die aan?
Voeding en ververs beleid?
Aanwezige planten en dieren.
Co2 or niet?
Foto van de bak en algen.
mijn verlichting staat de volgens advies van internet 10 uur aan.
Voeding is smorgens een beetje en savonds een beetje meestal gewone vis flakes van Vita
Ik doe elke week een water wissel van 50 %
Ik heb enkel Guppen en drie garnaaltjes in mijn bakkie.
De planten zijn mij bij naam zo niet meer bekend maar het zijn zeker 9 verschillende soorten..
Ik voeg geen extra CO 2 toe.
Ik zal zo een foto plaatsen.

Alvast bedankt voor het mee denken Rednas .
 
De standaard led verlichting van mijn bakkie Juwel prima 60, bleek wat weinig te zijn, dus ik heb nu exact een zelfde lamp erbij .
Waar uit bleek dat het te weinig was, en heb je de verlichting opgebouwd? Of gewoon verdubbeld ? Want dat klinkt me sowieso al als een recept voor algen.
 
Bruinalg zie je na de opstart door een onbalans en teveel organische belasting. Geen paniek dat trekt wel weer weg.
Ik neem aan dat de bak nog niet zolang draait en anders heb je wellicht iets gedaan met de filter of de bodem?
 
Bruinalg zie je na de opstart door een onbalans en teveel organische belasting. Geen paniek dat trekt wel weer weg.
Ik neem aan dat de bak nog niet zolang draait en anders heb je wellicht iets gedaan met de filter of de bodem?
De bak draait nu ongeveer 4 maanden, verder heb ik niks bijzonders gedaan met het filter of bodem.
 
Bijzonder dan na 4 mnd. Ook geen extra bewoners toegevoegd of iets anders wat voor extra belasting zorgt?
 
Waar uit bleek dat het te weinig was, en heb je de verlichting opgebouwd? Of gewoon verdubbeld ? Want dat klinkt me sowieso al als een recept voor algen.
Ja wellicht heb ik dat fout gedaan, ik heb het direct verdubbeld, ik weet uit een eerdere discussie op dit forum dat mijn verlichting zwak was.
 
 
De bak draait nu ongeveer 4 maanden, verder heb ik niks bijzonders gedaan met het filter of bodem.
Als je ze kunt dimmen, zou ik daar tijdelijk mee beginnen en terug naar 8 uur licht aan. Vanaf daar wekelijks of 2 wekelijks de licht intensiteit een beetje ophogen. Vergeet niet dat bij meer licht er meer vraag is naar voeding en eventueel co2

Als de balans tussen licht, voeding en co2 niet in verhouding staan dan kunnen de planten niet optimaal groeien en zullen algen daarvan profiteren.
 
Ja wellicht heb ik dat fout gedaan, ik heb het direct verdubbeld, ik weet uit een eerdere discussie op dit forum dat mijn verlichting zwak was.
Meer verlichting doet geen bruinalgen ontstaan zover ik weet. Misschien dat ze met meer licht wel wat sneller ontwikkelen. Maar goed het is zaak dat je de oorzaak achterhaald.
 
Als je ze kunt dimmen, zou ik daar tijdelijk mee beginnen en terug naar 8 uur licht aan. Vanaf daar wekelijks of 2 wekekelijks de verlichting een beetje ophogen. Vergeet dat bij meer licht er meer vraag is naar voeding en eventueel co2
Oke alvast bedankt, heb direct al een lamp uit gezet, zal hier even een schema voor gaan maken.

Maar dus nog geen grote schoonmaak gaan houden, door planten eruit te halen die nu vol staan?
 
Meer verlichting doet geen bruinalgen ontstaan zover ik weet. Misschien dat ze met meer licht wel wat sneller ontwikkelen. Maar goed het is zaak dat je de oorzaak achterhaald.
Ik had al een beetje last van bruine alg, maar dat was nog te overzien, dus op advies van Internet heb ik voor extra verlichting gezorgd, dat werd als een mogelijke reden gegeven.
 
Yo😀als je veel licht doet, dan moet je beter de hele bodem beplanten.
Om al dat licht ze gang te laten gaan.
Dan gaat het goed.
Aub geen plantengroei verwijderen nu, lievever wat buigen of stekken en ook,. Ervaar je aquarium ruik het en leer je vingers inschatten of het water lauw genoeg is.
Internet heeft nooit gezegd dat je ook moet doen wat erop staat.
 
Yo😀als je veel licht doet, dan moet je beter de hele bodem beplanten.
Om al dat licht ze gang te laten gaan.
Dan gaat het goed.
Aub geen plantengroei verwijderen nu, lievever wat buigen of stekken en ook,. Ervaar je aquarium ruik het en leer je vingers inschatten of het water lauw genoeg is.
Internet heeft nooit gezegd dat je ook moet doen wat erop staat.
Dankjewel voor jou bericht Edwin, persoonlijk ben ik van nature iemand die meer naar mijn gevoel wil leren luisteren, wat wil zeggen, dat ik geen letter wettisch wil worden van internet.
Ik begrijp dat ik te rigoureus ben geweest, met extra verlichting, dus dat ik daardoor het probleem zelf groter heb gemaakt, want die conclusie mag ik wel trekken door het resultaat nu.

Ik ga geen plantjes eruit trekken, want naast die van jou vond ik deze ook zo mooi, maar die staan er nu echt armzalig bij.
het enige wat ik nog kan doen is extra planten voeding geven?

Maar ik heb al genoeg voeding in mijn bodem zitten dacht ik zo?
 
Ik betwijfel of meer licht er debet aan is en als dat al zou is dan had je het dus al en was daar al een oorzaak voor. Als je meer licht gaat gebruiken dan kun je tekorten krijgen en dus algen omdat de planten meer voeding vragen maar bruinalg ontstaat niet door meer licht.
Zover ik begrijp was er al bruinalg aanwezig en zal het licht niet de directe oorzaak zijn maar hooguit de groei van de bruinalg kunnen bevorderen.
Misschien dat lid @benvo zn licht eens hierop wil laten schijnen.
 
Dit bedoel ik dus.
 

Bijlagen

  • IMG_2680.JPG
    IMG_2680.JPG
    344.5 KB · Weergaven: 87
  • IMG_2681.JPG
    IMG_2681.JPG
    441.2 KB · Weergaven: 88
  • IMG_2682.JPG
    IMG_2682.JPG
    262.9 KB · Weergaven: 91
  • IMG_2683.JPG
    IMG_2683.JPG
    256.9 KB · Weergaven: 90
Ik betwijfel of meer licht er debet aan is en als dat al zou is dan had je het dus al en was daar al een oorzaak voor. Als je meer licht gaat gebruiken dan kun je tekorten krijgen en dus algen omdat de planten meer voeding vragen maar bruinalg ontstaat niet door meer licht.
Zover ik begrijp was er al bruinalg aanwezig en zal het licht niet de directe oorzaak zijn maar hooguit de groei van de bruinalg kunnen bevorderen.
Misschien dat lid @benvo zn licht eens hierop wil laten schijnen.
Klopt ook John, ik had al wat last van bruine alg, maar nu is het zeg maar een plaag geworden.
De oorzaak is mij tot dusver nog niet bekend, maar ik hoop maar dat het verdwijnt, want het is echt niet leuk om mooie groene plantjes zo te zien veranderen in een korte tijd.
Voor heen snoeide ik zoveel mogelijk daar waar de bruine alg zat, en poetste ik de ramen waar het zat, maar nu wil ik liever iets anders gaan doen, maar wat???

toch nog extra planten voeding geven, in het aquarium zelf?
Want tot dusver krijgen de planten enkel voeding uit voedings capsules die in de bodem zijn gedaan.
 
Je kunt niet zomaar met middeltjes aan de gang gaan.
Dat lukt sommige misschien op mensen .
Hoop dat we nooit een vaccinatie aquarium voor een quarantaine bak nodig hebben.
Hoe groot hielden we die bakken ook alweer?
Als je veel wilt, minimaal een metertje toch😀
Goeie capsules🤔
 
Kijkend naar je foto's en na je eerdere berichten gelezen te hebben merk ik het volgende op: Je verhoging van je lichtsterkte is op zichzelf geen oorzaak voor bruinalg. Je lichtsterkte zou je wel op 8 uur moeten houden exclusief eventuele dimtijden. Licht te weinig kan wél bijdragen tot bruinalg, overigens. Maar wanneer je je licht verhoogt hebt met een extra lamp betekend dit ook extra voeding! Op je foto's zie duidelijk planten die snakken naar voeding! Wat weer leidt tot rottingsprocessen. En dat nu kan wel leiden tot bruinalg. Zorg dus voor versterking van je planten door voldoende micro én macrovoeding te geven en bodemvoeding.
 
Maar wanneer je je licht verhoogt hebt met een extra lamp betekend dit ook extra voeding! Op je foto's zie duidelijk planten die snakken naar voeding! Wat weer leidt tot rottingsprocessen. En dat nu kan wel leiden tot bruinalg. Zorg dus voor versterking van je planten door voldoende micro én macrovoeding te geven en bodemvoeding.
Bedankt voor het mee denken Ben, voeding in de bodem heb ik al nu ga ik zo snel mogelijk andere voeding kopen, is er nog een die speciaal wordt aanbevolen, voor planten met bruin alg?
 
Ik zou lekker goedkoop zelf met poeders plantenvoeding aanmaken. Je kan kijken aquariumbemesting.nl voor de poeders.
Bedankt voor de tip John, maar ik dacht vandaag snel naar de dicht bijzijnde winkel te gaan, om nog erger te voorkomen.
 
Ik heb de ervaring dat ze vrij snel versturen en je kan ook kiezen voor bv Profito. Dat wordt ook veel gebruikt maar bevat geen nitraat/fosfaat.
 
Weet om hoeveel liter het gaat.
Toch weer met middeltjes.
Misschien met de natuurlijke middeltjes die dan niet persee uit een flesje hebben moeten worden aangeschaft.
Hoeveel liter???
 
Weet om hoeveel liter het gaat.
Toch weer met middeltjes.
Misschien met de natuurlijke middeltjes die dan niet persee uit een flesje hebben moeten worden aangeschaft.
Hoeveel liter???
Maar planten voeding is toch niet verkeerd Edwin? mijn bakkie bevat ongeveer 54 liter.
 
Weet om hoeveel liter het gaat.
Toch weer met middeltjes.
Misschien met de natuurlijke middeltjes die dan niet persee uit een flesje hebben moeten worden aangeschaft.
Hoeveel liter???
Ik zou plantenvoeding niet onder middeltjes willen scharen zoals bv carbo. Planten hebben nu eenmaal voeding nodig en met veel moderne bakken is wat de bak zelf produceert niet voldoende met slechte groei of algen als gevolg. Voor planten is het belangrijk dat er altijd voldoende voeding aanwezig is en in onze bakken moet je dat meestal wel toevoegen.
 
Nee niet verkeerd maar onnodig.
De planten groeien door wat de vissen uit scheiden.
Geef je guppen een rijkelijk afwisselend dieet, niet in hoeveelheid natuurlijk.
Dan komen er genoeg opneembare nutrienten voor wat plantjes vrij.
Ik zou plantenvoeding niet onder middeltjes willen scharen zoals bv carbo. Planten hebben nu eenmaal voeding nodig en met veel moderne bakken is wat de bak zelf produceert niet voldoende met slechte groei of algen als gevolg. Voor planten is het belangrijk dat er altijd voldoende voeding aanwezig is en in onze bakken moet je dat meestal wel toevoegen.
Internetvrijheid, daar hoeven mijn katten niet uit te drinken, dan krijgen ze straks nog een te stralende vacht
 
Ben ik niet met je eens want met de huidige led is de vraag naar voeding vaak hoog en dat red je niet met wat je bak produceert. Wellicht wel bij een lowtech bak maar de meeste bakken hebben tegenwoordig veel licht erboven.
Dus het hangt denk ik af van het licht en hoeveel planten je hebt en welke soort.
 
Mij valt op dat de planten die hun voeding vooral uit de bodem halen, er relatief goed bij staan. De planten die zich meer op de waterkolom richten (zoals de hydrocehala) zien er zeer hongerig uit. Dat pleit dus voor toevoeging van voeding in het water. Op zich heeft Edwin gelijk dat een aquarium een 'self supporting' geheel is, maar op het moment dat je bepaalde planten wilt hebben die meer voedsel nodig hebben dan je voer en je vissen leveren, gaat het mis.

Ik heb in het verleden met profito gewerkt, maar ben overgeschakeld op poeders en ben zeer blij met die beslissing. Je hebt voor een aanzienlijk lager bedrag veel meer stuurmogelijkheden en planten hebben echt Nitraat, fosfaat, kalium nodig.
Dat voeg je niet toe met profito.

Heb je een druppeltest? Dan kun je eens kijken hoe hoog (laag?) je NO3 (nitraat) staat en hoe je PO4 (fosfaat) is in verhouding.
 
In een goed biologisch rijk gevuld aquarium die stabiel is heb je geen plantenvoeding nodig . Erwin heeft gelijk en Jessica leer eens wat meer luisteren naar de mensen . Precies een betweter hahaha
 

Terug
Bovenaan