Wat is er nieuw

Buitenfilter, biologisch filtermedium en aanzuigbuis.

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Een vraag...
Wat heeft jullie voorkeur voor biologisch filtermateriaal?

Vraag 2..
Aanvoerbuis en uitstroom langs elkaar in de hoek of tegenover elkaar?

Zover ik me herinner zit er bij de 1502 een beetje van die balletjes ofzo die in het midden van een spons kunnen. Ik heb in de onderste mand wat van die balletjes maar verder alleen spons.

Ik kan niet vergelijken met ander materiaal. In al mijn filters zit op advies van de LFS siporax en filtermatten.
Op een aquarium heb ik twee filters waarbij de inlaat en uitlaat aan eenzelfde kant zitten, dit vanwege de droogkamer waar alle buizen en kabels doorgaan. Ik heb hier ook een stromingspomp aan dezelfde kant en zie dat het vuil zich verzameld aan die kant.
In een ander aquarium heb ik twee filters met de inlaat links en rechts achterin. Een uitlaat is een spraybar van rechts naar links, de andere uitlaat is zonder spraybar en is langs de achterwand gericht. Ook hier een stromingspomp, maar die is meer bedoeld om een rivierstroom na te bootsen.

1. Spons en k1.
2. Voornamelijk inlaat en uitlaat aan dezelfde kant. Ik pomp gewoon een hoop water één kant uit en dan komt het vanzelf, in een cirkelbeweging omlaag, weer terug. O.a. voor die waterbeweging hangen de intakes bovenin de bak, bij de uitstroom. Dan dwing je het water de hele cirkel te volgen zeg maar.

Als je één filter hebt zou ik ze in ieder geval aan dezelfde kant plaatsen. Dan maak je een soort van cirkelbeweging zoals @Gino88 ook al aanhaalde. Heb je twee filters kun je ook kiezen om aan beide kanten natuurlijk een in- en uitlaat te plaatsen. Let dan wel op dat de stromingen elkaar niet tegenwerken.

Filter vang is eerst wat vuil af met een spons, daarna is het qua biologisch filtermateriaal heb ik uitsluitend siporax. Wellicht wat een standaard keuze, maar het werkt verdomd goed. If it ain't broke, don't fix it.

Ik gebruik altijd een combi van filtermatten met biohome of siporax. Bevalt me allebei prima.

1. Ik heb altijd een enorme plantbezetting. En aangezien planten de beste biologische filtratie geven; zo weinig mogelijk filtermateriaal. Afhankelijk van het filter wat ik gebruik: scrubbies, en grof filterspons
2. Beide aan dezelfde kant

Is hier op het forum ooit gelinkt naar een artikel hierover, volgens mij was de conclusie dat sponzen ongeveer het beste medium waren. Misschien dat iemand zich dat artikel herinnerd.
Heb in ene bak voornamelijk sponzen (3 stuks) en beetje siporax, klein bakje spons en mini siporax.

Is hier op het forum ooit gelinkt naar een artikel hierover, volgens mij was de conclusie dat sponzen ongeveer het beste medium waren. Misschien dat iemand zich dat artikel herinnerd.
Heb in ene bak voornamelijk sponzen (3 stuks) en beetje siporax, klein bakje spons en mini siporax.

Volgens mij heeft @Gino88 daar een keer iets over gezegd tenzij ik me vergis.
Ik meen me te herinneren dat @Gino88 dit artikel ooit heeft genoemd.

https://aquariumscience.org/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan