Buiten filter


Btw, ik ben geen expert maar heb al geluiden gehoord dat je met dat mandjessysteem altijd wat "lekkage" hebt en dat water gaat dus niet door maar langs de mandjes.
Sterker nog, bij JBL MOET het water langs de mandjes. Het gaat namelijk eerst naar beneden langs de mandjes en komt dóór de mandjes weer naar boven.
 
Bij JBL heb ik dit nog nooit kunnen waarnemen.

Dat kun je waarnemen door je laatste bakje (of eerste) dicht te tapen met duct tape. Filter vol laten lopen en opstarten.

Moest je eens zien hoeveel water er nog uit komt. Dat is dus ongefilterd water.

Dat gebeurd ook als je filter dicht loopt met vuil.
 
Ik heb eerder een jbl gehad en het probleem met stapelen van de mandje's vond ik ook lastig,dit vergt enige handigheid.Maar zoals eerder vermeld toch maar weer naar de jbl gegaan,prijstechnisch vond ik dat voor mijzelf de beste oplossing.
De nieuwe generatie Eheimfilters die zijn toch ook niet je van het.Maar inderdaad de mandje's van de jbl mogen niet te vol gevuld worden want dan sluiten ze niet meer goed op elkaar.
Ik blijf er bij dat je een soort van klik moet horen bij het plaatsen van de mandje's ,zelfs bij de eerste en de volgende en de laatste,maar goed mijn keuze voor jbl is ondermeer het stroomverbruik en de hoeveelheid water per 24 uur.
Daar zijn we met Eheim toch weer duurder uit
 
Dat kun je waarnemen door je laatste bakje (of eerste) dicht te tapen met duct tape. Filter vol laten lopen en opstarten.

Moest je eens zien hoeveel water er nog uit komt. Dat is dus ongefilterd water.

Dat gebeurd ook als je filter dicht loopt met vuil.
Ok, daar kan je dan uit leren dat je filter wellicht sneller gereinigd moet worden. We kunnen er dus vanuit gaan dat bij een normaal en juist gebruik er geen water, in tegengestelde richting, langs de mandjes stroomt. En zo is het dus ook bedoelt.
 
Bovenstaande problemen kunnen dus exemplarisch zijn maar dat kan je bij een LFS uitproberen lijkt me.
Misschien heeft het met een bepaalde serie te maken (ik heb het bij beide filters, ongeveer een half jaar na elkaar aangekocht), ik weet niet hoe lang @michelle1 deze filters heeft maar loopt dus tegen hetzelfde aan. Geklooi met de mandjes. Ik zou er mee naar de LFS kunnen gaan inderdaad om te zien of de 02 mandjes beter passen. Maar om goed te testen zou ik het filter mee moeten nemen ivm het sluiten van het deksel. Niet echt haalbaar op mijn fietsje ;)
Bestel tzt wel eens de 02 mandjes, is toch een goede upgrade en slechter kan het er niet op worden.
 
Dat probeer je toch uit, als hij open is.

Dan filter leeg in een emmer. dan mandjes stapelen.
Ze hebben er in gezeten. dan kan het toch niet anders.
 
Ok, daar kan je dan uit leren dat je filter wellicht sneller gereinigd moet worden. We kunnen er dus vanuit gaan dat bij een normaal en juist gebruik er geen water, in tegengestelde richting, langs de mandjes stroomt. En zo is het dus ook bedoelt.


Dar heb je het mis. Bij Eheim gaat het door een gat in het midden. , dan door het materiaal omhoog.
Zitten de bakjes vol, dan langs de zijkant omhoog.
 
Ja tuurlijk past het!

Ik zou er mee naar de LFS kunnen gaan inderdaad om te zien of de 02 mandjes beter passen. Maar om goed te testen zou ik het filter mee moeten nemen ivm het sluiten van het deksel.
waarom wordt er zo om de pot gedraaid.dan?
 
Ik zou er mee naar de LFS kunnen gaan inderdaad om te zien of de 02 mandjes beter passen. Maar om goed te testen zou ik het filter mee moeten nemen ivm het sluiten van het deksel.
waarom wordt er zo om de pot gedraaid.dan?
Ik snap je hier even niet. Maar ik ga niet op de fiets met twee e1501 naar de LFS. Zie je al in mijn rugzak? Past niet eens in de fietstassen. uurtje fietsen met die filters en kans op schade aan de pot. Ammehoela. Ik zeg toch dat ik tzt beter de 02 mandjes kan bestellen omdat dat sowieso een fijne upgrade is. Of het beter past of niet.

En als ik om de pot wil draaien doe ik dat Bertus, word hier een beetje erg moe van.
 
Weet je wat. koop nou gewoon 2 andere bakjes.
Wordt steeds vreemder het verhaal.

Daar wordt ik zo moe van, dat ik er mee stop.
IK hou het wel bij Eheim.
 
Qua kwaliteit kun je met een eheim of jbl allebei de plank niet echt mis slaan. Zijn beide goede merken met veel positieve (en trouwe) gebruikers. Zelf gebruik ik liever de jbl, daar vind ik het systeem fijner van werken dan de eheims. Maar dat is dus puur persoonlijk. Ik heb op mijn 60cm de jbl e401 draaien, maar als je binnenkort naar een grotere bak wil zou ik een maatje groter nemen.
 
Misschien dat een kleine verduidelijking iets helpt,als het onderste mandje niet goed in het filter ligt dan gaat het met de daarbovenliggende mandje's ook niet goed.Het kan zo maar zijn dat er wat steentje's in de bodem van de filterpot liggen waardoor het eerste mandje niet past,of scheef ligt als dit het geval is dan sluiten de overige ook niet.En dan kan het voorkomen dat het pompdeksel geforceerd op het filterhuis ligt.Met mogelijke lekkage als gevolg.

Wanneer alle mandje's op elkaar gestapeld zijn dan moeten we er op letten dat de bovenste niet scheef ligt,want dan zijn ze niet goed gestapeld.

Misschien dat een volgend idee iets kan opleveren,nog niet uitgeprobeerd voor wat mijzelf betreft,maar we kunnen de mandje's wanneer het filter aan een schoonmaakbeurt toe is zonder filtermateriaal (of daarmee) op het aanrecht de mandje's op elkaar plaatsen om een idee te krijgen hoe ze op elkaar sluiten en klikken.Als dit dan naar tevredenheid werkt,dan passen we dit ook toe in het filter.

We moeten zoals eerder verteld een soort van klik geluid horen en dan zitten de mandje's goed op en in elkaar.
 
Ik heb inderdaad ook altijd geklooi met die mandjes van de JBl 1501. Na diverse gevechten weet ik inmiddels dat het komt dat het mandje die je erboven wil stapelen in het randje van het andere mandje moet vallen. Druk je bijv. links eerst aan gaat rechts fout, past dan niet meer. Zo gaat hij dan scheef stapelen en krijg je die kop nooit er goed op.

Je moet dus links en rechts dezelfde kracht erop houden. met dat handvat lukt het mij al helemaal niet. Je krijg inderdaad een soort van klik wanneer hij vast zit. Maar die klik krijg je ook als 1 kant goed zit.

Ik ga dus ook echt niet upgraden want dan krijg je ipv 1 bovenste mand 2 manden ervoor terug. Nog meer manden :stom:

Is het manden gedoe klaar, aansluiten en dan heb ik ook nog heel vaak dat de rotor tikt dan kan ik die ook nog demonteren en schoonmaken. Heb inmiddels een extra set gekocht zodat ik meteen schone as en rotor erin kan zetten anders duurt het allemaal veel te lang. Filter schoonmaken is bij mij echt z on klusje wat je maar blijf uitstellen.
 
Ik heb inderdaad ook altijd geklooi met die mandjes van de JBl 1501. Na diverse gevechten weet ik inmiddels dat het komt dat het mandje die je erboven wil stapelen in het randje van het andere mandje moet vallen. Druk je bijv. links eerst aan gaat rechts fout, past dan niet meer. Zo gaat hij dan scheef stapelen en krijg je die kop nooit er goed op.

Je moet dus links en rechts dezelfde kracht erop houden. met dat handvat lukt het mij al helemaal niet. Je krijg inderdaad een soort van klik wanneer hij vast zit. Maar die klik krijg je ook als 1 kant goed zit.

Ik ga dus ook echt niet upgraden want dan krijg je ipv 1 bovenste mand 2 manden ervoor terug. Nog meer manden :stom:

Is het manden gedoe klaar, aansluiten en dan heb ik ook nog heel vaak dat de rotor tikt dan kan ik die ook nog demonteren en schoonmaken. Heb inmiddels een extra set gekocht zodat ik meteen schone as en rotor erin kan zetten anders duurt het allemaal veel te lang. Filter schoonmaken is bij mij echt z on klusje wat je maar blijf uitstellen.
Je krijgt inderdaad twee manden terug maar die klikken op een andere manier aan elkaar vast, je hebt daar geen last van.
 
Zouden die manden uberhaupt nodig zijn? Zou je niet gewoon de media los erin kunnen doen en bovenste laag met filtermatten vast zetten. Zou mij veel beter uitkomen :cool:

Z on filterzak voor harde media en sponzen los.
 
Waarom zitten er 2 slangen op de kop?
Zonder manden geen doorstroming.
 
Zouden die manden uberhaupt nodig zijn? Zou je niet gewoon de media los erin kunnen doen en bovenste laag met filtermatten vast zetten. Zou mij veel beter uitkomen :cool:

Z on filterzak voor harde media en sponzen los.
Ik vraag mij dat ook af of dat zou werken...

Waarom zitten er 2 slangen op de kop?
Zonder manden geen doorstroming.

Omdat er 1 voor instroom is en de andere uitstroom misschien? Ik kan het mis hebben....
 
Niemand verder?

In een bioloog en volgens mij in die vijverpotten zit ook niet alles in een mand.

De in en uitstroom blijft hetzelfde alleen dan zonder een paar mm mand aan ze zijkant. Toch

Ik heb er twee staan draaien bij de volgende verschoning ga ik het eens proberen. Ik heb van die matten die ik dan op maat snij. Grove spons op maat onderin. Dan zak jbl balletjes, dan me zak matrix dan weer een spons kijken of het draait.
 
In ieder geval bij JBL worden de instroom doormiddel van de mandjes gedwongen om via de, aan de zijkant liggende, grove sponzen van de bovenste mand langs de afgeplatte zijkanten van de onderliggende manden naar onder te stromen. Vervolgens gaat de stroming dóór alle manden weer naar boven waarbij het middelste deel van de bovenste mand gebruikt wordt. De mandjes bepalen dus de stroom richting. Het filter zal dus niet werken zonder die mandjes. We hebben het nu over de JBL 01 series. In de geupdate 02 series is de bovenste mand gewijzigd en voorzien van een kleiner onderliggend mandje waardoor het inlaat stroming filterdeel vergroot is. Wanneer je een filter zou hebben die, bijvoorbeeld een onder inlaat heeft en aan de bovenkant een uitlaat, of andersom, dan zou je zonder mandjes kunnen werken. Eheim kent een soortgelijke filtervariëteit.
 
Niemand verder?

In een bioloog en volgens mij in die vijverpotten zit ook niet alles in een mand.

De in en uitstroom blijft hetzelfde alleen dan zonder een paar mm mand aan ze zijkant. Toch

Ik heb er twee staan draaien bij de volgende verschoning ga ik het eens proberen. Ik heb van die matten die ik dan op maat snij. Grove spons op maat onderin. Dan zak jbl balletjes, dan me zak matrix dan weer een spons kijken of het draait.


In bioloog zitten ze in kamers toch? Dat zou je moeten zien als manden denk ik?


Is het niet zo dat als je de manden eruit haalt alle vieze deeltjes door de filterbak heen gaan?

Mandjes houden wel wat tegen neem ik aan?
 
Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
 
In ieder geval bij JBL worden de instroom doormiddel van de mandjes gedwongen om via de, aan de zijkant liggende, grove sponzen van de bovenste mand langs de afgeplatte zijkanten van de onderliggende manden naar onder te stromen. Vervolgens gaat de stroming dóór alle manden weer naar boven waarbij het middelste deel van de bovenste mand gebruikt wordt. De mandjes bepalen dus de stroom richting. Het filter zal dus niet werken zonder die mandjes. We hebben het nu over de JBL 01 series. In de geupdate 02 series is de bovenste mand gewijzigd en voorzien van een kleiner onderliggend mandje waardoor het inlaat stroming filterdeel vergroot is. Wanneer je een filter zou hebben die, bijvoorbeeld een onder inlaat heeft en aan de bovenkant een uitlaat, of andersom, dan zou je zonder mandjes kunnen werken. Eheim kent een soortgelijke filtervariëteit.


Verschil met de jbl 01 en 02 series ligt toch aan de bovenste manden?

De rest is toch dezelfde?

Dan zou je zeggen dat je bij beide de manden eruit kan halen toch?
 


Gewoon YouTube kijken,

Eruit halen, nee.
WEl omwisselen voor andere korfjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verschil met de jbl 01 en 02 series ligt toch aan de bovenste manden?

De rest is toch dezelfde?

Dan zou je zeggen dat je bij beide de manden eruit kan halen toch?

Hierboven beschrijf ik het verschil tussen de oorspronkelijke en de bovenste mand met ondergeklikt kleiner mandje. Je kan deze mand niet weghalen, niet bij de oude maar ook niet bij de nieuwe serie. Zij bepalen de instroomrichting. M.a.w. ze dwingen de inlaat naar de zijkant van het filter. Het enige verschil tussen de beide series is dat de bovenste mand gewijzigd is, het kent niet de zijvakjes, waardoor het vóórfilter deel een groter oppervlak kent en daardoor wat effectiever kan werken. Het onder geklikte mandje is kleiner waardoor de stroming dus weer naar de zijkant gedwongen wordt. Die manden eruit halen laat dan dus de inlaat en uitlaat stroming door elkaar lopen waardoor het filter effect verloren raakt.
 
Zalige pompjes.
Simpel, doen het altijd en als ze het niet doen is het simpel om achter te komen waarom niet.
(Afsluitrubbertje versleten of de impeller moet vervangen worden, dat zijn zo'n beetje wel de mogeljkheden.)

En....
Na 35 jaar nog steeds alle onderdelen verkrijgbaar.
Vorig jaar brak mij de uitstroomtuit van de kap van mijn 2211 af. (Iets te fanatiek de slang eraf getrokken. Oeps)
Bleek de kap gewoon nog verkrijgbaar.
 
Hierboven beschrijf ik het verschil tussen de oorspronkelijke en de bovenste mand met ondergeklikt kleiner mandje. Je kan deze mand niet weghalen, niet bij de oude maar ook niet bij de nieuwe serie. Zij bepalen de instroomrichting. M.a.w. ze dwingen de inlaat naar de zijkant van het filter. Het enige verschil tussen de beide series is dat de bovenste mand gewijzigd is, het kent niet de zijvakjes, waardoor het vóórfilter deel een groter oppervlak kent en daardoor wat effectiever kan werken. Het onder geklikte mandje is kleiner waardoor de stroming dus weer naar de zijkant gedwongen wordt. Die manden eruit halen laat dan dus de inlaat en uitlaat stroming door elkaar lopen waardoor het filter effect verloren raakt.


Daarom zit er bij Eheim een buis in de bakjes. die stuwt het gelijk naar onder, en dan omhoog door de mandjes.

Bij Jbl gaat het buitenom.
 
Daarom zit er bij Eheim een buis in de bakjes. die stuwt het gelijk naar onder, en dan omhoog door de mandjes.

Bij Jbl gaat het buitenom.
Ja, maar in principe is die werking gelijk. Bij JBL wordt feitelijk ook een buis gecreëerd door de afgeplatte zijkanten van de mandjes en de filterwand waardoor het water naar beneden stroomt en door de mandjes weer naar boven gaat.
 

Terug
Bovenaan