Carpet op zand


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedenavond, ik was benieuwd of iemand het daadwerkelijk is gelukt om een carpet te laten groeien op een zandbodem zonder co2, zonder dry start, eventueel met voedingstabletten. Mocht het gelukt zijn dan zou ik graag willen weten welke plant dat geweest is, en wat dan de beste aanpak is.
 
Sagittaria Sabulata is een leuk grasachtig plantje.
 
@Nicolientje-W dank je wel, die ga ik meebestellen. @jessicapilon ik lees bij azaqua dat het plantje ongeveer 15 cm hoog wordt, heb jij die ervaring ook?
 
Nee hier bleef die veel kleiner maar ik hem in een nano met weinig licht en voeding.
 

Deze 5-7 is meer mijn ervaring.
 
Heeft dat plantje niet wat meer licht nodig? In mijn bak was het geen succes destijds.

In de Fluval 57L van m'n zoontje, met het licht op 50% doet deze het perfect.
Als bodembedekker vind ik hem niet zo geschikt, want bij hem zijn ze zeker 7-8cm hoog.
 
Je kan ze natuurlijk toppen.
 
Dat klopt, maar ze lopen ook niet over de bodem uit. Het blijven plantjes op dezelfde plek.

Je kan ook Marsilea Hirsuta nemen. Die loopt goed uit en kan met weinig licht en zonder co2 prima groeien.
 
Heeft dat plantje niet wat meer licht nodig? In mijn bak was het geen succes destijds.
De plant zal wanneer het te weinig licht krijgt hoger worden. Het is, om een compacte kruipende groei te verkrijgen, intenser licht nodig. Daarom moet je de plant aanvankelijk wat ruimte geven bij het planten. Daarnaast kan er uiteraard gesnoeid worden.
 
Beetje laat, maar ik heb momenteel Sagittaria subulata als midden- achtergrond plant, en hij wordt inderdaad wel een 10 á 15 cm.

Ik heb de Monte Carlo als voorgrond carpet, maar heb wel een dry-start gedaan. Dan slaat die prima aan! Ik heb ook wat stekjes in een aparte vaas onder water gezet, daar duurde het een tijdje voordat hij aansloeg, en komt die aanvankelijk bij de minste beweging los.
Hij blijft tot dusver zo'n 3 cm hoog.

Beide groeien in mijn low-tech prima!
 
@Nicolientje-W dank je wel, die ga ik meebestellen. @jessicapilon ik lees bij azaqua dat het plantje ongeveer 15 cm hoog wordt, heb jij die ervaring ook?
Als je de oude plantjes niet verwijderd kan dat wel (hoger worden), maar ze maken snel uitlopers aan. De oude/grote plantjes kun je dan verwijderen.
Ik denk niet dat je echt een heel dicht tapijtje kan maken met Sagittaria Sabulata kan maken.
 
zand bied niet veel voeding dus moet er wat meer in het water zitten dan kun je inprincipe alles laten groeien.

marsilea is de enige echt lage plant die bijna altijd groeit. maar wel relatief traag, het is een varentje. en zoals alle aquarium varens, niet moeilijk en niet snel.
lilaeopsis soorten zijn ook vrij gemakkelijk, als je ze maait groeit het ook kort terug. Het vergt wel lef om je veldje kort te knippen want snelle groeier is het niet.
dat geld trouwens voor vrijwel alle grasjes, maaien en je krijgt kleinere compactere groei terug.
micranthemum tweedii "monte carlo" is ook geen moeilijke plant. Mits voldoende licht.
heb je twee of drie jaar geduld is Cryptocoryne parva een optie, enorum trage groeier maar blijft klein en compact.

valsspelen kan ook met mos op platte steenjes e.d.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb voor de Monte Carlo gekozen. Inmiddels een mooi partijtje besteld via marktplaats. Iemand misschien de gouden tip om het in een vol aquarium te planten zonder uren te prutsen? Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het een klein stukje het zand in te duwen en er dan een netje overheen te spannen tot het wat geworteld is?
 
 
Dank je wel John. Die had ik inderdaad gelezen, echter ging dat topic over planten in grind i.p.v.. zand. Inmiddels niet meer relevant: De marktplaats aanbieder geeft zojuist door dat de planten al weg zijn.
Om het mijzelf maar makkelijk te maken 2x Monte Carlo op mat besteld. Scheelt waarschijnlijk een hoop frustratie:)
 
Heel lastig.
Ik heb ze in vitro gekocht, en inderdaad zoals Cornel in het andere topic al omschreef, zater er weinig wortels aan en was het een wirwar van stengeltjes met wat blaadjes eraan. Waar begin je dan?

Ik heb ze met de plantenpincet bij de stengels gepakt en deze voorzichtig in het zand gedrukt, niet te ver want dan begraaf je de blaadjes, maar ook niet te ondiep want dan valt het om.
Ik heb ze gedry-start, wat ik wel kan aanbevelen, want dan wortelt hij vanzelf waardoor hij goed vast komt te zitten.

Als je alles al onder water hebt staan zou je de plantjes wat verder in het zand kunnen duwen. Sommige delen zullen afsterven, andere wortelen en zullen zich daarna verspreiden. Het risico bestaat echter, als je vissen hebt, dat ze met langs zwemmen of door het zand gondelen de plantjes alsnog los komen...

Ik zou daarom van die plantenclips bestellen, hiermee kan je een plantje 'vastpinnen' in de bodem. Wees wel weer voorzichtig wanneer je ze na zo'n 6 weken gaat verwijderen 😬
 
Dank je wel John. Die had ik inderdaad gelezen, echter ging dat topic over planten in grind i.p.v.. zand. Inmiddels niet meer relevant: De marktplaats aanbieder geeft zojuist door dat de planten al weg zijn.
Om het mijzelf maar makkelijk te maken 2x Monte Carlo op mat besteld. Scheelt waarschijnlijk een hoop frustratie:)
Ja dat is wel zo makkelijk lijkt me en dan heb je een boel minder ergernis.
 
niet te voorzichtig zijn, gewoon kleine plukjes in de bodem douwen met een pincet, belangrijkste is dat het blijft zitten als er wat groen onder het zand verdwijnt is helemaal niet erg.
 
Nou de matten zijn binnen, alleen ze zijn al minimaal 10 centimeter hoog. De onderste laag begint ook bruin te worden. Is het handig om hier direct de schaar in te zetten, of eerst een paar weken rustig laten liggen?
 
ik zou de plantjes gewoon planten. Onder die matten hoopt zich enkel vuil op.
 
Zou er ook een plantklusje van maken en ze wegsteken in het zand. Het gedeeltje boven het substraat gaat zich vanzelf vastzetten in het zand. Geef dit wel de tijd, in een niet CO2 bemeste bak kost dit 2 a 3 weken voordat je echt wat begint te zien, daarna gaan ze lekker door.
 
Doel van de mat was juist om gepriegel te voorkomen;)
 
Nou het houdt niet op, nog een vraag;). Hoe dik moet de bodem zijn voor monte carlo? 2cm voldoende om te wortelen?
 
Zelf vindt ik het weinig voor de meeste planten maar ze hebben kleine worteltjes als ik het goed heb dus dat scheelt. Ik hou vaak zo n 4 cm aan voor de bodem en 3 in de kleinere bakjes.
 
Voor veel andere en wat grotere planten is een wat dikkere bodem in de regel wel aan te bevelen denk ik.
 
Monte carlo kan prima in een 2 cm dikke bodem groeien. Alleen het planten is bijzonder lastig.
 
In 2cm zou kunnen. Maar zoals hierboven al beschreven het is lastig om ze de bodem in te krijgen.
Zou de mat gewoon tot 1cm hoog snoeien en op de bodem plaatsen.

oftopic: maar de meest efficiente manier om een carpet te maken is nog altijd met een drystart. Maar daar heeft TS op dit moment niet zoveel aan.
 

Terug
Bovenaan