Buiten filter


P

pesci

Guest
op dit moment heb ik een juwel 60 liter die draait met de filter die erbij zat (binnen). Omdat het bakje al klein is en de filter niet mooi is erin, wil ik graag een buiten filter.

Wat raden jullie me aan?

En heeft er iemand misschien meteen ook 1 te koop?

En hoe pak ik dit straks aan? In begin 2 filters plaatsen? Of de inhoud van de oude in de nieuwe plaatsen? (Zijn de ‘sponsjes’ die erbij zaten).

En wat ga ik in de nieuwe filter stoppen uiteindelijk?
 
Je kan denken aan een Eheim 2211. De nieuwe filter kun je gerust een maand met de oude laten meedraaien waarna je de oude dan weer verwijdert. Sponsjes uit de oude zullen minder goed in de Eheim passen denk ik.
Filtersubstraat zoals Siporax is wel goed over te zetten.
 
Je kan denken aan een Eheim 2211. De nieuwe filter kun je gerust een maand met de oude laten meedraaien waarna je de oude dan weer verwijdert. Sponsjes uit de oude zullen minder goed in de Eheim passen denk ik.
Filtersubstraat zoals Siporax is wel goed over te zetten.


Dank je! Ik zie dat er geen slang bij zit, kun je die los kopen? Moet daar nog wat aan of hang ie de slang zo in het aquarium? En kan ik de vulling uit de nieuwe pomp zelf gewoon gebruiken? Is dat goed genoeg?
 
Bij een buitenfilter zitten wel de uitstroombuis en de instroom dus dat zul je niet hoeven te kopen en dan enkel wat slang. Ik weet niet welke je op het oog hebt maar in principe kun je de bijgeleverde vulling gebruiken.
 
Bij een buitenfilter zitten wel de uitstroombuis en de instroom dus dat zul je niet hoeven te kopen en dan enkel wat slang. Ik weet niet welke je op het oog hebt maar in principe kun je de bijgeleverde vulling gebruiken.

En een 2213? Is te groot? Met het oog op een groter aquarium in de toekomst
 
Zou nog prima kunnen denk ik hoor. Je kan om de uitstroom wat minder te laten worden altijd als het zou moeten de gaatjes van de spraybar iets kunnen groter maken.
 
Je kan ook voor JBL crystalprofi e702 gaan. Mooi filter werkt perfect. Imo zelfde kwaliteit als eheim.
 
Weet je ook wat voor bakje in de toekomst er gaat komen want tussen de 701 en de 2213 zit wel weer verschil. Als je weet wat je tzt wil kun je hier dan misschien beter op inspelen. Ik heb zelf op een 80cm de 2213 draaien en dat gaat perfect.
 
Weet je ook wat voor bakje in de toekomst er gaat komen want tussen de 701 en de 2213 zit wel weer verschil. Als je weet wat je tzt wil kun je hier dan misschien beter op inspelen. Ik heb zelf op een 80cm de 2213 draaien en dat gaat perfect.


Ik dacht aan 110 liter
 
Ik heb zelf al jaren JBL (2 x) en eenmaal Tetratec.
Een nadeel van de JBL vind ik dat het stapelen van de mandjes zeer secuur moet gebeuren wil je het deksel erop krijgen. In elk geval bij de JBL e1501/2. Deze klacht ook van een andere forumlid vernomen.
Het zit hem volgens mij in het stapelen van de bovenste twee mandjes. Even onderhoud doen gaat vaak langer duren omdat je met die mandjes van de e1501/2 zit te kloten.

Wat dat betreft zou ik nu niet meer voor een JBL gaan, al is het een meer dan prima filter.
 
Bovenstaande geld voor andere merken net zo stapel je bv de eheim niet goed gaat het ook niet
Vaak ligt de oorzaak in te veel martiaal in de bakjes
 
Ik heb zelf al jaren JBL (2 x) en eenmaal Tetratec.
Een nadeel van de JBL vind ik dat het stapelen van de mandjes zeer secuur moet gebeuren wil je het deksel erop krijgen. In elk geval bij de JBL e1501/2. Deze klacht ook van een andere forumlid vernomen.
Het zit hem volgens mij in het stapelen van de bovenste twee mandjes. Even onderhoud doen gaat vaak langer duren omdat je met die mandjes van de e1501/2 zit te kloten.

Wat dat betreft zou ik nu niet meer voor een JBL gaan, al is het een meer dan prima filter.

Ik heb daar echt geen issue mee met het stapelen. heb zowel de e902 en de e702. daarmee nog nooit problemen gehad.
 
Bovenstaande geld voor andere merken net zo stapel je bv de eheim niet goed gaat het ook niet
Vaak ligt de oorzaak in te veel martiaal in de bakjes
Vaak wel maar dat laatste gaat bij mij niet op. De randjes van de bovenste mandjes vallen slecht in de mandjes eronder.

Bij de Tetratec heb ik hier overigens helemaal geen last van.
 
Na altijd Eheims nu sinds een 4 maanden een JBL 1502 en je merkt natuurlijk wel wat verschillen.

Maar als je het stapelen van de mandjes wat aandacht geef is dat na een paar keer geen probleem meer.

Even opletten dat je het "handvat" goed naar beneden drukt en het mandje niet te vol doet.
 
Mijn oudste JBL zal 6+ jaar zijn, dan zou je verwachten dat ik inmiddels wel door heb dat de mandjes niet te vol moeten en het hand vat goed naar beneden ;)
Blijf hier toch echt staan dat de laatste twee mandjes een probleem blijven geven. Het best gaan nog ze in elkaar te klikken naast de pot en ze samen te laten zakken (yep, ze blijven dan aan elkaar hangen).

Gelukkig zijn jullie ervaringen anders maar ik weet dat ik hier op het forum niet de enige ben met dit probleem helaas.
 
Heb ik met geen enkel filter.
Heb ook de aquapro 3/ en de tetratec. 600. Watertest. Aquapro.


Afbeelding007-1.jpg~c100.jpg
 
Btw, ik ben geen expert maar heb al geluiden gehoord dat je met dat mandjessysteem altijd wat "lekkage" hebt en dat water gaat dus niet door maar langs de mandjes.
 
Ja, wel meer ook. bij de meeste filters. Als de mandjes verzadigd en vuil zijn.


En dat is prima, anders heb je stilstand in je filter.
Krijg je dood water,
 
Nee Bertus, normaliter gaat het door het substraat en de sponzen heen maar ik bedoel dat het deels buiten de bakjes omgaat. Niet alles zal erlangs gaan maar wel een bepaald deel (voor zover ik het begrijp).
 
Nee Bertus, normaliter gaat het door het substraat en de sponzen heen maar ik bedoel dat het deels buiten de bakjes omgaat. Niet alles zal erlangs gaan maar wel een bepaald deel (voor zover ik het begrijp).


Die bakjes zijn rondom 0,5 cm kleiner dan de buitenbak. Dus Moet wel buiten om stromen.
 
Wat ben ik toch blij met m'n binnenfiltertjes, niks geen gestapel :D:D:D


Maar buitenfilters doen het beter dan binnen filters.
Die maak ik ook om de 3-4 dagen schoon. en buitenfilter om de 3 weken. als de stroming te weinig is.

Enne, Met beetje gemak heb je geen moeite.
Zet je ze zo in elkaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke sunsun heb jij? en ben je daar tevreden over?
De f-1000 doet wat ie doen moet is niet zo geruisloos als de eheim 3 pro
Eens in de maand even schoonmaken en dan blijft de opbrengst prima maar dat zal per bak verschillen.
Draait hier nu een maand of 7 dus of die zo lang mee gaat als de eheim :juggle:
 
ok ik heb de hw402b, ben er zeker tevreden over. draait samen met mijn JBL e902.

waar al genoeg siporax en media in zit.

sunsun is eigenlijk 1 voorfilter de rest siporax samen met lavasteen en een grove en een fijne spons.
 
Ik heb zelf al jaren JBL (2 x) en eenmaal Tetratec.
Een nadeel van de JBL vind ik dat het stapelen van de mandjes zeer secuur moet gebeuren wil je het deksel erop krijgen. In elk geval bij de JBL e1501/2. Deze klacht ook van een andere forumlid vernomen.
Het zit hem volgens mij in het stapelen van de bovenste twee mandjes. Even onderhoud doen gaat vaak langer duren omdat je met die mandjes van de e1501/2 zit te kloten.

Wat dat betreft zou ik nu niet meer voor een JBL gaan, al is het een meer dan prima filter.
Zelf heb ik een JBL 1501/2 waar ik overigens geen stapelprobleem mee heb en de 901/2 voldoet op dat gebied ook prima. Bovenstaande problemen kunnen dus exemplarisch zijn maar dat kan je bij een LFS uitproberen lijkt me.
 

Terug
Bovenaan