capaciteit opvoer eheim 1200 na verloop van tijd

  • Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum

D

Deleted member 14272

Guest
Beste, ik vraag mij af of na vele jaren van gebruik of jullie een terugval opmerken in liters per uur bij de eheim 1200 opvoerpomp.
Natuurlijk draaid deze opvoerpomp naar behoren maar is het misschien raadzaam om de rotor misschien te vervangen, dit is in principe een ronddraaiende magneet die misschien in kracht minder wordt en ? misschien in sterkte afneemd.

In principe is alles wat wij gebruiken aan een bepaalde tijd gebonden qua verbruik en opbrengst, en dit wordt met de tijd toch minder.
Natuurlijk maak ik de pomp regelmatig schoon, en verwijder de verontreiniging in en om de rotor.Ik kan natuurlijk ook een fles van een liter onder de uitstroom hangen en de seconden tellen om het aantal liters in uitstroom te meten per minuut, maar wat te doen als dit per minuut meetbaar en vertaald naar een minuut of uur veel of minder blijkt te zijn.
Zou dan een nieuwe rotor een oplossing zijn of anders gezegd een compleet nieuwe pomp.

Hoe zien jullie dit,
gr. bert
 
Bij onderhoud zie je dan "beschadigingen" aan de rotor Bert? Of iets anders wat je mogelijk niet vertrouwd?
 
Nee ed die zie ik niet, maar ben gewoon benieuwd of een eheim opvoerpomp na zo'n 8 jaar nog steeds dezelfde output geeft.
 
Nee ed die zie ik niet, maar ben gewoon benieuwd of een eheim opvoerpomp na zo'n 8 jaar nog steeds dezelfde output geeft.
Simpel gezegd: waarschijnlijk niet
De rotor kan schuren in het pomphuis wat slijtage kan veroorzaken.
 
Ga het morgen maar eens testen door de uitlaat van de opvoerpomp precies een minuut onder of in een literfles te laten stromen.
Bedankt voor de reacties.
 
Kom er voor zover nog even op terug, morgen ga ik de uitvoer even testen, ( liter per minuut) maar in algemene zin zijn er geen beschadigingen aan de magneet as en geleider van de as.
Ik laat nog wel even weten of er een teruggang in cappaciteit zich na vele jaren zich laat zien, of niet.
Zou mooi zijn als er meerdere aquarianen zijn die de output van ' een' opvoerpomp na jaren even checken, en er misschien een verminderde opvoer uitkomt.
 
Moet je ook de output meten in een nieuwe pomp.
Denk niet dat iemand dat ooit heeft gedaan
 
@mjm heeft een flowmeter gekocht laatst en daar wat ervaringen over gedeeld, misschien daar eens over nadenken (een flowmeter) dan kun je meten wat je debiet is
 
Nicolientje en tuinkabouter, ik heb net een test gedaan, was weinig werk gewoon een literfles onder de uitgang van de eheim 1200 gehangen, geeft via mijn mobile weer 14.73 seconden per liter, afgerond is dit 4 liter per minuut.

Ik gebruik echt wel een eheim 1200 liter, heb er ook een kleinere vorm van staan 600 liter die is aangesloten op een Co2 reactor.
Heel vreemd, maar waarschijnlijk zit ik mis in de berekening, maar kan het ook niet anders voorstellen.

Een eheim 1200 geeft toch 20 liter per minuut.
Ga er voorlopig vanuit dat ook een eheimpomp om wat voor reden dan ook na veel jaren zijn kracht verliest, en natuurlijk ook met de gebruikte bochten tegendruk etc.
Afgerond 15 seconden voor 1 liter komt toch niet in de buurt.
Misschien tijd voor een nieuwe,
gr. bert
 
Ben je niet tevreden Bert over je waterkwaliteit, zweefvuil, ed ?

Veel mensen "jagen" het water door het filter waardoor het proces niet optimaal verloopt. Ikzelf vind het belangrijker dat het filter een grote inhoud heeft qua filtermateriaal dan het evt grote debiet.
 
Wij hadden hier een Eheim opvoer pompje volgens mij ook de 1000 of 1200 (droogopstelling) op ons eerste filterhuis filter voor ons garnalen bakje.

Die pomp zou ook belachelijk veel keren dat inhoud van dat aquarium rond moeten pompen.

Als je zag wat voor pis staaltje eruit kwam en hoe het debiet afneemt vanwege vervuiling.
Mijn conclusie is bij al dit soort pompjes (niet alleen door van eheim, die pompjes kunnen heel veel water verplaatsten op voorwaarde dat ze geen weerstand ondervinden. Als je water en flink stuk omhoog pompt of een bocht in je leiding hebt zitten hou je weinig over.
 
De opvoerhoogte staat vaak wel vermeld bij dat soort pompjes en natuurlijk zal door weerstand van leidingen of bochten de capaciteit een stuk minder zijn. Dat bemerk ik ook met de opvoerpomp van de zeewaterbak.
 
Ben je niet tevreden Bert over je waterkwaliteit, zweefvuil, ed ?

Veel mensen "jagen" het water door het filter waardoor het proces niet optimaal verloopt. Ikzelf vind het belangrijker dat het filter een grote inhoud heeft qua filtermateriaal dan het evt grote debiet.
Helemaal mee eens. Een (te) sterke stroming belemmert goede filtering en geeft over het algemeen juist meer zweefvuil.
 
Nicolientje en tuinkabouter, ik heb net een test gedaan, was weinig werk gewoon een literfles onder de uitgang van de eheim 1200 gehangen, geeft via mijn mobile weer 14.73 seconden per liter, afgerond is dit 4 liter per minuut.

Ik gebruik echt wel een eheim 1200 liter, heb er ook een kleinere vorm van staan 600 liter die is aangesloten op een Co2 reactor.
Heel vreemd, maar waarschijnlijk zit ik mis in de berekening, maar kan het ook niet anders voorstellen.

Een eheim 1200 geeft toch 20 liter per minuut.
Ga er voorlopig vanuit dat ook een eheimpomp om wat voor reden dan ook na veel jaren zijn kracht verliest, en natuurlijk ook met de gebruikte bochten tegendruk etc.
Afgerond 15 seconden voor 1 liter komt toch niet in de buurt.
Misschien tijd voor een nieuwe,
gr. bert
hoe heb je dit gemeten?
Maw wat is de opstelling van deze pomp?

bijkomende, wat is de juiste typenummer? m
Eheim 1200 is geen officieel type van pomp.
 
hoe heb je dit gemeten?
Maw wat is de opstelling van deze pomp?

bijkomende, wat is de juiste typenummer? m
Eheim 1200 is geen officieel type van pomp.
Denkelijk wordt deze bedoelt?
 
@ peter ik ben wel tevreden over de waterkwaliteit enkel geeft de uitstroom niet wat het zou moeten zijn.
@ benovo inderdaad weinig zweefvuil door de matige doorstroming vanuit het laatste vak bioloog naar de bak.

@ vis&versa je hebt gelijk is inderdaad door mij fout weergegeven, omdat een dergelijk opvoerpomp 1200 liter / uur geeft dacht ik in die richting maar inderdaad het is een type 1250.
28 watt
H.max 2 meter
L / min 20

Zie net uw bericht voorbijkomen,,,
 
Bert, waarom wil je meer uitstroom hebben?
 
Peter, omdat de pomp die ik in gebruik heb maar 1 liter per 15 seconden geeft en dat is dus 4 liter per minuut dan kom ik dus uit op 240 liter per uur, dat zou toch 1200 liter per uur moeten zijn of ik maak een reken of denkfout?.
 
Waar ik ondermeer nog even aan denk is een verstopping in de eheim slang die naar de bak gaat, maar daar zie ik geen verstoring.Als ik de pomp uitzet dan zie ik veel retourwater terugstromen, ga komende week de slangen toch maar even vervangen dan sluit ik dus wel iets uit.
 
Peter, omdat de pomp die ik in gebruik heb maar 1 liter per 15 seconden geeft en dat is dus 4 liter per minuut dan kom ik dus uit op 240 liter per uur, dat zou toch 1200 liter per uur moeten zijn of ik maak een reken of denkfout?.
Ben niet bekend met de curve van deze pomp maar
-2m opvoer hoogte betekent dat de pomp je water 2 meter hoog krijgt met 0L/U
-1200 L/U betekent 1200L/U uit de uitlaat van de pomp zonder iets er aan.
Als je 1m omhoog gaat heb je grote kans dat je nog maar 600L/U over hebt ongeacht je leiding diameter en afwezigheid van bochten.
Van de bodem van je bioloog naar de bovenkant van je aquarium (neem ik ff aan) zit je ongeveer op 1.8m wat die 240L/U wel verklaart
 
@ vis&versa je hebt gelijk is inderdaad door mij fout weergegeven, omdat een dergelijk opvoerpomp 1200 liter / uur geeft dacht ik in die richting maar inderdaad het is een type 1250.
28 watt
H.max 2 meter
L / min 20

Zie net uw bericht voorbijkomen,,,
Waar heb je het debiet dan gemeten.
Aangezien die pomp maar een opvoerhoogte heeft van 2meter (wat er op neer komt dat op 201cm hoogte er geen druppel meer uit de leiding komt) kan ik zeer goed begrijpen dat met een aquariumhoogte van (kast plus bak) meer dan 1meter je nog een goeie 4-500lph overhoud.


Kleine kanttekening... je pomp is hopeloos verouderd. Voor 30w heb je heden ten dage al 5000lph en quasi dezelfde (of grotere) opvoerhoogte.
Of anders gezegd, een moderne pomp van 1200lph verbruikt minder dan de helft.
 
Peter, omdat de pomp die ik in gebruik heb maar 1 liter per 15 seconden geeft en dat is dus 4 liter per minuut dan kom ik dus uit op 240 liter per uur, dat zou toch 1200 liter per uur moeten zijn of ik maak een reken of denkfout?.
Kijk effe naar de globale berekening van Tuinkabouter. Dan zie je waar je denkfoutje zit.
 
Peter het blijft wel een ( eheim) opvoerpomp met een gestelde opvoerhoogte van 2 meter, ik heb de reactie van tuinkabouter even teruggelezen maar met deze waarde's kan ik niet zoveel, en jij ook niet, maar meedenken vind ik prima hoor.
Stel dat ik bij een dergelijke pomp maar effectief 240 liter overhoud, dat is minder dan een 1/4 e van de opvoercappaciteit, maar goed nogmaals bedankt voor het meedenken, heb inmiddels ook de opvoerslang vervangen zonder veel effect.Ik hou het voorzichtig simpel bewoord op minder opbrengst na 8-10 jaar " omstreeks".

Zou graag zien en lezen wat overige forumleden na testen bij een dergelijke opvoerpomp netto overhouden, door een fles van een liter onder de uitvoer van welke opvoerpomp dan ook de opbrengst te testen.
 
Vis&versa
Deze pomp is toch niet hopeloos verouderd, je gaf zelf al aan dat deze pomp nog steeds verkocht wordt ( via jou link) dan klopt jou zienswijze toch niet, en ik kan niet extreem veel opvoerwater kwijt via een 32 mm. Afvoer.
En dus zeker geen 5000 liter,,ik heb een zoetwaterbak.
Ga wel met jou mee dat de pomp qua leeftijd en gebruik aan zijn einde is, moet er eens over nadenken of een nieuwe van hetzelfde type weer de gewenste opvoer geeft, ga ik over nadenken.
gr. bert
 
Als stroming je probleem is en je filtratie is voor de rest prima waarom hang je er dan niet gewoon een stromingspompje bij.

Ik verwacht niet dat een nieuwe pomp met dezelfde capaciteit veel verschil maakt (rotors zijn los te koop).

Dacht dat ik laatst zag dat je je aquarium aanbood omdat je ging stoppen, heb je je toch bedacht?
 
Laatst bewerkt:
Peter het blijft wel een ( eheim) opvoerpomp met een gestelde opvoerhoogte van 2 meter, ik heb de reactie van tuinkabouter even teruggelezen maar met deze waarde's kan ik niet zoveel, en jij ook niet, maar meedenken vind ik prima hoor.
Stel dat ik bij een dergelijke pomp maar effectief 240 liter overhoud, dat is minder dan een 1/4 e van de opvoercappaciteit, maar goed nogmaals bedankt voor het meedenken, heb inmiddels ook de opvoerslang vervangen zonder veel effect.Ik hou het voorzichtig simpel bewoord op minder opbrengst na 8-10 jaar " omstreeks".

Zou graag zien en lezen wat overige forumleden na testen bij een dergelijke opvoerpomp netto overhouden, door een fles van een liter onder de uitvoer van welke opvoerpomp dan ook de opbrengst te testen.
Verklaar je nader dat je er niet zo veel mee kan.

Een pomp levert maar een bepaalde hoeveelheid water...
Het is 1200L/U op 0,0m hoogte of 0,0L/U op 2m hoogte, geen en/en dus
 
Vis&versa
Deze pomp is toch niet hopeloos verouderd, je gaf zelf al aan dat deze pomp nog steeds verkocht wordt ( via jou link) dan klopt jou zienswijze toch niet, en ik kan niet extreem veel opvoerwater kwijt via een 32 mm. Afvoer.
En dus zeker geen 5000 liter,,ik heb een zoetwaterbak.
Ga wel met jou mee dat de pomp qua leeftijd en gebruik aan zijn einde is, moet er eens over nadenken of een nieuwe van hetzelfde type weer de gewenste opvoer geeft, ga ik over nadenken.
gr. bert
Heb ik een link gepost?
Ik weet dat eheim nog de durf heeft om deze te verkopen. Vind ik ronduit schandalig.
Ik had er vroeger ook zoeen van een 4000lph (als ik me goed herinner). Dat ding ging met 100w per uur gaan lopen en dat 24/7
Nu kan ik daarmee een ganse kweekruimte draaiende houden.
 
Het mooie aan de moderne pompen is ook dat ze op laagspanning werken en regelbaar zijn. Dus geen 230v meer in je bak (toch niet meer voor de pomp) en een debiet zoals je het zelf wil.
Koop bvb een pomp van 5000lph, kost je rond de 100€, heb je er maar 2500 van nodig... laat hem dan op 50% draaien. Verbruikt ie ook maar de helft (ongeveer toch)
 
Tuinkabouter ik neem het van jou aan, en waarom simpel omdat jij het technische gedeelte van onze hobby goed kan verklaren.
Maar ik blijf toch een beetje argwanend, sorry daarvoor.

Ik heb het idee dat de opvoerpomp al even geleden meer opbrengst had dan nu op een later moment, al even geleden was de opvoer dermate hoog dat ik om de pomp te knijpen met een T stuk met kraan, om het toen te veel naar de bak te voeren iets kneep, of terug liet stromen, maar sinds al even is de opvoer-kracht in de pomp dermate laag geworden zonder deze te knijpen afgenomen.

Ga aankomende week eens een berichtje sturen naar eheim en hoop natuurlijk dat zij of een importeur hierop reageren, en misschien wel zoals door jou uitgelegd niet de aangegeven liters per minuut of uur halen.
En misschien is het heel simpel om een opvoerpomp na een (x) aantal jaren gewoon te vernieuwen.
 
De capaciteit en opvoerhoogte lopen terug door slijtage van de rotor en eventuele vervuiling van de doorstroom.
opvoerpompen kosten niet zo heel veel. en onderdeeltjes zijn in verhouding erg duur.
als hij niet verstopt zit of de slangen bekneld zijn denk ik dat je inderdaad beter een nieuwe kunt aanschaffen.
 
Van de bodem van je bioloog naar de bovenkant van je aquarium (neem ik ff aan) zit je ongeveer op 1.8m wat die 240L/U wel verklaart
Dus je mag stellen dat de opgegeven liters zonder opvoerhoogte zijn en dat het aantal liters rap afneemt als je wat meer de hoogte in moet.
 
Dus je mag stellen dat de opgegeven liters zonder opvoerhoogte zijn en dat het aantal liters rap afneemt als je wat meer de hoogte in moet.
Afhankelijk van de pomp, jazeker
De curve loopt niet helemaal zuiver recht omhoog bij alle pompen
 
ik zou uitgaan van het waterpeil in de bioloog in het vak waar de pomp in staat bij het bepalen van de opvoerhoogte.
niet van de bodem de diepte van de bioloog is niet relevant als hij diep staat is de waterdruk bij de inlaat ook hoger
 
Bart de pomp staat in een maximale waterhoogte van 30 cm, en door verdamping soms in 20 cm.Hoogte.
Maar ik ga zo meteen een nieuwe bestellen of halen in de winkel, kan niet anders of hij is versleten.
gr.bert
 
Ga je dan ook eerst van je nieuwe pomp het debiet checken? Ben benieuwd Bert.
 

Terug
Bovenaan